طرز تهیه نان تخم مرغی خانگی برای صبحانه + نکات مهم پخت نان خانگی

طرز تهیه نان تخم مرغی خانگی برای صبحانه + نکات مهم پخت نان خانگی


27 مرداد 1398 . زمان مطالعه: 5 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه نان تخم مرغی خانگی برای صبحانه؛ نکات مهم پخت نان خانگی خوشمزه

نان تخم مرغی از جمله مقوی‌ترین میان وعده‌های نونی است که به خصوص برای وعده صبحانه تابستانی و صبحانه گرم در اغلب کشورهای دنیا بسیار محبوب و پرطرفدار است. در اغلب کشورهای دنیا نان تخم مرغی را در خانه تهیه می‌کنند و در وعده صبحانه یا به عنوان یک میان وعده مقوی برای بچه‌ها همراه با شیر یا سایر مخلفات سرو می‌کنند. طرز تهیه نان تخم مرغی خانگی را از سایت آشپزی FG در مجله کوروش بخوانید.

 

طرز تهیه نان تخم مرغی خانگی

طرز تهیه نان تخم مرغی خانگی برای صبحانه؛ نکات مهم پخت نان خانگی خوشمزه

مواد لازم برای ۳ قرص نان

آرد همه منظوره: ۹ و ½ پیمانه یا ۱۰ و ½ پیمانه

مخمر خشک فعال: ۴ و ½ قاشق چایخوری

شیر: ۲ و ½ پیمانه

شکر: ۶ قاشق غذاخوری

کره: ۶ قاشق غذاخوری

نمک: ۲ قاشق چایخوری سر خالی

شکر: ۱/۲ قاشق چایخوری

تخم مرغ: ۴ عدد

 

طرز تهیه

۱-برای درست کردن نان تخم مرغی خانگی ابتدا در یک کاسه بزرگ ۴ پیمانه آرد و مخمر خشک را با هم مخلوط کنید.

 

۲-شیر، کره، شکر و نمک را گرم کنید تا به دمای ۵۵ درجه سانتی‌گراد برسد. شیر را با سایر مواد هم بزنید تا خوب با هم ترکیب شوند و شکر حل شود. سپس مخلوط شیر را کم کم به مخلوط آرد و مخمر اضافه کنید. حین اضافه کردن شیر مرتب آرد را هم بزنید و به آن ضربه بزنید تا خوب یکدست شود. سپس تخم مرغ‌ها را اضافه کنید و حدود سه دقیقه مخلوط خمیر و تخم مرغ را هم بزنید.

 

۳-باقی مانده آرد را کم کم روی خمیر به دست آمده بریزید و مرتب حین اضافه کردن هم بزنید تا خمیری یکدست و صاف به دست بیاورید.

 

۴-روی سطح کارتان مقداری آرد بپاشید. روی سطح نازک آرد خمیر را بگذارید، خمیر را خوب ورزد دهید. اگر خمیر خیلی سفت بود کمی شیر گرم به آن اضافه کنید و اگر چسبناک بود کمی آرد روی آن بپاشید. حدود ۱۰ دقیقه ورز دهید تا در نهایت خمیر صاف و یکدست و لطیف شود. خمیر را به سه قسمت مساوی تقسیم کنید. یک تکه خمیر را رول کنید تا حالت بیضی پیدا کند. دو تکه خمیر دیگر را به همین ترتیب رول کنید و شکل دهید. سه قالب نان ۲۰ در ۱۰ سانتی‌متر را با کره چرب کنید و هر تکه خمیر شکل داده شده را در یک قالب قرار دهید.

 

۵-روی قالب‌ها را با سلفون بپوشانید و به مدت ۳۰ دقیقه یا یک ساعت در یک جای نسبتا گرم قرار دهید تا خمیر به اصطلاح برسد و وَر بیاید.

 

مرحله پخت نان

۶-فر را روشن کنید و روی دمای ۳۵۰ درجه فارنهایت یا ۱۷۶ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید (اگر فر برقی دارد ۱۰ درجه کمتر در نظر بگیرید) و یک کاسه آب در طبقه پایین فر بگذارید تا نان نرم و لطیف شود. وقتی فر خوب گرم شد قالب‌های نان را در طبقه وسط فر بگذارید. ۲۵ الی ۳۰ دقیقه برای پخت نان کافی است. پخت نان را با یک خلال دندان چک کنید. بعد از پخت نان و وقتی سطح روی آن طلایی شود آن را از فر بیرون بیاورید و بلافاصله روی سینی توری فر بگذارید تا خنک شود. بعد از خنک شدن نان آن را با چاقوی تیز برش بزنید.

 

نکات مهم پخت انواع نان خانگی خوشمزه

 

طرز تهیه نان تخم مرغی خانگی برای صبحانه؛ نکات مهم پخت نان خانگی خوشمزه

 

*حتما از خمیر مایه یا همان مخمر تازه یا مخمری که تاریخ مصرف داشته باشد و به زمان انقضا نزدیک نشده باشد استفاده کنید.

*در پخت نان خانگی حتما از تخم مرغ استفاده کنید.

*برای پخت نان از آرد شیرینی‌پزی استفاده نکنید. آرد کیک و  شیرینی‌پزی آن‌طور که باید و شاید سبب پف کردن و ترد شدن نان نمی‌شود. آرد مورد نیاز برای پخت نان را از مغازه‌های نانوایی تهیه کنید.

*برای پخت نان از کره یا روغن پرچرب استفاده کنید. محصولات کم چربی خمیز نان را سس می‌کنند و باعث می‌شوند نان پف نکند.

*اضافه کردن کمی شکر به خمیر نان خمیر مایه را فعال‌تر کرده و باعث پف کردن نان می‌شود.

*بخار آب در محیط و در زمان پخت نان باعث پف کردن بهتر نان می‌شود. بنابراین چه از فر معمولی استفاده می‌کنید و چه از فر برقی، یک ظرف نسوز محتوی مقداری آب را در کف فر قرار دهید یا طی زمان پخت نان چند بار مقداری آب را در داخل فر اسپری کنید. فقط به خاطر داشته باشید که هرگز در ۱۵ دقیقه اولیه زمان پخت نان در فر را باز و بسته نکنید چون پف نان می‌خوابد و نان خشک می‌شود. بعد از ۱۵ دقیقه در صورت نیاز برای اسپری کردن آب یا جابه جا کردن و چرخاندن قالب نان در فر را باز کنید.

 

کالابرگ الکترونیک