طرز تهیه پاناکوتا قهوه با قهوه فوری و شکلات

طرز تهیه پاناکوتا قهوه با قهوه فوری و شکلات


12 بهمن 1399 . زمان مطالعه: 5 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز-تهیه-پاناکوتا-قهوه

پاناکوتا (Panna cotta)  یک دسر ایتالیایی است که ماده اصلی تشکیل‌دهنده‌اش، خامه است و در زبان ایتالیایی «خامه پخته» معنی می‌دهد. با این حال اغلب از آن به عنوان یک دسر سنتی در شمال پیمونت ایتالیا نام برده می‌شود. بر اساس یک داستان که صحت آن مشخص نیست، پاناکوتا در اوایل دهه ۱۹۰۰ توسط یک زن مجارستانی در لانگه اختراع شد و درنهایت در دهه ۱۹۹۰ در ایالات متحده رواج پیدا کرد و شناخته شد یا به تعبیر دیگر، مد شد و جای پای خودش را در منوهای کافی‌شاپ‌ها باز کرد. در پاناکوتا، خامه شیرین با ژلاتین غلیظ می‌شود و در قالب شکل می‌‌گیرد. البته می‌توان آن را با قهوه‌، وانیل یا طعم‌دهنده‌های دیگر هم معطر و مخلوط کرد. پاناکوتا اغلب با کولیس توت، سس کارامل و شکلات سرو می‌شود. ممکن است با میوه‌های دیگر یا برخی عرقیات هم پوشانده شود. در این مطلب از مجله کوروش با طرز تهیه پاناکوتا قهوه و شکلات که به پاناکوتا قهوه شکلاتی هم مشهور است آشنا شوید.

طرز تهیه پاناکوتا قهوه و شکلات

 

طرز-تهیه-پاناکوتا-قهوه

 

 مواد لازم

 

ژلاتین: ۲ قاشق غذاخوری

خامه صبحانه یا فرم گرفته: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی

شیر: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی

شکلات تخته‌ای: ۲۰۰ گرم

قهوه فوری: ۱ قاشق چای‌خوری

شکر: ۱ قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه پاناکوتا قهوه

 

طرز-تهیه-پاناکوتا-قهوه

 

مرحله اول

 

در اولین قدم، یک ظرف مناسب را روی حرارت قرار دهید. شیر را به همراه شکر در آن بریزید تا با هم حل شوند. بعد از اینکه اثری از دانه‌های شکر نماند، قهوه را اضافه کنید. پودر ژلاتین را روی حرارت غیرمستقیم و به روش بن ماری حل کنید و به ظرف شیر، قهوه و شکر اضافه کنید. یا می‌توانید از قهوه اسپرسو تلخ استفاده کنید. اسپرسو را با ژلاتین در مقداری آب سرد حل کنید و به مخلوط شیر اضافه کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه بستنی انبه به 3 روش با ثعلب و بدون ثعلب با طعم بازاری

 

مرحله دوم

 

طرز-تهیه-پاناکوتا-قهوه

 

خامه و شکلات را در مرحله بعد اضافه کنید و به هم بزنید تا همه مواد با هم مخلوط و یکدست شوند. حرارت را خاموش کنید. شکلات تخته‌ای‌ها را با چاقو به صورت خیلی ریز خرد کنید یا از رنده برای نرم کردن شکلات‌ها استفاده کنید. شکلات‌ها را اضافه کنید. کمی از شکلات‌ها را نگه دارید تا با آن، روی پاناکوتا را تزیین کنید. مخلوط را در قالب یا لیوان بریزید و به مدت ۳ ساعت در یخچال قرار دهید تا خودش را کاملا بگیرد. پاناکوتا قهوه شکلاتی را برای مراسم دورهمی و مهمانی و تولد حتما در منو انوع دسر ساده و کم هزینه و سریع خود قرار دهید.

 

 

فوت و فن های طرز تهیه پاناکوتا قهوه

 

طرز-تهیه-پاناکوتا-قهوه

 

*انواع مختلفی از پاناکوتا را می‌توان با میوه‌های تابستانی و زمستانی درست کرد که از میان آنها می‌توان به پاناکوتای موزی، پاناکوتای انار، پاناکوتا خرمالو و پاناکوتا انبه اشاره کرد.

 

*ساده‌ترین نوع  پاناکوتا همان پاناکوتای وانیلی است که در آن از میوه‌ یا شکلات و انواع طعم‌دهنده‌های دیگر استفاده نمی‌شود.

 

*پاناکوتا را گاهی کاسترد نیز می‌نامند، اما یک تفاوت مهم بین آنها وجود دارد و آن این است که کاسترد در اصل با زرده تخم‌مرغ درست می‌شود ولی پاناکوتا با ژلاتین غلیظ می‌شود.

 

*اگر از خامه فرم گرفته در دستور پخت پاناکوتا قهوه استفاده می‌کنید، بهتر است شکر را از موادی که در آن استفاده می‌‌کنید، حذف کنید. در صورت استفاده از خامه فرم‌ گرفته، مراقب باشید در هنگام ترکیب کردن مواد، خامه نجوشد.

تخفیفات لبنیات افق کوروش
حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه پودر قند با آسیاب و بدون آسیاب + کاربردهای آن

 

*می‌توان به جای خامه در طرز تهیه پاناکوتا، از شیر استفاده کرد ولی در این صورت بافت پاناکوتایتان، رقیق‌تر خواهد بود.

 

*اینکه نوع شکلاتی که در پاناکوتا استفاده می‌کنید، سفید باشد یا سیاه، به سلیقه و طبع‌ خودتان بستگی دارد ولی برای زیباتر شدن کار، در پایان مقداری از شکلات‌ها را رنده کنید و روی پاناکوتا بپاشید.

 

*از پودر قهوه و کاکائو هم می‌توان برای تزیین روی پاناکوتا استفاده کرد. یا اینکه از پودر یا خرد شده مغزها (بادام، فندق، پسته) استفاده کنید.

 

کالابرگ الکترونیک