۳ طرز تهیه ماش پلو مرحله به مرحله + فیلم آموزش تهیه

۳ طرز تهیه ماش پلو مرحله به مرحله + فیلم آموزش تهیه


31 فروردین 1401 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه ماش پلو مجلسی

ماش پلو یا پلو ماش از جمله غذاهای محبوب و اصیل ایرانی با برنج برای شام و ناهار مقوی و اتفاقا یک غذای پر از خواص مفید است. در برخی شهرهای خراسان برای شام چهارشنبه سوری ماش پلو می‌پزند. ماش پلو ساده یا مجلسی را معمولا به عنوان یک غذا با برنج و گوشت چرخ کرده یا برنج با تکه‌های مرغ و حتی گوشت ماهیچه و گردن درست می‌کنند. اما اگر ترجیح می‌دهید این پلوی لذیذ را بدون گوشت تهیه کنید یک طرز تهیه عالی برای شما داریم. ۳ طرز تهیه ماش پلو ساده با گوشت چرخکرده یا مرغ و ماش پلو بدون گوشت و سبزی شوید خشک یا تازه را در مجله کوروش بخوانید.

 

 

 

طرز تهیه ماش پلو با گوشت چرخ کرده

 

3 طرز تهیه ماش پلو ساده یا مجلسی با گوشت چرخکرده یا مرغ و بدون گوشت

مواد لازم برای ۶ نفر

 

ماش: ۱ پیمانه

برنج: ۳ پیمانه

گوشت چرخکرده: ۵۰۰ گرم

پیاز: ۱ عدد بزرگ

سبزی شوید خشک یا تازه: ۳ قاشق غذاخوری

نمک، فلفل، دارچین و زردچوبه: به مقدار دلخواه

زعفران دم کرده: ۳ قاشق غذاخوری

روغن مایع:  به مقدار لازم

کشمش (اختیاری): ½ پیمانه

 

 

طرز تهیه

 

مرحله اول

 

در یک قابلمه ماش‌های پاک شده را با مقداری اب به مدت ۳۰ دقیقه بپزید. لازم نیست ماش را بیش از حد بپزید چون در پلو له می‌شود. گوشت چرخکرده را با پیاز و ادویه و مقداری نمک مزه‌دار کنید و در روغن به صورت قلقلی تفت دهید تا خوب سرخ شود.

 

 

مرحله دوم

 

در یک ماهیتابه پیاز را نگینی به صورت خلالی نازک خرد کنید و با مقداری زردچوبه و نمک تفت دهید. در صورت تمایل کشمش را هم اضافه کنید و تفت دهید و روی کشکش و سایر مواد دارچین بریزید. اگر طعم کشمش را در پلو نمی‌پسندید فقط پیاز را با ادویه‌جاتی که گفتیم و نیز دارچین تفت دهید و کنار بگذارید. در یک قابلمه آب را جوش بیاورید. برنج را مثل همیشه بپزید و آبکش کنید. ماش و شوید خشک را با برنج آبکش مخلوط کنید.

حتما بخوانید  ۵ طرز تهیه ادویه مخصوص ماهی با ترکیبات دقیق برای انواع پخت ماهی

 

 

مرحله سوم

 

کف قابلمه مقداری روغن بریزید و کف آن را با سیب زمینی یا چند تکه نان بپوشانید. مخلوط برنج، ماش و شوید را در قابلمه بریزید اجازه بدهید به مدت ۳۰ دقیقه پلو ماش مجلسی دم بکشید. در پایان مقداری از روی برنج بردارید و با زعفران دم کرده مخلوط کنید. پلو ماش مجلسی را در ظرف مورد نظر سرو کنید و با مخلوط پیاز داغ و کشمش، برنج زعفرانی و نیز گوشت قلقلی تزیین کنید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه عدس پلو با گوشت قلقلی یا سویا به روش و طعم نذری+نکات پخت سویا

 

۲ طرز تهیه و اصول خوشمزه شدن کباب تابه‌ای یا کباب دیگی

روش تهیه ماش پلو مجلسی با مرغ

 

پلو ماش مجلسی را با مرغ هم می‌توانید درست کنید. تکه‌های مرغ را ابتدا با پیاز، مقداری آب و زردچوبه و فلفل و نمک بپزید و سپس در روغن یا کره مقداری تفت دهید و در کنار ماش پلو مجلسی به صورت تکه‌ای یا ریش ریش سرو کنید.

 

روش تهیه ماش پلو بدون گوشت

 

اگر پلو ماش را بدون گوشت می‌پسندید باز هم یک غذای بسیار مقوی و خوشمزه را انتخاب کرده‌اید و برای پخت آن همین روال را طی کنید.

نکات مهم طرز تهیه ماش پلو مجلسی و خواص ماش پلو

 

 

  • نسبت ماش و برنج دقیقا مثل نسبت عدس و برنج در عدس پلو است. اگر ماش فراوان دوست دارید نسبت یک به دو را رعایت کنید و اگر کم ماش‌تر می‌پسندید نسبت یک به سه ( یک پیمانه ماش در ازای سه پیمانه برنج) نسبت ایده‌آلی است.

 

  • اگر مقدار شوید خشک در این غذا بیش از حد باشد باعث تلخ شدن آن می‌شود. مقدار شوید برای این مقدار مواد ۳ قاشق غذاخوری است.

 

  • در زمان پاک کردن ماش‌ها ممکن است تعدادی ماش از نظر ظاهری ریزتر و سبزتر باشند. این ماش‌ها را جدا کنید چون ناپز هستند و در پلو سفت باقی می‌مانند.

 

حتما بخوانید  طرز تهیه 23 مدل دسر با گیلاس ساده و خوشمزه

خواص ماش در برنامه غذایی

 

  • یادتان باشد ماش یکی از حبوبات بسیار مفید برای افراد مبتلا به دیابت، کلسترول بالا و پوکی استخوان است. ماش سرشار از کلسیم، پتاسیم و فسفر است به همین دلیل ریزش مو را برطرف می‌کند. برای کاهش التهاب کیسه صفرا مفید است، از ابتلا به سرطان سینه پیشگیری می‌کند و به خاطر آنتی‌اکسیدان‌های فراوان برای شفافیت پوست بسیار مفید است.

 

  • اگر مبتلا به یبوست هستید حتما ماش را در رژیم غذایی روزانه خود جای دهید.

 

  • ماش فشار خون و قند خون را کاهش می‌دهد و آن را متعادل می‌سازد.

 

  • ماش حاوی مقادیر فراوانی فولات است به همین دلیل یک ماده غذایی بسیار مفید در دوران بارداری و کاهش ریسک نقص لوله عصبی جنین است.

 

  • ماش سرشار از آهن است و برای افراد کم خون و زنان باردار یک ماده غذایی بسیار مفید است.

 

  • ماش سرشار از پروتئین و فیبر است پس اگر قصد لاغری و کاهش وزن دارید حتما ماش بخورید.

 

  • اگر میزان کلسترول خونتان بالا است استفاده از ماش را به شما توصیه می‌کنیم. دانه‌های ماش دارای کلسترول پایین و مقدار زیادی فیبر رژیمی محلول هستند.

 

  • فیبر رژیمی به آن دسته از مواد غذایی اطلاق می‌شود که قابل هضم نیستند. فیبرهای رژیمی دو گونه هستند: محلول و غیرمحلول. فیبر غیرمحلول به تعادل و تنظیم حرکات روده می‌پردازد ولی کار زیادی برای کاهش فشارخون انجام نمی‌دهد. فیبر محلول وقتی با آب موجود در سیستم هاضمه مخلوط شود ماده ژل مانندی را تشکیل می‌دهد که به نوبه خود به بهبود عملکرد اعضای بدن می‌پردازد.

 

  • غذاهای سرشار از فیبر رژیمی محلول، به کاهش کلسترول بد خون (LDL) کمک می‌کنند و این کار را با تشویق به تولید گیرنده‌های LDL که مسئول بیرون راندن کلسترول بد اضافی از جریان خون هستند، انجام می‌دهند.

 

  • مصرف روزانه ۱۰ تا ۲۵ گرم فیبر محلول برای کاهش کلسترول بد نیز توصیه می‌شود. هر پیمانه ماش حاوی ۱/۹ گرم فیبر رژیمی تام است.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه بوقلمون به ۳ روش سرخ شده و بریان و چلو گوشت

 

طرز تهیه کوردن بلو مرغ با فیله مرغ، مرغ چرخکرده یا گوشت گوساله با فر و بدون فر

 

کالابرگ الکترونیک