ترندها و فرصت های پسا کرونا در صنعت خرده فروشی جهان

ترندها و فرصت های پسا کرونا در صنعت خرده فروشی جهان


25 فروردین 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خرده فروشی پسا کرونا

صنعت خرده فروشی در دوران پسا کرونا به طور قطع دستخوش تغییرات جدی خواهد شد. فناوری انقلاب بزرگی در این صنعت ایجاد کرده است. پاندمی کرونا این انقلاب بزرگ را سریعتر به سمت جلو سوق داده است. خرده فروشان باید در بحث زیرساخت های فناوری سرمایه گذاری کرده و امکانات تکنولوژیکی خود را بهبود بخشند. قطعا در انقلاب شاهد کاهش تعاملات فیزیکی و استفاده از فناوری هایی در جهت تکنولوژی بدون لمس خواهیم بود. در این مقاله از مجله کوروش نگاهی به ترندهای خرده فروشی در دوران پسا کرونا انداخته ایم.

 

تغییر رفتار مشتریان در دوران کرونا و پسا کرونا در صنعت خرده فروشی

 

تغییر رفتار مشتریان در دوران کرونا و پسا کرونا در صنعت خرده فروشی

 

صنعت خرده فروشی در چند سال گذشته به طور برجسته ای تکامل یافته است. در این میان شاهد افزایش آگاهی در بین مصرف کنندگان بوده ایم. تغییر رفتار مشتریان در دوران کرونا کاملا مشهود است. این تغییر رفتار در فضای آنلاین به طور قطع در دوران پسا کرونا بیشتر خواهد شد. فعالیت در فروشگاه های آنلاین و آفلاین خرده فروشی تغییر خواهد کرد. در حال حاضر با تقاضای بیشتر خریداران خرده فروشان مجبور به تغییر تکنیک های بازاریابی و ایجاد جذابیت و نوآوری های بیشتر در زمینه بازاریابی و فروش شده اند. آن ها برای بقا نیاز دارند تا همگام با مشتریان خود، تغییرات را بپذیرند و مطابق با سلیقه و راحتی مصرف کنندگان پیش بروند.

 

 

تغییر سبک زندگی در کرونا و ادامه آن در پسا کرونا

 

تغییر سبک زندگی در کرونا و ادامه آن در پسا کرونا

 

 

با ورود به بحران پاندمی کرونا، همه چیز به ناگاه تغییر کرد. مهمترین بخش تغییرات در صنعت خرده فروشی رشد استفاده از تکنولوژی و حرکت به سمت تجارت الکترونیک و تجارت دیجیتال است. کووید ۱۹ در احساسات و سبک زندگی مصرف کنندگان تغییرات زیادی ایجاد کرده است. سازگاری با فناوری در این صنعت رشد زیادی کرده است. این روند به قطع در دوران پسا کرونا نیز ادامه خواهد داشت.

 

آنلاین بودن دیگر برای هیچ برند تجاری یک انتخاب نیست، بلکه یک اجبار است. روش های فروش آنلاین با سرعت زیادی رشد کرده اند و سرمایه گذاری در فناوری تا حد زیادی در صنعت خرده فروشی افزایش یافته است. بنابراین حرکت به مسیر دیجیتالی شدن و نوآوری در صنعت خرده فروشی در دوران پسا کرونا اجتناب ناپذیر است.

 

 

خرده فروشی اومنی چنل در پسا کرونا

 

خرده فروشی اومنی چنل در پسا کرونا

 

بحران کرونا خرید مجازی را کمی واقعی تر از گذشته کرد. خرید از طریق فضای آنلاین و رسانه های و کانال های مختلف اجتماعی در گذشته چندان پر رنگ نبود. حالا خرده فروشان و برندهای مختلف تجاری به دنبال افزایش ابتکار عمل برای فروش از طریق کانال های مختلف هستند. این موضوع به آن معنا است که در حال حاضر رقابت بر سر خرید آنلاین افزایش یافته است. یکی از ابتکار عمل ها در صنعت خرده فروشی بازاریابی اومنی چنل است. برندهای مختلف خرده فروشی سعی کرده اند تا در تمامی کانال های فروش و بازاریابی آماده ارائه خدمات به مشتریان باشند.

 

 

استراتژی اومنی چنل در آینده صنعت خرده فروشی

 

 

ادامه فرایند خرید از کانالی به کانال دیگر

 

مشتریان می توانند در صورت عدم دسترسی به کانال های مختلف از کانالی دیگر فرایند خرید خود را چه به صورت آنلاین و چه آفلاین ادامه دهند. تا پیش از این گرچه خرید و فروش گه گاه از طریق کانال های مختلف صورت می گرفت، اما ادامه روند خرید از کانالی به کانال دیگر به ندرت انجام می شد. این کار مستلزم سرمایه گذاری بر روی زیرساخت ها است. برندها و فروشگاه های خرده فروشی حالا با سرمایه گذاری بر روی زیرساخت ها و تکنولوژی می توانند مشتریان را در خرید از طریق کانال های مختلف بدون طی دوباره پروسه خرید همراهی کنند.

 

ابتکار عمل بیشتر در پسا کرونا

 

خرده فروشی اومنی چنل در پسا کرونا

 

قطعا چنین روندی در دوران پسا کرونا نه تنها ادامه خواهد داشت، بلکه شاید شاهد ابتکار عمل های بیشتری در زمینه بازاریابی اومنی چنل در صنعت خرده فروشی باشیم. رفتار خرید مصرف کنندگان تغییر کرده است. قطعا آن ها به عقب باز نخواهند گشت. چیزی که عیان است، تغییرات رو به جلو در مسیر خرید ساده تر و راحت تر با استفاده از تکنیک های مختلف بازاریابی است.

 

 

انقلاب فناوری در فضای خرده فروشی در پسا کرونا

 

انقلاب فناوری در فضای خرده فروشی در پسا کرونا

 

 

انقلاب فناوری در صنعت خرده فروشی در دوران کرونا رخ داد. شاید بتوان در دوران پسا کرونا، انتظار داشت تا بر روی زیرساخت های فناوری سرمایه گذاری بیشتری انجام شود. این سرمایه گذاری قطعا در راستای بهبود فضای خرید و فروش و تثبیت نام تجاری برندها تاثیر خواهد گذاشت. آنچه از آن تحت عنوان انقلاب فناوری یاد می شود، چیزی است که حالا برای مصرف کنندگان کاملا ملموس و عادی شده است. چک کردن خرید بدون لمس، پرداخت معاملات بدون استفاده از کارت بانکی، تجارت الکترونیک و حتی اپلیکیشن های مختلف خرید آنلاین شامل همین انقلاب فناوری در صنعت خرده فروشی می شود.

 

 

مزایای بازاریابی پیامکی در تجارت الکترونیک خرده فروشی

 

 

رشد چشمگیر فضای فیجیتال

 

حالا تعاملات فیزیکی بسیار کاهش یافته است. فضاهای فیجیتال رشد چشمگیری کرده است. فضاهایی که حاصل ادغام خرده فروشی فیزیکی و دیجیتال با کمک واقعیت مجازی و هوش مصنوعی هستند. قطعا در دوران پسا کرونا، این روند به طور جدی تر ادامه خواهد یافت. هند از جمله کشورهایی است که انتظار می رود در زمینه رشد فیجیتال در صنعت خرده فروشی روند تندتری را داشته باشد. فروشگاه های فیزیکی حذف نخواهند شد. فروشگاه آنلاین و فیزیکی در کنار یکدیگر و به عنوان مکمل هم قرار خواهند گرفت. مشتریان به واسطه رفتارهای متفاوت و نیازهای خود از فناوری به صورت همه جانبه چه در فروشگاه های فیزیکی و چه در فروشگاه های آنلاین استفاده خواهند کرد. در این شرایط نقش تجزیه و تحلیل داده برای رشد در روند بهبود تجربه خرید مشتری را نباید نادیده گرفت.

 

 

تغییر مکان های خرید در پسا کرونا

 

تغییر مکان های خرید در پسا کرونا

 

 

به طور قطع در دوران پسا کرونا شاهد تغییرات جدی در فضا و مکان خرید مشتریان خرده فروشی خواهیم بود. جدا از اینکه برندهای مختلف هواداران خاص خود را دارند، بستر خرید از آن ها نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این بستر باید به گونه ای طراحی شود که بتواند در جذب و حفظ مصرف کنندگان بسیار قوی عمل کند. خرده فروشان به دلیل افزایش میزان رقابت، به دنبال ایجاد تجربیات منحصر به فرد برای مشتریان خود هستند. آن ها به دنبال فضاهایی با کیفیت بالا هستند.

 

 

بازاریابی خرده فروشی در پسا کرونا

 

 

خلاقیت در فروشگاه های فیزیکی

 

تغییر مکان های خرید در پسا کرونا

 

کیفیت بالا در دوران پسا کرونا فروشگاه های فیزیکی بزرگ نیست. حالا پلتفرم های آنلاین و شبکه های اجتماعی فعال یک فضای فروش خلاقانه محسوب می شوند. با این حال با تکیه بر بازاریابی اومنی چنل می توان از فضاهای فیزیکی نیز بهره برد. اما قطعا این فضاهای فیزیکی نیز در دوران پسا کرونا کمی متفاوت تر خواهند بود. فروشگاه های پاپ آپ و یا وانت های طراحی شده خلاق با نوآوری از جمله این فضاهای فیزیکی خواهند بود. گاهی اوقات از سوی برخی برندها، مناطق ویژه و جذابی برای تحویل و یا تعویض کالا طراحی می شود. به طور کلی رفتار خرید مردم تغییر کرده است و این تغییرات ادامه خواهند یافت. مارک ها و برندها دورنماهای متفاوت و جذابی را پیش روی مشتریان قرار داده اند و ناخودآگاه در مسیر تعاملات متفاوت قرار گرفته اند.

 

 

اومنی چنل در فروشگاه های فیزیکی

 

 

نقش محوری ایمنی و سلامت در پسا کرونا در صنعت خرده فروشی

 

نقش محوری ایمنی و سلامت در پسا کرونا در صنعت خرده فروشی

 

هرچه جلوتر می رویم بحث حفظ سلامت و ایمنی کارکنان و مشتریان در اولویت بالاتری قرار خواهد گرفت. انتظار می رود در دوران پسا کرونا ایمنی و سلامت مصرف کننده و کارفرما در راس هرم قرار گیرد. بنابراین به قطع اقدامات زیادی در زمینه بحث بهداشت با تصویب دقیق دستورالعمل های بهداشتی صورت خواهد گرفت. ضدعفونی کردن و فاصله اجتماعی در پسا کرونا باز هم از اهمیت ویژه ای در جلب اعتماد مجدد مشتریان برخوردار خواهد بود.

 

 

تغییر نگرش مردم در خرید پسا کرونا

 

تغییر نگرش مردم در خرید پسا کرونا

 

حتی اگر دیگر خبری از ویروس کرونا نباشد. با تغییر سریع ترجیحات و نگرش های مصرف کنندگان، خرده فروشان، چاره ای جز قرار گرفتن در روند سریع این تغییرات ندارند. در غیر این صورت بازار را به رقبای خود واگذار خواهند کرد. گرچه بسیاری از مشتریان و مصرف کنندگان ترجیح می دهند خریدی غیر حضوری و بر بستر پلتفرم های آنلاین داشته باشند اما نمی توان قشری را که خرید فیزیکی را اولویت خود قرار داده اند، نادیده گرفت. اما این قشر با احتیاط بیشتری خرید خواهد کرد و در پروسه خرید به مسائل بهداشتی قطعا حساس است. بسیاری از خرده فروشان با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی سعی کرده اند تا تجربیات جدیدی در جلب اعتماد مصرف کننده در دنیای پسا کرونا ایجاد کنند. به قطع این روند تا مدت ها ادامه خواهد داشت.

 

 

کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت خرده فروشی

 

 

منبع: retail.economictimes

کالابرگ الکترونیک