۷ طرز تهیه دوغ خانگی به سبک بازاری با شیر، بدون شیر و با ماست

۷ طرز تهیه دوغ خانگی به سبک بازاری با شیر، بدون شیر و با ماست


10 اردیبهشت 1402 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
7 طرز تهیه دوغ خانگی به سبک بازاری با شیر، بدون شیر و با ماست

طرز تهیه دوغ خانگی به سبک بازاری در خانه کار سختی نیست. دوغ یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های ما ایرانی است که معمولا نوشیدن آن در کنار انواع غذاهای سنتی و ایرانی بسیار لذت بخش است. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با چند روش طرز تهیه دوغ خوشمزه خانگی آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد طرز تهیه دوغ خانگی با ماست پاسخ خواهیم داد.

 

 

طرز تهیه دوغ محلی با شیر

 

طرز تهیه دوغ محلی با شیر

 

مدت زمان آماده سازی: ۱۵ دقیقه

 

مواد لازم برای تهیه دوغ خانگی گازدار با شیر

 

  • ماست: ۴ قاشق غذاخوری
  • شیر محلی: ۱ لیتر
  • نمک: ۱ قاشق غذاخوری
  • شکر: ۱/۲ قاشق غذاخوری
  • قند: ۱ حبه

 

مراحل طرز تهیه دوغ خانگی با شیر

 

مراحل طرز تهیه دوغ خانگی با شیر

 

دوغ محلی معمولا طعم بسیار متفاوتی با دوغ‌های بازاری دارد. این دوغ‌ها معمولا طعم ترشی دارند و گازدار هستند. برای درست کردن دوغ محلی در خانه روش‌های مختلفی وجود دارد که یکی از آن‌ها طرز تهیه دوغ خانگی با شیر است. در ادامه می‌توانید با مراحل درست کردن دوغ خانگی با شیر آشنا شوید.

 

مرحله اول؛ ترکیب کردن شیر و آب

 

در اولین مرحله از طرز تهیه دوغ خانگی با شیر باید شیر را در قابلمه بریزید و مقداری آب به آن اضافه کنید. به اندازه یک لیوان از این ترکیب را کنار بگذارید و شعله گاز را روشن کنید تا شیر کمی گرم شود. در این مرحله شیر به هیچ عنوان نباید داغ شود و بعد از این که کمی گرم شد، می‌توانید شعله گاز را خاموش کنید.

 

مرحله دوم؛ ترکیب کردن مواد دوغ

 

در این مرحله از طرز تهیه دوغ گازدار ترش و خوشمزه خانگی باید نمک، شکر، ماست و ۱ لیوان شیری که کنار گذاشته بودید را به شیر گرم شده اضافه کنید و مواد را هم بزنید تا کاملاً ترکیب شوند. می‌توانید شیر، ماست، نمک و شکر را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های همواره تخفیف افق کوروش خریداری کنید.

 

مرحله سوم؛ آماده کردن دوغ

 

بعد از ترکیب کردن مواد دوغ باید آن را داخل یک بطری بریزید. به خاطر داشته باشید که سر بطری باید کمی خالی باشد. بطری را تکان دهید و آن را در جای گرمی بگذارید تا دوغ شما ترش و گازدار شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه ساندویچ مرغ و قارچ پنیری به سبک رستورانی

 

طرز تهیه دوغ نعنایی بدون شیر

 

طرز تهیه دوغ نعنایی بدون شیر

 

مدت زمان آماده سازی: ۱۰ دقیقه

 

مواد لازم برای تهیه دوغ با ماست و نعنا

 

  • ماست ترش: ۴ قاشق غذاخوری
  • آب: ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • نمک: ۱ قاشق چای‌خوری
  • نعنا خشک: ۱/۲ قاشق غذاخوری
  • قند: ۲ حبه کوچک

 

مراحل طرز تهیه دوغ نعنایی بدون شیر

 

مراحل طرز تهیه دوغ نعنایی بدون شیر

 

یکی از رایج‌ترین روش‌های درست کردن دوغ استفاده از ترکیب ماست، نعنا و آب است. اما برای این که دوغ شما خوش‌طعم‌تر شود، لازم است فوت و فن‌هایی را رعایت کنید. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه دوغ با ماست بدون شیر آشنا شوید.

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

مرحله اول؛ ترکیب کردن ماست و آب

 

در اولین مرحله از طرز تهیه دوغ نعنایی خانگی باید ماستی که کمی ترش شده را هم بزنید تا کاملاً یکدست شود. سپس ۴ لیوان آب را به آن اضافه کنید و مواد را به خوبی ترکیب کنید.

 

مرحله دوم؛ آماده کردن دوغ

 

بعد از ترکیب کردن ماست و آب در این مرحله باید نعنا خشک رو اضافه کنید و در ادامه حبه‌های قند را به نیز داخل دوغ بیندازید. دوغ را در بطری بریزید و برای ۱۰ دقیقه خوب تکان دهید تا قند در آن حل شود.

برای این که دوغ شما گازدار شود، می‌توانید آن را برای ۱ هفته در بیرون از یخچال یا داخل تراس قرار دهید و روزانه ۲ تا ۳ دقیقه آن را تکان دهید. بعد از این مدت دوغ را در یخچال بگذارید و بعد از خنک شدن بنوشید. می‌توانید قند و انواع سبزی خشک از جمله نعنا خشک را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش خریداری کنید.

 

طرز تهیه دوغ محلی گیلان

 

طرز تهیه دوغ محلی گیلان

 

برای درست کردن دوغ محلی گیلان باید از شیر گاو تازه استفاده کنید. شیر را در قابلمه بجوشانید و سپس صبر کنید تا دمای آن ملایم شود. سپس یک قاشق ماست به آن اضافه کنید. یک پارچه دور قابلمه بپیچید و اجازه دهید شیر به ماست تبدیل شود.

بعد از این که ماست شما آماده شد، آن را در بطری بریزید و آنقدر تکان دهید تا دوغ شما آماده شود. اگر این دوغ را با شیر محلی درست کنید روی دوغ کره ایجاد می‌شود. می‌توانید کره را از دوغ جدا کنید. سپس مقداری دلار یا درار (نمک سبز) به دوغ اضافه کنید و آن را میل کنید.

 

طرز تهیه دوغ خانگی سریع

 

در طرز تهیه دوغ خوشمزه خانگی سریع ابتدا باید ماست ترش را با چنگال خوب هم بزنید تا یکدست و براق شود. سپس دو برابر حجم ماست به آن آب سرد اضافه کنید. نمک و نعنا را اضافه کنید و دوغ را داخل بطری بریزید. بطری را برای چند دقیقه تکان دهید تا ماست و آب کاملاً با هم ترکیب شوند.

می‌توانید ۲ حبه قند به دوغ اضافه کنید تا دوغ شما گازدار شود. هم زدن دوغ را برای ۱۵ دقیقه ادامه دهید. سپس می‌توانید این دوغ خوشمزه خانگی را میل کنید.

 

طرز تهیه دوغ ترکی

 

طرز تهیه دوغ ترکی

 

دوغ ترکی که با نام دوغ آیران شناخته می‌شود یکی دیگر از خوشمزه‌ترین انواع دوغ است که می‌توانید آن را در خانه درست کنید. برای تهیه این دوغ باید ماست ترش را همراه با آب و نمک در مخلوط‌کن بریزید و برای مدت ۲۰ تا ۳۰ ثانیه مواد را با هم ترکیب کنید.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه گراتن پاستا با سوسیس رستورانی و خوشمزه در فر و تابه

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های دوغ ترکی این است که روی آن باید کمی کف کند. دوغ ترکی شما به همین راحتی آماده است، می‌توانید آن را نوش جان کنید.

 

طرز تهیه دوغ عربی

 

برای درست کردن دوغ عربی باید ماست تازه رقیق را با همزن بزنید و تا شل شود. سپس پونه و نعنا و در صورت تمایل کمی آویشن و نمک به آن اضافه کنید. حالا دوغ را در پارچ بریزید و چند قالب یخ به آن اضافه کنید. دوغ عربی شما آماده است.

 

طرز تهیه دوغ با شیر بدون ماست

 

برای تهیه دوغ با شیر بدون ماست باید از کفیر استفاده کنید. در طرز تهیه دوغ کفیر باید قارچ کفیر را به شیر تازه اضافه کنید. سپس شیر را در برای مدت ۲ روز در کابینت بگذارید و بعد از دو روز دوغ را از صافی رد کنید. در صورت نیاز مقداری آب به دوغ اضافه کنید تا رقیق‌تر شود.

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه دوغ خانگی

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه دوغ خانگی

 

*برای تهیه دوغ خانگی با ماست می‌توانید از ماست بیشتری استفاده کنید تا دوغ شما غلیظ‌تر شود.

*در صورتی که دوست دارید دوغ خانگی شما گازدار شود، بهتر است آن را برای چند روز در یک محیط گرم قرار دهید.

*برای خوش‌طعم شدن دوغ خانگی می‌توانید مقداری پودر موسیر، پودر گل محمدی، پونه و یا سبزیجات مختلف محلی نیز به آن اضافه کنید.

*در صورت تمایل می‌توانید برای تهیه دوغ خانگی به جای نعنا خشک از نعنا تازه خرد شده نیز استفاده کنید.

*به خاطر داشته باشید که اگر شکر دوغ زیاد شود، دوغ شما بدطعم می‌شود.

*اگر دوست دارید دوغ شما ترش و گازدار شود، باید از ماست ترش برای تهیه دوغ خانگی استفاده کنید. اگر ماست شما شیرین است، می‌توانید ۱ تا ۲ روز ماست را خارج از یخچال قرار دهید تا ترش شود.

*اگر به هر دلیلی نمی‌توانید در خانه دوغ درست کنید، می‌توانید انواع دوغ با بالاترین کیفیت و طعم‌های متنوع را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

*در طرز تهیه دوغ عشایری معمولا آن را داخل پوست بز می‌ریزند و آنقدر تکان می‌دهند که دوغ آماده شود. برخی از عشایر از آب پنیر برای تهیه دوغ خانگی استفاده می‌کنند.

 

سوالات متداول

 

طرز تهیه دوغ با ماست فوری چگونه است؟

 

برای درست کردن دوغ با ماست فوری باید ابتدا ماست را با نمک ترکیب کنید و خوب هم بزنید و سپس آب را اضافه کنید. در نهایت دوغ را داخل بطری بریزید و وقتی به خوبی ترکیب شد، میل کنید.

 

علت اضافه کردن قند در دوغ چیست؟

 

اضافه کردن قند به دوغ موجب گازدار شدن دوغ می‌شود.

 

طرز تهیه دوغ غلیظ خانگی چگونه است؟

 

در صورتی که دوست دارید دوغ خانگی شما غلیظ شود، باید به ازای هر لیوان ماست از دو لیوان آب استفاده کنید.

 

آیا می‌توان در طرز تهیه دوغ خانگی از عرق نعنا استفاده کرد؟

 

در صورتی که به نعنای خشک یا تازه دسترسی ندارید می‌توانید برای طعم دادن به دوغ خانگی از عرق نعنا استفاده کنید. نعنا طبع گرمی دارد و موجب گرم شدن طبع دوغ می‌شود.

 

 

کالابرگ الکترونیک