طرز تهیه خورش کدو سبز (خورش کدو مسما) با گوشت یا مرغ

طرز تهیه خورش کدو سبز (خورش کدو مسما) با گوشت یا مرغ


15 تیر 1399 . زمان مطالعه: 4 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه خورش کدو سبز یا خورش کدو مسما مجلسی با گوشت یا مرغ

طرز تهیه خورشت کدو با کدو سبز از دیرباز مرسوم بوده است. طرز تهیه خورش کدو سبز در فصول بهار و تابستان به عنوان یکی خورش لذیذ و فوری حسابی پرطرفدار است. به همین منظور بد نیست طرز تهیه این خورشت با گوشت لذیذ به عنوان یک غذای ایرانی مفید را در مجله کوروش بخوانید.

 

طرز تهیه خورش کدو سبز مجلسی و خوشمزه

 

طرز تهیه خورش کدو سبز یا خورش کدو مسما مجلسی و خوشمزه

 

مواد لازم برای ۶ نفر

 

گوشت گوسفند یا گوساله: ۳۰۰ گرم

پیاز متوسط: ۲ عدد

سیر: ۲ حبه

گوجه فرنگی:۳ عدد پوره شده

رب گوجه فرنگی: ۱ و ½ قاشق غذاخوری

کدو سبز متوسط: ۳ عدد

نمک، فلفل و زردچوبه: به مقدار لازم

آب جوش: ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار

 

طرز تهیه

 

طرز تهیه خورش کدو سبز یا خورش کدو مسما مجلسی و خوشمزه

 

طرز تهیه خورش کدو سبز با گوشت چرخکرده و مرغ هم مرسوم است و دقیقا به همین ترتیب است. در این دستور پخت ما از گوشت تکه‌ای گوسفند یا گوساله استفاده می‌کنیم. ابتدا پیازها را نگینی خرد کنید و در روغن تفت دهید تا سبک و طلایی شوند. سپس حبه‌های سیر ریز خرد شده را اضافه کنید و تفت دهید. وقتی بوی سیر بلند شد گوشت تکه‌ای شسته شده را اضافه کنید و در روغن به همراه پیاز تفت دهید. فلفل و زردچوبه را اضافه کنید و همراه با گوشت و پیاز تفت دهید تا طعم خامی ادویه گرفته شود.

وقتی گوشت تفت خورد، رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و تفت دهید تا طعم خامی رب گرفته شود. سپس پوره گوجه فرنگی را اضافه کنید. صبر کنید آب گوجه فرنگی گرفته شود سپس آب جوش را اضافه کنید تا گوشت خورش روی شعله ملایم گاز بپزد و جا بیفتد.

در این فاصله کدوها را پوست بگیرید و در روغن در حد طلایی شدن تفت دهید. وقتی گوشت خورش پخت، نمک خورش را اندازه کنید و سپس کدوهای سرخ شده را به خورش اضافه کنید. یک ساعت دیگر خورش را روی شعله ملایم گاز بپزید و صبر کنید تا خورش جا بیفتد و غلیظ شود.

 

فوت و فن‌های طرز تهیه خورش کدو سبز و خورش کدو مسما

 

طرز تهیه خورش کدو سبز یا خورش کدو مسما مجلسی با گوشت یا مرغ

 

*در صورت تمایل به خورش کدو سبز می‌توانید مقداری غوره اضافه کنید که در این صورت خورش کدو غوره مسما خواهید داشت که به اندازه خورش غوره مسما بادمجان لذیذ و خوشمزه است.

 

*اضافه کردن لپه به خورش کدو اختیاری است و اتفاقا طعم آن را هم خوشمزه می‎‌کند. برای ترشی خورش هم به دلخواه می‌توانید از یک یا دو عدد لیموعمانی استفاده کنید.

 

*می‌توانید چند عدد گوجه گیلاسی هم تفت دهید و همراه با کدو سرخ شده به خورش اضافه کنید.

 

*یک روش دیگر پخت خورش کدو سبز این است که به جای رب گوجه فرنگی هم می‌توانید از رب انار استفاده کنید.

 

*اگر گیاهخوار هستید به جای گوشت از قارچ، سویا معمولی یا کبابی یا حتی پنیر کبابی برای طبخ خورش کدو سبز و سایر انواع خورشت می‌توانید استفاده کنید.

 

*یزدی‌ها برای درست کردن خورش کدو سبز از سرکه شیره استفاده می‌کنند. از سرکه شیر به جای رب انار یا رب گوجه فرنگی و پوره گوجه می‌توانید استفاده کنید که در این صورت یک خورش ملس خواهید داشت.

 

*طرز تهیه خوراک مرغ با کدو سبز هم مرسوم است. در این صورت کدوهای سرخ شده یا گریل شده را در کنار خوراک مرغ و حتی خوراک گوشت، استیک و خوراک ماهی می‌توانید سرو کنید. خوراک کدو سبز را به عنوان یکی غذای نونی سریع و خوشمزه هم می‌توانید میل کنید که طرز تهیه آن شبیه یتیمچه و راتاتویی یا رتتویی فرانسوی است.

 

 

کالابرگ الکترونیک