چگونه روغن رزماری از ریزش مو جلوگیری و موها را ضخیم می‌کند؟

چگونه روغن رزماری از ریزش مو جلوگیری و موها را ضخیم می‌کند؟


30 مهر 1400 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خواص روغن گیاه رزماری ریزش مو

خواص رزماری برای زیبایی و سلامت پوست و مو از هزاران سال پیش مورد توجه بوده است. به همین دلیل هم اغلب برندهای معتبر آرایشی در زمینه پوست و مو از عصاره و روغن گیاه رزماری در تهیه محصولات زیبایی پوست و مو استفاده می‌کنند. حتی در مورد فواید رزماری برای تقویت حافظه هم چیزهایی می‌دانیم. اما آیا خواص روغن گیاه رزماری برای جلوگیری از ریزش مو ثابت شده است؟ اصلا روغن رزماری برای رشد و ضخامت مو و جلوگیری از ریزش مو مفید است؟ آیا خواص روغن گیاه رزمای و شامپوهای حاوی رزماری در رمان ریزش مو موثر هستند و موها را پرپشت کنند؟ در این مقاله‌ از سرویس سلامت و در مجله کوروش به این سوالات شما جواب خواهیم داد.

 

اثرات مثبت روغن گیاه رزماری برای رشد و ضخامت مو و جلوگیری از ریزش مو

 

اثرات مثبت روغن گیاه رزماری برای رشد و ضخامت مو و جلوگیری از ریزش مو

 

روغن رزماری از قدیم‌الایام یک روغن مفید برای سلامت مو و البته یک ماده اساسی در آشپزی بوده است. این گیاه بومی منطقه مدیترانه برای قرن‌ها استفاده‌های فراوانی در علم پزشکی و البته صنعت زیبایی، بهداشتی و آشپزی داشته است.

روغن رزماری سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های مفید و ضدالتهاب است و البته در سال‌های اخیر در مورد تاثیر روغن رزماری برای رشد و سلامت موها، درمان ریزش مو و کمک به بلند شدن موها در مدت زمانی کوتاه‌تر بسیار صحبت شده است. اهالی مدیترانه صدها سال است که از روغن رزماری برای جلوگیری از ریزش مو، رشد مو و پرپشتی و سلامت موها استفاده می‌کنند و همین امر دلیلی واضح بر صحت این ادعاست.

 

 

بیشتر بخوانید: ۶ خاصیت عجیب آلوئه‌ورا برای زیبایی پوست ، مو و لاغری

حتما بخوانید  خواص و فواید روغن بادام تلخ و مضرات احتمالی آن

 

روغن رزماری برای چی خوبه

 

آن‌طور که شواهد پزشکی نشان می‌دهند رزماری بر بافت عصبی تاثیر می‌گذارد. کارنوسیک اسید یک ماده فعال در ترکیب رزماری است که طبی نتایج یک تحقیق پزشکی بافت و اعصاب آسیب‌دیده را بهبود می‌بخشد. همین مسئله سبب می‌شود که با ترمیم اعصاب آسیب‌دیده کف سر، موها دوباره رشد کنند. در یک تحقیق دیگر مشخص شد که رزماری به طور مستقیم روند ریزش مو را متوقف می‌کند.

در این میان تاثیر دو روغن رزماری و مونوکسیدیل که هر دو بر توقف ریزش مو تاثیر می‌گذارند با هم مقایسه شده است. رزماری با بهبود جریان گردش خون در فولیکول‌های مو و نیز خاصیت آنتی‌اکسیدانی که دارد به خصوص در بهبود ریزش موی افراد مبتلا به آلوپسی یا ریزش سکه‌ای مو بسیار موثر است. این در حالی است که روغن مونوکسیدیل علیرغم تاثیرات مشابه سبب بروز برخی عوارض جانبی در فرد هم می‌شود.

خشکی پوست سر، خارش سر، شوره سر، رشد موهای زائد در مناطق دیگر بدن، درد قفسه سینه و افزایش ضربان قلب  و نیز ریزش دوباره بعد از قطع مصرف از جمله عوارض روغن مونوکسیدیل هستند. این در حالی است که رزماری هیچ کدام از این عوارض را ندارد. برای استفاده از روغن رزماری برای جلوگیری از ریزش مو، رشد و ضخامت مو و درمان ریزش و کم پشتی موها به چند روش می‌توان از این روغن استفاده کرد:

 

۱- ماساژ موها با روغن رزماری برای رشد و ضخامت مو

 

برای این منظور باید ۵ قطره روغن رزماری را کف دست بریزید و موها را با آن ماساژ دهید. بهتر است این کار را بعد از حمام و روی موهای تمیز انجام دهید. می‌توانید روغن رزماری را همراه با روغن نارگیل خالص یا روغن جوجوبا انجام دهید. آبکشی موها بعد از استفاده از این روغن‌ها اختیاری است اما اگر قصد آبکشی دارید حتما حداقل ۱۰ دقیقه اجازه دهید روغن رزماری برای رشد مود و تاثیر روی توقف ریزش موها روی موهای‌تان بماند.

حتما بخوانید  12 درمان خانگی برای جوانسازی، لایه‌برداری و خشکی پوست مردان

 

 

۲-  جلوگیری از ریزش مو، رشد و ضخامت مو با شامپو هفت گیاه شون

 

جلوگیری از ریزش مو، رشد و ضخامت مو با شامپو هفت گیاه شون

 

یک روش دیگر برای پرپشتی و توقف ریزش موها ترکیب چند قطره روغن رزماری با شامپو در حمام است. با این‌همه یک راه آسان‌تر هم پیش روی شماست. شامپو هفت گیاه (هربامیکس) شون  از عصاره هفت گیاه توصیه شده در طب سنتی شرق برای حفظ سلامتی موها بهره گرفته است. کمپلکس گیاهی عصاره‌های رزماری، سدر (کُنار)، مورد، نعنا، اسطوخدوس، بابونه و حنا موجب بهبود سلامت موها، جلوگیری از ریزش موها و بازسازی و ترمیم آن‌ها می‌شود.

عصاره رزماری حاوی ترکیبی به نام کارنسول (Carnosol) است که با تعدیل هورمونی و افزایش گردش خون باعث بهبود رشد مو و افزایش ضخامت آن می گردد.  عصاره سدر حاوی مقادیر بالایی از ویتامین C  است و به عنوان محرک رشد مو، جلوگیری از ریزش مو و ضخیم شدن تار موی ضعیف شده مورد استفاده قرار گرفته است.

 

خواص عجیب روغن رزماری برای مو و پوست

 

عصاره مورد و بابونه برای کمک به رفع التهابات و ناراحتی‌های پوستی کف سر، عصاره حنا به عنوان ترکیب ضد باکتری و قارچ، تقویت کننده مو و نرم کننده طبیعی مو و عصاره نعنا جهت افزایش گردش خون، شادابی بخش و موثر در تسریع رشد مو مورد استفاده قرار گرفته است. شامپو هفت گیاه شون دارای قدرت پاک کنندگی مناسب برای تمام انواع موها است و عصاره‌های استفاده شده در آن با کنترل چربی، تغذیه، تحریک رشد و تقویت موها، موجب بازسازی و ترمیم ساختار مو از ریشه تا نوک آن می‌شوند. برای استفاده بهتر از این شامپو مقدار مناسبی از شامپو را بر روی موهای مرطوب خود استفاده کنید و به آرامی ماساژ دهید. بعد از ۲-۳ دقیقه آبکشی کنید.

 

بیشتر بخوانید: شامپو حاوی روغن آرگان ؛ معجزه‌ای برای درمان موهای آسیب‌دیده

 

 

منبع: healthline

کالابرگ الکترونیک