۵ تفاوت ماست کم چرب و پرچرب | ماست پرچرب لاغر کننده است؟

۵ تفاوت ماست کم چرب و پرچرب | ماست پرچرب لاغر کننده است؟


17 اردیبهشت 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
5 تفاوت ماست کم چرب و پرچرب | ماست پرچرب لاغر کننده است؟

ماست کم چرب و پرچرب چه تفاوتی با هم دارند؟ اصلا ماست پرچرب سالم‌تر است یا کم چرب؟ مهم‌ترین تفاوت انواع ماست در چیست؟ ماست کم چرب برای سلامتی ما مفیدتر است یا ماست پرچرب؟ قطعا زمانی که برای خرید ماست به فروشگاه می‌روید، این سوالات در ذهن شما هم مرور می‌شوند. برخی متخصصین ما را به مصرف ماست‌های کم چرب تشویق می‌کنند و برخی دیگر توصیه می‌کنند تا از ماست‌های پرچرب و محلی استفاده کنید. ما در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش قصد دارید به همه سوالات شما درباره انواع مختلف ماست از لحاظ چربی پاسخ دهیم. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد این که ماست کم چرب یا پرچرب بخوریم پاسخ خواهیم داد.

 

 

تفاوت ماست کم چرب و پرچرب

 

تفاوت ماست کم چرب و پرچرب

 

انواع ماست از جمله سالم‌ترین و پرمصرف‌ترین قسمت‌های وعده غذایی ما است که به دلیل داشتن کلسیم، ویتامین D، چربی، پروتئین و پروبیوتیک ها فواید بی‌شماری برای سلامت دارد. به طور کلی تفاوت‌های جزئی در محتوای کالری و ریزمغذی‌های انواع ماست وجود دارد که باد قبل از تهیه ماست به آن‌ها توجه کنید.

ماست از انواع مختلف شیر تهیه می‌شود. درواقع مهم‌ترین تفاوت ماست کم چرب و پرچرب شیری است که برای تهیه ماست از آن استفاده شده است. ماستی که از شیر کامل درست شود، «ماست ساده یا پرچرب» نام دارد.

زمانی که ماست از شیری که چربی آن گرفته شده، درست شود، «ماست کم چرب یا بدون چربی» خواهد شد. اما مهم‌ترین ماست کم چرب یا پرچرب چیست و هر کدام از این ماست‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟ در ادامه می‌توانید با مهم‌ترین تفاوت ماست کم چرب و پرچرب آشنا شوید.

 

میزان کالری ماست کم چرب و پرچرب و بدون چربی

 

دیگر تفاوت ماست کم چرب و پرچرب میزان کالری این ماست‌ها است. یک فنجان ماست ساده پرچرب حدود ۲۲۵ کالری دارد. در حالی که ماست کم چرب با شیری که چربی آن ۱ تا ۲ درصد است تهیه می‌شود و میزان کالری آن حدود ۱۵۰ کیلوکالری است. یک فنجان ماست بدون چربی نیز حدود ۵۰ کالری دارد.

 

محتوای چربی ماست کم چرب و پرچرب

 

ماست بدون چربی فاقد چربی است، اما ماست پرچرب دارای ۶ گرم چربی کل و ۴ گرم چربی اشباع شده در هر وعده است. انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند که برای سلامت قلب بهتر است چربی‌های اشباع شده را به ۶ درصد از کل کالری در یک رژیم غذایی ۲۰۰۰ کالری محدود کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه موچی به ۲ روش کره ای و ژاپنی و موچی بستنی

 

طعم و بافت ماست کم چرب و پرچرب

 

طعم و بافت ماست پرچرب و کم چرب

 

مهم‌ترین تفاوت ماست کم چرب و پرچرب طعم و بافت ماست‌ها است. اگر ماست غلیظ و خامه‌ای را دوست دارید، قطعا ماست پرچرب گزینه بهتری برای شما خواهد بود ماست‌های پرچرب معمولا بافت سفت‌تری دارند و خوشمزه‌تر از هستند. ماست کم چرب معمولا سبک‌تر و کمی شل‌تر از ماست پرچرب است و طعم آن به اندازه ماست پرچرب لذیذ نیست.

 

میزان پروتئین و چربی ماست کم چرب و پرچرب

 

ماست پرچرب مقدار پروتئین و چربی بیشتری دارد ولی کربوهیدرات ماست‌های کم چرب معمولا بیشتر است. درواقع کاهش میزان چربی در ماست موجب کاهش میزان پروتئین و افزایش میزان کربوهیدرات می‌شود که این موضوع کمک چندانی به سلامت شما نخواهد کرد.

 

مقدار کلسیم و مواد مغذی ماست کم چرب و پرچرب

 

ماست سرشار از کلسیم است که برای سلامت استخوان‌ها اهمیت زیادی دارد. ماست‌های کم چرب و بدون چربی معمولا میزان کلسیم بیشتری نسبت به ماست‌های پرچرب دارند. ماست بدون چربی منبع بهتری از ویتامین B12، ریبوفلاوین، پتاسیم و روی است.

ماست پرچرب معمولا ویتامین A بیشتری دارد که ۳ درصد نیاز روزانه بدن را تامین می‌کند. معمولا ماست پرچرب ویتامین‌های محلول در چربی بیشتری دارد. درواقع ویتامین D، E و A در ماست‌های پرچرب بیشتر از ماست کم چرب است.

 

ماست پرچرب سالم‌تر است یا کم چرب؟

 

ماست پرچرب سالم‌تر است یا کم چرب؟

 

قبل از هر چیزی باید بدانید که انتخاب ماست کم چرب یا پرچرب به عوامل زیادی بستگی دارد. ژنتیک، سن، مشکلات و بیماری، علاقه و رژیم غذایی که شما از آن پیروی می‌کنید، نقش مهمی برای انتخاب انواع ماست از لحاظ چربی دارد.

برخی متخصصان به شدت با مصرف ماست‌های کم چرب مخالف هستند. علت این موضوع این است که کم شدن میزان چربی ماست موجب کاهش فیبر، پروتئین و اسیدهای آمینه ماست شود. درواقع زمانی که چربی ماست کاهش پیدا می‌کند، میزان کربوهیدرات آن زیاد می‌شود.

ماستی که پروتئین پایین و کربوهیدرات بالایی دارد، درست شبیه به یک کلوچه شیرین میزان قند شما را زیاد می‌کند. از طرف دیگر این ماست به صورت غیرمستقیم روی افزایش میزان تری‌گلیسیرید شما نیز موثر هستند.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

بدن ما به میزان پروتئین زیادی در طول روز نیاز دارد. بدون پروتئین کافی دائما احساس گرسنگی می‌کنید و این موضوع موجب افزایش میل به غذا خوردن و اضافه وزن شما می‌شود. از آن جایی که هضم چربی، پروتئین و فیبر به مدت زمان بیشتری نیاز دارد، بعد از خوردن چنین غذاهایی احساس سیری بیشتری را تجربه می‌کنید و کمتر به سراغ ریزه‌خواری و خوردن تنقلات غیرمفید می‌روید.

به خاطر داشته باشید که ماست پرچرب میزان چربی اشباع شده زیادی دارد، از همین رو نباید به مقدار زیاد مصرف شود. اگر هر روز از لبنیات استفاده می‌کنید، بهتر است ماست را به صورت پرچرب بخورید و سایر لبنیات را بدون چربی استفاده کنید.

اگر هم از یک رژیم کم چرب پیروی می‌کنید، جایگزین کردن ماست کم چرب به جای ماست پرچرب می‌تواند گزینه بهتری برای شما باشد.

حتما بخوانید  13 ماده غذایی برای سفید کردن و از بین بردن زردی دندان در خانه

 

آیا ماست پرچرب چاق کننده است؟

 

آیا ماست پرچرب چاق کننده است؟

 

سال‌ها شنیده‌ایم که خوردن غذاهای پرچرب موجب چاق شدن ما می‌شود. اما تحقیقات اخیر در مورد محصولات لبنی پرچرب این موضوع را رد می‌کند. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۴ انجام شد، نشان داد که بین مصرف لبنیات پر چرب و چاقی رابطه معکوس وجود دارد.

محققان هنوز نمی‌دانند که چطور مصرف لبنیات پرچرب روی کاهش وزن موثر است، اما این تئوری وجود دارد که مصرف ماست پرچرب می‌تواند موجب احساس سیری و کاهش میل به خوردن می‌شود و از این طریق در کاهش وزن موثر است.

 

آیا ماست پرچرب برای سلامتی مضر است؟

 

آیا ماست پرچرب برای سلامتی مضر است؟

 

چربی ماست محلی یا ماست پرچرب اشباع شده است و از همین رو این نوع ماست باید به مقدار کم مصرف شود. زیاده‌روی در مصرف ماست پرچرب می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش دهد و موجب افزایش وزن و چاقی شود. اگر در طول روز به اندازه کافی تحرک دارید، مصرف ماست پرچرب برای شما مشکلی ایجاد نمی‌کند.

اما افراد کم تحرک، افرادی که به بیماری‌های خاص قلبی عروقی مبتلا هستند و کسانی که سن آن‌ها بیشتر از ۵۰ سال است، باید در مصرف ماست پرچرب کمی محتاط باشند. این افراد بهتر است از ماست کم چرب پروبیوتیک استفاده کنند.

شما می‌توانید انواع ماست پرچرب و ماست کم چرب را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش خریداری کنید.

 

ماست یونانی کم چرب است یا پرچرب؟

ماست یونانی نسبت ماست معمولی چربی بیشتری دارد. از سوی دیگر ماست یونانی تقریبا دو برابر ماست معمولی پروتئین دارد. ۲۳۰ گرم ماست یونانی حدود ۲۰ گرم پروتئین دارد، در حالی که ماست معمولی حدود ۱۱ تا ۱۳ گرم پروتئین دارد. در نتیجه محتوای بالای پروتئین ماست یونانی برای افرادی که رژیم لاغری دارند و می‌خواهند وزن کم کنند یک گزینه مناسبی است.

 

در زمان خرید ماست کم چرب و پرچرب به چه نکاتی توجه کنیم؟

 

در زمان خرید ماست به چه نکاتی توجه کنیم؟

 

در زمان خرید ماست حتما به پرچرب یا کم چرب بودن ماست توجه کنید. معمولا به ماست‌های طعم دار و میوه‌ای مقداری شکر اضافه می‌شود، بنابراین بهتر است از ماست ساده استفاده کنید و یا مصرف ماست‌های میوه‌ای را محدود کنید.

انواع ماست سنتی میزان چربی زیادتری دارند و مقدار پروتئین موجود در آن‌ها نیز بیشتر است. اگر قصد دارید ماست پروبیوتیک بخرید، بهتر است از ماست‌هایی که تاریخ آن‌ها به روز است استفاده کنید. زیرا پروبیوتیک به مرور از بین می‌رود و هر چقدر ماست تازه‌تر باد، باکتری‌های مفید آن بیشتر است.

 

سوالات متداول

 

میزان چربی و کالری ماست پرچرب چقدر است؟

 

یک فنجان ماست پرچرب حدود ۳/۵ درصد چربی دارد و حاوی تقریبا ۲۲۵ کالری است.

 

ماست کم چرب یا پرچرب برای نوزاد مناسب‌تر است؟

 

بدن کودکان برای رشد به چربی نیاز دارد و از همین رو به هیچ عنوان لازم نیست به آن‌ها لبنیات یا ماست کم چرب بدهید. ماست پرچرب پروبیوتیک بهترین گزینه برای بهبود عملکرد سیستم گوارش در کودکان است.

 

منابع: uchicagomedicine، dibesity، healthyeating

کالابرگ الکترونیک