۱۷ نکته مهم در راهنمای خرید و انتخاب عطر مردانه اصل و اورجینال

۱۷ نکته مهم در راهنمای خرید و انتخاب عطر مردانه اصل و اورجینال


25 دی 1402 . زمان مطالعه: 16 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۱۷ نکته مهم در راهنمای خرید و انتخاب عطر مردانه اصل و اورجینال
فهرست محتوا پنهان

اگر می‌خواهید یک عطر مردانه مناسب با تیپ، شخصیت و موقعیت کاری خود بخرید خواندن این مقاله را از دست ندهید. عطر یک هدیه مردانه جذاب و یک کادوی ولنتاینی پرطرفدار است. البته که یک جهان ایده‌ال جایی است که هر آدمی عطری داشته باشد که برای حافظه دوستان قدیمی و نزدیکانش مثل یک امضا باشد. اما در انتخاب و پیدا کردن یک عطر مردانه خوب به عنوان امضای شخصی‌ خودتان، باید عطری را پیدا کنید که با شخصیت و سلیقه شما همخوانی داشته باشد. در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش راهنمای خرید عطر مردانه براساس شخصیت، رنگ و جنس پوست، رایحه، فصل و … و نکاتی را که باید در هنگام انتخاب عطر و ادکلن مردانه اورجینال به آن‌ها توجه کنید، به شما خواهیم گفت.

 

راهنمای خرید عطر مردانه

راهنمای خرید عطر مردانه

برای اینکه یک عطر مناسب برای خودتان یا دوست یا همسرتان انتخاب کنید، باید موارد مختلفی را در نظر بگیرید و بعد اقدام به خرید عطر مردانه کنید. اتفاقا عطر یک هدیه مردانه خاص برای کادوی مردانه روز ولنتاین، کادوی روز مرد و کادوی تولد و مناسبت‌های خاص دیگر است. در راهنمای خرید عطر مردانه، باید به فاکتورهای زیر در هنگام انتخاب عطر و ادکلن مردانه دقت کنید:

  • انتخاب عطر بر اساس نوع رایحه آن
  • انتخاب عطر بر اساس شخصیت فرد
  • انتخاب عطر بر اساس فصل
  • انتخاب عطر بر اساس سن
  • انتخاب عطر بر اساس آلرژی‌زا بودن یا نبودن آن
  • انتخاب عطر بر اساس اصالت و اورجینال بودن آن
  • انتخاب عطر بر اساس کاربرد (رسمی یا غیر‌رسمی)

انتخاب عطر مردانه بر اساس انواع رایحه‌ها

انتخاب عطر مردانه بر اساس انواع رایحه‌ها

اگر متوجه رایحه عطری که بو می‌کنید شوید، راحت‌تر می‌توانید بگویید چه عطری را دوست دارید و کدام را دوست ندارید. مثلا باید بدانید عطرهایی با رایحه «مشک» شاید در نظر اول خوشبو به نظر نرسند و حتی گاهی شبیه بوی عرق بدن هستند (به خاطر منشا حیوانی اغلب مشک‌ها) ولی واقعا شسته رفته و خالص هستند. اما برخی از رایحه‌ها هستند که با خیال راحت می‌توانید از بین آن‌ها، عطر یا ادکلن دلخواه خود را انتخاب کنید چون این رایحه‌ها برای شخصیت‌های گوناگون، مناسب هستند.

عطرهای اسموکی: یا عطرهایی با رایحه دودی هم شاید در لحظه اول حس آتش گرفتن یک چادر در اردو یا چوب و شاخه‌های سدر و سرو و یا حتی یک کبریتی که شعله آن خاموش شده را به شما بدهند. عطر و ادکلن‌های اسموکی رایحه خاکی، چوبی و تا حدودی تند و خشک دارند و در آن‌ها از رایحه‌های تنباکو، چوب، کندر و … استفاده شده است که طعم دودی ایجاد می‌کنند.

عطرهای میوه‌‌ای و مرکبات: معمولا عطرهای با ته‌مایه عطر مرکبات و میوه‌ها، برای روزهای گرم تابستان مناسب هستند. نت‌های جذاب لیمو، ترنج، گریپ فروت و ماندارین دارند که این‌ها از پرطرفدارترین عناصر عطرهای مرکباتی هستند.

عطرهای وودی یا چوبی: این عطرها معمولا رایحه خامه و شبیه بوی بستنی وانیلی یا پرالین دارند. در برخی موارد هم بوی چوب صندل، ادویه، نعناع هندی و حتی بوی چوب مدادهای قدیمی را دارند. این عطرها برای افراد جدی و محافظه‌کار مناسب هستند.

عطرهای چرمی: نام این گروه بویایی با عطرهای گس و مردانه گره خورده است و با هم پیوندی محکمی دارد. به خصوص برای آقایانی که دوست دارند در جمع‌ها متمایز جلوه کنند و با اعتماد به نفس باشند، انتخاب عطرهای چرمی پیشنهاد می‌شود. رایحه خاص عطرهای چرمی، کاریزمای فرد مورد‌نظر شما را ارتقا می‌دهد و شخصیتی برجسته به او می‌بخشد. عطرهای چرم اغلب ترکیبی از نت‌های تنباکو، چوب و چرم را در خود جای داده‌اند، یعنی رایحه‌های تلخ و گرمی که به خوبی با شخصیت مردانه هماهنگ می‌شوند.

عطرهای گلی: همان‌طور که از اسم‌شان پیداست بوی گل می‌دهند مثل بوی گل‌های سفید مثل یاسمن، لی لی، یلانگ، انواع گل رز، بنفشه و گل صد تومانی. قبلا این رایحه‌ها بیشتر در عطرهای زنانه استفاده می‌شد ولی امروزه در تولید عطرهای مردانه هم نقش پررنگی دارند.

عطرهای شرقی: این عطرها کمی پودری هستند و بوی شیرینی و ادویه، رایحه غالب آن‌هاست. عطرهای شرقی در کل بوی گرمی دارند و یکی از قدیمی‌ترین انواع عطرها را به خود اختصاص می‌دهند. از عودهای باستانی معابد چین تا عطر بخورات مراکشی، همه متعلق به گروه بویایی شرقی هستند. بد نیست بدانید که در تولید این عطرها، معمولا از مشک، وانیل، ادویه، رزین و عطر گیاهان وحشی استفاده می‌شود.

عطرهای چایپر/ مدیترانه‌ای (عطرهایی با رایحه آب): این عطرها رایحه نسیمی خنک و سبز را از دریاهای مدیترانه به مشامتان می‌رسانند. این گروه یکی از پرطرفدارترین گروه‌های بویایی به حساب می‌آیند و نخستین بار از ترکیب هماهنگ عطرهای خزه، بلوط، لابدیوم، نعناع هندی و ترنج تولید شد.

انتخاب عطر مردانه بر اساس فصل

انتخاب عطر مردانه بر اساس فصل

کافی است کمی از دنیای عطر سر دربیاورید تا بدانید که در فهرست راهنمای خرید عطر مردانه چقدر نوع فصل نیز در انتخاب عطر تاثیرگذار است. چون هر عطری را نمی‌توان در هر فصلی استفاده کرد. مثلا عطرهای گرم و شیرین در وسط تابستان، تاثیر گرمای هوا را چند برابر می‌کنند. این در حالی است که انتخاب یک عطر خنک و ملایم، حس خنکی و طراوت در فصل تابستان را بیشتر می‌کند. به همین خاطر بهتر است از عطرهای گرم در فصول سرد سال و از عطرهای خنک در فصول گرم سال استفاده کنید.

تخفیف شوینده های افق کوروش

عطر گرم برای روزهای سرد پاییز و زمستان

عطرهای مردانه مناسب برای پاییز و زمستان، عطرهایی با رایحه گرم هستند. عطرها با رایحه‌ چرمی، ادویه‌ای (شرقی) یا رایحه چوبی، جزو عطرهای گرم محسوب می‌شوند. در فهرست راهنمای خرید عطر مردانه، عطرهایی مثل «مارلی هرود»، «مارلی پگاسوس» و «آمواج اینترلود» برای استفاده در فصول سرد سال مناسب‌تر هستند.

عطر خنک برای روزهای گرم بهار و تابستان

در طرف مقابل برای فصل تابستان، استفاده از عطرهای با رایحه خنک میوه‌ای مناسب هستند که احساس طراوت و سرزندگی‌ را بیشتر می‌کند. این عطرها اغلب ترکیبی از رایحه میوه هستند. عطرهایی مثل «بولگاری آکوا»، «ورساچه هوم»، «شنل اگویست»، «پارفومز د مارلی» و «جورجیو آرمانی آکوا» برای فصول گرم سال مناسب‌تر هستند.

بیشتر بخوانید: بهترین عطرهای مردانه و زنانه مناسب تابستان از برندهای معروف

انتخاب عطر مردانه بر اساس کاربرد

 انتخاب عطر بر اساس کاربرد

حتما می‌دانید که هر عطری برای هر جایی مناسب نیست. مثلا اگر می‌خواهید به یک قرار کاری مهم و رسمی بروید، عطری که انتخاب می‌کنید باید با عطری که در مهمانی می‌زنید، فرق کند. به‌عنوان یک نکته مهم در راهنمای خرید عطر و ادکلن مردانه، به‌خاطر داشته باشید، اگر به‌دنبال عطری برای استفاده در محل کار هستید، سراغ عطرهای سنگین با بوی مشک و عود نروید؛ برای استفاده در محل کار، بهترین گزینه‌ها ادوتویلت‌ها یا عطرهایی هستند که بوی ملایمی دارند.

اگر هم قصد دارید در قرار عاشقانه حضور پیدا کنید، بهتر است عطری را انتخاب کنید که جنس مخالف را جذب کند. مثلا عطرهای «تام‌فورد عود ورد» یا «دیور هوم» گزینه‌های خوبی هستند. با انتخاب درست و بجای این عطرها، بدون شک می‌توانید روی طرف مقابلتان تاثیر ویژه‌ای بگذارید.

انتخاب عطر مردانه بر اساس رنگ و جنس پوست

انتخاب عطر مردانه بر اساس رنگ و جنس پوست

بر اساس نکات مهم در راهنمای خرید عطر و ادکلن مردانه، نوع پوست، یک عامل مهم در انتخاب و خرید عطر به شمار می‌رود. باید بدانید که دوام عطر روی پوست‌های چرب نسبت‌ به پوست‌های خشک بیشتر است.

همچنین چربی روی پوست می‌تواند رایحه اصلی عطر را تغییر دهد. بنابراین اگر پوست چربی دارید، بهتر است عطرهایی با رایحه ملایم مثل رایحه گلی یا میوه‌ای بزنید. این توصیه به این خاطر است که استفاده از عطر و ادکلن‌های قوی روی پوست‌های حساس و خشک، ممکن است آسیب‌های پوستی را به‌ دنبال داشته باشد.

انتخاب عطر مردانه بر اساس شخصیت

انتخاب عطر مردانه بر اساس شخصیت 

شاید برای شما هم جالب باشد ولی این که چه شخصیتی دارید هم می‌تواند روی انتخاب عطر مردانه و زنانه تاثیر بگذارید. یعنی بعضی عطرها مکمل برخی ویژگی‌های شخصیتی هستند. اگر فردی محتاط هستید و ترجیح می‌دهید کنترل اوضاع را در دست داشته باشید، عطرهایی با رایحه چوبی گزینه مناسبی برای شما است. اما اگر فردی فعال و خوش‌بین هستید، بهتر است سراغ عطرهای مرکباتی بروید.

از طرفی افراد جدی و ظریف، در انتخاب عطر بهتر است عطرهایی با نت‌های جوز هندی، نعنا و یاس را انتخاب کنند. اگر هم شخصیت آرام و معمولی دارید، عطرهای میوه‌ای گزینه‌های متناسب با شخصیت شما را خواهند داشت. یا مثلا برای افراد ورزشکار عطرهایی که در رایحه آن‌‌ها، از گیاهان سبز مثل چمن، خیار یا مرکبات استفاده شده است، بهترین گزینه خواهد بود.

در کل باید همیشه در انتخاب و خرید عطر مردانه این موضوع را مد نظر داشته باشید که با عطری که می‌زنید، احساس راحتی کنید و خودتان هم از عطرتان خوشتان بیاید.

برای خرید عطر مردانه اورجینال به چه نکاتی توجه کنیم؟

ادکلن مردانه چی خوبه؟

در انتخاب عطر مردانه بر اساس اصل بودن آن، باید حتما به مواردی دقت کنید که بتوانید عطرهای اصل و اورجینال را از عطرهای فیک و تقلبی تشخیص بدهید. به خاطر داشته باشید که عطرهای اورجینال، حتی اگر قیمت بالایی داشته باشند، ولی بوی اصیل و ماندگاری دارند و در کل نسبت به نمونه‌های فیک، هم کیفیت بالاتری دارند و هم از برخی لحاظ به خاطر ماندگاری‌شان، به صرفه‌تر هستند.

حتی ممکن است با استفاده از عطرهای فیک، وجهه شخصی‌تان بین دیگران از بین برود. اما برای انتخاب عطر و ادکلن مردانه اصل باید چه مواردی توجه کنید:

۱- هر بار فقط  ۳ عطر را انتخاب و بو کنید

اصل نخست در راهنمای خرید انواع عطر و ادکلن اصل یا همان اورجینال این است که وقتی برای خرید عطر می‌روید به خصوص زمانی که ایده‌ای برای خرید و انتخاب عطر ندارید بهتر است برای این‌که گیج نشوید فقط ۳ مدل عطر را امتحان کنید. در این صورت حس بویایی شما اشتباه نخواهد کرد، مشام‌تان پُر نمی‌شود و بوی واقعی هر کدام از عطرها را متوجه خواهید شد.

۲-با رایحه‌های ملایم‌تر شروع کنید

به عقیده کارشناسان عطر اگر در حال انتخاب عطر هستید بهتر است همیشه از عطرهای آبکی‌تر و رقیق‌تر و عطرهایی با رایحه مُشک شروع کنید. ۵۰ درصد افراد حتی نمی‌توانند مُشک را بو کنند. عطرهایی با رایحه مشک بیشتر بویی تمیز، خالص و شسته و رفته دارند و عطرهایی که آب‌دارتر هستند و غلظت کمتری دارند بیشتر حالت تازگی و شادابی دارند.

بهتر است در زمان انتخاب عطر از عطرهایی با نت و رایحه مشک به سمت امتحان عطرهایی با رایحه مرکبات، گلی میوه‌ای و سپس عطرهای چوبی سنگین‌تر بروید.

۳- عطرهای قدیمی را از یاد نبرید

برخلاف برگشتن دوباره به سمت آدم‌های منفی زندگی‌مان که معمولا یک اشتباه بزرگ است، جذب شدن دوباره به سمت عطرهای قدیمی همیشه هم بد نیست و گاهی یک انتخاب خوب هم هست. بد نیست کمی از آن عطر را روی بدن‌تان اسپری کنید چون شیمی بدن بو و رایحه عطر را بهتر از هر چیز دیگری منعکس می‌کند.

بهتر است عطر را روی مچ دست (مچ‌ها را روی هم نمالید)، پشت زانو یا گردن اسپری کنید چون این مناطق کمتر در طول روز شسته می‌شوند و به این ترتیب شما هر ۲۰ دقیقه یک بار شما می‌توانید این نواحی را بو کنید و ببینید رایحه عطر به چه مرحله‌ای رسیده است.

۴- سلیقه خودتان را در اولویت قرار دهید

اگر بوی «عود» را دوست دارید پس حتما بوی «کلم» را هم دوست دارید. منظورمان این است که تعداد افرادی که بوی عود را دوست دارند به اندازه تعداد آدم‌هایی هستند که بوی کلم را دوست دارند. اگر بو و رایحه عود را دوست ندارید نگران نشوید. در واقع دوست داشتن یک رایحه و بوی عطر تا حدودی ریشه در بوهای نوستالژی و آشنا برای شما دارد.

اگر رایحه یک عود به مشام شما رسید و احساس کردید قبلا هرگز این رایحه را بو نکرده بودید به این معنا نیست که آن را دوست ندارید. مسئله اینجاست که بو و رایحه عود باعث سردرد شما می‌شود؟ یا در شما حسی به وجود می‌آورد که دوست دارید دوباره آن بو و رایحه را امتحان کنید. این‌ها سوالاتی هستند که هنگام انتخاب عطر مردانه یا زنانه باید از خودتان بپرسید.

۵-قبل از بوییدن عطر، دانه‌های قهوه را بو کنید

راهنمای خرید عطر و ادکلن اصل زنانه و مردانه؛9 نکته مهم برای خرید عطر و ادکلن

به عقیده کارشناسان حوزه عطر، بو کردن دانه‌های قهوه در فواصل بوییدن چند رایحه مختلف عطر سبب می‌شود تا عطر مورد نظر شما شاخص‌های عطر و بوی خود را بازنشانی کند. یک روش دیگر این است که بینی خودتان را چند لحظه در آرنج‌تان فرو ببرید البته اگر در آن‌جا قبلا عطری اسپری نکرده‌اید. به این ترتیب دوباره PH بینی شما عوض می‎‌شود.

۶- ماندگاری عطر را به صورت مداوم بررسی کنید

در نامگذاری رایحه‌ها معمولا در مورد «نت‌های بالایی عطر» و «پَس رایحه» صحبت می‌کنند. واقعیت این است که عطرها زنده هستند و در گذر زمان تکامل پیدا می‌کنند. نت‌های بالایی عطر معمولا بعد از ۲۰ دقیقه خودشان را نشان می‌دهند و در واقع بوی اصلی عطر شما هستند. اما پَس رایحه که در واقع قلب عطر شماست معمولا ۴ ساعت بعد از اسپری کردن عطر بوی خود را به مشام شما می‌رساند.

۷- قیمت عطرها را جدی بگیرید

در واقع عطرهای ارزان در همان ابتدای اسپری شدن نت‌های بالای خودشان را نشان می‌دهند. این نت‌ها بسیار قوی هستند و خیلی سریع هم بوی خود را از دست می‌دهند. این عطرها عموما فیک و تقلبی هستند. این در حالی است که عطرهای گران‌قیمت در پس رایحه بسیار قوی و پیچیده هستند و معمولا چند ساعت طول می‌کشد تا بوی اصلی عطر به مشام شما برسد. به همین خاطر هم هست که می‌گویند عطرهای گران‌قیمت ماندگاری بالایی دارند و قوی هستند.

۸- عطر را روی موهای‌تان امتحان کنید

یک اصل جالب در راهنمای خرید عطر و ادکلن اصل امتحان رایحه روی موهای‌تان است. خب قرار نیست شما همیشه عطر را روی موهای‌تان اسپری کنید چون در عطر الکل وجود دارد و به موها آسیب می‌رسانند. اما چون موها نزدیک به بینی هستند بو را به خوبی به سمت بینی شما هدایت می‌کنند. در زمان خرید عطر اسپری کردن عطر روی مو یک روش به درد‌بخور و کارآمد است.

۹- عطر اصل نباید بوی الکل بدهد

استشمام بوی الکل از عطر، یک امتیاز منفی بزرگ در دنیای عطرسازی به حساب می‌آید. هر چند الکل کار پخش بو را راحت‌تر می‌کند ولی اگر در هنگام استشمام بوی عطر، بوی الکل به مشامتان رسید، در اصل بودن آن شک کنید. چون یک عطر اصل و اورجینال، به هیچ وجه بوی الکل نمی‌دهد.

۱۰- اطلاعات عطر را در اینترنت جستجو کنید

حتما بعد از اینکه عطر دلخواه و مورد نظرتان را انتخاب کردید، پیش از خرید، اطلاعات مربوط به شیشه، پاکت و مشخصات روی بسته‌بندی را در اینترنت جست‌وجو کنید و عکس‌های آن را به دقت ببینید. اما یک نکته را فراموش نکنید که بعضی از کمپانی‌ها هر چند وقت یک بار، بسته‌بندی عطرها و حتی طراحی شیشه آن‌ها را تغییر می‌دهند.

بنابراین از این تغییرات باید اطلاع داشته باشید تا مورد سوء‌استفاده قرار نگیرید. مثلا عطر معروف زنانه «دیور ادیکت»، قبلا با جعبه آبی تولید می‌شد اما الان با جعبه سفید تولید و روانه بازار می‌شود.

۱۱- از اسکنر موبایل کمک بگیرید

احتمالا شما هم روی گوشی موبایلتان نرم‌افزاری اسکنر/ Scanner را دارید. این نرم‌افزار با بررسی بارکد روی جعبه یا شیشه‌ عطر‌ها، اصل یا غیر اصل بودن کالا را نشان می‌دهد. یعنی اگر اسکنر را روی بارکد بگیرید، بعد از زمان کوتاهی، اطلاعات مربوط به نام عطر، نام کمپانی و مشخصات عطر مورد نظر به شما نمایش داده می‌شود و شما می‌توانید از صحت بارکد و اصل بودن آن مطمئن شوید.

سوالات متداول درباره انتخاب بهترین عطر مردانه

سوالات متداول درباره انتخاب بهترین عطر مردانه

ادکلن مردانه چی خوبه؟

فرقی نمی‌کند به دنبال بهترین عطر مردانه باشید یا بهترین عطر زنانه، عطری که می‌خرید، باید با اصول اورجینال و اصل بودن مطابقت داشته باشد، مناسب آب و هوای فصل باشد و قیمت آن مناسب باشد. چون کیفیت عطر بر اساس اصل یا فیک بودن آن، متغیر خواهد بود.

راهنمای خرید اسانس عطر چیست؟

عطر و اسانس (روغن) با هم متفاوت هستند. اسانس به‌صورت صددرصد خالص ارائه می‌شود. در اصل اسانس در عطر استفاده می‌شود، اما عطر نه‌تنها دارای درصدی اسانس، بلکه دارای آب و الکل هم هست. برای خرید اسانس باید علاوه بر توجه به نکات بالا، از فروشگاه‌های معتبر اقدام به خرید کنید و در نظر داشته باشید که خرید اسانس خالص، مقرون‌به‌صرفه‌تر از عطر خواهد بود.

 

کالابرگ الکترونیک