روش صحیح و اصولی بن ماری کردن مواد غذایی مختلف (حرارت غیرمستقیم)

روش صحیح و اصولی بن ماری کردن مواد غذایی مختلف (حرارت غیرمستقیم)


15 بهمن 1399 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بن ماری کردن ژلاتین و دسر

بن ماری یک روش رایج برای گرم کردن مواد غذایی مختلف است که موجب می‌شود مواد به آرامی و به صورت غیرمستقیم گرم و ذوب شوند. از این روش برای حرارت دادن و ذوب کردن مواد مختلفی استفاده می‌شود. شما می‌توانید از این روش ساده بدون هیچ امکانات پیچیده‌ای استفاده کنید و انواع دسر و شکلات را تهیه کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با روش بن ماری کردن انواع مواد غذایی آشنا شوید.

 

بن ماری چیست؟

 

روش بن ماری کردن شکلات

 

بن ماری در واقع یک عبارت فرانسوی به معنای «حمام آب» است. استفاده از این روش علاوه بر آشپزی در آزمایشگاه‌های مختلف پزشکی و شیمیایی نیز کاربرد دارد. در آشپزی، بن ماری به معنای گرم کردن و ذوب کردن تدریجی انواع مواد غذایی است. در این روش با قرار دادن مواد غذایی در ظرف جداگانه و گذاشتن آن روی بخار داغ یا آب داغ اقدام به ذوب کردن آن ماده غذایی می‌کنند.

به طور معمول از روش بن ماری کردن بیشتر برای تهیه دسر و انواع کرم که نباید روی حرارت مستقیم قرار بگیرد استفاده می‌شود. به علاوه این روش یک راهکار راحت برای آب کردن انواع شکلات و ژله نیز محسوب می‌شود.

 

۳ روش بن ماری کردن مواد غذایی

 

به طور کلی بن ماری به ۳ روش رایج انجام می‌شود:

 

*روش بن ماری کردن با استفاده از قرار دادن یک ظرف کوچک داخل یک ظرف آب جوش بزرگ‌تر؛ در این روش تنها باید بخار آب با ظرف برخورد کند.

 

*روش بن ماری کردن با قرار دادن ظرف روی بخار کتری در حال جوش.

 

*روش بن ماری کردن با استفاده از قرار دادن یک ظرف بزرگ‌تر روی ظرف آب جوش کوچک‌تر، طوری که ظرف با آب جوش تماس نداشته باشد.

 

حالا که تا حدودی یاد گرفتید بن ماری چیست در ادامه می‌توانید با روش بن ماری کردن انواع مواد غذایی آشنا شوید.

 

بن ماری شکلات

 

روش بن ماری کردن مواد مختلف

 

آب کردن شکلات به صورت مستقیم موجب سوختن، خشک شدن و تغییر مزه آن می‌شود. برای بن ماری کردن شکلات باید ابتدا آن را به چند قسمت کوچک‌تر تقسیم کنید و داخل یک ظرف نشکن بریزید. سپس ظرف را روی بخار کتری یا حرارت یک قابلمه آب جوش قرار دهید و مدام هم بزنید. این کار موجب می‌شود تا شکلات شما به بهترین شکل آب شود. سپس چند دقیقه فرصت دارید تا از این شکلات برای تزئین دسر یا کیک خود استفاده کنید.

بن ماری ژلاتین

 

روش بن ماری کردن ژلاتین

 

روش استفاده از بن ماری کردن ژلاتین به این صورت است که ابتدا پودر ژلاتین را در ظرف مناسب می‌ریزید. سپس به اندازه دو برابر پود ژلاتین به آن آب گرم اضافه کنید. برای مثال برای یک بسته پودر ژلاتین به ۱ لیوان پر آب گرم اضافه کنید. حالا برای بن ماری کردن ژلاتین ظرف حاوی ژلاتین و آب جوش را بالای بخار کتری یا یک قابلمه آب جوش قرار دهید.

ژله و آب را مدام هم بزنید تا ترکیب شفاف و یکدستی حاصل شود و دانه‌های شکر در آب حل شود. بن ماری کردن ژلاتین موجب می‌شود تا ژله بهتر در آب حل شود و بعد از اینکه ژلاتین خودش را گرفت در انتهای ظرف شما سفت و شکرکی نشود.

روش بن ماری کردن ورق ژلاتین نیز به این صورت است که ابتدا کمی آب گرم روی ورق ژلاتین بریزید تا نرم شود. سپس برای هر ورق حدود ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار آب به آن اضافه کنید. حالا ظرف خود را روی حرارت غیرمستقیم بخار کتری یا آب جوش قرار دهید و مواد را هم بزنید تا ورق ژلاتین خوب در آب حل شود.

بن ماری انواع کرم و دسر

به طور معمول برای تهیه برخی از انواع دسر نیاز به عمل آمدن زرده تخم مرغ به روش بن ماری داریم. برای این کار باید زرده تخم مرغ را داخل یک ظرف نشکن بریزید. سپس آن را به یکی از انواع روش‌های بن ماری کردن روی حرارت غیرمستقیم قرار دهید. تخم مرغ را برای مدت ۵ دقیقه مدام هم بزنید و سپس از آن برای تهیه دسر خود استفاده کنید.

بن ماری در فر

 

روش بن ماری کردن در فر

 

شما می‌توانید از روش بن ماری کردن در فر نیز استفاده کنید. برای این کار باید داخل یک ظرف مناسب حدود دو سوم آب بریزید و سپس یک ظرف دیگر را طوری روی ظرف زیرین قرار دهید که با آب برخورد نکند و ظرف روی آن قرار بگیرد. شما می‌توانید از این روش برای تهیه انواع دسر در فر استفاده کنید.

نکات و فوت و فن‌های انواع بن ماری

*توجه داشته باشید که برای انواع بن ماری باید از ظرف مقاوم در برابر حرارت بالا استفاده شود.

*در روش بن ماری هیچ‌گاه ظرف دومی که روی ظرف آب جوش قرار می‌گیرد نباید با آب جوش تماس داشته باشد و تنها باید در معرض بخار آب قرار بگیرد.

*در صورت تمایل می‌توانید برای راحتی کار از ظرف‌های مخصوص بن ماری که در بازار موجود است، برای این کار استفاده کنید.

*برای هم زدن مواد غذایی که قرار است به روش بن ماری کردن حرارت دهید، حتماً از ظرف و قاشق کاملاً خشک استفاده کنید.

 

کالابرگ الکترونیک