مهم ترین دلایل خواب رفتن دست و پا و روش‌های تشخیص و درمان

مهم ترین دلایل خواب رفتن دست و پا و روش‌های تشخیص و درمان


27 بهمن 1399 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
مهم ترین دلایل خواب رفتن دست و پا و روش‌های تشخیص و درمان

همه ما احتمالاً خواب رفتن دست و پا و یا بخشی از بدن را تجربه ‌کرده‌ایم. حسی شبیه به سوزن سوزن شدن که احتمالاً بعد از مدتی که یکی از اندام‌ها را به صورت ثابت نگه داشتید و یا فشار ثابت به آن وارد کردید، تجربه کرده‌اید. اما آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چرا این اتفاق رخ می‌دهد؟ آیا خواب رفتن دست و پا می‌تواند خطرناک باشد و اصلاً چه بیماری‌هایی با این اختلال در ارتباط هستند. در این مقاله از مجله کوروش می‌توانید با مهم‌ترین دلایل خواب رفتن دست و پا آشنا شوید.

 

دلایل خواب رفتن دست و پا

 

دلایل خواب رفتن دست و پا

 

خواب رفتن دست و پا یا پارستزی که به حسی شبیه به مور مور شدن و گز گز شدن اندام‌ها گفته می‌شود. گاهی اوقات این اتفاق به سادگی و تنها با دراز کشیدن روی بازوها و دست‌ها اتفاق می‌افتد. علت این امر نیز معمولاً نرسیدن خون به اعصاب بدن است. معمولاً قرار گرفتن در موقعیت‌های نامناسب در کنار فشار مستقیم روی یک اندام می‌تواند اندام را لحظه‌ای با کمبود جریان خون مواجه کند. توجه داشته باشید که احتمالاً علت خواب رفتن زانو که مکرراً اتفاق می‌افتد با علت بی حس شدن بدن که به دلیل فشار رخ داده است، متفاوت است. درواقع علت بی حس شدن بدن همیشه به این سادگی‌ها اتفاق نمی‌افتد و گاهی اوقات ناشی از مشکلات جدی‌تری در بدن است. در ادامه می‌توانید با علت خواب رفتن بدن بیشتر آشنا شوید.

 

کمبود ویتامین B یکی از دلایل خواب رفتن دست و پا

 

ویتامین B انواع متفاوتی دارد که همه آن‌ها برای حفظ سلامت سلول‌های بدن ضروری هستند و به افزایش انرژی بدن نیز کمک زیادی می‌کنند. کمبود ویتامین B می‌تواند یکی از دلایل خواب رفتن دست و پا باشد که معمولاً در برخی افراد شایع‌تر است. به طور معمول کمبود ویتامین B بیشتر از افراد بزرگسال اتفاق می‌افتد. به علاوه افراد گیاه‌خوار، افرادی که به نوعی کم خونی مبتلا هستند و یا الکل زیادی هم مصرف می‌کنند معمولاً با این مشکل مواجه می‌شود.

 

علت خواب رفتن دست و پا ؛ احتباس مایعات در بدن

 

علت خواب رفتن دست و پا ؛ احتباس مایعات در بدن

 

گاهی اوقات مصرف زیاد نمک یا تغییرات هورمون‌ها در زمان قاعدگی می‌تواند موجب خواب رفتن دست و پا شود. از همین رو این مشکل بیشتر در خانم‌هایی که عادت ماهیانه هستند، اتفاق می‌افتد. معمولاً علت خواب رفتن انگشتان دست و پا در زمان قاعدگی مشخص است و نیاز به نگرانی خاصی ندارد.

 

سندرم تونل کارپال ؛ یکی دیگر از دلایل خواب رفتن دست و پا

 

گاهی اوقات دلایل خواب رفتن دست به عوامل جدی‌تر مربوط می‌شود. سندرم تونل کارپال به نوعی اختلال گفته می‌شود که در آن عصب مدیان دست فشرده می‌شود. انجام مکرر حرکاتی مثل تایپ کردن یا کار با ماشین آلات می‌تواند موجب بروز این مشکل شود. علت بی حس شدن بدن در قسمتی خاص که معمولاً با درد همراه است می‌تواند مربوط به سندرم تونل کارپال باشد.

 

خواب رفتن دست و پا به دلیل دیابت و نوروپانی محیطی

 

خواب رفتن دست و پا به دلیل دیابت و نوروپانی محیطی

 

اگر نشانه های بیماری دیابت را بشناسید احتمالاً می‌دانید یک علت خواب رفتن بدن شما نیز به این بیماری مربوط است. گاهی اوقات آسیب‌های عصبی به دلیل بالا رفتن میزان قند خون علت خواب رفتن زانو یا بدن است. در این شرایط بهتر است حتماً موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید.

 

سایر دلایل خواب رفتن دست و پا

 

در برخی از مواقع نیز سکته مغزی، وجود تومور، و یا مشکلات جدی در ستون فقرات می‌تواند علت خواب رفتن انگشتان و بدن باشد که در این صورت معمولاً با شدت بیشتری اتفاق می‌افتد و لازم است حتماً توسط پزشک بررسی شود.

 

 

خواب رفتن دست و پا چه زمانی نیاز به درمان دارد؟

 

خواب رفتن دست و پا چه زمانی نیاز به درمان دارد؟

 

اگر علت خواب رفتن بدن را نمی‌دانید و این موضوع با درد و ناراحتی زیادی همراه است، لازم است تا حتماً به پزشک مراجعه کنید. توجه داشته باشید که اگر خواب رفتن بدن با ضعف عضلانی، درد شدید، مشکلات بینایی، مشکلات گفتاری، مشکل در هماهنگی بدن و سرگیجه شدید همراه بود هر چه زودتر برای درمان نزد پزشک بروید. در غیر این صورت برای تسکین این مشکل بهتر است تنها چند دقیقه یا حتی چند ثانیه صبر کنید. اندامی را که خواب رفته به صورت مستقیم قرار دهید تا خون به راحتی در آن جریان پیدا کند. حواستان باشد که معمولاً مهم‌ترین بروز این مشکل به دلیل فشار به یک نقطه از بدن است. پس سعی کنید فشار را از روی دستان یا محلی که خواب رفته بردارید. محل را کمی به آرامی ماساژ دهید.

فراموش نکنید که اگر علت بی حس شدن بدن خود را نمی‌دانید  بدون ایجاد فشار ناگهان چنین اتفاقی برایتان رخ می‌دهد، ممکن است مشکلات جدی‌تری داشته باشید. در صورت تداوم این مشکل پیشنهاد می‌شود هر چه سریع‌تر از پزشک متخصص کمک بگیرید.

 

منبع: healthline

 

کالابرگ الکترونیک