۳ درس مهم از ایلان ماسک در زمینه رهبری کسب و کار

۳ درس مهم از ایلان ماسک در زمینه رهبری کسب و کار


31 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
3 درس مهم از ایلان ماسک در زمینه رهبری کسب و کار

با نگاهی به کارنامه و عملکرد ایلان ماسک از جمله بزرگترین کارآفرینان جهان می توان نکات زیادی در زمینه راه اندازی و رهبری کسب و کار آموخت. راه اندازی و رهبری کسب و کار هرچند کوچک کار چندان ساده‌ای نیست. در این مسیر شاید یکی از بهترین گزینه ها نگاهی به روش ها و مسیری است که رهبران موفق دیگر طی کرده‌اند. ایلان ماسک دومین کارآفرین در سیلیکون ولی بود که موفق به راه اندازی سه شرکت با ارزش بیش از یک میلیارد دلار شد. پی پل، اسپیس ایکس و تسلا موتورز از جمله کمپانی هایی بودند که ایلان ماسک بنیان گذار آن ها بود. در این مقاله از مجله کوروش نگاهی به عملکرد ایلان ماسک در زمینه رهبری کسب و کار  انداخته ایم.

 

 

رهبری کسب و کار به روش ایلان ماسک

 

رهبری کسب و کار به روش ایلان ماسک

 

همانطور که تونی رابینز متخصص توسعه فردی می گوید هر موفقیت یک سرنخی از خود بر جای می گذارد. به همین دلیل است که وقتی افراد در زمینه کاری خود موفق هستند، باید سعی کرد تا از آن ها یاد گرفت. مهم نیست که شما آنه ا را دوست دارید یا از آن ها متنفر هستید. یا اینکه معتقد باشید که آن ها از سبک شما متفاوت است. مهم نیست بیزینس آن ها را دوست دارید یا نه. اگر آن ها در زمره افراد  و یا رهبران موفق باشند، تخصص و شیوه رهبری آن ها در کسب و کار برای شما مفید خواهد بود.

 

 

خبرسازی مدیر عامل تسلا

 

ایلان ماسک از جمله کارآفرینان بزرگ جهان است که کارنامه کاری او حاکی از  موفقیت در کسب و کارهای مختلف است. مدیرعامل تسلا هر روز خبرساز می‌شود. قیمت سهام تسلا مدام در حال افزایش است. تمامی خبرها به این معنی است که ایلان ماسک کاملاً به کاری که می کند واقف است. بنابراین بهتر است از او یاد گرفت و از آموخته های خود در این زمینه برای رشد و توسعه کسب و کار استفاده کرد.

 

 

بیشتر بخوانید » داستان زندگی موفق ترین کارآفرینان دنیا « 

 

 

درس اول از ایلام ماسک: اگر در کسب و کار و رهبری آن زمین خوردید، دوباره بلند شوید

 

درس اول از ایلام ماسک: اگر در کسب و کار و رهبری آن زمین خوردید، دوباره بلند شوید

 

مانند تمام افراد موفق ایلان ماسک هم تجربه های زیادی در زمینه شکست در کسب و کار داشته است. او بارها در نقش رهبری قرار گرفته و بارها حتی از شرکت خودش برکنار شده است. حتی در یک برهه از تاریخ و در یک مدت کوتاهی شرکت اکتشافات فضایی اسپیس ایکس تسلا و ماسک در آستانه ورشکستگی قرار گرفت. اما هیچکدام از تجربه شکست مانعی برای او نشد. هنگامی که ایلان‌ماسک سقوط کرد، دوباره بلند شد. با این تفاوت که این بار قوی تر و توانا تر به نظر می رسید.

حتما بخوانید  معرفی و خلاصه کتاب «نسل پنجم بازاریابی» اثر فیلیپ کاتلر

 

 

تفاوت بین برنده و بازنده

 

در تجارت هیچ چیز به طور کامل با برنامه ریزی پیش نمی رود. تفاوت بین برنده و بازنده در تعداد دفعاتی است که دوباره بلند می شوند و با یادگیری از اشتباهات گذشته خود دوباره تلاش می کنند.  باید بتوانید از چنین مسیری عبور کنید و از  شکست های گذشته درس بگیرید. در چنین شرایطی در مسیر کسب و کار خود به موفقیت های چشمگیری دست خواهید یافت. اما اگر با هر شکست بازی را رها کرده و ناامید شوید، قطعا نمی توانید یک کسب و کار موفق و قدرتمند داشته باشید. در چنین شرایطی حتی نمی‌توانید در نقش رهبری به دیگران کمک کنید. چرا که خود کارها را نیمه رها کرده اید.

 

 

بیشتر بخوانید » عادت های جالب رهبران و کارآفرینان موفق دنیا «

 

 

درس دوم از ایلان ماسک: اهمیت پرسونال برندینگ در رهبری و مدیریت کسب و کار

 

درس دوم از ایلان ماسک: اهمیت پرسونال برندینگ در رهبری و مدیریت کسب و کار

 

ایلان ماسک از بسیاری جهاد نسبت به کسب و کارها و شرکت هایی که تاسیس کرده مشهور تر است. دلیل این موضوع اهمیت او به پرسونال برندینگ است. ماسک اهمیت پرسونال برندینگ را به خوبی درک کرده است. همین درک عمیق از این موضوع باعث شده تا نام او از کمپانی هایش بیشتر شهره باشد. وقتی ماست کاری را انجام می دهد، برند شخصی خود را به عنوان سرمایه هوشمند به میان می آورد. این روزها پرسونال برندینگ در تمامی کسب و کارها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 

 

اهمیت آموزش پرسونال برندیگ به کارکنان

 

اهمیت آموزش پرسونال برندیگ به کارکنان

 

تمامی افراد در کسب و کار از کارکنان گرفته تا بنیانگذاران و حتی فردی که در نقش رهبری قرار می‌گیرد باید به بحث پرسنال برندینگ اهمیت ویژه‌ای دهد. حتی در برخی مواقع لازم است در شرکت یک متخصص در این زمینه را استخدام کرد. متخصصی که وظیفه آموزش به کارکنان در زمینه پرسونال برندینگ را بر عهده بگیرد. مطمئن باشید مردم قبل از اینکه به محصولات و خدمات شما اطمینان کنند، ابتدا باید شما را بشناسند. آن ها دوست دارند شما را بشناسند و به شما اعتماد کنند. در مرحله بعد از محصولات و خدمات شما استفاده خواهند کرد. شاید بهتر باشد به جای این که در ابتدا به بحث برند تجاری پرداخته شود، موضوع پرسونال برندینگ در کسب و کار ها جدی گرفته شود.  پرسونال برندینگ دارایی مهم و پر رنگ شما در شروع و ادامه کسب و کار است.

 

 

بیشتر بخوانید » ترندهای مدیریت برندینگ در دیجیتال مارکتینگ ۲۰۲۱ «

 

 

درس سوم از ایلان ماسک می گوید برای موفقیت در رهبری کسب و کار متفاوت باشید

 

درس سوم از ایلان ماسک برای موفقیت در رهبری کسب و کار متفاوت باشید

 

ماسک در نقش رهبری یک فرد معمولی نیست. بهتر است بگوییم ایلان‌ ماسک یک مدیرعامل معمولی محسوب نمی شود. این موضوع را بسیاری از افرادی که او را دنبال می کنند به خوبی می دانند. ایلان ماسک مرتبا در توییتر مشغول ارسال توییت های مختلف و الگوهای رفتاری متفاوت است. بر خلاف مدیران سازمان ها و شرکت های دولتی او از آنچه می گوید هراس ندارد. منظور از هراس این است که او بدون دغدغه صحبت می کند. بیشتر شرکت های دولتی در قالب یک تیم روابط عمومی و به صورت مکتوب ارتباطات خود را پیش می برند. ایلان ماسک در کسب و کار اینگونه نیست. او آنچه را فکر می‌ کند بر زبان می‌ آورد. گاهی اوقات چنین عملکردی ممکن است او را به دردسر هم بیندازد. با این حال این دردسرها علاوه بر ایجاد فضای متفاوت و القای حس مثبت به افراد، در ساخت برند شخصی او نیز بسیار تاثیرگذار است.

حتما بخوانید  4 نکته مهم درباره راه اندازی پروژه های جدید در کسب و کار

 

 

اشتباه کنید

 

در رهبری کسب و کار اشتباه کنید

 

 

کارهایی که شما در نقش رهبری انجام می دهید نتایجش را خیلی زود در دیگران می بینید. شما به عنوان رهبر در شکل گیری رفتار کارکنان تاثیرگذار هستید. بنابراین سعی کنید تا در مدیریت کسب و کار خود متفاوت باشید و استثنایی عمل کنید. اگر می خواهید برجسته شوید و رشد کنید، باید اشتباه کنید. گاهی حتی اشتباهات شما باعث می شود تا شما شناخته شده تر شوید. در این میان ممکن است برخی از شما بیزار شوند. اصلا مهم نیست. همیشه آدم های زیادی هستند که شما را دوست ندارند. به خاطر ترس از قضاوت شدن افکار روشن خود را کنار نگذارید. متفاوت بودن می‌تواند تاثیر واقعی در رشد کسب و کار شما داشته باشد.

 

 

نکات ارزشمند در زمینه مدیریت و رهبری کسب و کار

 

نکات ارزشمند در زمینه مدیریت و رهبری کسب و کار

 

اگر کارآفرینان بزرگی چون ایلان‌ ماسک را می‌بینید که در زمینه کسب و کار و رهبری مدیریت کسب و کار خود به موفقیت رسیده اند بهتر است کمی دقیق تر شوید. شاید مطالعه زندگی و رفتارهای این افراد توانمند تاثیر مثبتی بر روی شما داشته باشد. آن ها معمولاً تصمیم های درست را در زمان مناسب گرفته اند. آن ها می‌ دانند که چه می خواهند. بهتر است برای موفقیت در کسب و کار،  رقبای خود را به خوبی بشناسید. استفاده از تکنولوژی و نوآوری نقش چشمگیری در پیشرفت شما دارد.

 

 

بیشتر بخوانید » ۷ گام هم برای تیم سازی موفق در کسب و کار «

 

 

اهمیت باور و یادگیری در مسیر رشد کسب و کار

 

اهمیت باور و یادگیری در مسیر رشد کسب و کار

 

باور به خود به صورت فردی و باور به کارکنان در نقش رهبری اهمیت زیادی در مدیریت کسب و کار دارد. باور باعث می‌ شود تا در میانه راه خسته نشوید و بتوانید بر مشکلات غلبه کنید. در این میان نقش یادگیری را نباید فراموش کرد. یادگیری در طول مسیر بسیار ارزشمند است. شما هر زمان نیازمند یادگیری هستید. ارتباطات خود را با افراد افزایش دهید. این ارتباطات در زمینه رهبری کسب و کار برای شما بسیار پررنگ هستند. برنامه‌ریزی کنید و اولویت های کاری خود و کارکنان تان را مشخص کنید. برنامه ریزی و سازماندهی به کارها در زمان مشخص کمک زیادی خواهد کرد. به بهره وری بیشتر فکر کنید و محدودیت ها را در ذهن خود از بین ببرید. هزینه ها را مدیریت کنید. رهبران موفق کسانی هستند که توانایی های خود را به خوبی می شناسند، مهارت های بیشتری کسب می کنند و هیچگاه ناامید نمی شوند.

 

 

منبع: entrepreneur

 

کالابرگ الکترونیک