چطور کودکان را به دستشویی ‌رفتن عادت دهیم

چطور کودکان را به دستشویی ‌رفتن عادت دهیم


27 مهر 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
آموزش دستشویی رفتن کودک

آموزش دستشویی رفتن به کودک یکی از مراحل اصلی تربیت کودک است. کودکان دلبند شما بالاخره روزی باید بتوانند خودشان به دستشویی بروند. ممکن است از حدود ۲سالگی به بعد، علائمی را در آنها مشاهده کنیم که نشان‌گر آمادگی آنها برای دستشویی‌ رفتن باشد. اما این علائم چیستند؟ چطور کودکان را به دستشویی‌رفتن عادت دهیم؟ و آموزش‌شان بدهیم؟ در این مقاله ما به شما می‌گوییم که چگونه به کودک خود دستشویی رفتن را بیاموزید و او را به این کار عادت دهید. این مقاله را از سرویس سبک زندگی و در مجله کوروش بخوانید.

 

 

آموزش دستشویی رفتن به کودکان

 

راهکارهای آموزشی ساده برای دستشویی رفتن کودک

 

ممکن است از حدود ۲ سال به بعد و حتی قبل از گرفتن کودک از پوشک علائمی را در کودکتان مشاهده کنید که نشان می‌دهد او آماده آموزش رفتن به دستشویی است. بعضی از کودکان این علائم را از ۱۸ماهگی نشان می‌دهند و ممکن است برخی از آنها بیش از ۲ سال باشد.  آموزش دستشویی رفتن به کودکان ۲ ساله در صورت مشاهده علائم زیر امکان‌پذیر است.

 

 

این علائم عبارتند از:

 

 

کودکتان می‌تواند پیاده‌روی کند و می‌تواند مدت‌زمان کوتاهی بنشیند؛

کودک شما به‌طور کلی مستقل‌تر می‌شود، مثلا می‌تواند به‌راحتی «نه» بگوید؛

به دستشویی‌رفتن دیگران علاقه نشان می‌دهد؛

تخفیف شوینده های افق کوروش

تا ۲ ساعت پوشکش را خیس نمی‌کند؛

وقتی با کلمات یا حرکاتش به شما می‌گوید که پوشکش را خیس کرده است؛

پوشیدن پوشک را دوست ندارد و ممکن است سعی کند آن را هنگامی که خیس یا کثیف است، از خودش جدا کند؛

روده‌ کودکتان حرکات منظم دارد؛

کودکتان می‌تواند شلوار خود را خودش بالا و پایین بکشد؛

او همچنین می‌تواند دستورالعمل‌های ساده مانند «توپ را به سمت من پرتاب کن» دنبال کند.

همه این علائم لازم نیست که با هم وجود داشته باشند تا نشان دهند کودک شما آماده است. یک روند کلی به شما اطلاع می‌دهد که زمان شروع است.

 

 

بیشتر بخوانید: ۷ روش عملی و قدم به قدم برای از پوشک گرفتن کودک

 

 

چطور کودکان را به دستشویی‌رفتن عادت دهیم؟

 

 

آموزش با لگن توالت کودک

 

آموزش با لگن توالت کودک

 

کودکان می‌توانند آموزش توالت رفتن را با استفاده از یک توالت کودک پلاستیکی و لاکی شروع کنند. همچنین می‌توانید کودک خود را به استفاده از هر دو تشویق کنید. جابجایی یک توالت سیار آسان است و به نظر بعضی از کودکان، ترس آن از توالت‌فرنگی کمتر است.

 

برای نشستن روی توالت‌فرنگی، می‌توانید از چارپایه یا صندلی استفاده کنید و می‌توانید هنگام دفع ادرار یا مدفوع، چارپایه را زیر پای او قرار دهید تا راحت‌تر باشد. برای استفاده از توالت غیرفرنگی، می‌توانید در روزهای نخست دست او را بگیرید و کمکش کنید تا درست بنشیند. اگر می‌ترسد، می‌توانید همان‌جا بمانید تا کارش تمام شود.

 

 

پوشیدن شلوار

 

می‌توانید به فرزندتان اجازه دهید شلوارهایی را که دوست دارد، انتخاب کند. این می‌تواند یک گام مهیج باشد؛ پوشک‌نپوشیدن برای کودک شما حرکت بزرگی است. اگر آن را جشن بگیرید، انتقال به این وضعیت جدید برای او راحت‌تر خواهد بود.

 

 

مراحلی پیش از آموزش اصلی دستشویی رفتن کودک که باید رعایت کنید

 

مراحلی پیش از آموزش اصلی دستشویی رفتن کودک که باید رعایت کنید

 

قبل از شروع آموزش رفتن به دستشویی و توالت به کودک می‌توانید کودک خود را برای این قدم بزرگ آماده کنید. در ادامه چند گام اصلی برای این کار وجود دارد؛

 

با برخی از واژه‌ها، رفتن به دستشویی را به کودک خود آموزش دهید؛ به‌عنوان مثال به او بگویید که هروقت دستشویی داشت، علامت خاصی را نشان بدهد یا به‌سادگی بگوید «دستشویی دارم»؛

هنگامی که پوشک کودک خود را تغییر می‌دهید، پوشک‌های مرطوب و کثیف را لگن‌چه قرار دهید، این می‌تواند به کودک شما کمک کند تا درک کند که این لگن‌چه برای چیست؛

مطمئن شوید که کودکتان مقدار زیادی فیبر می‌خورد و آب زیادی می‌نوشد، بنابراین کودک دچار یبوست نمی‌شود. یبوست می‌تواند آموزش توالت را سخت کند.

 

 

نکات تکمیلی آموزش دستشویی رفتن به کودکان

نکات تکمیلی آموزش دستشویی رفتن به کودکان

 

بهتر است آموزش توالت رفتن به کودک را زمانی شروع کنید که تغییر بزرگی در زندگی خانوادگی‌تان ایجاد نشده است؛ این تغییر ممکن است شامل تعطیلات، شروع مراقبت‌های روزانه پرستار یا بچه‌دارشدن باشد. بهتر است آموزش دستشویی‌رفتن را روزی شروع کنید که قصد ندارید از خانه خارج شوید. سعی کنید برنامه دستشویی‌رفتن فرزند خود را تبدیل به برنامه‌ای منظم در روز کنید؛ این برنامه می‌تواند در صبح، و قبل یا بعد از میان‌وعده‌ها و وعده‌های اصلی باشد. کودک خود را به دستشویی‌رفتن تشویق کنید؛ وقتی که علائمی مانند بی‌قراری، داشتن باد معده، ساکت‌ماندن یا دورشدن از شما در او وجود دارد. اما فرزند خود را هرگز مجبور به رفتن به دستشویی نکنید.

 

هنگام تغییر فعالیت، از کودک خود درمورد رفتن به دستشویی سؤال کنید. به‌عنوان مثال، می‌توانید به فرزند خود یادآوری کنید که قبل از نشستن برای ناهارخوردن، به دستشویی برود. اگر کودک شما بعد از۳ یا ۳ دقیقه نشستن روی توالت عمل دفع را انجام نمی‌دهد، اجازه دهید کودک از توالت خارج شود. بهتر است کودک خود را برای مدت طولانی روی توالت ننشانید، زیرا این کار باعث می‌شود او احساس کند که دارد مجازات می‌شود.

 

 

بیشتر بخوانید: ۵ نکته مهم و راهنمای خرید بهترین پوشک بچه ایرانی برای نوزادان دختر و پسر

 

 

چگونه کودک خود را تشویق کنیم به دستشویی برود

 

چگونه کودک خود را تشویق کنیم به دستشویی برود

 

کودک خود را به‌خاطر تلاشش تحسین کنید. می‌توانید به او بگویید «آفرین! دختر/پسر بزرگی شده‌ای و خودت دستشویی می‌کنی.»

 

 

چگونه کودک خود را تمیز و بهداشتی نگه داریم

 

فرزند خود را پاک کنید و او را بشویید؛ تا زمانی که خودش یاد بگیرد چگونه این کار را انجام بدهد. به یاد داشته باشید که پاک‌کردن با دستمال رل از جلو به عقب انجام دهید؛ به‌خصوص اگر کودکتان دختر است. این کار از ایجاد عفونت در رحم جلوگیری می‌کند.، به خصوص با دختران، پاک کنید..
پس از استفاده از توالت، نحوه شستن دست‌ها را به فرزند خود بیاموزید.

 

کودکان استفاده از توالت را باسرعت خود یاد می‌گیرند. ممکن است روزها، هفته‌ها یا ماه‌ها طول بکشد. فرزند شما سرانجام یاد می‌گیرد؛ بنابراین درمورد دستاوردهای فرزندتان مثبت باشید. تنش یا استرس زیاد می‌تواند همه را ناراحت کند و ممکن است باعث شود کودکتان اصلا به دستشویی نرود.

 

 

بیرون‌ رفتن در حین آموزش دستشویی رفتن به کودک

 

بیرون‌ رفتن در حین آموزش دستشویی رفتن به کودک

 

با شروع آموزش توالت‌رفتن به کودک بهتر است چند روز در خانه بمانید. اما اگر مجبور شدید از خانه بیرون بروید؛ ایده خوبی است که بررسی کنید نزدیک‌ترین توالت کجاست. همچنین داشتن شلوار و لباس اضافی برای فرزندتان هنگام بیرون‌بودن از خانه مفید است. همچنین ممکن است برای لباس‌های خیس یا کثیف، به کیسه ضد آب یا کیسه پلاستیکی نیاز داشته باشید.

اگر فرزند شما بدون شما به سرویس ‌بهداشتی مهدکودک یا خانه دوستان یا اقوامتان می‌رود، به دیگران اطلاع دهید که فرزند شما در حال آموزش رفتن به دستشویی است. کودک شما احتمالا برای استفاده از توالت‌فرنگی، احتیاج به کمک بزرگسالان دارد.

 

 

عقب‌نشینی یا زمین‌خوردن حین آموزش

 

عقب‌نشینی یا زمین‌خوردن حین آموزش

 

 

پس از پاسخ‌دادن به سؤال چطور کودکان را به دستشویی‌ رفتن عادت دهیم؟ و آموزش آنها؛ بهتر است بدانید که زمین‌خوردن بخشی از آموزش عادت‌دادن کودکان برای دستشویی ‌رفتن است. کودکان ممکن است به دلیل زمین‌خوردن، ناراحت شوند. اگر این اتفاق افتاد، به کودک خود اطمینان دهید که مهم نیست و جای نگرانی نیست.

 

 

در ادامه ایده‌هایی برای کمک به جلوگیری از حوادث آورده شده است:

 

اگر کودکتان گفت که بلافاصله به دستشویی‌ رفتن نیاز دارد، به او توجه کنید. ممکن است حق با آنها باشد!

اگر مطمئن هستید که فرزند شما مدتی است که دستشویی نرفته است و از دستشویی رفتن امتناع می‌کند به او یادآوری کنید که ممکن است لازم باشد برود. کودک شما ممکن است برای رفتن به توالت، خیلی مشغول انجام فعالیتی باشد؛

 

قبل از خواب یا گردشی طولانی، حتما کودکتان را به دستشویی ببرید.

 

این کارها ممکن است به کودکتان کمک کند تا خودش را خیس نکند. اگر نگران چگونگی سازگاری فرزندتان با آموزش دستشویی ‌رفتن هستید، با پزشک عمومی یا پرستار بهداشت کودک و خانواده خود مشورت کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۲ نکته مهم در مورد روش‌های صحیح درس خواندن بچه‌ها در فصل امتحانات

 

 

منبع: rising children

 

کالابرگ الکترونیک