۹ تاثیر عجیب ماست بر تسکین و درمان افسردگی

۹ تاثیر عجیب ماست بر تسکین و درمان افسردگی


17 اردیبهشت 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
9 دلیل تاثیر عجیب ماست بر درمان افسردگی

آیا تا به حال چیزی در مورد اثر ماست بر افسردگی شنیده‌اید؟ تأثیر ماست در تسکین افسردگی چیست و چگونه به آن کمک می‌کند؟ افسردگی مشکلی رایج است که ممکن است هر فردی را در هر سن و شرایطی از زندگی درگیر کند و موجب بروز احساساتی ناخوشایند در او شود. اما آیا ماست بر افسردگی تأثیر می‌گذارد؟ در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش به شما می‌گوییم که ماست چگونه به تسکین افسردگی کمک می‌کند. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد درمان افسردگی با ماست پاسخ خواهیم داد.

 

 

علائم و نشانه‌های افسردگی

 

علائم و نشانه‌های افسردگی

 

افسردگی یک نوع اختلال خلقی است که موجب بروز ناراحتی، بی‌علاقگی و احساسات منفی در فرد می‌شود. آمارها نشان می‌دهد که از هر ۳ نفر در دنیا یک نفر افسرده است و با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کند. علائم فرد افسرده معمولاً می‌تواند از شخصی به شخص دیگر متفاوت باشد. اما به طور کلی بیشتر افراد افسرده علائم خاصی را با درجه‌های متفاوت تجربه می‌کنند. در ادامه می‌توانید با برخی از علائم و نشانه‌های افسردگی آشنا شوید.

 

  • احساس غم و ناراحتی
  • احساس پوچی
  • اختلال در خواب
  • کم خوردن یا زیاد غذا خوردن
  • نداشتن انگیزه
  • فکر کردن به خودکشی
  • پرخاشگری و عصبانیت
  • زودرنجی

 

آیا ماست بر افسردگی تأثیر می‌گذارد؟

 

آیا ماست بر افسردگی تأثیر می‌گذارد؟

 

افسردگی مشکلی است که ممکن است به صورت یک‌باره و یا با تغییر فصل نیز در فرد بروز کند. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که در رژیم غذایی روزانه خود از ماست پرچرب استفاده می‌کنند، کمتر با افسردگی مواجه می‌شوند.

اما اثر ماست بر افسردگی چگونه است؟ ماست چگونه به تسکین افسردگی کمک می‌کند؟ تحقیقات نشان می‌دهد مصرف ماست به ویژه ماست پرچرب به میزان ۶ بار در هفته می‌تواند ابتلا به افسردگی را تا ۳۲ درصد کاهش دهد.

از طرف دیگر مصرف ماست در درمان افسردگی هیچ‌گونه عوارضی ندارد، حال آن که خوردن انواع دارو برای درمان این بیماری می‌تواند همراه با عوارض بی‌شماری باشد. از همین رو اگر احساس می‌کنید به افسردگی مبتلا شده‌اید بهتر است از همین امروز یک کاسه ماست به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید.

 

تحقیقات انجام شده در مورد اثر ماست بر افسردگی

 

تحقیقات انجام شده در مورد اثر ماست بر افسردگی

 

قبل از هر چیزی باید بدانید که استرس و اضطراب مهم‌ترین عوامل ایجاد افسردگی هستند. از همین رو پیدا کردن راهی برای کاهش استرس می‌تواند بر درمان افسردگی مؤثر باشد.

 

  • یک مطالعه جالب که روی موش‌ها انجام شد به نتایج جالبی در مورد اثر ماست بر افسردگی دست پیدا کرد. در این تحقیق موش‌ها در موقعیت‌های استرس‌زا قرار گرفتند و بعد از مدتی علائم افسردگی در آن‌ها مشاهده شد. سپس مقدار باکتری‌های مفید روده موش‌ها مورد اندازه‌گیری قرار گرفت.
    تحقیقات نشان داد که بعد از افسردگی سطح «لاکتوباسیولوس» موجود در روده کاهش پیدا می‌کند. زمانی که سطح لاکتوباسیلوس در روده‌ها کم شود، میزان ترشح هورمون «کینورنین» در بدن زیاد می‌شود و این موضوع موجب بروز علائم افسردگی در فرد می‌گردد. مصرف ماست می‌تواند با افزایش میزان لاکتوباسیولوس در بدن به درمان افسردگی کمک کند و حتی از بروز این مشکل نیز جلوگیری نماید.
حتما بخوانید  ۸ مدل ماسک ماست و تخم‌ مرغ برای پوست شفاف و موی پرپشت

 

  • بررسی‌ها نشان می‌دهد خانم‌هایی که به افسردگی‌های فصلی مبتلا هستند می‌توانند با مصرف ماست پرچرب علائم افسردگی را درمان کنند. مصرف ماست در مواقعی که فرد دچار استرس است به بهبود روحیه و همچنین کاهش نوسانات خلقی بسیار کمک می‌کند.

 

  • محققین و دانشمندان معتقد هستند که مصرف ماست نه تنها بر درمان افسردگی مؤثر است، بلکه می‌تواند از بروز این مشکل در افراد مستعد نیز جلوگیری کند. از همین رو پیشنهاد می‌شود افرادی که زمینه ارثی و خانوادگی دارند و یا در شرایطی زندگی می‌کنند که احتمال بروز افسردگی در آن‌ها وجود دارد، حتماً در رژیم غذایی روزانه از ماست استفاده کنند.

 

  • مطالعات نشان می‌دهد که «میکروبیوم روده» نقش مهمی بر سلامت روان دارد و مصرف خوراکی‌های حاوی پروبیوتیک‌ها و باکتری‌های مفید می‌تواند به کاهش استرس و نگرانی در افراد بزرگسال کمک زیادی کند.

 

  • مطالعات انجام شده روی مصرف مواد حاوی کلسیم نیز حاکی از آن است که کمبود کلسیم می‌تواند سبب بروز مشکلات خلقی و افسردگی در افراد میانسال و مسن شود. از همین رو کسانی که در رژیم غذایی خود از خوراکی‌های حاوی کلسیم استفاده می‌کنند، در میانسالی کمتر با افسردگی مواجه می‌شوند.

 

تأثیر ماست در تسکین افسردگی با بهبود عملکرد دستگاه گوارش

 

تأثیر ماست در تسکین افسردگی با بهبود دستگاه گوارش

 

درمان افسردگی با یک کاسه ماست پرچرب بسیار ساده است. از جمله خواص ماست این است که به دلیل وجود باکتری‌های مفید در روده موجب بهبود عملکرد دستگاه گوارش می‌شود. این موضوع به طور مستقیم روی خلق و خو و کاهش افسردگی مؤثر است.

میکروبیوم روده نقش مهمی در سلامت روانی دارد. تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۴ نشان می‌دهد که پروبیوتیک‌های موجود در ماست به تقویت روده، کاهش استرس و اضطراب کمک زیادی می‌کنند.

مواد مخمر موجود در ماست می‌تواند به از بین بردن میکروب‌ها و باکتری‌های مضر موجود در روده کمک کند و از این طریق موجب ایجاد احساسات مثبت و شاد در افراد شود.

 

درمان افسردگی با ماست به دلیل وجود لاکتوباسیلوس

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

درمان افسردگی با ماست به دلیل وجود لاکتوباسیلوس

 

آیا ماست در درمان افسردگی تأثیر می‌گذارد؟ تحقیقات نشان می‌دهد که ماست پروبیوتیک غنی از لاکتوباسیلوس است که می‌تواند علائم افسردگی و اضطراب را درمان کند. در واقع محققان بر این باور هستند که تغییر رژیم غذایی و اضافه کردن ماست به صورت روزانه می‌تواند تغییرات شگفت‌انگیزی در خلق و خو و سلامت روان افراد ایجاد کند.

 

ماده ضد افسردگی سروتونین در ماست

 

حتما بخوانید  طرز تهیه سوپ سیب زمینی و بیکن خامه ای و غلیظ به روش رستورانی

ماده ضد افسردگی سروتونین در ماست

 

«سروتونین» یک هورمون مهم در تجربه حال خوب ما است. زمانی که هورمون سروتونین در بدن کاهش پیدا می‌کند، فرد احساس ناراحتی و افسردگی را تجربه می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که کاهش مقدار هورمون سروتونین می‌تواند افکار خودکشی را در افراد افزایش دهد.

جالب است بدانید که ماست و شیر تازه بیشتر از هر ماده دیگر حاوی سروتونین هستند. در واقع آمینو اسیدهای موجود در لبنیات موجب افزایش مقدار سروتونین در بدن می‌شوند و حس شادی و نشاط بیشتری را به فرد می‌بخشند.

به علاوه لبنیات سرشار از منیزیم و کلسیم است و از همین رو نقش مهمی بر کاهش استرس دارد. سروتونین هورمون صلح و آرامش در بدن ما است و موجب می‌شود تا احساس آرامش و خواب راحت‌تری را تجربه کنیم.

 

اثر ماست بر افسردگی با تأمین کلسیم بدن

 

اثر ماست بر افسردگی با تأمین کلسیم بدن

 

تحقیقات انجام شده روی افراد افسرده نشان می‌دهد که اکثر این افراد از کمبود «کلسیم» رنج می‌برند. کلسیم یکی از آرام‌بخش‌های طبیعی بدن است که موجب تسکین درد و استرس در بدن می‌شود. مطالعات انجام شده روی زنان میانسال کره‌ای نشان می‌دهد که رژیم غذایی فاقد کلسیم می‌تواند خطر ابتلا به افسردگی را افزایش دهد. از آنجایی که ماست سرشار از کلسیم است، محققین توصیه می‌کنند تا افراد میانسال و مسن حتماً روزانه از ماست استفاده کنند.

کاهش کلسیم در بدن موجب تغییر در خلق و خو، تحریک‌پذیری، استرس، اختلال در خواب و افسردگی می‌شود.

 

تأثیر ماست در تسکین افسردگی چقدر است؟

 

ماست به دلیل افزایش میزان ترشح هورمون سروتونین در بدن، غنی بودن از کلسیم و همچنین افزایش میزان لاکتوباسیولوس در بدن می‌تواند به درمان افسردگی و جلوگیری از بروز آن کمک زیادی کند.

بیشتر دانشمندان بر این اعتقاد هستند که اثبات این امر که آیا ماست در افسردگی تأثیر می‌گذارد یا خیر نیاز به مطالعات بیشتری دارد. اما به هر حال تأثیر ماست در مقابله با افسردگی هر چقدر هم که باشد هیچ ضرر و زیانی برای بدن ندارد. از همین رو بهتر است افراد مستعد و کسانی که از مشکل افسردگی رنج می‌برند از ماست در رژیم غذایی خود استفاده کنند.

به یاد داشته باشید که افسردگی یک اختلال جدی است که می‌تواند زندگی فرد را مختل کند. از همین رو بهتر است در صورت مواجه شدن با این مشکل حتماً از یک متخصص کمک بگیرید و در کنار آن با مصرف مواد غذایی مناسب به درمان این مشکل کمک کنید.

 

سوالات متداول

 

ماده ضد افسردگی سروتونین در ماست چگونه به درمان این اختلال کمک می‌کند؟

 

ماست و شیر تازه بیشتر از هر ماده دیگری حاوی سروتونین هستند؛ زمانی که هورمون سروتونین در بدن کاهش پیدا می‌کند، فرد احساس ناراحتی و افسردگی را تجربه می‌کند.

 

آیا ماست در درمان افسردگی تأثیر می‌گذارد؟

 

ماست به دلیل وجود سروتونین و کلسیم و همچنین افزایش میزان لاکتوباسیلوس در روده می‌تواند موجب بهبود خلق و خو و درمان افسردگی شود.

 

 

منابع: hindustantimes، medicalnewstoday، healthcentral

 

کالابرگ الکترونیک