طرز تهیه ۱۸ غذا با گوشت چرخ کرده و برنج لذیذ و مجلسی + فیلم

طرز تهیه ۱۸ غذا با گوشت چرخ کرده و برنج لذیذ و مجلسی + فیلم


25 بهمن 1402 . زمان مطالعه: 17 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه ۱۸ مدل غذا با گوشت چرخ کرده و برنج رستورانی + فیلم

انواع غذا با گوشت چرخ کرده و برنج جزو محبوب‌ترین غذاهای برنجی برای دورهمی و مهمانی هستند. این غذاها با گوشت چرخ کرده هم خوشمزه و هم مقوی هستند و به راحتی می‌توانید آنها را در وعده‌های اصلی غذایی شام یا ناهار قرار بدهید. شما می‌توانید گوشت چرخ کرده را به صورت مخلوط و لایی پلو با برنج دم بگذارید یا به صورت گوشت قلقلی درست کنید و بعد از دم کشیدن برنج آن را روی برنج بچینید و سرو کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه انواع غذا با گوشت چرخ کرده و برنج را بخوانید.

 

انواع غذا با گوشت چرخ کرده و برنج

برای تهیه غذاهای مختلف با گوشت چرخ کرد و برنج، هم از گوشت چرخ کرده مخلوط گوساله و گوسفندی و هم از گوشت چرخ کرده گوساله به تنهایی می‌توانید استفاده کنید. برای استفاده از برنج هم برنج ایرانی را در اولویت قرار دهید. در ادامه فهرست انواع غذای برنجی و نونی با گوشت چرخ کرده و برنج را برای شما آماده کرده‌ایم. این لیست شامل چند خوراک با برنج و گوشت چرخ کرده، انواع لایی پلو با گوشت چرخ کرده و پلوهای مجلسی با گوشت چرخ کرده و برنج است که یک ایده عالی برای غذای خودمانی و دورهمی محسوب می‌شوند.

برای تهیه انواع غذا با گوشت چرخ کرده و برنج شما به موادی مثل گوشت چرخ کرده، برنج ایرانی یا برنج خارجی، پیاز داغ، انواع حبوبات مثل عدس، زرشک، ادویه جات مختلف از جمله زردچوبه، نمک، فلفل سیاه و زعفران، سبزیجات خشک معطر، رب گوجه فرنگی، روغن مایع و روغن جامد، کشمش پلویی و … نیاز دارید که می‌توانید این مواد را به صورت آنلاین، تلفنی یا حضوری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش تهیه کنید.

۱- کباب تابه‌ای

کباب تابه ای یک غذای ایرانی خوشمزه با گوشت چرخ کرده و برنج است

«کباب تابه‌ای» از آن غذاهایی است که هم بچه‌ها دوستش دارند و هم بزرگترها. این غذای ایرانی با گوشت چرخ کرده و برنج طعمی شبیه کباب کوبیده دارد اما هم طرز تهیه آسان‌تری دارد و هم زمان کمتری را بابت آماده کردن و پخت آن، صرف می‌کنید.

اغلب افراد ترجیح می‌دهند کباب تابه‌ای را با برنج سرو کنند و برخی هم کباب تابه‌ای را به عنوان یک غذای نونی میل می‌کنند.  کباب تابه ای که به آن کباب دیگی هم می گویند مناسب کسانی است که برای شام و ناهار دوست دارند یک غذای فوری با گوشت چرخ کرده و برنج تهیه کنند. برای مطالعه طرز تهیه کباب تابه‌ای روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

۲- ساطری پلو خراسان

ساطری پلو با گوشت چرخ کرده قلقلی

«ساطری‌ پلو» یکی از پلوهای خوشمزه استان خراسان است که در طرز تهیه آن از برنج، گوشت چرخ کرده قلقلی و کشمش استفاده می‌شود. البته این پلوی خوشمزه مجلسی را بنا به ذائقه و سلیقه افراد هم با گوشت قلقلی مرغ و هم با گوشت قرمز چرخ کرده می‌توانید تهیه کنید.

در مرحله اول از طرز تهیه ساطری پلو مجلسی ابتدا هویج‌ها را پوست کنده و به صورت خلالی خرد کنید. بهتر است هویج‌ها بسیار ریز خرد شوند. کمی روغن در ماهیتابه بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید تا هویج‌ها نیم‌پز شده و کمی نرم شوند. برای مشاهده ادامه مراحل تهیه این غذا با گوشت چرخ کرده و برنج، روی لینک طرز تهیه ساطری پلو کلیک کنید.

۳- ماش پلو

ماش پلو یا پلو ماش از جمله غذاهای محبوب و اصیل با برنج و گوشت چرخ کرده
«ماش پلو» یا «پلو ماش» از جمله غذاهای محبوب و اصیل برای شام و ناهار مقوی و اتفاقا یک غذا با گوشت و برنج مقوی و مفید است. در برخی شهرهای خراسان برای شام چهارشنبه سوری ماش پلو می‌پزند. ماش پلو ساده یا مجلسی را معمولا با گوشت چرخ کرده یا تکه‌های مرغ و حتی گوشت ماهیچه و گردن درست می‌کنند که طرز تهیه آن با گوشت چرخ کرده متداول‌تر است.

برای تهیه این غذای ساده و خوشمزه در یک قابلمه ماش‌های پاک شده را با مقداری آب به مدت ۳۰ دقیقه بپزید. لازم نیست ماش را بیش از حد بپزید چون در پلو له می‌شود. گوشت چرخ‌ کرده را با پیاز و ادویه و مقداری نمک مزه‌دار کنید و در روغن به صورت قلقلی تفت دهید تا خوب سرخ شود. ادامه و جزییات مراحل تهیه این غذا با گوشت چرخ کرده و برنج را می‌توانید با کلیک روی لینک مقاله طرز تهیه ماش پلو بخوانید. فیلم طرز تهیه ماش پلو را هم در مطلب تماشا کنید.

۴- دلمه بادمجان با گوشت چرخ‌ کرده

«دلمه بادمجان» یا «بادمجان شکم پر» با گوشت چرخ کرده و برنج

«دلمه بادمجان» یا «بادمجان شکم پر» را یک غذای تبریزی و متعلق به شهرهای ترک زبان می‌دانند ولی شمالی‌ها هم آن را به شیوه مشابه درست می‌کنند و به مواد مورد استفاده در طرز تهیه دلمه بادمجان، سبزی‌های معطر محلی و مواد دیگر اضافه می‌کنند. البته این خوراک خوشمزه یک غذای محبوب در سراسر دنیاست.

در طرز تهیه دلمه بادمجان می‌توانید هم از بادمجان قلمی و هم از بادمجان دلمه‌ای استفاده کنید. در این غذای نونی با برنج و گوشت چرخ کرده، داخل بادمجان‌ها با مایه دلمه که شامل برنج،‌ گوشت چرخ کرده و سایر مخلفات است پر می‌شود. سپس دلمه در یک سس مخصوص پخته می‌شود. برای مطالعه طرز تهیه این غذا با گوشت چرخ کرده و برنج، روی لینک مقاله طرز تهیه دلمه بادمجان کلیک کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه ۴ مدل دسر با بستنی و بیسکویت خوشمزه و مجلسی

۵- آلبالو پلو

«آلبالو پلو» از پلوهای ایرانی مجلسی و جزو قدیمی‌ترین غذاهای ایرانی
«آلبالو پلو» از پلوهای ایرانی مجلسی و جزو قدیمی‌ترین غذاهای ایرانی است که به خصوص در فصل تابستان به عنوان یک غذای تابستانی و ضدعطش، هواداران فراوانی دارد. آلبالو پلو با گوشت چرخ کرده قلقلی جزو محبوب‌ترین رسپی‌های طرز تهیه آلبالو پلو و یک غذا با برنج و گوشت چرخ کرده مجلسی و لذیذ است. برای مشاهده مراحل طرز تهیه آلبالو پلو با گوشت قلقلی می‌توانید روی لینک مربوط به این مقاله کلیک کنید.

۶- گردو پلو

گردو پلو از جمله غذاهای عید چهارمحال و بختیاری با برنج و گوشت چرخ کرده
«گردو پلو» از جمله غذاهای محلی متعلق به استان چهارمحال و بختیاری و یکی از بهترین گزینه‌ها به عنوان یکی از غذاهای ایرانی مجلسی با گوشت چرخ کرده و برنج است. گردو پلو برای لیست مهمانی شام یا غذای ناهار هم انتخاب خوبی است.

همان‌طور که از اسم این غذا هم مشخص است، ماده اصلی در طرز تهیه گردو پلو، برنج و گردو و البته انواع گوشت است که گوشت چرخ کرده قلقلی مرسوم‌تر است. البته مواد دیگری هم در این غذا استفاده می‌شود که می‌توانید بنا به سلیقه و طبع خود آن را تغییر دهید. برای مشاهده مراحل طرز تهیه گردو پلو، روی لینک مقاله کلیک کنید.

۷- نخود پلو

نخود پلو با کشمش از غذاهای با برنج و گوشت چرخ کرده
«نخود پلو با کشمش» که شباهت زیادی هم به باقالی پلو دارد، یک غذای محبوب مازندرانی با برنج و البته نخود آبگوشتی است که به عنوان وعده اصلی و برای ناهار یا شام معمولا طبخ می‌شود. این غذای خوشمزه و مقوی آن‌قدر بین مردم شمال کشور جا افتاده است که آن را به عنوان یک غذای متداول در دورهمی‌هایشان هم درست می‌کنند. البته کل نواحی شمالی کشور، این غذا را به خوبی می‌شناسند و به دلیل طرز پخت راحت، در گیلان و دیگر شهرها هم به عنوان غذای مخصوص سحر ماه رمضان درست می‌کنند. نخود پلو را با انواع گوشت از جمله گوشت چرخ کرده به صورت قلقلی درست می‌کنند.

برای درست کردن نخود پلو باید چند ساعت نخودها را بخیسانید و بپزید. سپس گوشت چرخ کرده را با پیاز تفت دهید و به نخود‌ها اضافه کنید. برای مشاهده ادامه مراحل طرز تهیه نخود پلو، روی لینک مقاله کلیک کنید و فیلم طرز تهیه آن را هم تماشا کنید.

۸- اسفناج پلو

«اسفناج پلو» از جمله غذاهای محبوب ایرانی با گوشت چرخ کرده و برنج
«اسفناج پلو» از جمله غذاهای محبوب ایرانی با گوشت چرخ کرده و برنج است. در این پلوی مخلوط از هویج، نخود فرنگی، قارچ و سبزیجات دلخواه هم در کنار گوشت چرخ کرده می‌توانید استفاده کنید. برای تهیه این غذا با گوشت چرخ کرده و برنج، باید مواد لای برنج را آماده کنید و بعد بین برنج آبکش شده بریزید و دم کنید. برای مطالعه مراحل طرز تهیه اسفناج پلو با گوشت چرخ کرده قلقلی روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۹- مانی پلو دامغانی

مانی پلو دامغانی از غذاهای ایرانی با برنج و گوشت چرخ کرده
«مانی پلو» یکی از انواع پلوهای سنتی ایرانی و متعلق به منطقه دامغان در استان سمنان است. مانی پلو یکی از غذاهای مجلسی استان سمنان است و معمولا برای شام و ناهار مهمانی و به عنوان غذای نذری محرم هم سرو می‌شود. به نظر می‌رسد پلوهای مخلوط با انواع گوشت در این منطقه کویری از کشورمان بیشتر از سایر غذاها محبوب هستند. مانی پلو را با انواع گوشت درست می‌کنند که مانی پلو با گوشت چرخ کرده یکی از نسخه‌های راحت و پرطرفدار این پلوی لذیذ است.

برای درست کردن مانی پلو با گوشت قلقلی باید پلو را آماده کنید، گوشت قلقلی‌ها را هم به سبک خودتان جداگانه درست کنید و موقع سرو مانی پلو روی آن بگذارید. برای مشاهده مراحل طرز تهیه مانی پلو، روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۱۰- کلم پلو شیرازی

طرز تهیه کلم پلو شیرازی رستورانی با گوشت قلقلی
اسم «کلم پلو» با استان فارس و شیراز گره خورده است و جزو غذاهای مهم و محبوب این شهر به حساب می‌آید. در طرز تهیه این غذا از گوشت چرخ کرده قلقلی و کلم (ترجیحا کلم سر یا کلم سنگ) استفاده می‌شود. سبزی‌های ‌معطر تازه شامل شوید، ترخون و ریحان هم عطر خاصی به این غذا با گوشت چرخ کرده و برنج می‌دهند.

برای طرز تهیه کلم پلو شیرازی رستورانی با گوشت قلقلی ابتدا گوشت چرخ کرده مخلوط گوسفند و گوساله را آماده کنید. سپس یک عدد پیاز متوسط را روی گوشت رنده کنید. آب پیاز را بگیرید تا گوشت از هم وا نرود. آرد نخودچی (اختیاری است)، نمک، فلفل سیاه و فلفل قرمز را به اندازه دلخواه به این مخلوط اضافه کنید و تمام مواد را خوب با هم ورز بدهید. روی ظرف را با یک کیسه فریزر بپوشانید، مایه گوشت را در یخچال بگذارید و اجازه دهید کمی استراحت کند. برای مشاهده مراحل طرز تهیه کلم پلو شیرازی و مشاهده فیلم طرز تهیه آن روی لینک مقاله کلیک کنید.

۱۱- عدس پلو خرم آبادی (کشمش پلو)

عدس پلو خرم آبادی با گوشت چرخ کرده و برنج و خرما
«عدس پلو» از جمله انواع پلو مخلوط و جزو غذاهای خوشمزه ایرانی با برنج و گوشت چرخ کرده، چه برای مناسبت‌های مذهبی و نذری، چه مهمانی و یک ناهار خوشمزه برای ظهرهای گرم تابستان با ماست، دوغ و سالاد شیرازی است. «عدس پلو خرم آبادی» یکی از نسخه‌های خوشمزه عدس پلو با گوشت چرخ کرده است.
برای تهیه این غذای برنجی با گوشت چرخ کرده، ابتدا عدس‌ها را در یک قابلمه بریزید و روی آن‌ها آب بریزید، تا حدی که آب کاملا روی عدس‌ها را بپوشاند. حرارت را زیاد کنید تا آب شروع به جوشیدن کند. سپس حرارت را روی شعله متوسط تنظیم کنید و اجازه دهید عدس نیم‌پز شود. برای مشاهده ادامه مراحل طرز تهیه عدس پلو خرم آبادی روی لینک مطلب کلیک کنید.

حتما بخوانید  آشنایی با انواع گوشت قرمز و سفید و فواید آن ها

۱۲- باقالی پلو با گوشت چرخ کرده

باقالی پلو با گوشت چرخ کرده
«باقالی پلو با گوشت چرخ‌ کرده» یکی از خوشمزه‌ترین انواع غذا با گوشت چرخ کرده و برنج است. در طرز تهیه باقالی پلو با گوشت چرخ‌ کرده هم می‌توانید از گوشت چرخ‌ کرده سرخ شده و هم گوشت قلقلی استفاده کنید. این غذا با گوشت چرخ کرده و برنج سریع‌تر از باقالی پلو با ماهیچه یا گوشت تکه‌ای درست می‌شود و به همین خاطر برای شام و ناهار روزمره یک گزینه پرطرفدار است.

برای درست کردن باقالی پلو با گوشت قلقلی ابتدا باید پیاز را رنده کنید و آب آن را بگیرید. سپس گوشت چرخ‌ کرده را همراه با نمک، فلفل و زردچوبه به آن اضافه کنید. مواد را چند دقیقه ورز دهید و سپس به صورت قلقلی درست کنید. اندازه قلقلی‌ها باید کمی بزرگ‌تر از فندق باشد. برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه باقالی پلو با گوشت چرخ کرده روی لینک مطلب کلیک کنید.

۱۳- قیمه لاپلو

«قیمه لاپلو با گوشت چرخ کرده» یا «قیمه پلو»
«قیمه لاپلو با گوشت چرخ کرده» یا «قیمه پلو» همان‌طور که از اسمش پیداست، یک مدل لایی پلو خوشمزه با برنج و گوشت چرخ کرده و درواقع مخلوط پلو و خورشت قیمه است. قیمه پلو با گوشت چرخ کرده را به راحتی و در زمان کمی می‌توان تهیه کرد. این غذا هم برای شام و هم برای ناهار مناسب است. قیمه لاپلو را به روش‌های دمی و آبکش می‌توانید تهیه کنید. برای مطالعه مراحل و جزییات طرز تهیه قیمه لاپلو با گوشت چرخ کرده روی لینک مطلب کلیک کنید.

۱۴- استانبولی پلو

استانبولی پلو یکی از پلوهای پرطرفدار در سفره شام و ناهار ایرانی‌ها
«استانبولی پلو با گوشت چرخ کرده» یکی از پلوهای پرطرفدار در سفره شام و ناهار ایرانی‌ها است. استانبولی پلو با گوشت چرخ کرده جزو انواع غذای ایرانی با گوشت چرخ کرده و برنج است که ظاهرا پیشینه‌اش به زمان فتحعلی شاه قاجار برمی‌گردد. استانبولی با گوشت چرخ کرده را هم به صورت دمی و هم به صورت آبکش می‌توانید تهیه کنید.

از مواد مختلفی در تهیه استانبولی پلو استفاده می‌شود که برنج، گوشت چرخ کرده، سیب ‌زمینی و رب گوجه یا پوره گوجه‌فرنگی، اصلی‌ترین این مواد هستند. برای مشاهده جزییات طرز تهیه استانبولی پلو، می‌توانید روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۱۵- زیره پلو

طرز تهیه زیره پلو با گوشت چرخ کرده

«زیره پلو» یک پلوی لذیذ کرمانی است که می‌توانید آن را با انواع گوشت و حتی بدون گوشت درست کنید. یک روش تهیه زیره پلو درست کردن آن را گوشت چرخ کرده است. برای مطالعه طرز تهیه زیره پلو با گوشت چرخ کرده به عنوان یک غذای لذیذ با برنج و گوشت چرخ کرده روی لینک مطلب کلیک کنید.

۱۶- کرفس پلو

کرفس پلو با گوشت چرخ کرده

«کرفس پلو» یک پلوی مخلوط خوشمزه است که البته می‌توانید آن را با انواع گوشت قرمز و سفید به صورت چرخ کرده و حتی بدون گوشت هم درست کنید. کرفس پلو با گوشت چرخ کرده به عنوان یک غذای لذیذ با برنج و گوشت چرخ کرده یک ایده عالی برای غذای خودمانی و دورهمی است.

برای درست کردن کرفس پلو با گوشت قلقلی باید کرفس را با ادویه‌جات و پیاز تفت دهید و مقداری ادویه و سیر به آن اضافه کنید. سپس گوشت چرخ کرده و پیاز رنده شده را با هم ترکیب کنید و ادویه و سیر به آن اضافه کنید. مواد را خوب ورز دهید و به صورت قلقلی درآورید. سپس قلقلی‌ها را در مقدار کمی روغن سرخ کنید. برای مطالعه طرز تهیه کرفس پلو با گوشت قلقلی روی لینک مطلب طرز تهیه کرفس پلو کلیک کنید.

۱۷- عدس پلو

عدس پلو با گوشت چرخ کرده از جمله غذاهای خوشمزه با گوشت چرخ کرده و برنج است

«عدس پلو» به روش مجلسی و نذری معمولا با گوشت چرخ کرده طبخ می‌شود. در اولین قدم از طرز تهیه عدس پلو مجلسی، عدس و برنج را پاک کنید. عدس و برنج پاک کرده را در دو ظرف جداگانه با مقداری آب خیس کنید. روی برنج مقداری نمک بریزید. بهتر است عدس را از شب قبل خیس و چند بار آب آن را عوض کنید. برای برنج ایرانی، یک تا ۲ ساعت خیساندن هم کافی است. کشمش را هم در مقداری آب خیس کنید. عدس‌های خیس خورده را بپزید.

در فاصله پختن عدس، مایه گوشت قلقلی را درست کنید. برای تهیه گوشت قلقلی، پیاز را با قسمت درشت رنده کنید. آب آن را کاملا با دست بگیرید. این کار باعث جلوگیری از وا رفتن کوفته‌ها خواهد شد. سیر را با قسمت ریز، رنده کنید. پیاز و سیر رنده شده و آب گرفته را به گوشت چرخ کرده اضافه کنید. برای مطالعه طرز تهیه عدس پلو مجلسی و مشاهده فیلم آموزش تهیه آن روی لینک مطلب کلیک کنید.

بیشتر بخوانید: انواع خورشت با گوشت چرخ کرده

۱۸- لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده

لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده یک غذای لذیذ با برنج و گوشت چرخ کرده برای مهمانی و دورهمی

«لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده» از جمله غذاهای اصیل و سنتی ایرانی است که به عنوان یک غذای خوشمزه با گوشت چرخ کرده و برنج معمولا پای ثابت سفره ناهار و شام ایرانی در مهمانی و دورهمی هم است. برای درست کردن این غذای برنجی خوشمزه شما به گوشت چرخ کرده، برنج، لوبیا سبز، گوجه فرنگی یا رب گوجه و ادویه مخصوص لوبیا پلو به عنوان مواد اصلی این غذا نیاز دارید. برای مطالعه طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

سوالات متداول

غذای مجلسی با گوشت چرخ کرده و برنج چی درست کنم؟

برای تهیه غذای مجلسی با گوشت چرخ کرده و برنج می‌توانید آلبالو پلو، باقالی پلو با گوشت چرخ کرده، کلم پلو، مانی پلو، ساطری پلو و … درست کنید.

غذای نونی با برنج و گوشت چرخ کرده چی بپزیم؟

برای تهیه انواع غذای نونی با گوشت چرخ کرده و برنج می‌توانید غذاهایی مثل دلمه بادمجان را در دستور کار قرار دهید.

 

کالابرگ الکترونیک