۱۵ ماده غذایی ارزان و مغذی که شیر مادر را زیاد و باکیفیت می‌کنند

۱۵ ماده غذایی ارزان و مغذی که شیر مادر را زیاد و باکیفیت می‌کنند


10 اردیبهشت 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بهترین غذاها برای زیاد شدن شیر مادر

 

هفته اول آگوست از یکم تا هفتم این ماه، هفته جهانی شیردهی با شیر مادر است. شیر دادن به نوزاد یکی از حساس‌ترین مراحل زندگی مادر و نوزاد است. علاوه بر نیازهای احساسی کودک، نخستین مرتبه‌ای که به نوزاد شیر می‌دهید بدن شما مقادیر کمی از شیر خاصی به نام «آغوز» تولید می‌کند که به محافظت از بدن کودک در برابر عفونت کمک خواهد کرد. معدۀ نوزاد شما بسیار کوچک است، بنابراین همین مقدار کم برای سیر شدن او کافی است. با بزرگ شدن معده نوزاد، نوع شیر شما تغییر خواهد کرد و میزان بیشتری شیر در سینۀ شما تولید می‌شود. اما برای تغذیه با شیر مادر چگونه می‌توان شیر را بیشتر کرد تا نوزاد هم بهتر سیر شود و هم راحت‌تر وزن بگیرد. همه چیز به تغذیه مادر بستگی دارد. بهترین غذاهایی که شیر مادر را زیاد و با‌کیفیت می‌کنند را از بخش سلامت در مجله کوروش بخوانید.

 

۱- جو دو سر و اوتمیل

 

نقش تغذیه در میزان شیر مادر

 

جو دو سر جز خوراکی‌های محبوب همه نیست. اما می‌توان با ترکیب کردن جو دو سر با ماست و انواع میوه و نیز ترکیب عسل و دارچین و درست کردن اوتمیل جو دو سر را به یک خوراکی خوشمزه تبدیل کنید. جودو سر به خاطر فیبر فراوانی که دارد شما را مدت طولانی سیر نگه می‌دارد و علاوه بر این شیر مادر را بسیار زیاد می‌کند. جو دو سر کلسترول بد خون را هم کاهش می‌دهد و فشار خون را تنظیم می‌کند.

 

 

۲- اسفناج

 

یکی دیگر از غذاهایی که شیر مادر را زیاد و با‌کیفیت می‌کنند اسفناج است. اسفناج سرشار از آهن و یک سبزی مفید برای بشقاب شام و ناهار زنان شیرده است. اگر طعم اسفناج را دوست ندارید می‌توانید برگ چغندر را جایگزین اسفناج کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۷ وسیله ضروری و مهم ساک نوزاد

 

 

۳- سیر

 

اگر چه برخی افراد از بوی آزار دهنده سیر فراری هستند اما یکی از بهترین مواد غذایی برای افزایش شیر مادر سیر است. سیر علاوه بر این‌که یک ماده ضد سرطان منحصر‌به‌فرد است، در ترکیب شدن با سایر مواد غذایی بوی کمتری از آن احساس می‌شود. اگر واقعا طعم و بوی سیر را دوست ندارید از قرص سیر استفاده کنید، در این صورت به هیچ‌وجه از خوردن سیر خودتان را محروم نمی‌کنید.

 

 

۴- آب

 

آب بخورید. یکی از بهترین مواد غذایی برای افزایش شیر مادر، آب است. می‌دانستید یکی از مهم‌ترین علت‌های کم بودن شیر مادر کم‌آبی بد است؟ زمانی که شما به نوزاد خود شیر می‌دهید مقداری از آب بدن خود را از دست می‌دهید. اگر آب بدن‌تان کم شود این مسئله روی مقدار شیر شما هم تاثیر خواهد گذاشت. علاوه بر این کمبود آب بدن در دوران شیردهی سبب خشکی پوست، سردرد و سرگیجه می‌شود. یادتان باشد هیچ‌گاه در زمانی که احساس تشنگی می‌کنید شروع به شیر دادن به نوزادتان نکنید. روزانه ۸ لیوان آب بنوشید.

حتما بخوانید  12 خوراکی که نیاز به یخچال ندارند و روش نگهداری مواد غذایی

 

۵- دانه رازیانه

 

رازیانه برای زیاد شدن شیر مادر

 

رازیانه علاوه بر افزایش مقدار شیر تا حدود زیادی نفخ و کولیک ماه‌های نخست را در نوزاد شما کاهش داده و او را آرام می‌کند. شما می توانید یک قاشق چای خوری دانه رازیان یا پودر رازیانه را شب در یک لیوان آب بریزید و صبح به صورت ناشتا آن را بخورید. علاوه بر این رازیانه را می‌توانید همراه با چای دم کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: کاهش استرس در دوران بارداری

 

 

۶- دانه کنجد

 

دانه‌های کنجد نه تنها به طرز عجیبی شیر مادر را افزایش می‌دهند بلکه منبع غنی کلسیم هستند که سبب رشد مو و استخوان‌های کودک می‌شوند. علاوه بر این شما در زمان شیردهی به مقدار بیشتری کلسیم نسبت به مواقع دیگر نیاز دارید و با خوردن دانه‌های کنجد می‌توانید کلسیم مورد نیاز بدن را تامین کنید. دانه کنجد را در لیوان شیر بریزید، همراه با سالاد و ماست میل کنید یا آن را خالی خالی نوش جان کنید.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

 

 

۷- ریحان

 

سبزی ریحان علاوه بر خاصیت افزایش شیر مادر، اشتها را زیاد کرده و به حرکت روده‌ها و تنظیم گوارش کمک می‌کند. خوردن چای یا دمنوش ریحان را برای این منظور موثر است.

 

 

۸- انواع هویج

 

تغذیه مادران شیرده

 

یکی دیگر از بهترین غذاهایی که شیر مادر را زیاد و با‌کیفیت می‌کنند انواع هویج است. هویج را به صورت خام، پخته یا آب هویج و اسموتی به صورت ناشتا و در تمام وعده‌های غذایی میل کنید تا هم مقدار زیادی ویتامین A به بدن‌تان برسد و هم کیفیت شیر شما بالا برود.

 

 

۹- مارچوبه

 

یکی از موثرترین مواد غذایی که شیر مادر را زیاد می‌کند سبزی مارچوبه است. مارچوبه سرشار از فیبر و ویتامین‌های A و K است که به تحریک هورمون‌هایی که مسئول شیردهی هستند شیر را افزایش می‌دهد.مارچوبه را به آرامی و روی شعله ملایم گاز بخارپز کنید و در وعده‌های غذایی روزانه همراه با سایر خوراکی‌ها بگنجانید.

 

 

بیشتر بخوانید: بیماری های خود ایمنی در بارداری

 

 

۱۰- برنج قهوه‌ای

 

برخی تحقیقات حاکی از آن است که برنج قهوه‌ای برای افزایش شیر بسیار مفید است. برنج قهوه‌ای هورمون‌های مسئول تولید شیر را تحریک کرده و از این طریق باعث افزایش شیر مادر می‌شود. برنج قهوه‌ای را مثل برنج معمولی دم کنید و با انواع مواد غذایی میل کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه انواع ماسک صورت با گوجه فرنگی

 

 

۱۱- زردآلو

 

زردآلو علاوه بر این یکی از بهترین غذاهایی است که شیر مادر را زیاد و با‌کیفیت می‌کنند ، سبب تنظیم و تثبیت هورمون‌ها بعد از زایمان هم می‌شود. زردآلو دارای مقادیر فراوانی کلسیم و فیبر است که همین امر ارزش غذایی آن را برای زنان شیرده دو چندان می‌کند.

 

 

۱۲- کدو تلخ

 

غذای مناسب برای مادران شیرده

 

یکی دیگر از موثرترین مواد غذایی برای افزایش شیر مادر کدو تلخ است.  کدو تلخ حاوی مقادیر زیادی آب است و به همین دلیل آب مورد نیاز بدن مادر را تامین می‌کند. اگر چه بسیاری از افراد طعم تلخ این کدو را دوست ندارند اما راه‌های زیادی برای خوش‌طعم کردن این ماده مفید و استفاده از آن در ترکیب غذاهای مختلف وجود دارد.

 

 

بیشتر بخوانید: ۸ میوه‌ مضر در بارداری

 

 

۱۳- تخم شوید

 

یکی از بهترین مواد غذایی برای افزایش شیر مادر تخم شوید است. تخم شوید را می‌توان به سادگی از مغازه‌های عطاری تهیه کنید و از خواص حیرت‌آور آن شگفت‌زده شوید. تخم شوید سرشار از منیزیم، آهن و کلسیم است که در افزایش شیر مادر نقش زیادی دارند.

 

 

۱۴- شیر

 

بله شیر بخورید. شیر یکی از بهترین غذاهایی است که شیر مادر را زیاد و با‌کیفیت می‌کنند. شیر چارپایان اهلی مخصوصا شیر گاو سرشار از چربی‌های خوب، اسید فولیک و کلسیم است که نه تنها باعث تولید و افزایش شیر مادر می‌شود بلکه خوردن آن توسط مادر باعث قوی‌تر شدنقوای بدنی مادر هم می‌شود. روزانه یک یا دو لیوان شیر گاو بخورید.

 

 

۱۵- عدس سبز

 

غذای ارزان برای شیردهی

 

عدس سبز یکی از مفیدترین مواد غذایی روی کره زمین و سرشار از انواع مواد معدنی، ویتامین‌ها، فیبر و پروتئین است. عدس سبز نه تنها سلامت بدن را تضمین می‌کند، سبب تعادل وزن و ساعات سیری طولانی می‌شود بلکه شیر مادر را هم افزایش می‌دهد.

علاوه بر این‌ها سایر مواد غذایی مفید برای افزایش شیر مادر در دوران شیردهی و تغذیه با شیر مادر عبارتند از: بادام درختی، زنجبیل، ماهی سالمون، سیب‌زمینی شیرین، هندوانه ،چای سبز، گریپ‌فروت، سبزیجات برگ سبز، نخود‌فرنگی و نوشیدنی ماءالشعیر.

 

غذاهای افزایش دهنده کیفیت شیر مادر

 

تغذیه مادر در کیفیت و حجم شیر بسیار تاثیر دارد. اگر شیر مادر کافی نباشد کودک گرسنه مانده و رشد درستی نخواهد داشت و مجبور خواهید شد تا با شیر خشک به او غذا دهید. اما باید توجه داشته باشید که هیچ ماده غذایی جای شیر مادر را نمی گیرد. شیر مادر بهترین غذا برای چند ماه اول زندگی نوزاد است.

 

منبع: First Cry Parenting

 

کالابرگ الکترونیک