بایدهای و نبایدهای سفر در ماه‌های مختلف بارداری

بایدهای و نبایدهای سفر در ماه‌های مختلف بارداری


7 تیر 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
تجربه سفر در بارداری

تجربه سفر در بارداری در کنار حساسیت‌هایی که دارد، گاهی اوقات تبدیل به یکی از شیرین‌ترین مسافرت‌های زندگی‌تان خواهد شد. شاید این سفر آخرین سفر دو نفره شما و همسرتان بدون وجود هیچ فرزندی باشد و پس از آن همیشه حتی در نبود فرزندتان نگرانی‌های او در دلتان وجود خواهد داشت. باید قبول کنید که به هر حال مسافرت در بارداری می‌تواند با خطرهایی نیز همراه باشد. به علاوه شرایط سفر در بارداری با هواپیما با شرایط سفر در بارداری با ماشین متفاوت است و در ماه‌های مختلف بارداری نیز می‌تواند برایتان سخت‌تر و یا راحت‌تر باشد. با هر آن چیزی که لازم است در مورد سفر در ماه‌های مختلف بارداری و از راه‌های متفاوت بدانید، در مجله کوروش آشنا شوید.

 

 

مسافرت در بارداری با هواپیما

 

مسافرت در بارداری با هواپیما

 

به طور معمول سفر در بارداری با هواپیما تا هفته ۳۶ بارداری امن است. بیشتر شرکت‌های هواپیمایی تا ۲۸ هفته بارداری و برخی تا هفته ۳۴ تا ۳۶ به شما اجازه پرواز می‌دهند. اگر سه ماهه آخر بارداری خود را سپری می‌کنید، بهتر است قبل از رزرو بلیط هواپیما ابتدا مطمئن شوید که به شما اجازه پرواز داده می‌شود یا خیر. معمولاً توصیه می‌شود بعد از هفته ۳۶ بارداری از سفرهای هوایی اجتناب شود. به علاوه مادرانی که دو قلو یا چند قلو دارند نیز در برخی شرایط باید از سفر در بارداری با هواپیما پرهیز کنند.

 

اگر قصد سفر در بارداری با هواپیما را دارید، بهتر است هر ۳۰ دقیقه از جای خودتان بلند شوید و کمی راه بروید. توجه داشته باشید که در طول این سفر هوایی حتماً مقدار آب زیادی بنوشید.

 

 

بیشتر بخوانید:‌ ۸ روش موثر و جالب برای درمان ریشه‌ای فوبیا یا ترس سفر با هواپیما

 

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

مسافرت در بارداری با قطار

 

مسافرت در بارداری با قطار معمولاً تا ۳۶ هفته مشکلی ندارد. توجه داشته باشید که برای سفر در بارداری با قطار حتماً از تخت‌های طبقات پایین استفاده کنید. از حضور در شلوغی پرهیز کنید و سعی کنید از قطارهای راحت و مناسب برای سفر در بارداری با قطار استفاده کنید.

 

 

سفر در بارداری با ماشین

 

در سفرهای ماشینی قبل از هر چیزی باید حواستان به بستن کمربند ایمنی باشد. برای سفر در بارداری با ماشین سعی کنید کمربند را زیر شکم خود قرار دهید و بند فوقانی آن از بالای شکم و در مرکز قفسه سینه قرار بگیرد. برای اینکه به زیر شکم و رحم فشار وارد نشود، بهتر است از یک بالشتک مخصوص استفاده کنید. اگر امکان آن وجود دارد که در مسیر بایستید، حتماً چند بار پیاده شوید و کمی راه بروید تا پاهایتان خسته نشود. در طول این سفر تا می‌توانید بدن خود را هیدراته کنید و آب بنوشید.

 

 

سفر در بارداری با اتوبوس

 

سفر در بارداری با اتوبوس

 

سفر در بارداری با اتوبوس یکی از سخت‌ترین سفرها برای مادران باردار است. زیرا شما نه می‌توانید به راننده بگویید هر چند دقیقه در مسیر ایست کند که قدم بزنید و نه اینکه امکان راه رفتن در اتوبوس وجود دارد. بهتر است برای سفر در بارداری با اتوبوس حتماً مسیرهای کوتاه را انتخاب کنید. بستن کمربند ایمنی را در طول سفر فراموش نکنید. برای سفر در بارداری با اتوبوس حتماً از ماشین‌های درجه یک و راحت استفاده کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: چطور در سفر از ابتلا به ویروس کرونا پیشگیری کنیم؟

 

 

مسافرت در بارداری به تفکیک ماه‌های مختلف

 

مسافرت در بارداری به تفکیک ماه‌های مختلف

 

در این بخش می‌توانید با نکات مهمی در مورد مسافرت در بارداری به تفکیک ماه‌ها آشنا شوید.

 

 

سفر در ماه دوم بارداری

 

اگر دو ماه از بارداری شما می‌گذرد بهتر است بدانید که در این ماه‌ها معمولاً حالت تهوع، احساس خستگی، هوس شدید، نفخ و دل درد زیاد اتفاق می‌افتد و این مشکلات معمولاً در طول سفر، مخصوصاً سفرهای هوایی بیشتر می‌شود. بررسی‌ها و مطالعات تجربه سفر در بارداری نشان می‌دهد که خوردن آب فراوان، اضافه کردن ریشه زنجبیل یا لیمو به آب در کنار دستبند ضد تهوع می‌تواند برایتان مفید باشد.

 

 

سفر در ماه سوم بارداری

 

معمولاً از ماه سوم عوارض و مشکلات بارداری کمتر می‌شود. تنها مشکلی که احتمال با سفر تجربه خواهید کرد، حالت تهوع و استفراغ است. از طرف دیگر احتمالاً بیشتر از هر زمان دیگری احساس می‌کنید که به دستشویی نیاز دارید. بهتر است برای رفتن به مسافرت در بارداری ماه سومتان طوری شرایط را فراهم کنید که امکان رفتن به دستشویی را داشته باشید تا در طول سفر اذیت نشوید.

 

 

سفر در ماه چهارم بارداری

 

سفر در ماه چهارم بارداری

 

احساس خستگی از ماه چهارم بارداری افزایش پیدا می‌کند و معمولاً حالت تهوع و استفراغ از بین می‌رود. در این ماه دیگر شکم شما بزرگ می‌شود. ماه چهارم یکی از بهترین ماه‌ها برای مسافرت در بارداری با هواپیما است. تنها کاری که لازم است برای بهبود این تجربه سفر در بارداری انجام دهید این است که آب کافی بنوشید و هر یک ساعت کمی پاهایتان را صاف کنید یا بایستید و در طول سفر از نشستن روی صندلی خود لذت ببرید.

 

 

سفر در ماه پنجم بارداری

 

از ماه پنجم جنین دائماً در حال حرکت است. احساس خستگی و خواب آلودگی شما بیشتر می‌شود. در این ماه کمی بیشتر از همیشه احساس گرما می‌کنید. پس در شرایطی سفر کنید که گرمای هوا اذیتتان نکند. معمولاً ساعت لگد زدن نوزاد با ساعت خواب شما تنظیم نیست و اگر قصد سفر با هواپیما را هم داشته باشید، باز هم بیشتر ساعت خوابتان به هم می‌ریزد. سعی کنید ساعاتی که جنین آرام است و تکان نمی‌خورد، کمی استراحت کنید تا احساس خستگی کمتری کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: علائم و عوارض دیابت بارداری و روش های کنترل و درمان آن

 

 

سفر در ماه ششم بارداری

 

تجربه سفر در بارداری مادران مختلف نشان می‌دهد که در ماه ششم می‌توانید بدون هیچ مشکل و محدودیتی سفر کنید. معمولاً از هفته بیست و سوم احساس گر گرفتگی و تعریق در مادر زیاد می‌شود. سعی کنید در طول سفر از لباس‌های سبک و گشاد استفاده کنید. در این ماه بهتر است حتماً از سفرهای هوایی استفاده کنید. سعی کنید در طول سفر پاهایتان را دراز کنید تا گردش خود در آن بهبود پیدا کند.

 

 

مسافرت در ماه هفتم بارداری

 

مسافرت در ماه هفتم بارداری

 

در ماه هفتم بارداری کودک به طور قابل توجهی بزرگ شده و اندام‌ها و مغز او رشد می‌کند. از این ماه دیگر کودک شما نسبت به اتفاقاتی که در بیرون برای شما می‌افتد حساس‌تر است و می‌تواند صدای اطراف را بشنود. سفر با هواپیما یا حتی ماشین هم در ماه هفتم برای شما امکان دارد. برای سفر در این ماه باید به شدت مراقب باشید. برای بستن کمربند ایمنی حتماً از یک بالشت در قسمت زیر شکم خود استفاده کنید تا به رحم فشار وارد نشود. پاهایتان را دراز کنید. مدام مچ پا و انگشتان را حرکت دهید و تا حد امکان هر چند دقیقه کمی بایستید و راه بروید. این کار برای کاهش پادرد و کمردرد در بارداری موثر است.

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین روشهای درمان کمر درد در دوران بارداری

 

 

سفر در ماه هشتم بارداری

 

از این ماه دیگر باید آماده به دنیا آوردن کودک خود باشید. در ماه هشتم بارداری بهتر است سفر نکنید و یا در صورت اجبار حتماً ابتدا از پزشک خود اجازه بگیرد. طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی سفرهای هوایی برای زنان بارداری پس از هفته ۳۶ بارداری یا ۴ هفته قبل از تاریخ تولد نوزاد، مناسب نیست و از همین رو بهتر است این دو ماهه آخر به هیچ عنوان به سفرهای طولانی یا هوایی فکر نکنید.

 

 

بهترین زمان برای رفتن به سفر برای یک خانم باردار

 

بهترین زمان برای رفتن به سفر برای یک خانم باردار

 

بهترین زمان سفر برای زنان باردار، نیمۀ بارداری یعنی حدود هفته‌های ۱۶ تا ۲۴ است. در سه ماهۀ اول بارداری تا هفتۀ ۱۲ به این دلیل ‌‌که زنان باردار دچار حالت تهوع هستند و همچنین احتمال سقط جنین نیز زیاد است، رفتن به سفر توصیه نمی‌شود. در سه ماهۀ سوم نیز به این دلیل ‌که خانم باردار ممکن است به راحتی قادر به حرکت نباشد و همچنین به دلیل بالا بودن خطر سقط جنین یا آسیب دیدن او، سفر کردن خیلی امن نیست. بهتر است مقصد سفر را با توجه به هوای آن منطقه انتخاب کنید؛ در فصول گرم به مناطق گرم و مرطوب سفر نکنید یا فصول سرد را در مناطق سردسیر سپری نکنید. در هر حال زنان بارداری که قصد سفر کردن دارند، بهتر است قبل از هر چیز در این مورد با پزشک خود مشورت کنند.

 

کالابرگ الکترونیک