طرز تهیه ۳۸ مدل از انواع غذاهای ایرانی با برنج + فیلم

طرز تهیه ۳۸ مدل از انواع غذاهای ایرانی با برنج + فیلم


23 دی 1402 . زمان مطالعه: 34 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه 38 مدل از انواع غذاهای ایرانی با برنج + فیلم
فهرست محتوا پنهان

لیست غذاهای ایرانی با برنج حسابی متنوع است. انواع شام با برنج و ناهار با برنج را می‌توانید با کمک فهرستی که در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش آماده کرده‌ایم، تهیه کنید. همچنین می‌توانید غذاهای جدید با برنج را یاد بگیرید و به عنوان یک غذای خوشمزه برای مهمانی و دورهمی یا یک غذای مجلسی برای شام یا ناهار برنجی درست کنید. حتی می‌توانید برای یک غذای دو نفره یا حتی یک غذای تک‌ نفره از این لیست غذاهای با برنج ایده بگیرید.

 

غذاهای ایرانی با برنج

برای این که بتوانید یک ناهار یا شام خوشمزه داشته باشید، لیست انواع غذاهای ایرانی با برنج می‌تواند مثل یک راهنما به شما در پختن یک چلو یا پلو مخلوط و خوشمزه کمک کند. در این فهرست، انواع غذاهای ایرانی با برنج و طرز تهیه آن‌ها را برایتان جمع‌آوری کرده‌ایم. این غذاهای ایرانی برنجی شامل غذاهای محلی و نیز غذاهای رستورانی و شناخته‌شده برنجی هستند. همچنین اگر می‌خواهید به رژیم غذایی‌تان تنوع بدهید، از این لیست انواع غذاهای ایرانی با برنج می‌توانید کمک بگیرید. این غذاها یا با ترکیب برنج درست می‌شوند و یا در کنار برنج کته یا برنج چلو آبکش و با خورشت‌های مختلف و انواع خوراک سرو می‌شوند.

برای تهیه برنج ایرانی و خارجی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش‌های آنلاین، حضوری و تلفنی اقدام کنید.

۱- خورش طلا کوله غورابه با برنج

طرز تهیه خورش طلا کوله غورابه

درست کردن انواع غذاهای ایرانی با برنج به شما کمک می‌کند تا برنامه غذایی متفاوتی را تجربه کنید و بتوانید با مواد غذایی در دسترس یک غذای جالب و جدید را امتحان کنید. استان گیلان غذاهای خوشمزه و متنوعی دارد و در بسیاری از انواع غذاهای این منطقه، از سبزی و مرغ استفاده می‌شود. این غذای گیلانی برنجی هم با گوشت و هم با مرغ تهیه می‌شود. در این دستور پخت ما برای درست کردن «خورش طلا غورابه» از مرغ استفاده کرده‌ایم.

ابتدا باید مرغ‌ها را خوب بشویید و داخل یک ظرف بریزید. پیاز را به صورت نگینی خرد کنید و به اندازه یک قاشق روغن به مواد اضافه کنید. روی حرارت کمی پیازها را تفت دهید. تا رنگ آن‌ها طلایی شود. سپس مرغ را به خورش محلی گیلانی غورابه اضافه کنید. برای خواندن ادامه این دستور پخت، می‌توانید روی لینک طرز تهیه خورش طلا کوله غورابه، کلیک کنید.

۲- خورش ترش تره با برنج

خورش ترش تره، یک غذای گیلانی اصیل و خوشمزه مخصوص گیاه خوارانخورش ترش تره، یک غذای گیلانی اصیل و خوشمزه مخصوص گیاه خواران

برنج کته با چی بخورم؟ «خورش ترش تره» از جمله خوشمزه‌ترین انواع غذا با برنج کته متعلق به خطه شمال ایران به خصوص گیلان و یک غذای ساده و بدون گوشت است. این خورش لذیذ و سالم را معمولا با حبوباتی مثل عدس یا با برنج و حتی آرد برنج درست می‌کنند و در کنار برنج کته سرو می‌کنند. در میان انواع مدل خورش ترش تره شمالی طرز تهیه خورش ترش تره شرق گیلان، ترش تره تالش و ترش تره انزلی بسیار مشهور است.

برای درست کردن این ناهار با برنج ابتدا سبزی‌ها را پاک کنید و بشویید و وقتی خشک شد ساطوری و ریز خرد کنید. سپس سبزی‌ها را در یک قابلمه بریزید، برنج پاک شده و شسته شده را هم اضافه کنید و مقداری آب بریزید. مقدار آب باید به حدی باشد که برنج و سبزی حسابی پخته و له شوند. برای مطالعه ادامه طرز تهیه خورش ترش تره روی لینک کلیک کنید.

۳- خورش انار بیج با برنج

طرز تهیه خورش اناربیج رشتی و گیلانی با مرغ یا گوشت از انواع غذا با برنج

«خورش اناربیج» یا «انار آویج گیلانی» با مرغ یا گوشت یکی از ۵ غذای ایرانی ثبت شده جهانی آشپزی استان گیلان است. انار پیچ، غورآویچ، سنگه خورش و … نام‌های دیگر این خورش لذیذ و خوشمره گیلانی است که در سایر شهرهای شمالی هم به مناسبت‌های مختلف در فصل رویش انار به خصوص برای شام شب یلدا پخته می‌شود.

تاریخچه این خورش به زمان مادربزرگ‌ها برمی‌گردد. به نوعی خورش اناربیج طرز تهیه نسخه قدیمی‌تر خورش فسنجان محلی گیلانی و شمالی است که برخلاف خورش فسنجان در ترکیب خود سبزی و سیر هم دارد. قدیمی‌ها آن را در ظرف محلی به نام «گمج» درست می‌کردند و به آن «خورش فسنجان سبزی» می‌گفتند.

برای درست کردن این غذای خوشمزه با برنج برای شام یا ناهار، ابتدا پیازها را نگینی خرد کنید و در مقداری روغن تفت دهید تا سبک شوند. سپس تکه‌های مرغ را اضافه کنید و با پیازها تفت دهید. برای مشاهده ادامه طرز تهیه خورش اناربیج گیلانی روی لینک مقاله کلیک کنید.

۴- زرشک پلو با مرغ

غذا ایرانی با برنج، زرشک پلو با مرغ

«زرشک پلو با مرغ» از آن مدل غذاهای ایرانی با برنج است که تقریبا برای هر مناسبتی یک غذای محبوب است. زرشک پلو با مرغ یک غذای خیلی ساده با برنج اما در عین حال شیک و مجلسی است که حتی در اکثر مهمانی‌ها و مراسم عزا و عروسی به عنوان یکی از غذاهای اصلی روی میز قرار می‌گیرد.

اولین قدم برای تهیه این غذای خوشمزه با برنج برای وعده ناهار یا شام، تهیه برنج است. اگر قصد سرو برنج ساده با مرغ را دارید، می‌توانید برنج را به صورت کته هم درست کنید؛ ولی در حالت کلی توصیه می‌کنیم که حتما برنج زرشک پلو را آبکش کنید. برای تهیه زرشک پلو با مرغ، فقط کافی است برنج دم کشیده شده را در یک دیس ریخته و زرشک را روی آن پخش کنید.

درست کردن یک زرشک پلو حرفه‌ای با مرغ فوت و فن‌های خودش را دارد. برای اینکه زرشک پلو با مرغ را به روش رستورانی تهیه کنید حتما برای دیدن ادامه مقاله طرز تهیه زرشک پلو با مرغ، روی لینک مربوطه کلیک کنید.

۵- خورش قلیه مرغ با برنج

خورش قلیه مرغ جنوبی غذای خوشمزه با برنج

برنج سفید با چی بخوریم؟ با قلیه مرغ! «خورش قلیه مرغ» هم مثل قلیه ماهی و قلیه میگو یک غذای لذیذ اصالتا جنوبی است که در شهرهای شمالی هم به روش مشابه و البته با موادی که کمی متفاوت است، پخته می‌شود و در کنار برنج سفید سرو می‌شود. برای افرادی که طعم ماهی و میگو را دوست ندارند، خورش قلیه مرغ با برنج یکی از بهترین گزینه‌ها است.

برای درست کردن این غذای ایرانی با برنج، سبزی مورد استفاده در طرز تهیه خورش قلیه مرغ را کمی تفت دهید. لازم نیست کاملا سرخ شود. همین که طعم خام آن از بین برود و آب نیندازد، کافی است. سبزی قلیه مرغ همان سبزی قلیه ماهی و شامل گشنیز و شنبلیه می‌شود. بهتر است این سبزی را به صورت تازه استفاده کنید.

فراموش نکنید که استفاده زیاد از شنبلیله باعث تلخ شدن خورش قلیه مرغ خواهد شد. برای خواندن ادامه مقاله طرز تهیه خورش قلیه مرغ روی لینک بزنید.

۶- کشمش پلو مازندرانی

غذای ایرانی با برنج، کشمش پلو مازندرانی

«کشمش پلو» یکی از غذاهای محبوب و مجلسی ایرانی با برنج است که همراه با گوشت، مرغ، گوشت چرخ کرده یا کوفته قلقلی به صورت مخلوط یا جدا تهیه می‌شود. این غذا در شهر‌های مختلف به شیوه‌های مشابه و اندکی تفاوت در جزییات، طبخ و سرو می‌شود. برنجی را که در طرز تهیه کشمش پلو مازندرانی استفاده می‌کنید، هم می‌توانید به صورت برنج دمی و هم به صورت برنج آبکش درست کنید.

اگر می‌خواهید کشمش پلو ته دیگ سیب زمینی یا نان داشته باشد، بهتر است آن را آبکش کنید. همچنین حتما قبل از قرار دادن گوشت یا مرغ روی برنج در هنگام سرو، گوشت را با کمی روغن دوباره تفت دهید تا کمی سرخ شود. سپس به همراه کشمش تفت داده شده روی برنج یا کناره‌های برنج بریزید و کشمش پلو را تزیین کنید. برای خواندن آموزش طرز تهیه کشمش پلو روی لینک مطلب کلیک کنید.

۷- دمی گوجه

دمی گوجه یا استانبولی پلو مجلسی غذای ساده با برنج

 

«استامبولی»، «استانبولی پلو»، «دمپخت» یا «دمی گوجه» اسامی مختلف یکی از خوشمزه‌ترین و سریع‌ترین غذاهای ایرانی برای ناهار ساده با برنج است. ظاهرا دستور استانبولی پلو که احتمالا غذایی با ریشه استانبولی است، در دوره قاجار از ترکیه به ایران آمده و خیلی زود هم در آشپزی ایرانی محبوب شده است. طرز تهیه دمی گوجه که هم یک غذای دو نفره برنجی می‌تواند باشد و هم یک غذای بیست نفره بسیار آسان است.

دمی گوجه هم با انواع گوشت قرمز تکه‌ای و چرخ کرده درست می‌شود و هم گوشت سفید مثل مرغ و بوقلمون و هم بدون گوشت که در این صورت یک غذای ساده برای ناهار است. سیب زمینی هم معمولا عضو ثابت ترکیبات دمی گوجه است. برای درست کردن این غذای برنجی ابتدا پیازها را نگینی خرد کنید و تفت دهید. سپس زردچوبه، فلفل قرمز و سیاه و کمی زیره سیاه آسیاب شده اضافه کنید و کمی دیگر تفت دهید. برای خواندن ادامه مقاله طرز تهیه دمی گوجه یا استانبولی پلو  روی لینک مربوطه کلیک کنید.

۸- باقالی پلو با ماهیچه

 باقالی پلو با ماهیچه انواع غذای با برنج شیک و مجلسی

«باقالی پلو با ماهیچه» یک غذای مجلسی برنجی برای ناهار و شام مهمانی است که ظاهرا پیشینه‌اش به درباره صفویه برمی‌گردد و البته که در ابتدا غذای محبوب شاهان و درباریان بوده است. این غذای خوشمزه و اعیانی جزو پرطرفدارترین غذاهای ایرانی با برنج برای مهمانی است؛ غذایی در رده چلوکباب کوبیده مجلسی ایرانی.

طرز پخت باقالی پلو با ماهیچه مجلسی بسیار ساده و راحت است. برای پختن ماهیچه مجلسی ابتدا پیازها را خلالی خرد کنید و نیمی از آن‌ها را در قابلمه بریزید و تفت دهید. وقتی پیازها سبک شدند ماهیچه‌ها را روی آن بچینید، حبه‌های سیر و بقیه پیازهای خلالی را هم روی ماهیچه‌ها بریزید.

سپس فلفل سیاه، زردچوبه و زعفران دم کرده غلیظ را اضافه کنید. برای مطالعه ادامه مقاله طرز تهیه باقالی پلو با ماهیجه به لینک مربوطه مراجعه کنید.

۹- سبزی پلو با ماهی

سبزی پلو با ماهی یکی از قدیمی‌ترین غذاهای ایرانی با برنج

«سبزی پلو با ماهی» یکی از قدیمی‌ترین غذاهای ایرانی با برنج برای مراسمی مثل مهمانی یا مناسبت‌هایی مثل شام شب یلدا، شام شب سال تحویل عید نوروز و شام چهارشنبه سوری است. سبزی پلو را با انواع مختلف ماهی می‌توانید درست کنید.

برای درست کردن این غذای ایرانی با برنج ابتدا باید فیله‌های ماهی شسته و خشک شده را در مخلوط آرد سوخاری یا آرد معمولی نانوایی، نمک، فلفل و زردچوبه و کمی پودر زنجبیل بغلتانید. هر دو طرف تکه‌های ماهی را به این مواد آغشته کنید و سپس در روغن داغ در ماهیتابه سرخ کنید.

در این فاصله سبزی پلو را هم درست کنید. برای خواندن ادامه مقاله طرز تهیه سبزی پلو با ماهی روی لینک مربوطه کلیک کنید.

۱۰- عدس پلو

عدس پلو غذای اصیل ایرانی

«عدس پلو» از جمله انواع پلو مخلوط و غذاهای خوشمزه ایرانی با برنج چه برای مناسبت‌های مذهبی و نذری، چه مهمانی و یک ناهار خوشمزه برای ظهرهای گرم تابستان با ماست، دوغ و سالاد شیرازی است.

اگر قصد دارید عدس پلو را به عنوان یک غذای مجلسی یا نذری درست کنید طرز تهیه عدس پلو با گوشت قلقلی یا مرغ و کشمش پلویی و حتی عدس پلو بدون گوشت با سویا بهترین گزینه هستند. اگر گیاهخوار هستید می‌توانید قلقلی عدس پلو را با سویا درست کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه خورش فسنجان رشتی (گیلانی) سیاه به روش محلی

برای تهیه این غذای برنجی ابتدا عدس‌ها را در یک قابلمه بریزید و روی آن‌ها آب بریزید، تا حدی که آب کاملا عدس‌ها را بپوشاند. حرارت را زیاد کنید تا آب شروع به جوشیدن کند. حرارت را روی متوسط تنظیم کنید و  اجازه دهید عدس نیم‌پز شود. برای مشاهده ادامه مقاله طرز تهیه عدس پلو روی لینک کلیک کنید.

 

۱۱- لوبیا پلو شیرازی

لوبیا پلو شیرازی با مرغ؛ از محبوب‌ترین غذاهای ایرانی با برنج

«لوبیا پلو» یکی از محبوب‌ترین غذاهای ایرانی با برنج است که در شهرهای مختلف به شیوه مشابهی پخته می‌شود. اما در میان آن‌ها طرز تهیه لوبیا پلو شیرازی فرق دارد. در این غذا به جای لوبیا سبز، از لوبیا چشم بلبلی استفاده می‌شود و سبزی اصلی آن هم شوید است. برای درست کردن این غذای ساده برنجی لوبیاهای چشم بلبلی را با آب بپزید.

بعد از پختن مرغ‌ها، برنجی را که از قبل خیس کرده‌اید، به مرغ اضافه کنید. روی برنج و مرغ را آب جوش بریزید، در حدی که روی مواد را بپوشاند. برای دیدن ادامه مراحل تهیه این غذا به مقاله طرز تهیه لوبیا پلو شیرازی مراجعه کنید.

۱۲- شکر پلو شیرازی

شکر پلو شیرازی از غذای برنجی ایرانی

«شکر پلو» یکی از غذاهای برنجی مشهور و محبوب استان فارسی‌ها به ویژه شیرازی‌هاست. معمولا هم در ماه‌های محرم و صفر به عنوان نذری یا در مهمانی‌‌ها و مجالس به عنوان یک غذای مجلسی برنجی سرو می‌شود.

شکر پلو نذری را معمولا با قیمه سرو می‌کنند و شکر پلو مهمانی را با مرغ. طرز تهیه شکر پلو شیرازی شباهت زیادی به شیرین پلو دارد. در ضمن در طرز تهیه این غذای محلی دستتان باز است که میزان شکر را بنا بر طبع و سلیقه خودتان کم یا زیاد کنید.

می‌توانید شکر پلو را به عنوان وعده ناهار با برنج یا شام با برنج درست کنید. شکر پلو با برنج، شکر، خلال پوست نارنج، پوست پرتقال یا پوست نارنگی، خلال بادام و پسته، زرشک، زعفران و ادویه های دیگر تهیه می‌شود. می‌توان این برنج را به صورت دمی یا آبکش هم درست کرد. برای خواندن ادامه مقاله طرز تهیه شکر پلو شیرازی روی لینک مربوطه بزنید.

۱۳- کرفس پلو

طرز تهیه کرفس پلو بدون گوشت

«کرفس» یکی از مفیدترین انواع سبزیجات است که از آن هم برای درست کردن خورشت کرفس و هم «پلو کرفس» استفاده می‌شود. کرفس کالری پایین و خواص بی‌نظیری برای سلامت و افزایش سوخت و ساز بدن دارد. برای درست کردن کرفس پلو شما می‌توانید این غذا را با گوشت تکه‌ای، مرغ و حتی بدون گوشت و حتی کرفس پلو گیاهی نیز درست کنید.

برای تهیه کرفس پلو ابتدا باید بعد از شستن و خشک کردن کرفس‌ها و پیاز را خرد کنید. گوشت گوسفند را نیز روی تخته قرار دهید و به صورت مربعی و نه خیلی درشت و نه خیلی ریز خرد کنید. سیر را رنده کنید و در یک ظرف جداگانه برای طعم‌دار کردن کرفس پلو با گوشت کنار بگذارید. برای مشاهده ادامه مقاله طرز تهیه کرفس پلو روی لینک کلیک کنید و از طعم و خواص این غذا با برنج لذت ببرید.

۱۴- لوبیا پلو تبریزی

لوبیا پلو تبریزی غذای ایرانی محلی با برنج

«لوبیا پلو تبریزی» از انواع غذای برنجی ایرانی خوشمزه است که مثل «لوبیا پلو شیرازی» با لوبیا چشم بلبلی ریز پخته و به جای انواع گوشت‌ها، از مرغ در آن استفاده می‌شود. معمولا لوبیا پلو تبریزی را با نام «لوبیا پلو با شوید» هم می‌شناسند چون در این غذا، شوید یکی از مواد اصلی به حساب می‌‌آید و حتما برای خوشمره و خوش‌عطر کردن غذا باید از آن استفاده کرد.

برای پخت این غذا، لوبیاها را در یک قابلمه کوچک بریزید و با مقداری آب بپزید تا کمی نرم شوند ولی له نشوند. آب لوبیاها بعد از پخت باید کشیده شود. شوید تازه را بشویید و در صافی بریزید تا آب آن حسابی گرفته شود. سپس شویدها را ریز و ساطوری خرد کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده ادامه مقاله طرز تهیه لوبیا پلو تبریزی به لینک مربوطه رجوع کنید.

۱۵- هویج پلو

هویج پلو شیرازی زعفرانی مجلسی با مرغ، غذا با برنج

«هویج پلو» هم یکی از بهترین انواع غذاها با برنج در آشپزی ایرانی است و آنطور که آشپزهای حرفه‌ای می‌گویند یک غذای اصالتا شیرازی است. برخی به خاطر طعم کمی شیرین این پلوی مخلوط خوشمزه آن را نمی‌پسندند اما با حذف شکر از مواد اصلی آن می‌توانید طعم شیرین این پلوی لذیذ را کمتر کنید. هویج پلو را با گوشت قلقلی، مرغ یا حتی بدون این مواد و ساده درست می‌کنند.

در دستور پخت هویج پلو زعفرانی مجلسی با مرغ ریش ریش یا مرغ مکعبی خرد شده بهتر است از سینه مرغ استفاده کنید (اگر سینه مرغ را نمی‌پسندید از ساق مرغ استفاده کنید). برای پخت این غذای متفاوت با برنج، ابتدا مرغ را بشورید و به قطعات مکعبی تقسیم کنید. برای گرفتن بوی زهم مرغ در هویج پلو ابتدا پیازها را خلالی خرد کنید و کمی با کره و روغن تفت دهید تا سبک و سپس کاراملی شوند. برای خواندن ادامه مقاله طرز تهیه هویج پلو شیرازی روی لینک مطلب کلیک کنید.

۱۶- انواع پلو مخلوط بدون گوشت

پلو سبزیجات مخلوط بدون گوشت

«پلوهای مخلوط بدون گوشت» انواع مختلفی دارند و در لیست غذاهای با برنج، جزو پرطرفدارترین غذاها هستند. برخی از آن‌ها با سبزیجات تهیه می‌شوند و در طرز تهیه برخی دیگر از سویا یا جایگزین‌های گوشت به کار می‌رود. این غذاها برای افرادی که گیاهخوار هستند و یا به دنبال درست کردن غذاهایی بدون گوشت هستند، بسیار مناسب است.

برای درست کردن پلو سبزیجات بدون گوشت می‌توانید از هر نوع سبزیجاتی که دوست دارید در ترکیب با برنج استفاده کنید. در شهرها و کشورهای مختلف، پلو سبزیجات با طرز تهیه‌های متفاوتی آماده می‌شود که هر کدام عطر و طعمی جذاب و ظاهری فوق العاده دلچسب دارد.

در مقاله انواع پلو بدون گوشت طرز تهیه انواع مختلف غذا که در تهیه آن‌ها از گوشت استفاده نشده است، برایتان آماده کرده‌ایم. کافی است روی لینک مربوطه، کلیک و غذای برنجی دلخواهتان را انتخاب کنید.

۱۷- کلم پلو شیرازی

کلم پلو شیرازی اصیل و خوشمزه

«کلم پلو شیرازی» را حتما شما هم به عنوان یکی از غذاهای ایرانی خوشمزه با برنج می‌شناسید. این غذا در شهرهای مختلف به شیوه متفاوتی پخته می‌شود مثلا کلم پلو تهرانی یک تفاوت اساسی با کلم پلو شیرازی دارد. کلم پلو تهرانی سبزی ندارد و فقط با کلم خلالی برش زده و تفت داده شده درست می‌شود. معمولا هم تهرانی‌ها کلم پلو را با گوشت چرخ‌ کرده درست می‌کنند.

اما برای طرز تهیه کلم پلو شیرازی رستورانی با گوشت قلقلی، ابتدا باید گوشت چرخ کرده مخلوط گوسفند و گوساله را آماده کنید. سپس یک عدد پیاز متوسط را روی گوشت رنده کنید. آب پیاز را بگیرید تا گوشت از هم وا نرود. آرد نخودچی (اختیاری است)، نمک، فلفل سیاه و فلفل قرمز را به اندازه دلخواه به این مخلوط اضافه کنید و تمام مواد را خوب با هم ورز بدهید. برای دیدن ادامه مقاله طرز تهیه کلم پلو شیرازی روی لینک کلیک کنید.

 

۱۸- کله پاچه پلو شیرازی

طرز تهیه کله پاچه پلو شیرازی خوشمزه و لذیذ

اگر جزو افرادی باشید که از خوردن کله پاچه لذت می‌برید، احتمالا «کله پاچه پلو» را نیز امتحان کرده‌اید یا حداقل نام این غذای برنجی خوشمزه را بارها شنیده‌اید. ترکیب کله پاچه با برنج فوق‌العاده لذیذ و دوست داشتنی است و برای کسانی که به طعم کله پاچه علاقه دارند، یک انتخاب ایده‌آل محسوب می‌شود. شیرازی‌ها این غذا را به عنوان یک غذای برنجی حتی برای مهمانی‌ها هم درست می‌کنند.

برای تهیه این غذای ایرانی با برنج بعد از تمیز کردن کله پاچه آن را در یک قابلمه بزرگ بریزید و قابلمه را تا روی کله پاچه‌ها از آب پر کنید و روی گاز قرار دهید تا به جوش بیاید. کفی که روی کله پاچه ایجاد می‌شود را با کمک یک ملاقه جمع کنید و دور بریزید.

مقداری پیاز خرد شده، سیر، در صورت تمایل نخود و فلفل سیاه و زردچوبه را داخل یک ماهیتابه بریزید و تفت بدهید و بعد به کله پاچه اضافه کنید. برای خواندن ادامه مقاله طرز تهیه کله پاچه پلو روی لینک مربوطه کلیک کنید.

۱۹- انار پلو شیرازی و قزوینی

انار پلو؛ انواع غذا با برنج برای یلدا

«نار پلو» یا «انار پلو» با مرغ یا گوشت گوسفند از جمله غذاهای خوشمزه برنجی است که در شهرهایی مثل قزوین و شیراز به نام انار پلو قزوینی و انار پلو شیرازی بسیار محبوب است. برای درست کردن این غذای ایرانی با برنج، ابتدا گوشت سینه مرغ را خوب بشویید و همراه با یک عدد پیاز، مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه بپزید.

زمانی که گوشت سینه مرغ پخت، اجازه دهید کمی سرد شود سپس گوشت مرغ را ریش ریش کنید. یک روش دیگر این است که سینه مرغ را به قطعات مکعبی کوچک‌تر تقسیم کنید و بپزید. در این فاصله کشمش، خلال پسته و بادام را چند دقیقه در آب خیس کنید. برای خواندن ادامه مقاله طرز تهیه انار پلو به لینک مربوطه مراجعه کنید.

۲۰- ته چین مرغ

ته چین مرغ از جمله خوشمزه ترین غذاهای ایرانی با برنج است

اسم ته چین با غذای  ایرانی و مجلسی و مناسب برای غذای مهمانی شام و ناهار گره خورده است. درست کردن این پلوی مجلسی ایرانی و در عین حال خوشمزه، برخلاف ذهنیتی که در مورد آن وجود دارد، آن قدرها هم سخت نیست. کافی است نکات و فوت و فن‌های پخت تهچین مرغ را رعایت کنید و بدانید که هر کدام از مواد لازم در طرز تهیه ته چین مرغ را چگونه و چه زمانی به کار ببرید.

برای مطالعه طرز تهیه ته چین مرغ روی لینک مطلب کلیک کنید.

۲۱- قیمه لا پلو

قیمه لاپلو از جمله غذاهای ایرانی مجلسی با برنج است

«قیمه لاپلو با گوشت چرخ کرده» یا «قیمه پلو» همان‌طور که از اسمش پیداست، یک غذای ایرانی خوشمزه با برنج و گوشت چرخ کرده و درواقع مخلوط پلو و خورشت قیمه است. قیمه پلو با گوشت چرخ کرده را به راحتی و در زمان کمی می‌توان تهیه کرد. این غذا هم برای شام و هم برای ناهار مناسب است. قیمه لاپلو را به ۲ روش دمی و آبکش می‌توانید تهیه کنید. برای مطالعه طرز تهیه قیمه لاپلو به ۲ روش دمی و آبکش روی لینک مطلب کلیک کنید.

۲۲- مرصع پلو

مرصع پلو از انواع غذای ایرانی با برنج است

«مرصع پلو» یا «جواهر پلو» از جمله پلوهای مجلسی ایرانی است و یک غذا با برنج خوشمزه برای مهمانی است. مرصع پلو را مثل سایر پلوهای مجلسی هم با مرغ و هم با گوشت می‌توانید درست کنید. در بعضی استان‌ها مثل قزوین، خراسان و فارس مرصع پلو از جمله غذاهای مهم مراسم عروسی، شام شب یلدا، غذای چهارشنبه سوری و البته یک غذای زمستانی با طبع گرم هم هست. برای مطالعه طرز تهیه مرصع پلو روی لینک مطلب کلیک کنید.

۲۳- قیمه نثار

قیمه نثار یک غذای ایرانی با برنج مجلسی است

«قیمه نثار» یکی از غذاهای ایرانی با برنج مجلسی است که اصالتی قروینی دارد. برای درست کردن خورشت قیمه نثار باید گوشت به همراه ادویه‌های مخصوص قیمه نثار، پخته و سپس خلال‌ها به آن اضافه شوند. قزوینی‌های اصیل قیمه نثار را با گوشت گوسفند درست می‌کنند و هنوز هم گاهی در مجالس عروسی، نذری روزهای عاشورا و تاسوعا، شام شب سال تحویل و شام شب یلدا مثل زمان‌های قدیم با گوشت گوسفند سرو می‌شود. برای مطالعه طرز تهیه قیمه نثار روی لینک مطلب کلیک کنید و فیلم طرز تهیه آن را تماشا کنید.

۲۴- چلو گوشت

چلو گوشت یک غذای ایرانی با برنج برای مهمانی و عروسی

«چلو گوشت» از جمله غذاهای ایرانی خوشمزه با برنج و گوشت است. در آشپزی ایرانی طرز تهیه چلو گوشت هم با گوشت گوسفندی و هم با گوشت گوساله مرسوم است. در این میان چلو گوشت پسران کریم، چلو گوشت زرندی و چلو گوشت درباری سالهاست که تبدیل به برند چلو گوشت رستورانی در ایران شده‌اند. طرز تهیه چلو گوشت به سبک کرمانشاهی هم بسیار مشهور است و چلو گوشت را لای برنج هم می‌پزند. برای مطالعه طرز تهیه چلو گوشت به روش‌های مختلف روی لینک مطلب کلیک کنید.

۲۵- ماش پلو

ناهار چی درست کنم ساده باشه با برنج؟

ناهار چی درست کنم ساده باشه با برنج؟ ماش پلو یا پلو ماش از جمله غذاهای محبوب و اصیل برای شام و ناهار مقوی و اتفاقا یک غذای پر از خواص مفید است. در برخی شهرهای خراسان هم برای شام چهارشنبه سوری ماش پلو می‌پزند. ماش پلو را بدون گوشت، با گوشت قرمز یا گوشت مرغ و بوقلمون هم می‌توانید درست کنید. برای مطالعه طرز تهیه ماش پلو روی لینک مطلب آن کلیک کنید و فیلم طرز تهیه آن را هم تماشا کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه مرغ ترش مازندرانی به روش اصیل و مجلسی با طعم عالی

۲۶- امگشت پلو

امگشت پلو از غذاهای ایرانی با برنج

«مِگِشت پلو» (megesht polo) یا اِمگِشت پلو (emgesht polo) یک غذای خوشمزه با برنج است که جزو پلوهای مجلسی جنوبی و شام شب یلدا هم به حساب می‌آید. این غذا که در شهرهای اهواز، بوشهر و بندر عباس طرفداران زیادی دارد. این غذای مقوی، ترکیبی خوشمزه از برنج، سبزی و تن ماهی است که با دارچین و فلفل سیاه در کنار کشمش، گردو طبع سرد برنج و طبع گوشت ماهی که پروتئین اصلی این غذا است را تعدیل می‌کند.

این غذا در اصل با استفاده از ماهی قباد درست می‌شود اما از آن‌جایی که این ماهی در دسترس همه نیست به جای آن می‌توان از تن ماهی استفاده کرد که هم خوشمزه است و هم خواص ماهی را دارد. برای مطالعه طرز تهیه امگشت پلو روی لینک مطلب کلیک کنید.

۲۷- خوراک زبان گوساله با برنج

کنار برنج چی درست کنم؟ خوراک زبان گوساله با برنج

«خوراک زبان گوساله با برنج» یکی از لذیذترین غذاهای مجلسی ایرانی با برنج است. پخت غذاهایی مثل خوراک زبان گوساله با سس قارچ یا خوراک زبان گوساله با برنجیک ایده عالی برای شام و ناهار مهمانی و دورهمی است. کافی است زبان گاو یا گوساله را طعم‌دار کنید و با سس‌های مختلف تهیه کرده و با برنج سرو کنید. برای مطالعه طرز تهیه خوراک زبان گوساله با برنج روی لینک مطلب کلیک کنید.

۲۸- زیر برنجی (چلو گوشت لری)

زیر برنجی یا چلو گوشت لری از غذاهای مجلسی ایرانی با برنج است

«زیر برنجی» یا «چلو گوشت لری» یکی از سنتی‌ترین و معروف‌ترین غذاهای لری است، که در مراسم‌ سنتی، جشن‌ها، عروسی‌ها و حتی برای شام شب یلدا، شام چهارشنبه سوری و شام شب عید هم تهیه و سرو می‌شود. زیر برنجی معمولا با گوشت گوسفند، بز و گوساله درست می‌شود ولی تهیه زیر برنجی مرغ و زیر برنجی ماهی هم مرسوم است. از آن جایی که این چلو گوشت مجلسی معمولا با گوشت بز تهیه می‌شود، به آن «بز برنج» هم گفته می‌شود. برای مطالعه طرز تهیه چلو گوشت لری روی لینک مطلب کلیک کنید.

لیست غذاهای پلویی ایرانی ساده

بیشتر ایرانی‌ها عاشق طعم برنج هستند و ترجیح می‌دهند برای ناهار یا شام مقداری پلو مخلوط یا ترکیب برنج و خورش ایرانی میل کنند. اما اگر با خودتان فکر می‌کنید که برای ناهار چی درست کنم ساده باشه با برنج یا به دنبال غذای برنجی ساده برای شام هستید، در ادامه پیشنهادهای جذابی برای شما داریم.

۲۹- استانبولی با گوشت چرخ کرده

استانبولی پلو با گوشت چرخ کرده یک غذای ساده با برنج است

فرق استانبولی و لوبیا پلو گاهی اوقات برای برخی افراد مشخص نیست. مواد اصلی استانبولی پلو شامل گوشت چرخ‌کرده، سیب زمینی و رب گوجه فرنگی است. اما لوبیا پلو با گوشت چرخ‌کرده، لوبیا سبز یا لوبیا چشم بلبلی و رب یا پوره گوجه فرنگی درست می‌شود. استانبولی پلو با گوشت چرخ کرده یک غذای ساده برای ناهار با برنج است. برای مطالعه طرز تهیه استانبولی با گوشت چرخ کرده به ۲ روش دمی و آبکش روی لینک مطلب کلیک کنید.

۳۰- پلو با تن ماهی

پلو با تن ماهی از غذاهای ایرانی با برنج

«پلو با تن ماهی» از آن دسته غذاهای خوشمزه ایرانی با برنج و تن ماهی است که به هر شکل و دستوری که پخته شود خوشمزه و پرطرفدار است. شما می‌توانید تن ماهی را در کنار انواع پلو مخلوط با طعم‌های مختلف، آماده کنید. ما به شما می‌گوییم که می‌توانید پلو با تن ماهی را به ۳ روش مختلف و خوشمزه آماده کنید.

«پلو مخلوط گوجه با تن ماهی» یکی از خوشمزه‌ترین انواع این برنج مخلوط است. در اولین مرحله از طرز تهیه گوجه پلو با تن ماهی ابتدا برنج را به مدت ۳۰ دقیقه با آب و نمک بخیسانید. در یک قابلمه به اندازه لازم آب بریزید و آب را جوش بیاورید.

آب برنج را خالی کنید و در قابلمه آب ‌جوش بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه اجازه بدهید قل بخورد. زمانی که ظاهر برنج کمی حالت ترک خورده پیدا کند، بهتر است برنج را آبکش کنید. در این مرحله از طرز تهیه پلو مخلوط با تن ماهی باید در یک ماهیتابه مقداری روغن بریزید، کمی که روغن گرم شد سیر له شده و پیاز نگینی خرد شده را در روغن کمی تفت دهید. حالا گوجه‌ فرنگی را اضافه دهید. آب گوجه‌ها که کشیده شد، ۲ قاشق رب گوجه‌ فرنگی را اضافه کنید و هم بزنید.

کمی نمک و فلفل سیاه اضافه کنید. حالا تن ماهی که بیست دقیقه جوشانده شده را به این مواد اضافه کنید. کمی که مواد با هم تفت خورد، جعفری خرد شده را اضافه کنید.

برای تهیه شوید پلو با تن ماهی باید از ترکیب شوید، سیر، زعفران و سبزی‌های معطر استفاده کنید. برای درست کردن سبزی پلو کاری با تن ماهی نیز باید از سبزی پلویی با ادویه کاری استفاده شود برای خواندن ادامه مراحل روش‌های مختلف طرز تهیه پلو با تن ماهی خوشمزه و ساده می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه پلو با تن ماهی کلیک کنید.

۳۱- لوبیا پلو

لوبیا پلو از غذاهای خوشمزه ایرانی با برنج

«لوبیا پلو» یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای ایرانی با برنج است که درست کردن آن نیز بسیار ساده است. شما می‌توانید لوبیا پلو مجلسی را هم با گوشت چرخ کرده و هم گوشت تکه‌ای آماده کنید. برای درست کردن لوبیا پلو با گوشت تکه‌ای برنج را دو ساعت قبل از پخت در آب و نمک بخیسانید. گوشت گوسفند را به قطعات ریز تقسیم کنید (تکه‌های دو سانتی با قطر یک سانتی‌متر) و خوب بشورید و اجازه بدهید خشک شود.

اگر می‌خواهید لوبیا پلو کمی مجلسی‌تر به نظر بیاید می‌توانید تکه‌های گوشت را بزرگ‌تر خرد کنید، اما واقعا لازم نیست و اگر می‌خواهید لوبیا پلو با گوشت قیمه ریزه درست کنید اندازه تکه‌های گوشت باید کوچک باشد. پیاز را ریز و ساطوری خرد کنید و کنار بگذارید. گوشت‌های ریز و قیمه شده را در مقداری روغن به تدریج سرخ کنید. مدت زمان مورد نیاز برای تفت دادن گوشت نهایتا ۳ دقیقه است. پیازهای ساطوری خرد شده را تفت بدهید. صبر کنید تا پیازها سبک و رنگ‌شان کاراملی و سرخ شود. پیاز داغ آماده شده را به گوشت تفت داده شده اضافه کنید و خوب با هم مخلوط کنید.

در مرحله بعد نمک، فلفل، زردچوبه، پودر زنجفیل و دارچین را به گوشت اضافه کنید. اگر از گوجه‌ فرنگی تازه استفاده می‌کنید در این مرحله گوجه فرنگی‌های رنده شده را به مواد داخل ماهیتابه اضافه کنید و اجازه بدهید آب گوجه‌فرنگی کشیده شود. اگر این غذا را با گوشت چرخ کرده درست می‌کنید، باید پیاز، گوشت، رب و ادویه‌ها را با هم سرخ کنید. برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه لوبیا پلو به ۲ روش مختلف می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه لوبیا پلو کلیک کنید.

 

۳۲- دمپختک باقالی تهرانی

دمپختک یک غذای برنجی ساده ایرانی است

«دمپختک باقالی» یا «دمی باقالی زرد» یکی از اصیل‌ترین غذاهای برنجی ایرانی است. یک غذای سریع و ساده اصالتا تهرانی برای لیست ناهار که مواد اصلی آن برنج، باقالی زرد و زردچوبه است. در زمان سرو دمپختک باقالی هم یک یا چند نیمرو به تعداد افراد درست می‌کنید و روی دمپختک می‌گذارند. برای مطالعه طرز تهیه دمپختک باقالی و مشاهده فیلم آموزش تهیه آن روی لینک مطلب کلیک کنید.

۳۳- رب پلو شیرازی

رب پلو شیرازی یک غذای ایرانی با برنج است

رب پلو یکی از غذاهای اصیل شیرازی و جزو غذاهای محلی استان فارس است. این غذای ایرانی برنجی خوشمزه معمولا با برنج، گردو و مرغ درست می‌شود اما برخی افراد در تهیه رب پلو از گوشت قرمز و ماهیچه گوسفندی یا گوشت قلقلی هم استفاده می‌کنند. برای مطالعه طرز تهیه رب پلو شیرازی روی لینک مطلب کلیک کنید.

۳۴- انواع غذا با برنج و گوشت چرخ کرده

طرز تهیه غذاهای ایرانی خوشمزه با برنج و گوشت چرخ کرده

برای تهیه غذاهای مختلف با گوشت چرخ کرد و برنج، هم از گوشت چرخ کرده مخلوط گوساله و گوسفندی و هم از گوشت چرخ کرده گوساله به تنهایی می‌توانید استفاده کنید. برای استفاده از برنج هم برنج ایرانی را در اولویت قرار دهید. ما یک فهرست انواع غذای برنجی و نونی با گوشت چرخ کرده و برنج را برای شما آماده کرده‌ایم. این لیست شامل چند خوراک با برنج و گوشت چرخ کرده، انواع لایی پلو با گوشت چرخ کرده و پلوهای مجلسی با گوشت چرخ کرده و برنج است که یک ایده عالی برای غذای خودمانی و دورهمی محسوب می‌شوند. برای مطالعه طرز تهیه انواع غذا با برنج و گوشت چرخ کرده و مشاهده فیلم طرز تهیه برخی از این غذاها روی لینک مطلب کلیک کنید.

۳۵- انواع غذا با برنج و مرغ

انواع غذا با مرغ و برنج جزو غذاهای ایرانی با برنج است

اگر عاشق طعم مرغ هستید و برای وعده ناهار نیز به خوردن برنج عادت کرده‌اید، قطعا هیچ انتخابی برای شما بهتر از ترکیب مرغ و برنج نیست. تنوع انواع غذا با مرغ و برنج آنقدر زیاد است که اگر هر روز هم همین ترکیب را برای ناهار انتخاب کنید، باز هم گزینه‌های جدیدی پیش رویتان وجود دارد.

شما می‌توانید به جای درست کردن غذای ساده با مرغ و برنج انواع خورشت و پلوهای مخلوط‌ را با طعم‌های مختلف آماده کنید و از مرغ در این غذاها استفاده کنید. مهم نیست به دنبال یک غذای ساده و چند دقیقه‌ای برای ناهار با برنج و مرغ هستید یا دوست دارید یک غذای جدید با مرغ و برنج را امتحان کنید روی لینک مطلب طرز تهیه غذاهای مختلف با مرغ و برنج کلیک کنید.

۳۶- انواع رشته پلو مجلسی و ساده

رشته پلو از انواع غذاهای ایرانی با برنج برای مهمانی و دورهمی

«رشته پلو» از جمله غذاهای اصیل ایرانی است و همان‌طور که از اسم آن پیداست، با برنج و رشته پلویی درست می‌شود. در شهرهای مختلف مثل تهران، مشهد، کرمانشاه، اردبیل، شاهرود و … رشته پلو به روش‌های مشابه تهیه می‌شود و به صورت ساده، با مرغ، گوشت چرخ کرده، کوفته قلقلی، سیب زمینی، قارچ و به صورت رشته پلو خالی بدون اضافه کردن برنج و … می‌توان آن را درست کرد.

طرز تهیه رشته پلو اصلا سخت نیست و با مواد ساده‌ای، می‌توانید این غذا را به عنوان غذای مجلسی و مهمانی آماده و سرو کنید. برای مطالعه طرز تهیه رشته پلو به چند روش مختلف روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

۳۷- ته چین لبو

ته چین لبو یک غذای ایرانی خوشمزه با برنج است

«ته چین لبو» یکی از خوشرنگ و لعاب‌ترین انواع ته چین است که علاوه بر ظاهر جذابی که دارد، بسیار خوشمزه است. برای تهیه این غذای ایرانی با برنج هم می‌توانید از گوشت قرمز و هم از تکه‌های مرغ استفاده کنید.

برای تهیه این ته چین خوشمزه با گوشت و لبو ابتدا باید گوشت سردست گوسفندی را به اندازه دلخواه خرد کنید. پیاز را رنده کنید و در روغن سرخ کنید. در ادامه گوشت‌های خرد شده را برای چند دقیقه تفت دهید و بعد مقداری فلفل سیاه، ادویه کاری و زعفران به آن اضافه کنید. حالا کمی آب به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید گوشت بپزد. وقتی گوشت پخت آن را ریش ریش کنید. برای مطالعه طرز تهیه ته چین لبو به چند روش مختلف با گوشت و مرغ روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

۳۸- ته چین فیروزکوهی

ته چین گوشت و لبو یا ته چین فیروزکوهی از غذاهای خوشمزه ایرانی با برنج

ته چین فیروزکوهی یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای فیروزکوه و دماوند است که برای تهیه آن از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. ته چین فیروزکوهی را برخی با لبو و بعضی دیگر بدون لبو و با آلو و قیسی درست می‌کنند. گوشت گوسفندی هم یکی از مواد اصلی در طرز تهیه ته چین فیروزکوهی است. برای مطالعه طرز تهیه ته چین فیروزکوهی به ۲ روش روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

فهرست غذاهای با برنج

در این مقاله لیست متنوعی از غذاهای ایرانی با برنج را برایتان آماده کردیم. این غذاها جزو غذاهای اصیل یا محلی ایرانی هستند که بسیار هم پرطرفدارند. برای اطلاع از طرز تهیه غذاهای جدید با برنج به این لیست سر بزنید چون این فهرست به مرور تکمیل خواهد شد و می‌توانید برای تهیه غذاهای با برنج از این مقاله غذاهای ایرانی با برنج کمک بگیرید.

سوالات متداول

انواع غذاهای ایرانی با برنج کدامند؟

زرشک پلو با مرغ

کرفس پلو

دمی گوجه یا استانبولی پلو

لوبیا پلو

کشمش پلو

جزو انواع غذاهای ایرانی با برنج هستند.

غذای محلی با برنج چی بپزم؟

انار پلو

کله پاچه پلو

کلم پلو

هویج پلو

شکر پلو

از جمله انواع غذاهای محلی با برنجی هستند.

غذای جدید با برنج چی بپزم؟

کرفس پلو، کله پاچه پلو، شکر پلو و کشمش پلو مازندرانی از جمله غذاهای برنجی هستند که شاید تا به حال امتحان نکرده باشید.

 

کالابرگ الکترونیک