آیا پروبیوتیک از نظر علمی سیستم ایمنی بدن را در برابر ویروس کرونا تقویت می‌کند؟

آیا پروبیوتیک از نظر علمی سیستم ایمنی بدن را در برابر ویروس کرونا تقویت می‌کند؟


11 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
تقویت سیستم ایمنی بدن ویروس کرونا

این روزها به خاطر شیوع کرونا ویروس و اپیدمی کرونا کووید ۱۹ بحث تقویت سیستم ایمنی بدن برای پیشگیری از ابتلا به علائم و نشانه‌های بیماری کرونا حسابی داغ است. هنوز داروی قطعی برای درمان کرونا وجود ندارد و تا ساخته شدن واکسن کرونا حداقل یک سال زمان پیش روی ماست پس بهترین کار این است که جز برای موارد ضروری، در خانه بمانیم، فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنیم و سیستم ایمنی بدن را با خوردن غذاهای مفید و مقوی و ورزش کردن تقویت کنیم. این روزها زیاد می‌شنویم که یکی از مفیدترین مواد غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس کرونا خوردن منابع غذایی پروبیوتیک است. اما منابع غذایی پروبیوتیک و ماست پروبیوتیک چه تاثیری روی سیستم ایمنی بدن در برابر انواع ویروس و باکتری‌های مضر می‌گذارند و این اثرگذاری اصلا از نظر علمی ثابت شده است یا خیر؟ در  سرویس سلامت مجله کوروش این موضوع را بررسی کرده‌ایم.

 

 

پروبیوتیک چیست؟

 

تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس کرونا ؛ پروبیوتیک چیست؟

 

پروبیوتیک در زبان لاتین به معنای «برای زندگی» است. در حال حاضر تعریف مشخصی برای پروبیوتیک وجود ندارد با این‌همه سازمان‌های مشهور بین‌المللی مانند سازمان بهداشت جهانی WHO و انجمن علمی پروبیوتیک و پربیوتیک ISAPP تعاریفی از پروبیوتیک ارائه داده‌اند.

 

 

براساس تعریف سازمان بهداشت جهانی WHO:

 

پروبیوتیک‌ها میکروارگانیسم‌های زنده‌ای هستند که وقتی به اندازه کافی مورد استفاده قرار بگیرند اثر سلامت بخشی برای فرد مصرف کننده دارند.

 

 

براساس تعریف ISAPP پروبیوتیک‌ها باید:

 

*در هنگاه استفاده زنده باشند

*تحت ارزیابی کنترل شده قرار گرفته باشند تا اثر سلامت بخشی در مصرف کننده به همراه مستندات ارائه کنند.

*یک میکروب با ترکیبی از میکروب‌های مشخص است.

*برای کاربری در نظر گرفته شده ایمن باشد.

 

 

نقش پروبیوتیک بر سلامت بدن و تقویت سیستم ایمنی بدن

 

نقش پروبیوتیک بر سلامت بدن و تقویت سیستم ایمنی بدن

 

روده انسان حاوی انواع بسیاری از باکتری‌ها (مفید، مضر و خنثی) است که باید توازن باکتری‌های روده در بدن انسان برقرار باشد. در غیر این صورت علاوه بر مختل شدن وظایف فلور روده، علائم کمبود پروبیوتیک مثل آکنه، آلرژی غذایی، خستگی مفرط، افسردگی، سردرد و … خودشان را در بدن نشان می‌دهند. البته لازم به ذکر است که در بدن افراد سالم باکتری‌های مفید غالب هستند. محققان این باکتری های خوب را میکروارگانیزم هایی تعریف کرده اند که برای میزبان خود (که بدن ما است )مزایای زیادی از نظر سلامتی دارند.

بدن انسان شامل چیزی حدود یک و نیم کیلو باکتری پروبیوتیک است که این مقدار بیشتر از وزن مغز انسان است !

فلور روده شامل میکروارگانیسم‌هایی است که به طور طبیعی در مجاری گوارشی به صورت مسالمت‌آمیزی زندگی کرده و در سلامت انسان یا میزبان نقش دارند. باکتری‌ها بخش عمده فلور روده را به خود اختصاص داده‌اند به طوری که ۳۵ تا ۵۰ درصد روده بزرگ از باکتری‌های تشکیل شده و چیزی حدود ۳۰۰ الی ۱۰۰۰ گونه میکروارگانیسم مختلف در روده‌ها زیست می‌کنند. مخمرها نیز بخش کوچکی از این فلور را به خود اختصاص داده‌اند.

 

بیشتر بخوانید: تاثیر عجیب ماست بر درمان افسردگی

 

LGG پراستنادترین پروبیوتیک از نظر اثربخشی روی سیستم ایمنی بدن

 

آیا پروبیوتیک از نظر علمی سیستم ایمنی بدن را در برابر ویروس کرونا تقویت می‌کند؟

 

چگونه سیستم ایمنی بدن را در برابر باکتری و ویروس‌ هایی مثل کرونا تقویت کنیم؟ سویه لاکتوباسیلوس رامنوسوس GG که با نام تجاری LGG شناخته می‌شود پراستنادترین سویه پروبیوتیک شناخته شده در دنیاست. به طوری که تاکنون بیش از ۱۱۰۰ مطالعه علمی که بیش از ۳۰۰ مقاله آن براساس مطالعه بالینی بر روی انسان بوده است براساس این سویه خاص موجود است.

LGG از سال ۱۹۹۰ میلادی به عنوان یک محصول ایمن و سلامت بخش در محصولات مختلفی مانند غذای کودک، محصولات تخمیری و مکمل‌های رژیمی در دنیا مورد استفاده قرار گرفته است. اثربخشی اصلی LGG بر روی سیستم ایمنی بدن و تقویت آن در برابر باکتری‌ها و ویروس ‌های مختلف مثل کرونا و بیماری‌هایی مثل آنفولانزا است.

بد نیست بدانید ۷۰ درصد از سیستم ایمنی بدن شما در روده شما ساکن است. به همین دلیل مصرف منابع پروبیوتیک می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن شما در برابر باکتری‌ها و ویروس کرونا کمک کند. این میکروب‌های دوست به محافظت از بدن در برابر میکروب‌های ایجاد کننده بیماری کمک می‌کنند. آن‌ها همچنین موادی تولید می‌کنند که باعث حفظ سلامتی روده می‌شود، عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشد و از التهاب جلوگیری می کند.

جالب است بدانید این روزها یکی از داروهای امیدوار کننده برای درمان کرونا رسیژن است که حاوی نوعی اینترفرون است. بد نیست بدانید ماست پروبیوتیک حاوی نوعی اینترفرون به نام گامااینترفرون است. اینترفرون‌ها در واقع مواد پروتئینی هستند از سلول‌های ایمنی بدن علیه ویروس‌ها آزاد شده و ویروس‌ها را از بین می‌برند.

 

 

فواید استفاده از محصولات پروبیوتیک برای بدن عبارتند از:

 

  • ارتقا سیستم ایمنی بدن
  • کاهش افسردگی
  • شادابی پوست
  • کمک به جذب بهتر ویتامین B
  • بهبود حساسیت به لاکتوز
  • افزایش سلامتی کلی رحم
  • کاهش التهاب روده در اثر جراحی
  • افزایش توانایی هضم غذا
  • جبران آسیب های آنتی بیوتیک به بدن

 

 

ماست پروبیوتیک اکتیمو؛ برای تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس کرونا

 

ماست پروبیوتیک اکتیمو؛ برای تقویت سیستم ایمنی بدن در روزهای شیوع کرونا

 

همان‌طور که گفتیم پروبیوتیک‌ها باکتری‌هایی هستند که به طور طبیعی در روده و همچنین در غذاهای تخمیر شده مانند ماست یافت می شوند. ماست پروبیوتیک «اکتیمو» حاوی باکتری‌های فعال پروبیوتیکی است LGG+PRO-B.

این ترکیب به تنظیم سیستم گوارشی و تقویت سیستم ایمنی بدن به طور طبیعی کمک می‌کند و این یعنی توانایی مقابله با انواع باکتری‌ های مضر و ویروس های بیماری‌زا مثل کرونا ویروس.

اکتیمو محصول جدیدی از شرکت دومینو است که حاوی دو نوع باکتری فعال پروبیوتیکی به نام‌های LGG با اثربخشی بر سیستم ایمنی بدن به خصوص در کودکان و PRO-B با اثربخشی بر سیستم گوارش به صورت کاملا طبیعی است.

در واقع اکتیمو تنها ماست تولید شده پروبیوتیک در ایران است که حاوی باکتری فعال پروبیوتیکی LGG است که توسط شرکت دانمارکی معتبر کریس هانسن به طور انحصاری در اختیار دومینو قرار گرفته است. حضور LGG در کنار PRO-B در اکتیمو باعث به وجود آمدن محصول پروبیوتیک منحصر به فردی شده است که همزمان به طور طبیعی به تنظیم سیستم گوارش و تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر باکتری و ویروس هایی مثل کرونا و سایر ویروس‌های سرماخوردگی کمک می‌کند.

 

 

 شاید برایتان جالب باشد:

 

آموزش ۷ حرکت یوگا برای تقویت سیستم ایمنی بدن

طرز تهیه معجون جادویی تقویت سیستم ایمنی بدن علیه ویروس کرونا و آنفولانزا

بهترین مکمل های تقویت سیستم ایمنی بدن کدامند ؟

 

کالابرگ الکترونیک