طرز تهیه اصلی مسقطی ساده خانگی با زعفران یا گلاب

طرز تهیه اصلی مسقطی ساده خانگی با زعفران یا گلاب


15 اسفند 1398 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه اصلی مسقطی ساده خانگی با زعفران یا گلاب برای عید نوروز

«مسقطی» یا «راحت‌الحلقوم» از جمله دسرهای خوشمزه سنتی منطقه خاورمیانه به خصوص ترکیه است که در کشور ما هم طرفداران زیادی دارد و یکی از شیرینی‌های محبوب پذیرایی عید نوروز هم هست. مسقطی در شهرهای مختلف با دستور پخت‌های متنوع اما کم و بیش شبیه به یکدیگر تهیه می‌شود. برای مثال انواع مسقطی لاری و مسقطی ژله‌ای بسیار مشهورند. طرز تهیه مسقطی ساده خانگی کشدار با طعم زعفرانی یا گلاب برای عید را در مجله کوروش بخوانید.

طرز تهیه مسقطی ساده خانگی کشدار

 

طرز تهیه اصلی مسقطی ساده خانگی با زعفران یا گلاب برای عید نوروز

 

مواد لازم

 

یک قاشق چایخوری روغن مایع

۳ قاشق غذاخوری لیموترش تازه

یک و ۳/۲ فنجان آب سرد

هشت قاشق چایخوری ژلاتین بدون چاشنی

دو و ۳/۱ فنجان شکر سفید

۴ قاشق چایخوری گلاب یا ۳ قاشق غذا خوری زعفران دم کرده غلیظ

دو قطره رنگ غذای مجاز خوراکی (در صورت استفاده از گلاب به جای زعفران)

۱ قاشق غذاخوری پودر نشاسته ذرت، پودر نارگیل، خلال مغز پسته یا بادام

 

طرز تهیه 

 

طرز تهیه اصلی مسقطی ساده خانگی با زعفران یا گلاب برای عید نوروز

 

برای درست کردن مسقطی کشدار و ساده زعفرانی عید، ابتدا سطح داخلی یک ماهی‌تابه را با روغن مایع گیاهی چرب کنید. ۳/۲ فنجان آب را در یک کاسه بریزید و ژلاتین‌ها را آرام آرام از بالا داخل ظرف بریزید. شعله گاز باید ملایم باشد و ژلاتین‌ها به آرامی در مدت زمان ۱۵ دقیقه آب شوند. یک فنجان دیگر آب را با شکر و آب لیمو ترش روی شعله ملایم گاز با هم مخلوط و آرام هم بزنید تا زمانی که مخلوط به جوش بیاید و شکر کاملا در آن حل شود. حالا شعله گاز به مدت ۳ دقیقه را زیاد کنید تا مخلوط به جوش آمده، غلیظ شده و تبدیل به شیره شود.

یک دماسنج ضد‌آب را داخل ظرف قرار دهید. دمای سیروپ باید به ۱۱۴ درجه سانتی‌گراد برسد، به این منظور باید شیره به مدت ۵ دقیقه دیگر روی حرارت بماند و غلیظ شود.بعد از ۵ دقیقه شیره را از روی حرارت بردارید و با دقت و به آرامی با ژلاتین‌های نرم شده اضافه و به خوبی با هم مخلوط کنید. در این مرحله زعفران یا در صورت دلخواه‌ به جای زعفران «گلاب» و رنگ مجاز خوراکی را به این مخلوط اضافه کنید.

 

به آرامی سرد شود

 

حالا ترکیب سیروپ و ژلاتین را در ماهی‌تابه‌ای که قبلا چرب کرده‌ای بریزید و در دمای اتاق قرار دهید تا به آرامی سرد شود. برای سرد شدن و ژله‌ای شدن مخلوط به ۴ ساعت زمان نیاز است. بعد از این مدت روی ماهی‌تابه را با یک پلاستیک تمیز بپوشانید و به مدت ۸ ساعت در یک جای خنک نگهدارید. مسقطی‌ساده زعفرانی عید آماده است، کافی است با چاقو آن‌ها را به صورت مربع‌های کوچک قالبی برش دهید و با پودر نشاسته ذرت یا پودر نارگیل، خلال مغز پسته یا بادام  تزیین کنید.

 

خواص غذایی مسقطی خانگی کشدار زعفرانی عید

 

اگر چه زیاده‌روی در خوردن هر نوع شیرینی برای سلامت بدن مضر است اما در تهیه شیرینی‌های سنتی و خانگی به خصوص مسقطی ساده زعفرانی عید موادی به کار برده شده که در صورت اعتدال در مصرف آن‌ها برای بدن مفید هستند.

 

ژلاتین و خواص بی‌نظیر آن برای سلامت اندام‌های مختلف بدن

 

ژلاتین و خواص بی‌نظیر آن برای سلامت اندام‌های مختلف بدن

 

ژلاتین یک ماده پروتئینی است که از به طور عمده از فرآوری کلاژن که ساختمان اصلی تشکیل‌دهنده پوست، تاندون‌ها، استخوان و … مهره‌دارانی مثل ماهی و گاور به دست می‌آید. از ژلاتین در ساخت مواد غذایی مختلف و انواع شیرینی و دسر مثل پاستیل و تافی، سوپ‌های پودری و … استفاده می‌شود.

ژلاتین خواص فراوانی برای سلامت بدن دارد. از ژلاتین برای درمان زخم‌های افراد دیابتی ماده‌ای مفید است. این ماده پروتئینی به دلیل دارا بودن اسیدهای آمینه و پپتیدهای بی‌نظیر، همچنین با کاهش پاسخ‌های التهابی و تعدیل سیستم ایمنی در درمان زخم‌های دیابتیک می‌تواند موثر باشد. همچنین ژلاتین یک ماده ضد خونریزی است که می‌تواند با برخورد به سلول‌های خونی  آسیب‌دیده مسیرهای انعقادی را فعال کند.

خواص بی‌نظیر

یکی دیگر از خواص بی‌نظیر ژلاتین اثرات ضد‌التهابی به خصوص التهاب مفاصل (آرتروز) و تاثیر مثبت در روند درمان پوکی استخوان است. در حقیقت کلاژن به طور مستقیم اثرات ضدالتهابی داشته و اثر مستقیم روی بافت مفاصل دارد. در یک تحقیق پزشکی دریافت ژلاتین را روی استخوان بررسی کرده و به این نتیجه رسیدند که ژلاتین می‌تواند تأثیرات متفاوتی روی چگالی استخوان و وزن بدن داشته باشد. این تأثیر بیشتر روی استخوان فمور (استخوان ران) دیده شده است. در مطالعات دیگر نشان داده شد که تزریق ژلاتین، کلسیم موجود در گردش خون را بالا می‌برد که نشان می‌دهد که استخوان در حال ساخت است.

 

طرز تهیه اصلی شیرینی مسقطی کشدار و ساده با زعفران یا گلاب برای عید نوروز

 

سایر تاثیرات مثبت ژلاتین در سلامت بدن عبارتند از: کمک به کبد برای سم‌زدایی، کمک به جذب و هضم بهتر غذا و کاهش التهاب روده در افراد مبتلا به سندروم روده تحریک‌پذیر. یادتان باشد که با افزایش سن، ناخن‌ها و موها شکننده و ترک‌خورده می‌شوند. ژلاتین با داشتن مقادیر زیاد اسیدآمینه گلایسین که اسیدآمینه مهم برای ساخت کراتین موجود در مو و ناخن است، به رشد و سلامت مو و ناخن کمک می‌کند.

همچنین با مصرف ژلاتین راحت بخوابید. با مصرف ژلاتین مقادیر زیادی از گلیسین وارد بدن می شود که یکی از آثار آن، خواب راحت است. علاوه بر این گلیسین موجود در ژلاتین، متونین موجود در گوشت را دفع کرده و مانع بروز عوارض مضر مصرف پروتئین حیوانی می شود

 

کالابرگ الکترونیک