طرز تهیه غذای ترکی خورش فاصولیه با مرغ یا گوشت

طرز تهیه غذای ترکی خورش فاصولیه با مرغ یا گوشت


19 شهریور 1399 . زمان مطالعه: 4 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه غذای ترکی خورش فاصولیه با مرغ یا گوشت

غذاهای ترکی از جمله محبوب‌ترین انواع غذا و خوراک در سرتاسر دنیا به خصوص در خاورمیانه و کشورهای آسیایی هستند. یکی از این غذاهای ترکیه‌ای خوشمزه فاصولیه، فاسولیه یا فاسولیا است که هم در ترکیه و یونان و هم در کشورهای عربی یک غذای ناهار و شام بسیار پرطرفدار است. فاصولیه را با لوبیا سفید یا لوبیا سبز و هم به عنوان خورش و هم خوراک طبخ می‌کنند و درست کردن آن با گوشت و بدون گوشت به صورت گیاهی هم مرسوم است. در ارومیه به این غذا خورش لوبیا سفید می‌گویند. طرز تهیه غذای ترکی و بین‌المللی خورش فاصولیه با مرغ یا گوشت را در مجله کوروش بخوانید.

 

 

طز تهیه غذای ترکی خورش فاصولیه

طرز تهیه غذای ترکی خورش فاصولیه با مرغ یا گوشت

مواد لازم برای ۶ نفر

 

لوبیا سفید: ۲۰۰ گرم

گوجه فرنگی: ۴ عدد

پیاز: ۱ عدد متوسط

گوشت گوسفند: ۲۵۰ گرم

رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری

لیموعمانی: ۲ عدد

نمک، فلفل و زردچوبه: به مقدار دلخواه

زعفران دم کرده غلیظ: ۱ قاشق مرباخوری

فلفل تند: ۱ عدد

آویشن یا سماق: به مقدار دلخواه

 

طرز تهیه

 

طرز تهیه غذای ترکی خورش فاصولیه با مرغ یا گوشت

مرحله اول

 

برای درست کردن غذای ترکی خورش فاصولیه یا فاسولیه ابتدا باید از شب قبل لوبیاها را بخیسانید و چند بار آب لوبیاها را عوض کنید. گوشت شسته شده را به صورت ریز و قیمهای خرد کنید. سپس پیاز را نگینی خرد کنید و در کمی روغن تفت دهید. گوشت قیمه‌ای خرد شده را به پیازهای طلایی شده اضافه کنید و مقداری تفت دهید. زردچوبه و فلفل را هم اضافه کنید و با گوشت سرخ کنید.

 

مرحله دوم

 

حالا گوجه فرنگی‌های پوره شده را اضافه کنید. وقتی آب گوجه فرنگی‌ها کشیده شد، رب گوجه فرنگی را هم اضافه کنید و با گوشت سرخ کنید. وقتی رنگ رب باز شد لوبیاها را به همراه آب جوش اضافه کنید و صبر کنید تا خورش فاصولیه یا فاسولیه روی شعله ملایم گاز خوب بپزد و جا بیفتد. در اواسط پخت لیمو عمانی و فلفل تند را اضافه کنید. بعد از پختن و نرم شدن گوشت و لوبیا نمک خورش را انداره کنید و زعفران را هم اضافه کنید و ۱۵ دقیقه بعد زیر خورش را خاموش کنید.

 

طرز تهیه غذای ترکی خورش فاصولیه با مرغ یا گوشت

 

خورش فاصولیه یا فاسولیه یا فاسولیا یا همان خورش لوبیا سفید ارومیه را با گوشت مرغ هم به همین ترتیب می‌توانید درست کنید. در این صورت لوبیاها را جداگانه بپزید چون گوشت مرغ سریع می‌پزد. در صورت تمایل به جای مرغ یا گوشت از سویا تکه‌ای استفاده کنید تا یک خورش گیاهی خوشمزه داشته باشید.

 

خورش فاصولیه را با لوبیا سبز (همان لوبیاهای لوبیا پلو) هم می‌توانید درست کنید. در این صورت باید لوبیا سبز را خرد کنید، کمی به همراه گوشت تفت دهید و بگذارید که در خورش فاسولیا خوب بپزند. خورش فاصولیه را با نان به صورت خوراک فاصولیه یا با برنج سرو کنید. موقع سرو می‌توانید در صورت تمایل روی خورش به سبک ترک‌ها آویشن یا سماق بریزید.

 

 

کالابرگ الکترونیک