لیست طرز تهیه انواع خورشت ایرانی خوشمزه و مجلسی + فیلم

لیست طرز تهیه انواع خورشت ایرانی خوشمزه و مجلسی + فیلم


21 فروردین 1403 . زمان مطالعه: 29 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
لیست کامل طرز تهیه انواع خورشت ایرانی خوشمزه و مجلسی

انوع خورشت در فرهنگ غذایی ما ایرانی‌ها جایگاه ویژه‌ای دارند. داشتن یک لیست انواع خورش مجلسی، انواع خورشت با مرغ، انواع خورشت با گوشت، انواع خورش با گوشت چرخ کرده و محبوب‌ترین خورش های ایرانی از انواع خورشت مجلسی تا ساده و خلاصه محبوب‌ترین خورش‌های ایرانی حسابی کار راه‌انداز است. اگر بتوانید یک خورش مجلسی جا افتاده و خوشمزه درست کنید، هنر آشپزی خودتان را در پختن غذاهای ایرانی ثابت کرده‌اید. خورش های ایرانی معمولا ترکیب آبداری از گوشت، حبوبات و سبزیجات هستند. در این مطلب از سرویس آشپزی در مجله کوروش به طرز تهیه انواع خورش‌های ایرانی خوشمزه ساده و مجلسی می‌پردازیم. فیلم طرز تهیه برخی از این خورشت‌ها را هم در متن می‌توانید تماشا کنید.

انواع خورش مجلسی و ساده ایرانی

خورشت‌های مجلسی ایرانی معمولا برای مهمانی و غذای مجلسی ایده مناسبی هستند. برای درست کردن انواع خورشت ایرانی از موادی مثل گوشت گاو و گوساله، گوشت گوسفند، گوشت چرخ کرده، سویا، گوشت مرغ، ماهی و میگو، حبوبات مختلف مثل لوبیا چیتی، لوبیا قرمز، لپه، سبزی خورشتی، روغن، پیاز داغ، رب گوجه، رب انار، ادویه جات مختلف مثل زعفران، نمک، فلفل و زردچوبه و برنج برای سرو کنار خورشت استفاده می‌شود که همه این مواد را می‌توانید به روش‌های حضوری، تلفنی و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

خورش قورمه سبزی

طرز تهیه قورمه سبزی

لازم به توضیح نیست که خورش قورمه سبزی چه جایگاهی در لیست غذاهای مهمانی ایرانی ها دارد. هر چند قورمه سبزی در شهرهای مختلف ترکیب سبزی متفاوتی دارد. ولی طرز تهیه این خورش شبیه هم است و راز اصلی خوشمزه شدن آن هم پخت آرام روی حرارت ملایم است. ترکیبات اصلی خورش قورمه سبزی یا خورشت سبزی، سبزی قورمه، لوبیا و گوشت است برای مطالعه طرز تهیه قورمه سبزی مجلسی و جا افتاده و خوشرنگ روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

خورشت سبزی

خورشت سبزی از انواع خورشت های ایرانی با ریشه جنوبی

خورشت سبزی اهوازی و دزفولی همان قورمه سبزی یا خورش قورمه سبزی مرسوم است که البته تفاوت‌هایی در جزییات پخت آن وجود دارد؛ مثلا خورشت سبزی را گاهی با لوبیا چشم بلبلی هم درست می‌کنند. ترکیب سبزی که در این خورش به کار می‌رود هم کمی با ترکیب سبزی قورمه بقیه شهرها فرق می‌کند. اتفاقا روش تهیه خورشت سبزی در شیراز هم به همین صورت است. برای مطالعه طرز تهیه خورشت سبزی روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

خورش قیمه

طرز تهیه خورش قیمه

خورش قیمه را معمولا به عنوان یک غذای مخصوص نذری و مراسم های رسمی و مذهبی می دانند. مواد اصلی خورش قیمه، گوشت، لپه و سیب زمینی هستند. برای پخت آن هم باید لپه را از شب قبل بخیسانید و چند بار آب آن را عوض کنید.

از طعم دهنده های خورش قیمه، می توان به زعفران، لیمو عمانی، گلاب و دارچین اشاره کرد. در ضمن بد نیست بدانید که قیمه در زبان ترکی به معنی گوشت تکه‌ شده است که اشاره به تکه ‌های گوشت خرد شده در این خورش دارد. به همین دلیل در گذشته به هر غذایی که در آن از گوشت تکه‌ شده استفاده می‌شده قیمه می‌گفتند. برای مطالعه چند مدل طرز تهیه خورش قیمه مجلسی روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

خورش آلو اسفناج

طرز تهیه و فوت و فن های خورش آلو اسفناج

خورش آلو اسفناج علاوه بر طعم بی نظیرش، خواص زیادی هم دارد. ترکیب اسفناج، آلو و گوشت، آن را به گزینه ای عالی برای مهمانی ها تبدیل کرده است. می توانید خورش آلو اسفناج را با گوشت و مرغ یا گوشت چرخ کرده درست کنید. خورش آلو اسفناج را می توانید شیرین، ترش و ملس درست کنید. و برای طعم دهی بیشتر از زعفران و دارچین استفاده کنید. معمولا خورش آلو اسفناج را با آب کم و غلیظ درست می کنند. برای مطالعه طرز تهیه خورش آلو اسفناج مجلسی با گوشت یا مرغ روی لینک مطلب کلیک کنید.

خورش باقلا قاتق شمالی

خورش باقلا قاتق شمالی

اهالی گیلان و رشت، لیست متنوعی از خورش های جذاب و خوشمزه دارند. خورش باقلا قاتق یکی از محبوب ترین غذاهای شمالی است که در آن از مواد ساده ای مثل لوبیا کشاورزی یا باقلا شمالی، سیر، شوید و تخم مرغ استفاده می شود. این خورش هم تنگ آب و غلیظ است و معمولا با سیر ترشی و برنج کته ای سرو می شود. به جای باقلا کشاورزی هم می توانید از باقالی تازه در طرز تهیه باقالی قاتق استفاده کنید. طرز تهیه این غذای محلی ایرانی را در لینک طرز تهیه خورش باقلا قاتوق مجلسی رشتی و شمالی  مطالعه کنید.

خورش کرفس

طرز تهیه خورش کرفس خوشمزه و لعابدار

هر چند برخی افراد با خورش کرفس رابطه چندان خوبی ندارند ولی معمولا این اعتقاد وجود دارد که اگر خورش کرفس دوست ندارید، یعنی خورش کرفس خوبی نخورده اید. خورش کرفس علاوه بر طعم لذیذش، خواص و فواید بسیار زیادی هم دارد. در ضمن برای فصول گرم سال، به عنوان یک غذای مناسب برای جلوگیری از گرمازدگی شناخته می شود. خورش کرفس را با لوبیا یا بدون لوبیا می توان درست کرد.

همچنین در کنار کرفس از سبزی های دیگری مثل جعفری و نعنا هم استفاده می شود. اما برای درست کردن خورش کرفس، باید مراحل تهیه را به درستی رعایت کنید و رازهای خوشمزه شدن آن را بدانید. برای مطالعه طرز تهیه خورش کرفس مجلسی به روغن افتاده روی لینک مطلب کلیک کنید.

خورش به آلو

طرز تهیه خورش به آلو

یکی از خوشمزه‌ ترین خورش ‌های پاییزی، خورش به آلو است که با مرغ، گوشت قرمز، گوشت چرخ کرده و گوشت بوقلمون تهیه می‌شود. این خورش خوشمزه ایرانی در شهر‌های مختلف مثل کرمان و شیراز، به شیوه های متفاوتی درست می شود.

همچنین می توان در آن از مواد غذایی مختلفی استفاده کرد. انواع گوشت، به، آلو بخارا و چاشنی هایی مثل زعفران، دارچین و فلفل از مواد اصلی خورش به آلو هستند. می توانید در خورش به آلو، از لپه هم استفاده کنید. خورش به آلو را معمولا با طعم ملس درست می کنند ولی برخی هم طرفدار طعم شیرین یا ترش آن هستند. برای مطالعه طرز تهیه خورش به آلو با مرغ یا گوشت روی لینک مطلب کلیک کنید.

خورش آلو

طرز تهیه خورش آلو

خورش آلو همان طور که از اسمش پیداست با آلو بخارا، آلو جنگلی یا خورشتی می توان درست کرد. در این خورش می توانید از هویج یا سیب زمینی هم استفاده کنید. برخی افراد طرفدار خورش آلو بدون گوشت هستند. بعضی ها هم ترجیح می دهند در آن از گوشت های مختلف مثل گوشت مرغ، گوشت قرمز یا کوفته قلقلی استفاده کنند. در هر حال خورش به آلو، به عنوان یک غذای اصیل و مجلسی ایرانی یکی از انواع خورشت های خوشمزه شمالی و مناسب مهمانی است. برای مطالعه روی لینک مطلب خورش قیمه آلو و خورش آلو بدون گوشت کلیک کنید.

خورش بامیه

طرز تهیه خورش بامیه

با رسیدن فصل گرما، خورش بامیه  پای خودش را به سفره های ایرانی باز می کند. این غذای خوشمزه و مقوی را می توان با مرغ و گوشت درست کرد. برخی هم در آن از آلو و کمی لپه استفاده می کنند. این خورش برای کودکان در حال رشد و سالمندان برای رشد و تقویت استخوان‌ها و درمان پوکی استخوان بسیار مفید است. همچنین به عنوان یک خورش مناسب فصل گرما به کار می رود. بامیه در طب سنتی نیز طبع سرد و تر دارد و برای رفع عطش و تشنگی مناسب است. برای مطالعه طرز تهیه خورش بامیه مجلسی با گوشت یا مرغ روی لینک مطلب کلیک کنید.

خورش شش انداز

طرز تهیه خورش شش انداز

خورش شیش انداز یا شش انداز را یکی از انواع خورشت های محبوب و محلی گیلانی است. اما در شهرهای دیگر مثل شیراز، زنجان، قزوین، مازندران و … هم درست می ‌شود. این خورش خوشمزه، مخصوص و باب طبع گیا‌ه خوارهاست و در آن از هیچ گوشتی در آن استفاده نمی‌ شود. مواد اصلی خورش شش انداز، بادمجان، گردو، رب انار و ادویه های مختلف مثل زردچوبه، نمک و فلفل است. البته این خورش را با لبو، هویج، کدو و حتی خرما هم درست می کنند. برای مطالعه طرز تهیه خورش شش انداز روی لینک مطلب کلیک کنید.

خورش کنگر

طرز تهیه خورش کنگر

خورش کنگر از جمله غذاهایی است که می توانید آن را از اواخر تابستان تا اوایل زمستان درست کنید. هر چند کنگر را می توان با ماست هم مخلوط کرد و به عنوان یک پیش غذا میل کرد ولی خورش آن بسیار پرطرفدار است.

کنگر برای مبتلایان به کبد چرب هم غذای مناسب و مفید است و در ضمن به تسریع جریان خون و کم خونی هم کمک می کند. این خورش لذیذ را معمولا کم آب می پزند و در آن از انواع گوشت ها مثل مرغ، گوسفند، بوقلمون و گوش چرخ کرده هم استفاده می شود. علاوه بر کنگر، در این خورش از سبزی هایی مثل جعفری و نعنا هم به کار می رود. برای مطالعه طرز تهیه خورشت کنگر با گوشت و مرغ روی لینک مطلب کلیک کنید.

خورش دال عدس

خورش دال عدس

خوزستانی ها طرفدار پر و پا قرص خورش دال عدس هستند و معمولا آن را با فلفل تند درست می کنند. استفاده از انواع گوشت هم دراین غذا، اختیاری است. خورش دال عدس را می توان با نان و برنج سرو کرد و از آن دسته غذاهایی است که زمان پخت کوتاهی دارد. دال عدس، سیب زمینی، رب گوجه و سیر جزو مواد اصلی این غذا به شمار می روند.

حتما بخوانید  طرز تهیه پلو سنگ سیر کردی به 2 روش

می توانید برای این که طعم ترشی هم به آن بدهید، از کمی تمیر هندی استفاده کنید. هر چند این غذا به عنوان یک غذای اصلی در جنوب کشور به کار می رود ولی به عنوان پیش غذا هم می توانید آن را در کنار دیگر غذاها سرو کنید. برای مطالعه طرز تهیه خورشت دال عدس هندی یا جنوبی روی لینک مطلب کلیک کنید.

خورش گیجاواش شمالی

طرز تهیه خورش گیجاواش شمالی

گیجاواش یا گیجاواش تره هم جزو خورش های محلی شمالی است که با یک سبزی محلی درست می شود. سبزی گیجاواش، تخم مرغ یا تخم اردک، سیر تازه اجزای اصلی تشکیل دهنده آن هستند. در طرز تهیه خورش گیجاواش برای طعم دهی بیشتر هم از انواع ادویه ها و گرد لیمو استفاده می شود. در این غذا همچنین خبری از گوشت نیست و می توان آن را در کنار ماهی سرو کرد. برای مطالعه طرز تهیه خورش گیجاواش تره گیلانی روی لینک مطلب کلیک کنید.

خورش مرغ افشاری

دستور پخت خورش مرغ افشاری مجلسی

 

خورش مرغ افشاری در اصل خورش مرغ است که با برنج سرو می شود. مرغ و قیسی جزو مواد اصلی این خورش مجلسی هستند و برای طعم و عطر بیشتر از زعفران دم کرده هم استفاده می شود. پیش از هر چیز در طرز تهیه این خورش باید با فوت و فن گرفتن بوی زهم خورش آشنا باشید.

استفاده از نمک، فلفل و زعفران و خواباندن مرغ در این مخلوط، برای حداقل ۳ تا ۴ ساعت، می تواند طعم خورش را تا حد زیادی لذیذ و خوشمزه کند. استفاده از هویج و چند برگ بو هم گزینه تکمیلی برای گرفتن بوی بد مرغ است. برای مطالعه روی لینک مطلب طرز تهیه خورش مرغ افشاری مجلسی کلیک کنید.

 

خورش انار بیج

طرز تهیه خورش انار بیج

 

خورش انار بیج یا انار آویج شمالی یک غذای مناسب مراسم و مهمانی ها در استان گیلان است. شمالی ها معمولا این غذا را به عنوان غذای اصلی شب یلدا به کار می برند. انار بیج حتی در لیست غذاهای جهانی جای خود را محکم کرده است. این غذای مقوی و سرشار از ویتامین با مرغ، مغز گردو، آب انار و سبزی انار بیج درست می شود.

سبزی آن هم ترکیبی از نعنا، جعفری، گشنیز، اسفناج، تره، چوچاق و خالواش است. اگر به سبزی محلی دسترسی ندارید، می توانید آن را حذف کنید. استفاده از سیر تازه یا سیر حبه هم در خورش انار بیج، اختیاری است. برای مطالعه طرز تهیه خورش انار بیج گیلانی مرغ یا گوشت روی لینک مطلب کلیک کنید.

خورش اسپناساک

طرز تهیه خورش اسپناساک

خورش اسپناساک با نام خورش اسفناج هم معروف است. در اصل شمالی ها به اسفناج، اسپناساک می گویند. البته در کنار اسفناج، از جعفری، گشنیز و تره هم استفاده می شود. گوشت گوسفندی هم جزو اصلی آن است که می توانید با سیر و هویج و تخم مرغ در این غذا به کار ببرید.

شمالی ها خورش اسپناساک را معمولا برای کودکانی که در سن رشد هستند می پزند چون باعث تقویت بدن آن ها می شود. همچنین ورزشکاران آن زا در برنامه غذایی خود جا می دهند. خورش اسپناساک برای خانم های باردار هم یک گزینه عالی جهت تقویت بنیه است. برای مطالعه طرز تهیه خورش اسپناساک به روش مازندارنی روی لینک مطلب کلیک کنید.

خورش طلا کوله غورابه

طرز تهیه خورش طلا کوله غورابه

خورش طلاکوله هم یک خورش شمالی است که هم با گوشت می توان درست کرد و هم با مرغ. علاوه بر مرغ، گردو، جعفری، نعنا، گشنیز و آب غوره جزو مواد اصلی این غذا به شمار می روند. بهتر است گردو را چرخ و از گوشت بدون استخوان هم استفاده کنید.

در کنار دیگر سبزی ها، استفاده از تره هم اختیاری است. البته فراموش نکنید که سبزی ها را کاملا خرد کنید و زیادی هم سرخ نکنید تا تلخ نشود. این خورش نیز مانند دیگر انواع خورشت های ایرانی با برنج یا کته سرو می شود. برای مطالعه طرز تهیه خورش طلا کوله غورابه گیلانی روی لینک مطلب کلیک کنید.

خورش بلدرچین

طرز تهیه خورش بلدرچین

خورش بلدرچین یکی از انواع خورشت های مجلسی است که البته نکته مهم در آن گرفتن بوی زهم گوشت بلدرچین است. سس پرتقال و رب گوجه، دو ماده ای هستند که در این غذا به کار می روند و به خوبی از پس گرفتن این بوی بد برمی آیند. سس پرتقال را معمولا باید در ۵ دقیقه آخر، به بلدرچین های در حال پخت اضافه کرد تا کاملا به خورد بلدرچین برود و بلدرچین‌ها طعم غلیظ پرتقال را به خود بگیرند.

می توانید این خورش را هم در فر و هم بدون فر درست کنید. خورشت بلدرچین مجلسی با سس پرتقال را به همراه سیب زمینی پوره شده یا سبزیجات سرو می شوند. برای مطالعه طرز تهیه خورش بلدرچین مجلسی روی لینک مطلب کلیک کنید.

خورش هندی شاهی کورما یا شاهی قورمه

خورش هندی شاهی کروما یا شاهی قورمه

خورش شاهی کورما یک غذای «سلطنتی» هندی و مغولی است که مواد اصلی تشکیل دهنده آن، مرغ پخته شده در یک سس تند خامه‌ای است. این غذا با آجیل و کشمش سرخ شده، تزیین می‌شود. ادویه‌های هندی تند و معتدل هم برای عطر و طعم بهتر، در آن به کار می رود. شاهی کورما به‌ طور سنتی در سس سفید پخته و با یک ورق نقره فوق‌العاده نازک در آشپزخانه مغول‌‌ها و برای امپراطورها سرو می‌ شده است. معمولا در این غذا از گوشت مرغ بدون استخوان استفاده و در نهایت هم با برنج، سرو می شود. برای مطالعه طرز تهیه خورش هندی شاهی کورما روی لینک مطلب کلیک کنید.

خورش لبو

طرز تهیه خورش لبو

خورش لبو یا خورش چغندر قرمز معمولا با گوشت مرغ یا گوشت قرمز پخته می شود  و در نهایت هم رنگ قرمز جذاب و اشتهابرانگیزی دارد. لبو، لواشک، زعفران و شکر هم از دیگر موادی هستند که در طرز تهیه این غذای خوشرنگ و خوش طعم به کار می روند.

لبو و گوشتی به کار رفته در این خورش، علاوه بر طعم لذیذ، به آن ارزش غذایی بالایی هم می دهد و برای کسانی که فشار خون بالایی دارند و به بیماری های قلبی دچار هسند، غذای مناسبی است. برای مطالعه طرز تهیه خورش لبو با چغندر قرمز با گوشت و مرغ روی لینک مطلب کلیک کنید.

خورش انار و بادمجان

خورش انار و بادمجان یک خورشت مجلسی با اصالت تهرانی و شمالی

یکی از انواع خورشت های تهرانی‌ های قدیمی برای شب یلدا، خورش و خوراک انار و بادمجان است. البته این غذا را شمالی هم به حساب می آورند. فیله بدون استخوان مرغ، بادمجان، آب انار و دانه های آن از مواد اصلی تشکیل دهنده این غذای مجلسی هستند. به جای آب انار از رب انار هم می توان استفاده کرد. اگر هم می خواهید غذایتان طعم ملس داشته باشد، به آن کمی شکر اضافه کنید. این غذای خوشمزه معمولا با برنج سرو می شود. برای مطالعه طرز تهیه خورش انار و بادمجان روی لینک مطلب کلیک کنید.

خورش میگو

طرز تهیه خورش میگو

جنوبی ها با غذاهای دریایی پیوند محکمی دارند. خورش میگو هم یکی از غذاهای محبوب این بخش از کشور است. جنوبی ها خورش میگو را با سبزی و رب گوجه، تهیه و طعم آن هم با فلفل تند، منحصر به فرد می کنند.

در طرز تهیه این خورش، از ادویه هایی مثل فلفل سیاه، فلفل چیلی، فلفل پاپریکا و ادویه گراماسالا به کار می روند و با سرکه سفید و سیر طعم بیشتری به آن می دهند. خورش میگو جنوبی معمولا با برنج زعفرانی و انواع ترشی سرو می شود. برای مطالعه طرز تهیه خورش میگو با رب گوجه به سبک جنوبی روی لینک مطلب کلیک کنید.

خورش ماست

طرز تهیه خورش ماست

خورشت ماست قبل از این ‌که یک غذای اصلی باشد یک پیش غذای محبوب ایرانی و اصالتا اصفهانی است. این خورش به روش‌ های دیگر در شهرهای شمالی کشور و همچنین استان همدان پخته می‌شود. خورش ماست را می توان با گوشت گوسفند یا مرغ تهیه کرد. در ضمن شکر، خلال مغز بادام و مغز پسته از اجزای اصلی آن هستند. برای مطالعه طرز تهیه خورش ماست اصفهانی رستورانی کشدار روی لینک مطلب کلیک کنید.

خورش خلال کرمانشاهی

طرز تهیه خورش خلال کرمانشاهی 

کرمانشاهی ها خورش خلال را به عنوان یک غذای مخصوص مهمانی تهیه می کنند. این خورش پر از تکه های گوشت‌ گوسفندی قیمه شده، خلال بادام و زرشک و گلاب است. همچنین در زمان پخت باید دقت شود که رنگ آن شفاف و خوشرنگ باشد. یعنی خورش خلال به هیچ وجه نباید دچار تیرگی شود. برای مطالعه طرز تهیه خورش خلال کرمانشاهی مجلسی روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

خورش پیچاق قیمه

طرز تهیه خورش پیچاق قیمه 

اردبیلی ها پیچاق قیمه را به عنوان یک غذای مخصوص نذری و عزاداری در مراسم مذهبی می پزند. پختن این غذا در ماه رمضان هم متداول است. گوشت گوسفندی، خلال بادام و تخم مرغ از مواد اصلی خورش پیچاق قیمه هستند. در این غذا همچنین از ترکیب ادویه های مختلفی درست می شود که در مجله کوروش به طور کامل توضیح داده ایم. برای مطالعه طرز تهیه خورش پیچاق قیمه مجلسی اردبیل روی لینک مطلب کلیک کنید و فیلم طرز تهیه آن را هم تماشا کنید.

خورش قلیه ماهی

طرز تهیه قلیه ماهی

خورش قلیه ماهی جنوبی ها شهره عام و خاص است. از ترکیب ماهی های دریای جنوب و سبزی هایی که در آن به کار می رود، می توان یک قلیه ماهی لذیذ درست کرد. اما این که دقیقا در این غذا از چه سبزی هایی و به چه میزان استفاده کنید، در مقاله طرز تهیه قلیه ماهی به طور کامل توضیح داده شده است. شما می توانید همه فوت و فن های این غذای مجلسی را در لینک طرز تهیه قلیه ماهی یاد بگیرید و فیلم طرز تهیه آن را هم تماشا کنید.

خورش غوره مسما با مرغ و بادمجان

طرز تهیه غوره مسما با مرغ و بادمجان

خورش غوره مسما هم جزو غذاهای لذیذ شمالی است. در طرز تهیه این خورش، از گوشت مرغ یا اردک یا گوشت قرمز می توان استفاده کرد. بادمجان، گوجه فرنگی و غوره از دیگر مواد اصلی این غذای گیلانی به شمار می روند. همان طور که از مواد اولیه آن مشخص است، این خورش طعم ترشی دارد و می توانید با شکر، کمی طعم آن را ملایم و ملس کنید. برای مطالعه طرز تهیه غوره مسما با مرغ و بادمجان روی لینک مطلب کلیک کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه استانبولی پلو با گوشت چرخ کرده به ۲ روش آبکش و دمی

خورش کدو مسما

طرز تهیه خورش کدو مسما

کدو به خاطر خواص درمانی زیادی که دارد، در طرز تهیه انواع غذاها یا بورانی های مختلف به کار می رود. خورش کدو مسما، یکی از غذاهای محبوب فصل تابستان و بهار است که از ترکیب کدو سبز با گوشت گوسفندی یا مرغ تهیه می شود. برای مطالعه طرز تهیه این غذای پرخاصیت و خوشمزه روی لینک مطلب طرز تهیه خورش کدو سبز یا خورش کدو مسما مجلسی با گوشت و مرغ روی لینک مطلب کلیک کنید.

خورش لوبیا چیتی

طرز تهیه خورش لوبیا چیتی به 2 روش

یکی از خوشمزه ترین خورشت هایی که شاید خیلی از افراد طعم آن را نچشیده باشند، خورشت لوبیا چیتی است. درست کردن این غذا بسیار ساده است و طعم بی نظیری دارد. طرز تهیه خورش لوبیا چیتی به ۲ روش با گوشت یا با قارچ و بدون گوشت مرسوم است. برای مطالعه طرز تهیه خورش لوبیا چیتی روی لینک مطلب کلیک کنید.

خورش چغاله بادام

طرز تهیه خورش چغاله بادام

خورش چغاله بادام با گوشت، مرغ یا سایر انواع گوشت ماکیان یک خورش خوشمزه برای منوی ناهار و لیست شام است. با فرا رسیدن فصل بهار، پای چاغاله بادام یا چغاله بادام هم به بازار باز می‌شود.

هر چند با این میوه خوشمزه می‌توانید ترشی چغاله بادام درست کنید یا آن را به صورت آماده با نمک سرو کنید، ولی خورش چغاله بادام هم یکی از غذاهایی است که می‌توانید با بادام کال یا نارس درست کنید و از طعم و فواید سلامتی آن بهره ببرید.

برای خواندن مراحل طرز تهیه خورش چغاله بادام را به ۲ روش مرحله به مرحله روی لینک مطلب کلیک کنید. همچنین می‌توانید نکات و فوت و فن‌های پخت خورش چاقاله بادام را هم در همین مقاله بخوانید.

خورش کنگر قیمه

مراحل طرز تهیه خورش کنگر قیمه

طرز تهیه خورشت کنگر قیمه شباهت زیادی به طرز تهیه قیمه دارد، با این تفاوت که برای درست کردن این غذا از تکه‌های کنگر نیز استفاده می‌کند. وجود کنگر در این غذا موجب می‌شود تا خورشت شما طعم فوق‌العاده و متفاوتی پیدا کند.

خورش قیمه کنگر به خاطر وجود کنگر خواص زیادی دارد و برای افرادی دیابتی و افرادی که به کم خونی مبتلا هستند، بسیار مفید است.برای مطالعه مراحل طرز تهیه خورشت کنگر قیمه با گوشت قرمز یا مرغ روی لینک مطلب کلیک کنید.

خورش ترشی قورمه اردبیل

طرز تهیه خورش ترشی قورمه اردبیل

خورش ترشی گورما اردبیل یکی از محبوب‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی این شهر است که به دلیل ترکیب طعم‌های مختلفی که در آن به کار رفته است، طعمی فوق‌العاده دلچسب دارد. این غذا با نام خورش لوبیا چشم بلبلی یا خورش آلوی اردبیل نیز شناخته می‌شود. اردبیلی‌ها این خورش مجلسی را در مهمانی‌ها و دورهمی‌های خود درست می‌کنند.

در اولین مرحله از طرز تهیه خورش ترشی قورمه اردبیل باید پیاز را رنده کنید. مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و روی شعله گاز قرار دهید. سپس تا زمانی که پیازها سبک شوند، آن‌ها را در روغن سرخ کنید.

برای مطالعه ادامه مراحل و فوت و فن‌های طرز تهیه خورش ترشی قورمه اردبیلی روی لینک مطلب کلیک کنید.

خورش قیمه مشهدی

مراحل طرز تهیه خورش قیمه مشهدی

خورش قیمه مشهدی یکی از معروف‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای محلی استان خراسان است که شباهت زیادی به خورش قیمه دارد، اما با ادویه‌هایی متفاوت و عطر و بویی خاص و ناب آماده می‌شود.

طرز تهیه خورش قیمه مشهدی بسیار راحت است و آشنایی با فوت و فن‌های این غذا به شما کمک می‌کند تا این خورش فوق‌العاده را با همان عطر و طعم جذابش آماده کنید. اگر دوست دارید طرز تهیه قیمه حرم امام رضا را یاد بگیرید و یا ادویه مخصوص قیمه مشهدی آشنا شوید، روی لینک مطلب کلیک کنید.

خورش به قیمه به روش تهرانی

 طرز تهیه خورش به قیمه

«خورش به با قیمه» که به خورش «به قیمه» معروف است، جزو غذاهای اصیل ایرانی به حساب می‌آید که اتفاقا به عنوان یک خورش مجلسی در مهمانی‌ها و دورهمی‌ها هم سرو می‌شود. ترکیب به با لپه، علاوه بر مقوی بودن، طعم ملس و خوشمزه‌ای را به این خورش می‌دهد که با ذائقه بسیاری افراد جور در می‌آید.

برای تهیه خورش قیمه با به، باید گوشت را جداگانه با پیاز و ادویه‌ها بپزید. لپه‌ها را بعد از خیساندن و آبکشی، با مقداری آب بپزید و میوه به را هم به صورت جداگانه با کمی روغن تفت دهید. در نهایت همه مواد اولیه را با هم ترکیب کرده و بپزید.

این مدل خورش به را می‌توانید بنا به سلیقه خود به صورت ملس با شکر یا با آبلیمو طعم‌دار و سرو کنید. برای مشاهده جزییات مراحل تهیه خورش به قیمه، روی لینک مطلب کلیک کنید.

قلیه میگو

قلیه میگو از خورش های خوشمزه و لذیذ ایرانی

قلیه میگو یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای جنوبی و جزو غذاهای شب یلدا در استان‌های جنوبی ایران از جمله خوزستان، بندرعباس و بوشهر است. در این خورش ایرانی لذیذ از میگو و سبزیجات معطر استفاده می‌شود و علاوه بر مقوی و پرخاصیت بودن، بسیار خوشمزه است. روش تهیه قلیه میگو بندرعباسی و خوزستانی در کلیات شبیه هم است. برای مطالعه طرز تهیه خورش قلیه میگو روی لینک مطلب کلیک کنید.

خورشت قیمه بادمجان

خورشت قیمه بادمجان از انواع خورش مجلسی ایرانی است

«قیمه بادمجان» از انواع خورش قیمه و جزو خورشت‌های سنتی و معروف ایرانی است. هر چند طرز تهیه خورش قیمه بادمجان شباهت زیادی به قیمه مجلسی دارد، اما استفاده از بادمجان در این غذا طعم شگفت‌انگیزی به آن می‌بخشد. طرز تهیه خورش قیمه بادمجان مجلسی با گوشت خورشتی بیشتر مرسوم است اما قیمه بادمجان را با گوشت قلقلی و همچنین قیمه بادمجان مرغ هم درست می‌کنند. برای مطالعه طرز تهیه قیمه بادمجان روی لینک مطلب کلیک کنید.

خورش سبزی فسنجان گیلانی

طرز تهیه خورش سبزی فسنجان از انواع خورشت ایرانی

شاید اولین بار که اسم «خورش سبزی فسنجون» را بشنوید، این سوالات به ذهنتان برسد. این خورشت شمالی با گردو و سبزی، در اصل متعلق به گیلان و شهر لاهیجان است که شباهت زیادی به خورش فسنجان دارد ولی در آن از سبزی‌های محلی شمالی مثل چوچاق، خالواش و … هم استفاده می‌شود، بنابراین عطر و طعم فوق‌العاده‌ای دارد. معمولا در خورش سبزی فسنجان از مرغ تکه‌ای یا گوشت قلقلی استفاده می‌شود.

برای درست کردن سبزه فسنجون گیلانی در ابتدا، سبزی‌های معطر شمالی را بشویید و اجازه دهید آب خود را از دست بدهند. سپس آنها را به صورت ریز و ساطوری خرد کنید. می‌توانید از سبزی خشک هم استفاده کنید. اگر سبزی معطر شمالی ندارید، می‌توانید از نعناع، برگ چغندر، تره، گشنیز، پونه یا دیگر سبزی‌های معطر استفاده کنید. سبزی‌های خرد شده را کنار بگذارید.

برای مطالعه مراحل و جزییات طرز تهیه خورشت فسنجان سبزی روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

انواع خورش با گوشت تکه‌ای قرمز و خورشتی

انواع خورش با گوشت تکه‌ای قرمز و خورشتی

 

در فرهنگ ما ایرانی‌ها اکثر قریب به اتفاق انواع خورشت با گوشت قرمز تکه‌ای تهیه می‌شوند. درواقع گوشت قرمز یکی از اصلی‌ترین بخش‌های انواع خورشت‌ اصیل ایرانی را تشکیل می‌دهد. اما طرز تهیه انواع خورشت‌های ایرانی با گوشت چگونه است و کدام خورش‌های گوشتی برای پذیرایی از مهمان‌ها گزینه بهتری هستند؟ برای مطالعه طرز تهیه انواع مختلف خورش با گوشت قرمز تکه‌ای و خورشتی روی لینک مطلب کلیک کنید و فیلم آموزش تهیه بعضی از این خورش‌ها را هم تماشا کنید.

انواع خورشت با گوشت چرخ کرده

انواع خورشت با گوشت چرخ کرده در لیست خورش های مجلسی ایرانی

انواع «خورشت با گوشت چرخ‌ کرده» معمولا با ذائقه اکثر ما ایرانی‌ها سازگار هستند. به‌طورمعمول برای درست کردن انواع خورش مجلسی هم از گوشت چرخ‌ کرده سرخ شده و هم گوشت قلقلی استفاده می‌شود.

برای درست کردن انواع خورشت با گوشت چرخ‌ کرده سریع و مجلسی گزینه‌های زیادی پیش روی شما قرار دارد. می‌توانید یک خورش مجلسی با گوشت چرخ‌ کرده درست کنید و یا این بار با گوشت چرخ‌ کرده یک خورشت سریع، سنتی و محلی در کنار برنج آبکش یا برنج کته تهیه کنید.برای مطالعه طرز تهیه انواع خورشت با گوشت چرخ‌ کرده روی لینک مطلب کلیک کنید.

انواع خورشت با مرغ

طرز تهیه انواع خورش با مرغ

مرغ محبوب‌ترین پروتئین حیوانی در دنیا است و از آنجایی که چربی و مضرات کمتری نسبت به گوشت قرمز دارد، برای درست کردن انواع غذا پرکاربرد است. این ماده غذایی جایگاه ویژه‌ای در آشپزی ایرانی دارد. در آشپزی ایرانی تنوع غذاهایی که با مرغ تهیه می‌شوند، بسیار زیاد است و امکان درست کردن خورشت‌های مختلف با مرغ به جای گوشت قرمز نیز وجود دارد. در طرز تهیه خورشت با مرغ هم می‌توانید از سینه مرغ استفاده کنید و هم ران و دیگر بخش‌های مرغ را به خورشت اضافه کنید.

اما انواع خورشت با مرغ چطور تهیه می‌شوند؟ آیا می‌دانید راز خوشمزه شدن خورشت مرغ چیست؟ سریع‌ترین خورش با مرغ کدام است و برای تهیه یک خورش خوشمزه با گوشت مرغ برای مهمانی به چه مواد اولیه‌ای نیاز داریم؟ برای مطالعه طرز تهیه انواع خورشت با مرغ روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

انواع خورشت فسنجان با گوشت و گیاهی

انواع خورشت فسنجان با گوشت و گیاهی در لیست خورشت های مجلسی ایرانی

«خورش فسنجان» یکی از خوشمزه‌ترین و محبوب‌ترین انواع خورش‌های مجلسی ایرانی است که در اکثر مهمانی‌ها و مجالس سرو می‌شود. جالب است بدانید که در مناطق شمال غربی ایران مثل تالش از کلمه «ویز» به جای گردو استفاده می‌شود و واژه «اینجن» نیز به معنای ساییدن است. در مناطق مرکزی ایران به فسنجون «ویزاینجن» می‌گویند. برخی روایات نیز وجود دارد که نشان می دهد فسنجان ریشه در واژه اسفندگان دارد.

به طور معمول طرز تهیه فسنجون با مرغ مجلسی از سایر روش‌های پخت این غذا رایج‌تر است، اما در مناطق مختلف ایران این غذا را به روش‌های مختلفی با گوشت تکه‌ای، گوشت بلدرچین، گوشت اردک (مرغابی) و گوشت قلقلی و حتی به صورت فسنجون وگان نیز درست می‌کنند.

یکی از متفاوت‌ترین انواع خورش فسنجون نیز خورش فسنجون با گوشت تکه‌ای است. برای تهیه این غذا به جای مرغ باید از گوشت گوسفند تکه‌ای یا گوشت تکه‌ای گوساله استفاده کنید. برای مطالعه چند مدل طرز تهیه خورشت فسنجان با انواع گوشت قرمز و سفید و فسنجان وگان روی لینک مطلب کلیک کنید و فیلم طرز تهیه خورشت فسنجان را هم در این مطلب تماشا کنید.

 

 

کالابرگ الکترونیک