فواید رزماری در ایام امتحانات | ۴ روش استفاده از آن برای تقویت حافظه

فواید رزماری در ایام امتحانات | ۴ روش استفاده از آن برای تقویت حافظه


5 خرداد 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
رزماری در ایام امتحانات

آیا تا به حال چیزی درباره خواص رزماری در ایام امتحانات شنیده‌اید؟ رزماری به عنوان یکی از گیاهان خوشبو و پرخاصیت از خانواده نعناع، مدت‌هاست که در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. روغن این گیاه، به طور گسترده‌ای از درمان بیماری‌های عضلانی گرفته تا رشد و تقویت مو با رزماری استفاده می‌شود. شاید جالب باشد ولی بر اساس پژوهش‌ها و مطالعات صورت گرفته، رزماری می‌تواند به تقویت حافظه بزرگسالان نیز کمک کند. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش به تاثیر رزماری در ایام امتحانات و فواید آن می‌پردازیم. برای این که بدانید رزماری برای تقویت حافظه چه کاری انجام می‌دهد، تا انتهای متن با ما باشید.

 

 

تاثیر رزماری بر حافظه

 

تاثیر رزماری بر حافظه

 

بر اساس یک آزمایش که در دانشگاه «نورثامبریا» انجام شد، یک گروه ۴۰ نفره از کودکان ۱۰ و ۱۱ ساله برای یک آزمایش جالب انتخاب شدند. در این تست قرار بود که کودکان یک مسابقه ذهنی انجام دهند. این کودکان در ۲ اتاق مورد آزمایش قرار گرفتند.

در یک اتاق به مدت ۱۰ دقیقه عطر رزماری پخش شده بود. اما در اتاق دیگر خبری از رایحه رزماری نبود. این کودکان به صورت انفرادی با یک محقق، بازی‌های ذهنی انجام دادند.

نتایج به دست آمده جالب بود. مشخص شد گروهی که در اتاق با رایحه رزماری بودند،‌ نسبت به کودکانی که در اتاق بدون عطر رزماری بودند، نتبجه بهتری کسب کردند. این آزمایش و پژوهش‌های دیگر، بر این فرضیه که رزماری می‌تواند به بهبود عملکرد در زمان انجام تست، کمک کند، مهر تایید زدند.

 

چطور رزماری به حافظه کمک می‌کند؟

 

دکتر« مارک ماس»، سرپرست تحقیق انجام شده، گفته است: «بنابر آزمایش‌هایی که انجام داده‌ایم، اسانس رزماری می‌تواند قدرتِ شناختی در بزرگسالان سالم را تقویت کند. اما این که چرا و چگونه رزماری در ایام امتحانات می‌تواند بر فعالیت الکتریکی در مغز تاثیر بگذارد یا ترکیب فعال دارویی موجود در آن، چگونه جذب می‌شود، سوالاتی وجود دارد که هنوز مورد بحث‌ است.»

بر اساس یافته‌های این پژوهشگر، حافظه کاری ضعیف، با عملکرد تحصیلی ضعیف، رابطه مستقیمی دارد. رزماری می‌تواند به عنوان یک راه حل ارزان به بهبود عملکرد تحصیلی در کودکان و بزرگسالان کمک کند.

 

کاهش استرس و اضطراب با رزماری

 

کاهش استرس و اضطراب با رزماری

 

به عنوان یک دانش‌ آموز یا دانشجو اگر می‌خواهید استرس امتحانات را کنترل کنید می‌توانید با رزماری، اضطراب و استرس شب امتحان خود را تا حد زیادی از بین ببرید. تحقیقات نشان می‌دهد که استنشاق عطر و اسانس رزماری می‌تواند سطح هورمون استرس «کورتیزول» را در خون کاهش دهد. سطوح بالای کورتیزول ناشی از استرس یا اضطراب، بدن شما را در حالت «جنگ یا گریز» قرار می‌دهد.

زمانی که استرس، مزمن باشد، کورتیزول می‌تواند باعث افزایش وزن، استرس اکسیداتیو، فشار خون بالا و بیماری قلبی شود. عصاره رزماری همچنین با تعادل‌بخشی به باکتری‌های روده، موجب کاهش التهاب در هیپوکامپ (بخشی از مغز که با احساسات، یادگیری و خاطرات مرتبط است)، خلق و خو را بهبود بخشد.

 

از بین بردن خواب آلودگی با رزماری

 

هر چند خیلی‌ها گمان می‌کنند که رزماری موجب خواب‌آلودگی می‌شود ولی جالب است بدانید که روغن رزماری معمولا فشارهای روحی و خستگی را از بین می‌برد. نتایج آزمایش‌ها نشان داده‌اند افرادی که روغن رزماری استشمام کرده‌اند، نسبت به کسانی که آن را بو نکرده‌اند، ۳۰ درصد بیشتر احساس شادابی و ۲۵ درصد کمتر احساس خواب آلودگی را تجربه کرده‌اند.

 

رزماری برای چه کسانی مفید است؟

 

رزماری از گیاهان طبیعی است که همه می‌توانند از مزایای آن برای تقویت حافظه و قبولی در امتحانات بهره ببرند. دانشمندان یونانی از اسانس رزماری برای بهبود حافظه خود، قبل از امتحانات استفاده می‌کردند.

بر اساس مطالعه اخیر منتشر شده در مجله بین‌‌المللی علوم اعصاب، عملکرد شناختی ۱۴۴ شرکت‌کننده، هنگام استفاده از روغن رزماری ارزیابی شد. این مطالعه نشان داد که رزماری به طور قابل توجهی کیفیت حافظه و به‌ تبع آن، هوشیاری ذهنی را افزایش می‌دهد.

مطالعه دیگری که در Psychogeriatrics منتشر شد، اثرات رایحه درمانی روغن رزماری را بر روی ۲۸ بیمار مسن مبتلا به زوال عقل و آلزایمر آزمایش کرد و دریافت که خواص این گیاه می‌تواند از بیماری آلزایمر جلوگیری کند و سرعت پیشرفت آن را کاهش دهد.

 

روش‌های استفاده از رزماری در ایام امتحانات

 

روش‌های استفاده از رزماری در امتحانات

 

مطالعات نشان داده است که اسیدهای «کارنوزیک» و «رزمارینیک» موجود در رزماری دارای خواص ضد باکتریایی، ضد ویروسی و ضد قارچی قوی هستند. به همین خاطر مصرف منظم رزماری به طور بالقوه می‌تواند به کاهش خطر عفونت کمک کرده و به یاری سیستم ایمنی بدن بیاید تا با هر گونه عفونتی که رخ می‌دهد، مبارزه کند. اما برای این که از مزایای رزماری در امتحانات هم بهره ببریم، به چه روش‌هایی از آن استفاده کنیم؟

 

*استفاده از رزماری به عنوان عطر

 

چند قطره روغن رزماری را به لوسیون اضافه کنید و آن را روی گردن خود بمالید. همچنین می‌توانید از یک اسپری پخش‌کننده استفاده کنید تا از فواید عطر روغن رزماری بهره‌مند شوید. اسانس رزماری، فارغ ار جنیست، تاثیرات مثبتی بر حافظه کوتاه مدت نشان داده است. همچنین این گیاه می‌تواند به یادآوری تصاویر و اعداد کمک کند.

 

*اسپری رزماری را روی بالش خود بزنید

 

شما می‌توانید با استفاده از اسپری حاوی اسانس رزماری یا حتی با استنشاق عطر آن، فورا با استرس مبارزه کنید. برای تهیه یک اسپری آروماتراپی ضد استرس، کافی است در یک بطری اسپری کوچک ۶ قاشق غذاخوری آب را با ۱۰ قطره روغن رزماری ترکیب کنید. این محلول را در شب قبل از امتحان، روی بالش خود اسپری کنید و به خواب آرامی بروید. همچنین می‌توانید این اسپری را در هوا پخش کنید تا اضطراب از شما دور شود.

 

*رزماری تازه یا اسانس آن را بو کنید

 

رزماری تازه یا اسانس آن را بو کنید

 

هر زمان که نیاز به تقویت انرژی ذهنی داشتید، می‌توانید از روی بطری روغن رزماری، عطر آن را استنشاق کنید. به نظر می‌‌رسد که صِرف بوییدن رزماری برای حافظه مفید باشد. یک مطالعه روی ۲۰ بزرگسال جوان سالم نشان داد که استنشاق عطر رزماری به مدت ۴ تا ۱۰ دقیقه قبل از آزمایش ذهنی، تمرکز، عملکرد و خلق و خوی را بهبود می‌بخشد.

علاوه بر این، یک آزمایش روی ۲۰ فرد بزرگسال نشان داد که استنشاق روغن رزماری باعث تحریک فعالیت مغز و بهبود خلق و خو می‌شود. در این تست، سطح فعالیت، فشار خون، ضربان قلب و تعداد تنفس شرکت‌کنندگان پس از استنشاق روغن افزایش یافت.

 

*دمنوش رزماری بنوشید

 

اگر چه مطالعات روی چای یا دمنوش رزماری به طور خاص کم است، اما شواهد نشان می‌دهد که نوشیدن و استنشاق ترکیبات موجود در دم کرده رزماری به تقویت خلق و خو و بهبود حافظه کمک کند.

یک آزمایش نشان داد که مصرف ۵۰۰ میلی‌گرم رزماری خوراکی، دو بار در روز، به مدت ۱ ماه، به طور قابل توجهی سطح اضطراب را کاهش می‌دهد و حافظه و کیفیت خواب را در بین دانشجویان بهبود می‌بخشد. همین موضوع باعث می‌شود رزماری در ایام امتحانات مثل یک ناجی عمل کند و طرفداران زیادی داشته باشد.

برای درست کردن دم‌کرده رزماری، به اندازه ۱ قاشق از رزماری خشک یا تازه را در یک فلاسک یا بطری بریزید و آن را پر از آب جوش کنید. ۳۰ دقیقه صبر کنید تا با دمای آب دم بکشد. سپس آن را با عسل میل کنید. این دمنوش را می‌توانید همراه با خود سر جلسه امتحان ببرید و به جای آب میل کنید.

 

بیشتر بخوانید: بهترین تغذیه روزهای امتحان با این ۱۳ خوراکی خوشمزه

 

سوالات متداول

 

فواید رزماری در ایام امتحانات چیست

 

فواید رزماری در ایام امتحانات چیست؟

 

شما می‌توانید از مزایای رزماری برای تقویت حافظه و کاهش استرس و اضطراب ناشی از امتحانات بهره ببرید.

 

به چه روش‌هایی از رزماری در ایام امتحانات استفاده کنیم؟

 

استفاده از رزماری به صورت دمنوش، بو کردن رزماری تازه یا عصاره آن، درست کردن اسپری رزماری و پاشیدن آن روی بدن، اسپری کردن رزماری یا آب روی بالشی که می‌خوابید و … از روش‌های بهره بردن از مزایای رزماری در ایام امتحانات است.

 

 

منابع: news24 / intrepidmentalhealth

 

کالابرگ الکترونیک