۱۰ نکته مهم برای افراد لاغر | چگونه چاق شویم و شکم نیاوریم

۱۰ نکته مهم برای افراد لاغر | چگونه چاق شویم و شکم نیاوریم


24 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
راههای چاق شدن افراد لاغر

چگونه چاق شویم و چاق بمانیم؟ سوال عجیبی است، آن هم در دوره و زمانه‌ای که اغلب افراد به دنبال نسخه و معجونی جادویی و بی‌دردسر برای لاغر شدن و کاهش وزن هستند. شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید فرایند چاق شدن از پروسه لاغر شدن سخت‌تر و پیچیده‌تر است و معمولا افراد لاغری که دوست دارند کمی چاق شوند و در عین حال خوش اندام و سالم بمانند چندان در این راه موفق نیستند و شکست می‌خورند. در این مقاله از سرویس سلامت به شما می‌گوییم که چگونه چاق شویم و چاق بمانیم و در عین حال شکم نیاوریم. بهترین راههای چاق شدن افراد لاغر را در مجله کوروش بخوانید.

 

همیشه فکر می کنیم چاقی، مشکلی است که بر طرف کردن آن سخت است در صورتی که بسیاری از افراد مبتلا به لاغری هستند وافزایش وزن برای آنها مشکل تر از کاهش وزن یک فرد چاق است! هر کس با مشخصات فیزیولوژیکی که دارد، در یک محدوده وزنی، سالم است . اگر چاق تر از آن شود دچار اضافه وزن شده و در معرض ابتلا به بیمارهای مزمن قرار می گیرد؛ اما کمبود وزن هم خطرناک است.. هر چه وزن فرد با حد پائین سلامتی فاصله بیشتری داشته باشد، خطر ابتلا به بیمار هایی که موجب مرگ زودرس می شوند، بیشتر است .

 

 

لاغر بودن و کمبود وزن شدید دقیقا به چه معناست؟

 

لاغر بودن و کمبود وزن شدید دقیقا به چه معناست؟

 

زمانی که شاخص توده بدنی شما کمتر از ۱۸.۵ باشد شما دچار کمبود وزن و لاغری بیش از حد هستید. این در حالی است که شاخص توده بدنی بالای ۲۵ به معنای انسان چاق و بالای ۳۰ به معنای انسان خیلی چاق و فربه است. عوامل زیادی در تعیین شاخص توده بدنی یا BMI دخیلند که فقط طول قد و وزن قابل مشاهده و بیرونی هستند. برخی افراد به صورت ژنتیکی و ارثی لاغر اما از نظر بدنی سالم هستند. پس لاغری و کمبود وزن همیشه به معنای وجود مشکلی در بدن یا بیماری نیست. برخلاف تصور عموم لاغری بیش از حد و کمبود وزن در زنان ۲ تا سه برابر بیش از مردان رخ می‌دهد. در ایالات متحده ۱ درصد مردان و ۲.۴ درصد زنان دارای کمبود وزن هستند.

 

 

لاغری بیش از حد و کمبود وزن شدید چه تاثیری روی سلامت بدن دارد؟

 

شاخص توده بدنی یکی از مهم‌ترین مسائل مرتبط با سلامتی بدن است. به همین دلیل شاخص توده بدنی زیر ۱۸.۵ و لاغری بیش از حد باعث بروز مشکلاتی برای سلامت بدن می‌شود. طبق یک تحقیق انجام گرفته در این زمینه کمبود وزن و لاغری بیش از حد در مردان ۱۴ درصد و در زنان ۱۰۰ درصد خطر مرگ زودرس را افزایش می‌دهد. این در حالی است که اضافه وزن ۵۰ درصد احتمال مرگ زودرس را افزایش می‌دهد در نتیجه لاغری بیش از حد و کمبود وزن خطر بیشتری از چاقی برای بدن دارد. در یک تحقیق دیگر مشخص شد که خطر لاغری بیش از حد و کمبود وزن در مردان مرگبارتر از زنان است. لاغری بیش از حد سبب ضعف در سیستم ایمنی بدن و در نتیجه افزایش خطر احتمال ابتلا به عفونت و بیماری‌های واگیردار، پوکی استخوان و مشکلات ناباروری، تحلیل رفتن ماهیچه‌ها و نیز جنون می‌شود.

 

 

بیشتر بخوانید: با این ۵ ویتامین و مکمل غذایی حسابی وزن کم کنید و لاغر شوید

 

 

چه عواملی باعث لاغری بیش از حد و بیمارگونه می‌شوند؟

 

وجود برخی مشکلات در زمینه سلامت بدن سبب لاغری بیش از حد و کمبود وزن بیمارگونه می‌شوند:

 

 

اختلال در خوردن

 

مثل بی‌اشتهایی عصبی و اختلالات ذهنی و روانی جدی.

 

 

مشکلات تیروئید

 

پرکاری تیروئید سبب بالا رفتن بیش از حد متابولیسم بدن و لاغری و کمبود وزن بیمارگونه می‌شود.

 

 

انواع دیابت

 

ابتلا به بیماری دیابت نوع ۱ سبب کمبود وزن شدید می‌شود.

 

 

بیماری‌های گوارشی

 

مشکلات جدی مثل عدم تحمل گلوتن سبب لاغری بیش از حد می‌شود و اغلب افراد هم از داشتن این مشکل بی‌خبر هستند.

 

 

سرطان

 

تومورهای سرطانی کالری زیادی می‌سوزانند و سبب لاغری بیش از حد فرد می‌شوند.

 

 

بیماری‌های عفونی

 

بیماری‌های عفونی مثل ایدز، سل و انواع بیماری‌های انگلی سبب لاغری بیش از حد می‌شوند. اگر دچار لاغری بیش از حد و کمبود وزن شدید هستید حتما به پزشک مراجعه و در صورت لزوم برخی آزمایش‌های پزشکی را انجام دهید.

 

 

چگونه چاق شویم و چاق بمانیم و سلامت خود را به خطر نیندازیم

 

چگونه چاق شویم و چاق بمانیم و سلامت خود را به خطر نیندازیم

 

اگر قصد چاق شدن دارید باید بدانید که چگونه چاق شوید و سالم بمانید. در حقیقت برای چاق شدن افراد لاغر؛ روش‌هایی که برای چاق شدن و جبران کمبود وزن در پیش می‌گیرند اهمیت زیادی در سلامت بدنی‌شان دارد. خوردن بیش از حد نوشابه‌ و انواع شیرینی و دونات ممکن است شما را چاق کند اما قطعا سلامت شما را به خطر خواهد انداخت. اگر لاغر هستید و قصد چاق شدن دارید باید توده عضلانی و ماهیچه‌ بسازید چون چاق شدن و شکم آوردن و تجمع چربی در اندام‌های مختلف قطعا خطرات زیادی برای شما خواهد داشت. برای چاق شدن صورت چه کنیم/ چاق شدن صورت هم فقط با تغذیه درست امکان‌پذیر است وگرنه فقط پُف می‌کنید.

بد نیست این را هم بدانید که افراد زیادی هستند که با وجود وزن نرمال و بدون چاقی یا لاغری بیش از حد مبتلا به دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی و سایر بیماری‌هایی هستند که معمولا ما از افراد دچار اضافه وزن و چاق انتظار داریم.

بنابراین بسیار مهم است که چگونه چاق شویم و چاق بمانیم و از نظر بدنی صدمه نبینیم. اما برای چاق شدن چه کنیم و چه باید بخوریم؟ روش‌هایی مثل چاق شدن صورت مثلا با خوردن سیب زمینی در ۱۴ روز در دو هفته، در یک هفته یا مثلا چاق شدن با جوانه گندم، عرق رازیانه یا شیر خشک یا مواردی مثل عرق یونجه به هیچ‌وجه اصولی و صحیح نیست. باید یک چالش مادام‌العمر سالم‌خوری داشته باشید. همان‌طور که ما هیچ روشی برای لاغر شدن فوری نداریم طبعا هیچ روشی هم برای چاق شدن فوری مثلا در دو هفته وجود ندارد. بکی از بهترین راه‌های چاق شدن این است: باید غذهای سالم بخورید و یک سبک زندگی سالم را در پیش بگیرید. در ادامه به شما می‌گوییم که چگونه چاق شوید و سالم بمانید بدون این‌که شکم بیاورید.

 

 

بیشتر بخوانید: انواع دمنوش لاغری که چربی سوزی شکم و پهلو را افزایش می دهند

 

 

۱- چگونه چاق شویم و چاق بمانیم ؛ کالری دریافتی باید بیشتر از کالری مصرفی باشد

 

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین راههای چاق شدن افراد لاغر این است که میزان کالری دریافتی شما در طول روز بیش از کالری مصرفی باشد یعنی درست برعکس همان روشی که برای کاهش وزن و لاغری باید به آن عمل کرد. بهتر است از اپلیکیشن‌های کالری شمار برای راحتی کارتان استفاده کنید. اگر می‌خواهید سریع چاق شوید ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ کالری بیش از نیاز روزانه مصرف کنید. آنچه مسلم است شما برای تمام عمر نیاز به کالری شماری ندارید اما در روزها و هفته‌های نخست بهتر است از آن‌ها استفاده کنید تا به طور دقیق متوجه شوید چقدر باید کالری مصرف کنید. پس برای آن‌که بدانیم چگونه چاق شویم و چاق بمانیم باید روی کالری‌های دریافتی کنترل داشته باشیم.

 

 

۲- چگونه چاق شویم و چاق بمانیم ؛ چقدر پروتئین مصرف کنیم؟

 

راههای چاق شدن افراد لاغر؛ چقدر پروتئین مصرف کنیم؟

 

برای این‌که به روشی سریع چاق شوید و چاق بمانید و البته دچار اختلال در سلامت بدن نشوید باید از پروتئین به عنوان اصلی‌ترین ماده غذایی رژیم خود استفاده کنید. شما برای ماهیچه‌سازی به پروتئین نیاز دارید و در غیر این صورت هر چه که بخورید به جای ماهیچه و عضله به چربی در بدن شما تبدیل خواهد شد. نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد یک رژیم سرشار از پروتئین سبب افزایش وزن و عضله‌سازی در افراد دچار کمبود وزن شدید می‌شود. وزن خود را در نظر بگیرید و در ازای هر کیلوگرم ۱.۵ تا ۲.۲ گرم پروتئین مصرف کنید. پروتئین مصرفی خود را با خوردن انواع گوشت، ماهی، تخم‌مرغ، لبنیات پرچرب، سبزیجات مختلف و انواع آجیل و مغزها تامین کنید.

 

 

۳- حداقل سه بار در طول روز غذا بخورید؛ کربوهیدرات و چربی را فراموش نکنید

 

خوردن غذاهای چرب به معنای خوردن غذاهای سرخ کرده و ناسالم نیست. چربی‌های مفید و سالم مثل انواع ماهی چرب، روغن زیتون و زرده تخم‌مرغ را در رژیم غذایی روزانه جا بدهید و از از انواع کربوهیدرات پیچیده و کامل مثل غلات کامل استفاده کنید. حداقل ۳ بار در طول روز غذای کامل و مفصل بخورید چون این‌ها جز غذاهای چاق کننده برای افراد لاغر محسوب می‌شوند.

 

 

۴- غذاهای خوشمزه و خوش ادویه میل کنید

 

از جمله راههای چاق شدن افراد لاغر خوردن غذاهای مقوی و پرفایده است. در حقیقت برای این‌که چاق شوید و چاق بمانید باید غذاهای خوشمزه بخورید تا اشتهای شما برای خوردن غذا باز شود. همراه غذا سس‌های سالم و انواع ترشی‌جات را بخورید تا اشتهای بیشتری برای خوردن غذا داشته باشید. اما چگونه چاق شویم و چاق بمانیم؟ برخی از مواد غذایی سالم برای وزن اضافه کردن عبارتند از:

*انواع آجیل و مغزها مثل انواع بادام درختی، بادام زمینی و هندی و پسته

*میوه خشک مثل انواع کشمش و مویز، خرما، آلو بخارا و …

*لبنیات پرچرب و کامل از جمله خامه، ماست، پنیر، شیر و …

*روغن و چربی سالم مثل روغن زیتون فرابکر و روغن آووکادو

*غلات کامل مثل برنج قهوه‌ای و نان سبوس‌دار

*انواع گوشت قرمز مثل گوشت گوساله و گوسفند و گوشت سفید مثل جوجه و انواع ماهی و ماکیان دیگر

*انواع سیب‌زمینی و سیب‌زمینی شیرین

*شکلات تلخ، آووکادو، کره بادام زمینی، شیر نارگیل، گرانولا و انواع آجیل شیرین.

 

 

بیشتر بخوانید: ۸ نمونه از نوشیدنی‌های چربی‌سوز قوی و طبیعی برای شکم و پهلو و لاغری

 

 

۱۰ نکته مهم برای این‌که بدانید چگونه چاق شوید و چاق بمانید

 

10 نکته مهم برای این‌که بدانید چگونه چاق شوید و چاق بمانید

 

اگر می‌خواهید بدانید که بهتر است چگونه چاق شویم و چاق بمانیم این استراتژی مهم را قبل، حین و بعد از غذا خوردن حتما در پیش بگیرید:

۱- از جمله راههای چاق شدن افراد لاغر این است که قبل از خوردن غذا آب نخورند. آب خوردن معده را پر می‌کند و اجازه نمی‌دهد به اندازه کافی کالری دریافت کنید.

۲- بیشتر از حد معمول غذا بخورید. مقداری اسنک سالم و مقوی آماده کنید و هر بار که گرسنه شدید مقداری بخورید، اگر قبل از خواب هم گرسنه شدید از غذا خوردن دریغ نکنید.

۳- شیر بخورید. خوردن شیر کامل یکی از آسان‌ترین روش‌ها برای دریافت کالری و پروتئین است.

۴- اگر در حال چالش برای افزایش وزن هستید غذاهای پر کالری، سرشار از پروتئین و کربوهیدرات کامل فراوان بخورید.

 

بهترین غذاها برای چاق شدن و چاق ماندن

 

۵- بشقاب غذای‌تان را بزرگ کنید. اگر می‌خواهید بدانید که چگونه چاق شوید و چاق بمانید یک راه حل مفید این است که بشقاب غذای بزرگ انتخاب کنید و در بشقاب کوچک غذا نخورید.

۶- به قهوه روزانه‌تان خامه اضافه کنید. این یک روش ساده برای دریافت مقدار بیشتری کالری است.

۷- مکمل کراتین بخورید. کراتین یک پروتئین تک مولکولی محلول در آب است که برای حجیم کردن ماهیچه و عضلات لازم است.

۸- چگونه چاق شویم و چاق بمانیم ؟ خوب بخوابید. همان‌طور که کم‌خوابی و اختلال در خواب سبب افزایش وزن می‌شود، در افراد مستعد به لاغری بیش از حد سبب کاهش وزن می‌شود. خواب کافی برای عضله سازی و رشد ماهیچه‌ها لازم و ضروری است.

۹- چگونه چاق شویم و چاق بمانیم ؟ وعده اول در هر نوبت غذایی باید مصرف پروتئین و وعده آخر مصرف سبزیجات باشد. اگر در بشقاب‌تان چند نوع گروه غذایی مثل سبزیجات، کربوهیدرات و پروتئین دارید ابتدا مواد غذایی پروتئینی را میل کنید و در مرحله آخر سراغ سبزیجات بروید.

۱۰- سیگار نکشید. افراد سیگاری بیشتر از افراد غیر سیگاری دچار کمبود وزن و لاغری بیش از حد می‌شوند. اگر در حال اضافه کردن وزن هستید و قادر نیستید به طور کامل سیگار را کنار بگذارید، موقتا از استعمال دخانیات پرهیز کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: این رنگ ها و لباس ها شما را لاغرتر و بلندتر نشان می دهد

 

 

منبع: healthline

 

کالابرگ الکترونیک