فواید و عوارض سرکه سیب و طبع و مصلح آن

فواید و عوارض سرکه سیب و طبع و مصلح آن


2 شهریور 1400 . زمان مطالعه: 18 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خواص و فواید سرکه سیب
فهرست محتوا پنهان

از سرکه سیب در طول قرن‌ها به عنوان یک ماده طبیعی برای درمان انواع بیماری ‌ها و از جمله درمان گرمازدگی در طب سنتی استفاده می ‌شود. یک ماده مؤثر در کاهش وزن و تنظیم قند خون که به وسیله تخمیر سیب ایجاد می ‌شود. این سرکه در کنار خواص بی‌ نظیر میوه سیب، فواید دیگری نیز برای سلامت بدن دارد. اما به هر حال مصرف زیادی آن می ‌تواند موجب بروز عوارضی جدی در بدن شود. در این مقاله می ‌توانید با هر آن چیزی که لازم است در مورد فواید و خواص و عوارض سرکه سیب بدانید در مجله کوروش آشنا شوید.

 

 

سرکه سیب چیست؟

 

سرکه سیب چیست؟

 

سرکه سیب از تخمیر سیب به همراه آب تهیه می‌شود و دارای ۵ درصد اسیدیته است. مقدار اسید استیک این سرکه بسیار زیاد است و معمولاً در یک فرآیند دو مرحله ای ساخته می شود. در مرحله اول در اثر مخمر قندهای سیب الکل ایجاد می شود. سپس با الکل تخمیر می شود و به اسید استیک تبدیل می شود. این سرکه مواد معدنی و ویتامین های فراوانی دارد و حاوی مقدار زیادی اسید آمینه و آنتی اکسیدان است.

 

 

بیشتر بخوانید:

 

۲۹ خواص و فواید انجیر و طبع و مصلح آن

 

 خواص و فواید پیاز برای سلامت بدن 

 

 

طریقه نگهداری سرکه سیب

 

برای نگهداری این سرکه لازم نیست آن را در یخچال نگه دارید و نگه داشتن آن در فضای بیرون هیچ مشکلی در آن ایجاد نمی ‌کند. گاهی اوقات ممکن است سرکه سیب بعد از مدتی کدر شود و یا رنگ آن تغییر کند، که این موضوع نیز هیچ مشکلی در سالم بودن سرکه ایجاد نمی ‌کند. سرکه سیب تقریباً هیچ کالری ندارد و فاقد چربی، کربوهیدرات، پروتئین و فیبر است و از همین رو اضافه کردن سرکه سیب به غذا یک روش عالی برای طعم‌ دار کردن غذا بدون هیچ کالری اضافی است.

 

 

طبع سرکه سیب چیست؟

 

سرکه سیب از سیب درست می شود و از آن جایی که بیشتر میوه های شیرین طبع گرمی دارند، بنابراین انواع سرکه نیز معمولاً دارای دو پایه مزاجی هستند. اما در بیشتر سرکه ها به دلیل ترشی که دارند، طبع سرد بر طبع گرم غالب است.  سرکه سیب طبع سرد و خشکی دارد و از همین رو خوردن آن برای افراد بلغمی و سوداوی مناسب نیست. این سرکه بیشتر برای افراد دموی مناسب است.

 

 

طرز تهیه سرکه سیب در خانه

طرز تهیه سرکه سیب در خانه

 

درست کردن سرکه سیب در خانه بسیار راحت است. برای بهره مند شدن از خواص سرکه سیب می توانید آن را در خانه نیز تهیه کنید. برای این کار باید مراحل زیر را دنبال کنید:

 

  • سیب ها را به خوبی بشویید و خشک کنید.
  • سپس آن ها را به ۴ قسمت تقسیم کنید و هسته و دم سیب را جدا کنید.
  • سیب ها را داخل یک سطل بریزید. سپس یک قاشق غذاخوری مخمر نانوایی را با آب گرم ترکیب کنید و به سیب ها اضافه کنید. در صورتی که به مخمر دسترسی ندارید، می توانید یک کف دست نان روی سیب ها قرار دهید.
  • توجه داشته باشید که برای درست کردن سرکه سیب حتماً یک چهارم فضای دبه یا سطل سرکه باید خالی باشد تا بعد از درست کردن سرکه در اثر تخمیر و تولید گاز سر نرود.
  • حالا درب سطل را ببندید و آن را برای ۷ تا ۸ ماه کنار بگذارید.
  • بعد از این مدت سرکه را از صافی رد کنید. مواد صاف شده را داخل شیشه بریزید.
  • ۱۵ روز صبر کنید و سپس می توانید از این سرکه خالص استفاده کنید.

 

علاوه بر این روش می توانید آب سیب ها را بگیرید و بعد آن را وزن کنید. سپس باید به ازای هر کیلو آب سیب، یک لیوان سرکه سیب به آن اضافه کنید. سپس ظرف را برای ۴۰ روز در یک مکان گرم قرار دهید. بعد از این مدت سرکه شما آماده است.

 

 

فواید و خواص سرکه سیب

 

فواید و خواص سرکه سیب

 

سرکه سیب خواص و فواید زیادی برای بدن دارد مطالعات نشان می ‌دهد که تنها اضافه کردن مقداری سرکه سیب به رژیم غذایی می ‌تواند به میزان قابل توجهی وزن شما را کاهش دهد. در ادامه می ‌توانید با مهم ‌ترین خواص و فواید سرکه سیب برای بدن آشنا شوید.

 

 

۱- کاهش وزن و لاغری از خواص سرکه سیب

 

برای کاهش وزن قبل از هر چیزی لازم است از مواد غذایی کم کالری استفاده شود. پس غذاهایی که کالری زیادی دارند را از رژیم غذایی خودتان حذف کنید. برخی افراد بر این باور هستند که خوردن روزانه یک قاشق غذاخوری سرکه سیب می ‌تواند موجب چربی سوزی در بدن شود. برخی از مطالعات نشان می‌دهد که خواص سرکه سیب برای لاغری بسیار زیاد است. خوردن سرکه سیب موجب تسریع روند کاهش وزن می ‌شود. خوردن سرکه سیب موجب می‌شود تا فرد احساس سیری کند و این موضوع می ‌تواند زمینه مصرف کالری کمتر را برای او فراهم کند. از طرف دیگر مطالعه ‌ای که روی ۱۷۵ فرد مبتلا به چاقی انجام شد، نشان داد که مصرف روزانه ۱ تا ۲ قاشق سرکه سیب بعد از ۳ ماه به کاهش چربی شکمی‌ کمک می ‌کند.

مصرف سرکه سیب نمی‌ تواند آن چنان در ترکیب بدن شما تغییری ایجاد کند و خوردن آن تنها به عنوان یک ماده مغذی می‌ تواند در این مسیر به شما کمک کند. به هر حال فواید سرکه سیب برای لاغری زمانی مشهود خواهد بود که شما در کنار آن برای لاغر شدن از یک غذایی مناسب پیروی کنید و تحرک بدنی داشته باشید.

حتما بخوانید  طرز تهیه خورش ترش تره به روش اصیل گیلانی

 

 

بیشتر بخوانید » بهترین خوراکی ها برای آب کردن شکم و پهلو «

 

 

۲- کاهش کلسترول از فواید سرکه سیب برای بدن

 

نوشیدن سرکه سیب قبل از غذا به کاهش کلسترول کمک زیادی می کند. مطالعات نشان می دهد که مصرف این سرکه موجب کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب می شود. این موضوع به دلیل آنتی اکسیدان های طبیعی است که در این سرکه وجود دارد.

 

 

۳- کمک به درمان دیابت نوع ۲ از فواید سرکه سیب

 

تحقیقات انجام شده روی سرکه سیب حاکی از آن است که این ماده می ‌تواند در کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ مؤثر باشد. مصرف روزانه ۲ قاشق چای خوری سرکه سیب به همراه وعده‌ های غذایی موجب کاهش ۲۰ درصدی مقدار قند خون در بدن می ‌شود. از طرف دیگر مطالعات نشان می ‌دهد خوردن سرکه سیب قبل از غذا موجب تنظیم ترشح انسولین در بدن می‌ شود. به علاوه خوردن دو قاشق غذاخوری سرکه سیب قبل از خواب نیز می ‌تواند سطح گلوکز ناشتا در صبح روز بعد را در افراد دیابتی کاهش می‌ دهند و در کنترل بیماری در این افراد مؤثر واقع شود.

 

۴- ضدعفونی کردن و از بین بردن باکتری‌ها از معجزه های سرکه سیب

 

سرکه سیب یک ماده مؤثر برای از بین بردن باکتری‌ ها و عوامل بیماری ‌زا محسوب می‌ شود. جالب است بدانید که بیشتر از ۲ هزار سال پیش بقراط از سرکه سیب برای پاکسازی زخم ‌ها استفاده می ‌کرد. از طرف دیگر سرکه سیب یک ماده نگه ‌دارنده مواد غذایی است که از رشد باکتری‌ ها جلوگیری می‌ کند. همچنین می ‌توان از آن برای ضدعفونی کردن سطوح نیز استفاده نمود. خاصیت ضد عفونی کنندگی سرکه موجب شده است که بتوانید از این سرکه به صورت رقیق شده برای تمیز کردن پوست از باکتری هایی که موجب ایجاد جوش می شوند نیز استفاده کنید.

 

 

۵- بهبود سلامت پوست از فواید سرکه سیب

 

سرکه سیب یک درمان رایج برای بیماری‌ های پوستی همچون خشکی پوست و اگزما محسوب می‌ شود. پوست ما به طور طبیعی کمی اسیدی است. استفاده از سرکه سیب روی پوست به تنظیم PH پوست کمک می ‌کند. فواید سرکه سیب برای پوست بسیار زیاد است. مصرف مداوم سرکه سیب روی پوست می ‌تواند موجب روشن شدن پوست شود. از طرف دیگر سرکه سیب خواص ضد باکتریایی دارد. از همین رو در جلوگیری از عفونت‌ های پوستی مرتبط با اگزما و سایر بیماری‌ های پوستی نیز بسیار مؤثر است. توجه داشته باشید که فواید عوارض سرکه سیب تا میزان زیادی به مقدار مصرف آن نیز بستگی دارد. به علاوه مصرف این ماده روی پوست باید با توجه به نوع و شرایط پوست هر فرد انجام شود و حتماً سرکه به صورت رقیق شده با آب مورد استفاده قرار گیرد.

 

 

بیشتر بخوانید » فواید سرکه سیب برای جوانسازی پوست «

 

 

۶- کمک به درمان سرطان از خواص بی نظیر سرکه سیب

 

مطالعات انجام شده روی سرکه سیب نشان می ‌دهد که آنتی اکسیدان‌ ها و پلی فنول موجود در این سرکه می‌تواند از آسیب سلولی در بیماری ‌هایی مثل سرطان جلوگیری کند. از طرفی احتمال ابتلا به سرطان را در افراد کاهش دهد. به هر حال شناخت دقیق فواید عوارض سرکه سیب بر بیماری‌ های سرطان نیاز به بررسی‌ها و مطالعات بیشتری دارد.

 

۷- رفع شوره سر از فواید سرکه سیب

 

استفاده از سرکه سیب رقیق شده روی پوست سر موجب از بین رفتن شوره سر می ‌شود. از طرف دیگر مواد موجود در این سرکه از تحریک و خارش پوست نیز جلوگیری می ‌کند. سرکه سیب در درمان نوعی اگزمای معروف به درماتیت سبورئیک نیز بسیار مؤثر است. اما توجه داشته باشید که برای رفع شوره سر حتماً به طریقه مصرف سرکه سیب به صورت رقیق شده توجه کنید.

 

 

۸- نگهداری از مواد غذایی، از فواید سرکه سیب

 

می توانید از سرکه سیب یک روش فوق العاده برای حفظ مواد غذایی برای مدت طولانی تر است. مردم از هزاران سال پیش از سرکه برای نگهداری غذاها استفاده می کردند. سرکه با اسیدی کردن غذا و غیر فعال کردن آنزیم های آن از فساد آن جلوگیری می کند و باکتری هایی که موجب فساد می شوند را از بین می برد.

 

 

۹- تسکین گلو درد از خواص سرکه سیب

 

غرغره کردن سرکه سیب یک درمان مؤثر و راحت برای گلو درد است. اثر ضد باکتریایی این سرکه موجب از بین بردن باکتری های مضر در ناحیه گلو می شود. برای این کار حتماً باید سرکه سیب را با مقداری آب رقیق کنید تا موجب سوختگی گلو نشود.

 

 

۱۰- درخشان کردن موها از فواید سرکه سیب

 

شستن موها با سرکه سیب موجب درخشندگی و براق شدن موها می شود. برای استفاده از آن باید ۱ پیمانه سرکه سیب را با یک پیمانه آب ترکیب کنید. سپس موهایتان را قبل از شستن به این ترکیب آغشته کنید. اجازه دهید ترکیب سرکه سیب و آب برای ۵ تا ۱۰ دقیقه روی موها بماند، سپس آن را آبکشی کنید.

 

 

۱۱- از بین بردن جوش صورت، از فواید سرکه سیب

 

استفاده از سرکه سیب رقیق شده روی جوش صورت موجب ضدعفونی کردن جوش و خشک شدن آن می شود. توجه داشته باشید که قرار دادن سرکه سیب خالص روی پوست موجب سوختن پوست می شود.

 

 

بیشتر بخوانید » راهنمای کامل انواع جوش و آکنه و روش های درمان «

 

 

۱۲- از بین بردن زگیل، از خواص سرکه سیب

 

سرکه سیب یک ماده مؤثر برای از بین بردن زگیل است. برای این کار باید یک پنبه را به سرکه سیب آغشته کنید. سپس آن را به صورت مستقیم روی زگیل قرار دهید. توجه داشته باشید که اگر روی زگیل زخم یا باز باشد این کار با درد زیادی همراه خواهد بود.

 

 

۱۳- کاهش فشار خون، از خواص سرکه سیب

 

یکی از مهم ترین خواص سرکه سیب کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار است. سرکه سیب موجب ترشح هورمونی به نام رنین در کلیه ها می شود. این هورمون مسئول گشاد کردن و منقبض کردن رگ های خونی است. به همین دلیل مصرف سرکه سیب موجب می شود عروق شل شود و فشار خون کاهش پیدا کند.

حتما بخوانید  2 مدل طرز تهیه ترشی انگور سیاه و انگور سفید بدون کپک

 

 

۱۴-  سلامت روده ها از فواید سرکه سیب

 

حتماً در مورد خواص سرکه سیب برای روده چیزهایی شنیده اید. باید بدانید که مصرف سرکه سیب به سم زدایی روده و بهبود روند هضم کمک می کند. اسید موجود در این سرکه موجب کاهش هضم نشاسته می شود و از همین رو اجازه می دهد تا نشاسته وارد روده ها شود. به همین دلیل خوردن سرکه سیب به حفظ باکتری های مفید روده کمک می کند.

 

 

۱۵- کمک به هضم غذا از خواص سرکه سیب

 

سرکه سیب موجب بهبود فرآیند هضم غذا در سیستم گوارش می شود. این سرکه به کاهش نفخ و درد و سوزش معده بعد از غذا کمک می کند. معده ما زمانی عمل هضم را به خوبی انجام می دهد که سطح اسید در معده به اندازه نرمال باشد. در مورد فواید سرکه سیب برای معده باید بدانید که معده ما برای هضم غذا به اسید نیاز دارد. زمانی که اسید کافی در معده وجود نداشته باشد، غذا به درستی تجزیه نمی شود. نوشیدن سرکه به معده این افراد کمک می کند تا با افزایش میزان اسید راحت تر غذا را هضم کند.

 

 

بخوانید: بهترین مواد غذایی برای هضم سریع غذا

 

 

۱۶- کمک به درمان کبد چرب از فواید سرکه سیب

 

اگر در مورد خواص سرکه سیب برای کبد چرب شنیده اید، بهتر است بدانید که این موضوع صحت دارد. مصرف این سرکه می تواند به درمان کبد چرب کمک کند. برای این کار باید ۱ تا ۲ قاشق چای خوری سرکه سیب را با یک لیوان آب و مقداری عسل ترکیب کنید. سپس این نوشیدنی را قبل از ناهار و شام میل کنید.

 

 

۱۷- کمک به درمان سنگ کلیه از خواص سرکه سیب

 

سرکه سیب یک ماده بی نظیر برای درمان عفونت های کلیه است. اسید سیتریک موجود در این سرکه به درمان سنگ کلیه کمک می کند. برای این کار باید ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک لیوان آب ترکیب کنید و روزی ۳ بار بنوشید.

 

۱۸- تقویت سیستم ایمنی بدن از فواید سرکه سیب

 

سرکه سیب حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است. مصرف این سرکه موجب می شود تا سیستم ایمنی بدن شما تقویت شود و بدن کمتر در معرض بیماری هایی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا قرار بگیرد. از خواص سرکه سیب در طب سنتی نیز به وفور یاد شده است و استفاده از آن برای افزایش سیستم ایمنی بدن بسیار مؤثر است. ترکیب سرکه سیب، عسل و آب ولرم بهترین دارو برای درمان سرماخوردگی است. طریقه مصرف سرکه سیب و عسل نیز به این صورت است که روزانه تا دو بار از این نوشیدنی یک بار در صبح و یک بار در عصر استفاده می کنید.

 

 

فواید سرکه سیب در خانه داری

 

  • با استفاده از ترکیب سرکه سیب و آب می توانید یک اسپری پاک کننده چند منظوره تهیه کنید.
  • سرکه سیب یک طعم دهنده فوق العاده برای درست کردن استیک است.
  • می توانید از سرکه سیب برای شستن و ضدعفونی کردن میوه ها و سبزیجات استفاده کنید.
  • سرکه سیب یک ماده بی نظیر برای از بین بردن علف های هرز است. برای این کار باید سرکه را روی علف های هرز اسپری کنید تا از بین بروند.
  • می توانید از سرکه سیب به عنوان یک دهانشویه خانگی برای از بین بردن باکتری های مضر که موجب ایجاد بوی بد در دهان می شوند، استفاده کنید.
  • می توانید از سرکه سیب برای ضدعفونی کردن مسواک استفاده کنید. برای این کار باید یک لیوان آب را با ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب ترکیب کنید و مسواک را برای ۳۰ دقیقه در آن قرار دهید.
  • می توانید از سرکه سیب برای تمیز کردن و برق انداختن ظروف استفاده کنید.
  • برای از بین بردن کک در حیوانات می توانید یک لیوان آب را با یک لیوان سرکه سیب ترکیب کنید. سپس این ترکیب را داخل اسپری بریزید و روی حیوان و محیطی که در آن است اسپری کنید.

 

 

نحوه مصرف سرکه سیب

 

بهترین نحوه و طریقه مصرف سرکه سیب این است که از آن در پخت و پز و یا به عنوان طعم دهنده سالاد استفاده شود. از آن جایی که مقدار اسیدیته سرکه زیاد است، بهتر است از خوردن سرکه به صورت مستقیم اجتناب کنید. یکی دیگر از روش ‌های خوردن سرکه سیب اضافه کردن ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب به یک لیوان آب یا چای است.

 

 

بهترین زمان مصرف سرکه سیب

 

به طور معمول نوشیدن سرکه سیب در صبح و به صورت ناشتا موجب می شود تا بهتر بدن زا ضدعفونی کند. به علاوه نوشیدن سرکه سیب در صبح به کاهش وزن و چربی سوزی نیز کمک زیادی می کند. اما به هر حال شما می توانید از این سرکه در هر زمان دیگری نیز استفاده نمایید.

 

 

عوارض و مضرات مصرف سرکه سیب

 

در کنار همه خواص سرکه سیب مصرف بیشتر از حد مجاز آن نیز می ‌تواند موجب بروز عوارض و مضرات در بدن شود. از طرف دیگر خوردن این ماده برای همه افراد مناسب نیست. افرادی که به بیماری ‌های خاصی مثل ضعف معده، زخم معده مبتلا هستند، نباید از سرکه سیب استفاده کنند. در ادامه می توانید با مهم ترین مضرات سرکه سیب آشنا شوید.

 

  • مصرف سرکه سیب برای افرادی که به افت فشار و قند خون مبتلا هستند، مناسب نیست و موجب بروز سرگیجه در آن ‌ها می‌ شود.
  • خوردن بیش از اندازه سرکه سیب موجب فرسایش مینای دندان می ‌شود.
  • استفاده از سرکه سیب رقیق نشده روی پوست می ‌تواند موجب سوختن پوست شود.
  • در نحوه و مقدار مصرف سرکه سیب دقت کنید. مصرف بیش از اندازه سرکه سیب موجب کاهش سطح پتاسیم خون می ‌شود.
  • در برخی از افراد خوردن سرکه سیب سبب بروز آلرژی و تحریک گلو می ‌شود.
  • از سرکه سیب نباید همراه با داروهای ملین، رقیق کننده خون و داروهای مربوط به بیماری‌ های قلبی و دیابت استفاده نمود.

 

 

جمع بندی نهایی

 

همانطور که در این مقاله مطالعه کردید، سرکه سیب خواص و فواید زیادی برای بدن دارد. شما می توانید از این سرکه هم به صورت خوراکی، هم موضعی و هم برای مصارف خانه داری استفاده نمایید. به یاد داشته باشید که خوردن یا استفاده موضعی از سرکه خالص می تواند به بدن شما آسیب برساند. بنابراین حتماً از سرکه رقیق شده استفاده کنید.

 

 

کالابرگ الکترونیک