بهترین روش تغذیه سحری و افطاری در ماه رمضان برای تقویت سیستم ایمنی بدن

بهترین روش تغذیه سحری و افطاری در ماه رمضان برای تقویت سیستم ایمنی بدن


19 تیر 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بهترین روش تغذیه سحری و افطاری در ماه رمضان برای تقویت سیستم ایمنی بدن

بهترین غذاهای مناسب افطاری و سحری برای تغذیه مناسب ماه مبارک رمضان چه غذاهایی هستند؟ مصرف غذاهای سالم و مفید در وعده‌های سحری و افطاری ماه مبارک رمضان برای سپری کردن یک ماه پر‌برکت و البته از نظر علمی مفید برای سلامت بدن، امری لازم و ضروری است. اما چگونه در ماه رمضان می‌توانیم یک تغذیه سالم داشته باشیم؟غذاهای مناسب افطاری و سحری چه ویژگی‌هایی باید داشته باشند. در این نوشتار به شما می‌گوییم چگونه در ماه رمضان سالم و اصولی غذا بخورید تا هم تناسب اندام‌تان حفظ شود و هم بدن‌تان دچار کمبود مواد غذایی مورد نیاز برای رشد و فعالیت نشود. در مجله کوروش همراه شوید تا بدانید چه مواد غذایی را برای ماه مبارک رمضان بخورید.

بهترین روش تغذیه برای افطاری و سحری در ماه رمضان

 

برای آنکه بهترین روش تغذیه برای افطاری و سحری را داشته باشید، تا آخر این مقاله با ما همراه شوید.

 

 

۱- برای سحری غذاهای فیبردار مصرف کنید

 

برای سحری غذاهای فیبردار مصرف کنید

 

فیبر موجود در غذا سبب می‌شود تا شما ساعات طولانی‌تری از روز را سیر بمانید به همین دلیل سعی کنید در وعده سحری از سبزیجات و حبوبات به صورت سوپ‌های سبک و شوربا استفاده کنید. علاوه بر این غذاهایی که فیبر دارند از یبوست جلوگیری می‌کنند، به این ترتیب به خاطر عدم مصرف آب از سحر تا افطار دچار مشکل یبوست نمی‌شوید.

 

مواد غذایی سرشار از فیبر عبارتند از: بامیه، کدو، کنگر‌فرنگی، کلم بروکسل، حبوبات به ویژه انواع لوبیا، لوبیا چیتی و لوبیا سیاه، نخود، لپه، عدس، آجیل و مغزها (برای این‌که تشنه نشوید آجیل بدون نمک مصرف کنید)، تخم کتان( پودر کنید و روی سالاد بریزید یا خالی بخورید)، کینوآ (یا خاویار گیاهی، یک خوراکی مفید و سرشار از فیبر که جایگزین بسیار خوبی برای برنج است)، انواع میوه به خصوص آووکادو، انواع توت و بری، انجیر، انگور و نارگیل از جلمه بهترین انواع غذاهای مناسب افطاری و سحری ماه رمضان هستند.

 

 

بیشتر بخوانید: ۳ رسم جالب ماه رمضان در مصر، ترکیه و لبنان

 

 

۲- برای سحری میوه و سبزیجات مصرف کنید

 

سبزیجات را به صورت سالاد و در کنار غذا در وعده سحری بگنجانید. سالاد سرشار از ویتامین، مواد معدنی و فیبر است که هم شما را سیر نگه می‌دارد و هم سبب می‌شود که در طول روز کمتر احساس تشنگی کنید و به این ترتیب از جمله بهترین افطاری و سحری ماه رمضان محسوب می‌شود. اگر به جای گوشت، قارچ میل کنید هم دیرتر تشنه و گرسنه می‌شوید و هم یک قدم بزرگ در راه سلامتی برداشته‌اید. قارچ سرشار از فیبر و پروتئین گیاهی است که شما را ساعت طولانی سیر نگه می‌دارد.

حتما بخوانید  ۸ طرز تهیه ماسک ماست و موز برای پوست با کارکردی شبیه بوتاکس

 

 

۳- در وعده سحری کربوهیدرات و پروتئین مصرف کنید

 

در وعده سحری کربوهیدرات و پروتئین مصرف کنید

 

بهترین روش تغذیه برای وعده افطاری و سحری در ماه رمضان گنجاندن کربوهیدارت‌های پیچیده در آن است. کربوهیدرات‌های پیچیده نه تنها برای بدن مضر نیستند بلکه در حقیقت بمب انرژی برای بدن هستند به همین دلیل مصرف مواد غذایی حاوی کربوهیدرات در ماه مبارک رمضان امری ضروری است تا در طول روز انرژی کافی برای انجام فعالیت داشته باشید. غذاهای حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده یا کربوهیدرات خوب که برخلاف کربوهیدرات‌های ساده، حاوی نشاسته و فیبر هستند برای وعده‌های ماه رمضان بهترین انتخاب هستند.

 

انواع نان سبوس‌دار، نان گندم کامل، غلات، موز، کلم بروکلی، برنج قهوه‌ای، هویج، ذرت، کرفس، بلغور جود دوسر، سیب‌زمینی، شیر‌سویا، دانه‌سویا، اسفناج، جوانه گندم، توت‌فرنگی، گوجه‌فرنگی، آلو سیاه، قارچ، ماکارونی، ماست کم‌چرب، کاهو و بادمجان منبع غنی از کربوهیدرات‌های خوب هستند. علاوه بر این پروتئین‌های حیوانی و گیاهی راحت و سریع‌الهضم مثل مرغ آب‌پز یا کبابی و تخم‌مرغ آب‌پز شما را سیر و پرانرژی نگه می‌دارد.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیربرنج مرحله به مرحله و فوت و فن های آن

 

 

۴- در وعده سحری لبنیات و تخم‌مرغ میل کنید و چای ننوشید

 

در وعده سحری لبنیات و تخم‌مرغ میل کنید و چای ننوشید

 

غذاهایی مثل تخم‌مرغ آب‌پز یا نیمرو با روغن بسیار کم و رژیمی و انواع لبنیات مثل شیر، ماست کم‌چرب، پنیر کم‌نمک برای وعده سحری هم خوارکی‌هایی سالم و مفید هستند و هم مدت طولانی‌تری شما را سیر نگه می‌دارند. به همین دلیل این غذاهای ساده از جمله بهترین افطاری و سحری ماه رمضان محسوب می‌شوند. مصرف غذاهای چرب و سنگین و پرادویه مثل انواع کباب، کتلت، کوکو، ماهی، ماکارونی و پلوهای سنگین در وعده سحری هم برای بدن مضر است و هم احساس تشنگی را بیشتر می‌کنند.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

 

علاوه بر این به غذاهای چرب و سرخ‌شده دلیل دیر‌هضم بودن سبب مشکلات گوارشی و ناراحتی معده می‌شوند. در مجموع سعی کنید هر سه گروه غذایی فیبر، کربوهیدرات و پروتئین را در وعده سحری قرار دهید. اگر در برخی وعده‌های سحری می‌خواهید پلو بگنجانید سبزی‌پلو، لوبیا‌پلو و عدس پلو  یا ماش‌پلو کم‌چرب و کم‌نمک انتخاب‌های خوبی هستند.

 

سعی کنید در وعده سحری چای ننوشید یا در نوشیدن آن زیاده‌روی نکنید. چای حاوی کافئین است و در نتیجه ادرار‌آور است. هر چه بیشتر چای بنوشید دفعات بیشتری ادرار می‌کنید و در نتیجه بیشتر تشنه می‌شوید. مصرف آب در وعده سحر به همراه کمی لیموترش تازه احساس تشنگی را در طول روز کاهش می‌دهد.

 

 

۵- روزه را با خرما و آب ولرم افطار کنید

 

روزه را با خرما و آب ولرم افطار کنید

 

فروش ویژه حصولات صبحانه افق کوروش

باز کردن روزه و افطار کردن با خرما هم سبب تنظیم قند‌خون و کاهش مواردی مثل سردرد و سرگیجه می‌شود و هم باعث می‌شود در خوردن شام زیاده‌روی نکنید پس به عنوان بهترین افطاری و سحری ماه رمضان روی آن‌ها حساب کنید. برخی عادت دارند به جای خرما با زولبیا و بامیه و چای افطار می‌کنند که به دلیل قند و چربی بالایی که دارد، روشی غلط و ناسالم است و علاوه بر این سبب نفخ معده می‌شود. توت‌خشک، انواع میوه خشک کشمش و مویز و انگور یا یک قاشق عسل به همراه یک لیوان شیر گرم هم گزینه‌های مناسبی علاوه بر خرما برای افطار کردن هستند. اگر عادت دارید حتما در وعده افطاری چای میل کنید چای کم‌ رنگ بنوشید. آب سرد میل نکنید، برای رفع عطش به هنگام افطار یک یا دو لیوان آب نه سرد و نه گرم بهترین انتخاب است.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه آش انار شیرازی خوشمزه و مجلسی با گوشت و بدون گوشت

 

 

بیشتر بخوانید: افطاری چی درست کنم؟

 

 

۶- نوشیدنی‌های خانگی برای رفع عطش و یبوست بنوشید

 

نوشیدنی‌های خانگی برای رفع عطش و یبوست بنوشید

 

میل کردن انواع نوشیدنی‌های خنک و خانگی مثل تخم شربتی، شربت کاسنی و گلاب، شربت سکنجبین و خاکشیر و شربت آبلیمو و نعنا کم‌شکر برای رفع عطش مناسبند. علاوه بر این خیس کردن تمبر هندی و صاف کردن آن و سپس ترکیب آن با عسل نوشیدنی مفیدی برای رفع یبوست در ماه رمضان است.

 

 

۷- برای وعده افطاری سوپ میل کنید

 

برای وعده افطاری سوپ میل کنید

 

سعی کنید فاصله بین افطار و شام نیم ساعت باشد و در این فاصله مقداری میوه میل کنید. اما اگر عادت دارید افطار و شام را در یک وعده میل کنید از مصرف غذاهای متنوع و چرب پرهیز کنید و در خوردن زیاده‌روی نکنید. همانطور که گفتیم اگر وعده افطاری و شام‌تان یکی است بعد از میل کردن خرما و آب، یک کاسه سوپ سبک و مقوی میل کنید. از جمله بهترین انواع غذاهای افطاری و سحری سوپ سبزیجات و ماهیچه، سوپ مرغ، سوپ شیر و جو است که هم شما را سیر و مقوی می‌کند و هم از پرخوری در امان نگه می‌دارد. انواع سوپ ساده از جمله بهترین افطاری و سحری ماه رمضان محسوب می‌شوند.

 

 

بیشتر بخوانید: ۲۵ طرز تهیه سوپ مجلسی خانگی

 

 

۸- برای وعده افطاری یک نوع غذا میل کنید

 

اگر به دنبال بهترین روش تغذیه در افطاری و سحری ماه رمضان هستید سعی کنید در مجموع برای وعده‌های ماه مبارک رمضان مصرف غذاهای چرب و سرخ‌شده را به حداقل برسانید. از پلو و خورش‌ها کم روغن و کم‌نمک، مرغ و گوشت و ماهی آب‌پز و بخار‌پز حداکثر دو بار در هفته و انواع سبزیجات خام و پخته برای وعده افطاری استفاده کنید. انواع غذاهای آب‌پز جز بهترین غذاهای مناسب افطاری و سحری ماه رمضان هستند.

 

 

۹- در وعده افطاری حبوبات را هم بگنجانید

 

در وعده افطاری حبوبات را هم بگنجانید

 

یکی از بهترین روش‌های تغذیه افطاری و سحری در ماه رمضان مصرف حبوبات است. مصرف خوراک لوبیا گرم و خوراک عدسی برای وعده افطاری هم انرژی از دست رفته را جبران می‌کند و هم شما را با یک وعده غذای سالم سیر می‌کند. به عنوان بهترین غذاهای مناسب افطاری و سحری از آش‌جو و سوپ جو غافل نشوید. اگر قصد دارید برای شام حلیم میل کنید در مصرف آن زیاده‌روی نکنید. حلیم غذایی سنگین و پرانرژی است که زیاده‌روی در مصرف آن معده شما را سنگین می‌کند. در مصرف برنج زیاده‌روی نکنید. اگر برنج قهوه‌ای و کینوا را جایگزین برنج معمولی کنید هم زودتر سیر می‌شوید و هم سالم‌تر می‌مانید. این غلات پر خاصیت از جمله بهترین غذاهای افطاری و سحری ماه رمضان به شمار می‌روند.

 

 

بیشتر بخوانید: دستور پخت بسیار آسان خوراک لوبیا چیتی

 

 

۱۰- به جای انواع سس از روغن زیتون و لیمو‌ترش استفاده کنید

 

به جای انواع سس از روغن زیتون و لیمو‌ترش استفاده کنید

 

استفاده از انواع سس سفید، مایونز، سالسا، فلفل و کچاپ در وعده افطاری مثل سحری ممنوع است چرا که شما را در طول روز تشنه می‌کند. به همین دلیل سعی کنید غذاهای افطاری را ساندویچی انتخاب نکنید. برای سس سالاد از روغن زیتون، لیمو‌ترش و آب‌نارنج و آب‌غوره استفاده کنید.

 

کالابرگ الکترونیک