معرفی و خلاصه کتاب «نسل پنجم بازاریابی» اثر فیلیپ کاتلر

معرفی و خلاصه کتاب «نسل پنجم بازاریابی» اثر فیلیپ کاتلر


16 شهریور 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
معرفی کتاب نسل پنجم بازاریابی اثر فیلیپ کاتلر

در اواسط سال ۲۰۲۰ میلادی، فیلیپ کاتلر در برخی رویدادها و مصاحبه ها اعلام کرد که قصد دارد کتاب نسل پنجم بازاریابی را عرضه کند. کتاب کاتلر ادامه کتاب های قبلی در سری نسل سوم و چهارم هستند. در کتاب نسل پنجم بازاریابی توجه زیادی به درک رابطه جدید برند و مصرف کننده شده است. در این میان فناوری در بین این رابطه قرار دارد. در این مقاله مجله کوروش به بررسی و خلاصه کتاب نسل پنجم بازاریابی اثر فیلیپ کاتلر پرداخته ایم.

 

فناوری و دیجیتالی شدن قهرمان نسل پنجم بازاریابی فیلیپ کاتلر

 

فناوری و دیجیتالی شدن قهرمان نسل پنجم بازاریابی فیلیپ کاتلر

 

در کتاب نسل پنجم بازاریابی، فناوری و دیجیتالی شدن قهرمان محسوب می شوند. فناوری یکی از مهم ترین بخش های بازاریابی است که فیلیپ کاتلر در این کتاب به آن پرداخته است. نویسنده بر تجربه مصرف کننده از طریق تعامل با فناوری تمرکز می کند. این که چطور برندها می توانند از راه دیجیتالی شدن با مصرف کننده ارتباط برقرار کنند. نکته مهمی که در این کتاب برجسته می شود، این است که مصرف کننده در حال حاضر از این فناوری استفاده می کند. یعنی به گونه ای او در حال حاضر دیجیتالی است. یکی از چالش های اصلی برندها، بحث فناوری است. چرا که آن ها باید مکانیزم هایی برای ایجاد ارتباط با مصرف کننده از طریق فناوری های جدید پیدا کنند.

 

بیشتر بخوانید: معرفی و خلاصه کتاب «آن ها می پرسند، شما پاسخ دهید» اثر مارکوس شریدن

 

 

اهمیت بازاریابی پیش بینی کننده در نسل پنجم بازاریابی فیلیپ کاتلر

 

اهمیت بازاریابی پیش بینی کننده در نسل پنجم بازاریابی فیلیپ کاتلر

 

فیلیپ کاتلر در کتاب نسل پنجم بازاریابی از اهمیت بازاریابی پیش بینی کننده سخن می گوید. اینکه ما چگونه رفتار بازار را پیش بینی کنیم. با استفاده از فناوری در آینده می توان رفتار بازار را پیش بینی کرد و در مسیر پیش بینی از استراتژی مناسب استفاده کرد. جمع آوری داده ها تاثیر چشمگیری در این مسیر دارند. پس از آن پردازش آن ها در مرحله بعدی قرار می گیرد.

 

 

پردازش داده ها

 

با پردازش داده ها، آن ها به اطلاعات مفیدی تبدیل می شوند. همه این ها از طریق تکنولوژی و فناوری صورت می گیرند. با توجه به این اطلاعات که یک ابزار بسیار قدرتمند هستند می توان پیش بینی کرد که چه اتفاقی برای مصرف کننده می افتد. پس از آن می توان الگوهایی را پیدا کرد که در آینده از استراتژی مناسب برای آن ها استفاده کرد. تجزیه و تحلیل داده ها نتایج به دست آمده و استفاده از آن ها یکی از رویکردهای مهم و تاثیرگذار در بازاریابی محسوب می شود.

حتما بخوانید  ۸ نکته جذاب کتاب «روزی روزگاری در هالیوود» اولین رمان کوئنتین تارانتینو

 

بازاریابی زمینه ای در کتاب نسل پنجم بازاریابی

 

بازاریابی زمینه ای در کتاب نسل پنجم بازاریابی

 

این مرحله از بازاریابی به نحوه شخصی سازی تجربه برای مصرف کننده بر اساس درک ما از او اشاره می کند. در مدل بازاریابی زمینه ای که فیلیپ کاتلر در کتاب نسل پنجم بازاریابی به آن اشاره کرده به جزئیات خوب رابطه با مصرف کننده اهمیت داده می شود. ما این جزئیات را مشخص می کنیم و در زمان مناسب و رسانه مناسب از آن استفاده می کنیم.

 

 

اهمیت هوش مصنوعی در نسل پنجم بازاریابی فیلیپ کاتلر

 

در این میان نقش هوش مصنوعی برای مشخص کردن پیام به هر فرد را نباید نادیده گرفت. کاتلر در بازاریابی زمینه ای به اهمیت استفاده از هوش مصنوعی در ایجاد تجربه شخصی سازی شده اشاره می کند. با استفاده از هوش مصنوعی می توان داده های ارزشمندی را از فعالیت مشتریان در ساعات مختلف روز، حالات روحی آن ها، لحظات خاص و حتی فعالیت های خاص آن ها به دست آورد. این اطلاعات به ما کمک می کند تا بدانیم زمان شروع و حرکت و چطور باید باشد.

 

بیشتر بخوانید » معرفی و خلاصه کتاب مشتریان گرسنه/ استیفن وانکر «

 

 

بازاریابی افزوده در کتاب نسل پنجم بازاریابی

 

بازاریابی افزوده در کتاب نسل پنجم بازاریابی

 

نویسنده کتاب نسل پنجم بازاریابی با اشاره به بازاریابی افزوده به چگونگی بهبود روابط بین انسان ها با استفاده از فناوری اشاره دارد. بر خلاف ترس بسیاری از افراد، هنگام از استفاده از فناوری های جدید، باید گفت که دیجیتالی شدن می تواند به بهبود روابط بین افراد کمک کند. فیلیپ کاتلر می گوید از طریق فناوری می توان به کانال های تماس جدید، روش های جدید و اطلاعات مفصل دست یافت. یکی از ترس های بزرگ در این زمینه این است که ماشین می تواند جایگزین انسان شود.

 

 

کمک فناوری به انسان در نسل پنجم بازاریابی

 

کمک فناوری به انسان در نسل پنجم بازاریابی

 

در رویکرد بازاریابی افزوده، به جای جایگزینی می توان از واژه کمک استفاده کرد. این که از فناوری برای انجام کارهای بهتر استفاده می کنند. هنگامی که یک انسان نمی تواند به هر دلیلی از پیچیدگی گرفته تا وقت گیر بودن و یا تکراری بودن در یک لحظه زمانی، کاری را انجام دهد، ماشین وارد عمل می شود. در این روش از فناوری به عنوان ابزاری استفاده می شود که به صورت خودکار انسان را هدایت می کند. به عنوان مثال در مرکز تماس به اطلاعات به روز و پردازش شده نیاز است. کاری که فناوری می تواند به راحتی برای انسان انجام دهد.

 

مفهوم بازاریابی چابک در کتاب نسل پنجم بازاریابی

 

مفهوم بازاریابی چابک در کتاب نسل پنجم بازاریابی

 

بازاریابی چابک از دید نویسنده کتاب نسل پنجم بازاریابی، یک شیوه مدیریتی است. شیوه ای که برای صرفه جویی در زمان و افزایش سرعت انجام پروژه های بزرگ طراحی شده است. با استفاده از این نوع بازاریابی شرایطی ایجاد می شود تا پروژه های بزرگ به چند بخش کوچک و شفاف تقسیم شوند. برنامه نویسان نرم افزار به خوبی با این روش مدیریتی آشنا هستند. فیلیپ کاتلر در این کتاب اشاره می کند که چگونه می توانید استراتژی بازاریابی خود را با استفاده از فناوری چابک تر و پویاتر کنید. چابکی به سرعت نیاز دارد. بنابراین بسیاری از کارها را می توان با استفاده از فناوری سرعت بخشید.

حتما بخوانید  معرفی و خلاصه کتاب سختی کارهای سخت اثر «بن هورویتز»

 

بیشتر بخوانید » معرفی و خلاصه کتاب «صفر به یک» اثر پیتر تیل «

 

 

اهمیت هوش مصنوعی از دید نویسنده کتاب نسل پنجم بازاریابی

 

اهمیت هوش مصنوعی از دید نویسنده کتاب نسل پنجم بازاریابی

 

نسل پنجم بازاریابی در کتاب فیلیپ کاتلر به گونه ای به معنای به کار بستن فناوری ها و تکنولوژی های مقلد انسان است. از این تکنولوژی ها برای ارایه خدمات با کیفیت پیش روی مشتری استفاده می شود. یکی از مهم ترین موضوعاتی که کاتلر در این کتاب به آن پرداخته، بحث بازاریابی، هوش مصنوعی و تکنولوژی های آینده است. مجموعه فناوری هایی که باعث ایجاد رقابت میان کسب و کارها خواهند شد. او به طور مستقیم به هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، واقعیت مجازی و پردازش زبان های طبیعی (NLP) اشاره می کند. سنسورها، رباتیک و واقعیت افزوده از جمله موضوعاتی است که در بحث فناوری در بازاریابی به آن ها پرداخته شده است.

 

موضوعات اصلی بازاریابی نسل پنجم فیلیپ کاتلر

 

موضوعات اصلی بازاریابی نسل پنجم فیلیپ کاتلر

 

استفاده از هوش مصنوعی در مسیر اتوماسیون، تکنولوژی زمینه ای، آینده تجربه مشتری و الگوی کسب و کار از جمله مباحثی هستند که فیلیپ کاتلر در کتاب نسل پنجم بازاریابی به آن اشاره کرده است. اینترنت اشیا، فعالیت سازمانی و زنجیره بلوکی (بلاکچین) در بازاریابی نیز از جمله نکات مهم کتاب نسل پنجم بازاریابی است.

 

 

شکاف نسل ها در نسل پنجم بازاریابی

 

شکاف نسل ها در نسل پنجم بازاریابی

 

نویسنده در بخش هایی از کتاب به اهمیت واقعیت مجازی و واقعیت افزوده و بازاریابی از جزء به کل اشاره مستقیم دارد. کتاب شامل فصل هایی در رابطه با شکاف نسل ها که شامل نسل (Z,Y,X,ALFA) است. همچنین تقسیم بندی دیجیتال و تبدیل تکنولوژی به پدیده شخصی، اجتماعی و تجربی. نویسنده کتاب نسل پنجم بازاریابی در بخشی از کتاب به انواع بازاریابی از داده محور تا بازاریابی پیشگویانه، زمینه ای و افزوده می پردازد.

 

 

غوغا در بازاریابی با هوش مصنوعی

 

فیلیپ کاتلر می گوید اگر هوش مصنوعی با دیگر تکنولوژی های مفید در بازاریابی به کار گرفته شود می تواند در زمینه جذب مشتری غوغا کند. او به برخی شرکت های مختلف چون لکسوس اشاره می کند. این که با اشاره به هوش مصنوعی موفق شدند تبلیغاتی بسازند که نیروی انسانی در آن دخیل نبوده است.

 

بیشتر بخوانید » معرفی و خلاصه کتاب هنر برند شدن اثر مارک شفر «

 

 

سخن پایانی

 

سخن پایانی

 

کتاب نسل پنجم بازاریابی فیلیپ کاتلر، توضیح می دهد که چگونه می توان در نسل جدید بازاریابی از تکنولوژی برای پاسخ به نیاز مشتریان استفاده کرد. فیلیپ کاتلر از اساتید مطرح بازاریابی است که با پیروی از الگوی نسل X بازاریابی به موضوعات حیاتی در بازاریابی مدرن می پردازد. در بازاریابی مدرن همه چیز در کنار یکدیگر با هدف ثبت تجربه بهینه مشتری قرار می گیرند.

 

 

منابع: world-today-news , think-beyond

 

کالابرگ الکترونیک