آبگوشت با دوغ یا نوشابه | کدام نوشیدنی با آبگوشت بهتر است؟

آبگوشت با دوغ یا نوشابه | کدام نوشیدنی با آبگوشت بهتر است؟


5 اردیبهشت 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
آبگوشت با دوغ یا نوشابه | کدام نوشیدنی با آبگوشت بهتر است؟

آبگوشت با دوغ یا نوشابه؛ کدام یک را ترجیح می‌دهید؟ شاید برای کسانی که نوشابه پای ثابت سفره‌های ناهار یا شام‌شان، باز هم این سوال مطرح شود که در مورد آبگوشت، استثنا قائل شوند و در کنار آن، دوغ سرو کنند. اما سوال این است که خوردن آبگوشت با دوغ یا نوشابه، چه فرقی دارد؟ اصلا چه غذاهایی را نباید با دوغ خورد یا فواید خوردن دوغ همراه غذا چیست؟ این مطلب از سرویس سلامت در مجله کوروش را به بررسی این موضوعات و پاسخ به این سوالات اختصاص خواهیم داد.

 

 

دوغ را با چی نخوریم؟

 

دوغ را با چی نخوریم؟

 

قبل از این که به این موضوع بپردازیم که بهتر است آبگوشت با دوغ یا نوشابه سرو شود، بهتر است به این سوال رایج پاسخ بدهیم که دوغ را با چه غذاهایی نباید بخوریم و چرا؟ دوغ، به عنوان یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی‌های ایرانی که اتفاقا در بسیاری موارد جزو نوشیدنی‌های سالم به حساب می‌آید، خوردن آن با ممنوعیت‌های غذایی همراه است.

نه تنها دوغ، بلکه در مورد دیگر فرآورده‌های لبنی، مثل شیر، ماست، پنیر و … هم این موضوع صدق می‌کند. نوشیدن دوغ همچنین گاهی اوقات می‌تواند باعث بروز مشکلات گوارشی در برخی افراد شود. کسانی که معده حساسی دارند یا با تداخلات غذایی، دچار دردهای گوارشی می‌شوند، باید در مورد این که دوغ را با چه غذاهایی بخورند، احتیاط بیشتری کنند.

انواع دوغ را می‌توانید از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت تلفنی، حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

 

خوردن دوغ با غذاهای دریایی مجاز است یا مضر؟

 

غذاهای دریایی مثل ماهی و میگو، معمولا در حالت عادی هم با دوغ سرو نمی‌شوند، حتی در کنار این غذاها محصولات لبنی مثل ماست هم جزو پرهیزهای غذایی هستند. خوردن دوغ با غذاهای دریایی به خاطر سرد بودن طبع هر دو، باعث ایجاد دل درد و خستگی می‌‌شود.

ماهی حتما باید با مصلحات آن، شامل عسل، گردو، ادویه‌های گرم، خرما و سبزیجات محلی که ماهی با آن شکم پر می‌شود، باید سرو شود. علاوه بر این، مصرف دوغ با غذاهای دریایی باعث ایجاد نفخ و دل درد، اختلالات گوارشی یا اسهال می‌شود.

در برخی افراد هم ممکن است مصرف دوغ یا ماست با غذاهای دریایی باعث بروز بثورات پوستی شود. سنگینی معده، دل درد، خواب آلودگی، افزایش ادرار، افزایش ترشحات دهان هنگام خواب و … از دیگر عوارض خوردن دوغ یا غذاهای دریایی است که به خاطر سردی بدن ممکن است اتفاق بیفتد.

عسل، گردو و خرما را می‌توانید از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش، به صورت تلفنی، حضوری یا اینترنتی خریداری کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه کوفته سبزی شیرازی + فیلم آموزش تهیه

 

با غذاهای گوشتی دوغ بخوریم یا نه؟

 

خوردن دوغ با آبگوشت و گوشت

 

نه تنها در مورد خوردن دوغ با آبگوشت، بلکه به طور کلی خوردن دوغ با گوشت یکی از ممنوعیت‌های غذایی است. اگر مشکلات گوارشی دارید، ممکن است خوردن دوغ با آبگوشت باعث ایجاد درد در معده شما شود. اما این همه ماجرا نیست، خوردن لبنیات همراه با گوشت، باعث جلوگیری از جذب آهن غذا به بدن می‌شود.

علاوه بر این، خوردن آبگوشت با دوغ، احتمال بروز دردهای مفصلی را بالا خواهد برد. شاید کسانی که به طور مکرر و مداوم، دوغ را با گوشت میل کنند، با این دردهای جسمی ناشی از مصرف دوغ با گوشت، آشنایی بیشتری داشته باشند اما در مورد افرادی که آبگوشت جزو غذاهایی است که در طول سال به ندرت خورده می‌شود و فرد با مشکلات گوارشی دست و پنجه نرم نمی‌کند، احتمال بروز مشکل جسمی محدود خواهد بود.

برای خرید گوشت گوسفندی یا گوشت گاو و گوساله جهت درست کردن انواع آبگوشت و دیزی سنتی می‌توانید به صورت تلفنی، حضوری و اینترنتی از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش اقدام کنید.

 

مضرات مصرف دوغ با غذا

 

مضرات مصرف دوغ با غذا

 

هر چند دوغ جزو نوشیدنی‌هایی است که به خاطر محتوای کلسیم بالای آن، نسبت به برخی نوشیدنی‌های دیگر، ارجحیت دارد ولی مصرف دوغ همراه با غذا یا بلافاصله پس از سرو غذا، مضرات متعددی برای بدن به دنبال دارد. خوردن دوغ با غذا باعث رقیق شدن شیره معده می‌شود و این موضوع به اختلال در جذب مواد غذایی و هضم آن، دامن می‌زند.

همچنین در کسانی که ناراحتی‌ معده شامل ورم معده، زخم معده، زخم اثنی عشر و مشکلات گوارشی مثل رفلاکس معده دارند، به خاطر تخمیر باکتری‌های موجود در دوغ، این نوشیدنی جزو نوشیدنی‌های مضر خواهد بود.

در هر حال اگر می‌خواهید دوغ را به عنوان یک نوشیدنی خوشمزه، هر از گاهی با غذاهایتان میل ‌کنید، به این موضوع توجه داشته باشید که دوغ مصرفی‌تان باید محتوای سدیم یا نمک پایینی داشته باشد وگرنه فشار خون بالا را هم تجربه خواهید کرد. مخصوصا در خانم‌های باردار و افراد سالخورده، مصرف دوغ  با غذا حتما باید به صورت کم نمک باشد.

 

فواید خوردن دوغ همراه غذا

 

فواید خوردن دوغ همراه غذا

 

خوردن دوغ همراه با غذا، معمولا توصیه نمی‌شود. پیشنهاد کارشناسان تغذیه این است که دوغ را بعد از غذا و با فاصله، مصرف کنید. چون همان طور که گفته شد، خوردن دوغ همراه با غذا یا بلافاصله پس از آن، مانع جذب آهن خواهد شد.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

اگر دوغ را با فاصله از وعده غذایی اصلی بخورید، فواید متعددی برای سلامتی بدن دارد که شامل جلوگیری از رشد باکتری‌های مضر در سیستم گوارش بدن و جلوگیری از بوی نامطبوع دهان می‌شود. همچنین دوغ سرشار از ویتامین‌های گروه «ب و د» است و مصرف آن به تامین ویتامین‌های بدن کمک می‌کند.

حتما بخوانید  ۳ طرز تهیه ترافل با خرده کیک با طعم های مختلف + تصاویر مرحله ای

 

بهترین زمان مصرف دوغ

 

همان طور که خوردن دوغ همزمان یا بلافاصله بعد از غذا، توصیه نمی‌شود، نوشیدن آن با شکم خالی هم جزو پرهیزهای غذایی است. نوشیدن دوغ با معده خالی باعث تحریک دستگاه گوارش می‌شود.

بنابراین اگر می‌خواهید دوغ را در برنامه غذایی روزانه خود جای دهید، آن را ۳۰ دقیقه تا ۲ ساعت بعد از مصرف غذای اصلی میل کنید. تنها در این صورت است که دوغ می‌توانید به هضم غذا کمک کند. در ضمن دوغی که می‌نوشید نباید زیاد شور باشد چون ممکن است نه تنها به هضم غذا کمک نکند، بلکه باعث مشکلاتی در افزایش فشار خون شود.

 

آبگوشت با نوشابه بخوریم؟

 

خوردن آبگوشت با نوشابه

 

آبگوشت مخصوصا اگر به صورت سنتی و با چربی و پیه زیاد درست شده باشد، کلسترول بسیار بالایی دارد. مصرف زیاد نوشیدنی‌‌های حاوی قند افزوده، مثل نوشابه، لیموناد یا آبمیوه‌ها، ممکن است با افزایش سن، خطر ابتلا به اختلالات چربی خون را بالا می‌برد.

بنابراین به گفته پژوهشگران تغذیه، یکی از استراتژی‌های غذایی برای کمک به حفظ سطح کلسترول و تری گلیسیرید خون سالم‌تر، اجتناب از مصرف نوشیدنی‌های حاوی قندهای اضافه است. بنابراین خوردن نوشابه با آبگوشت، به عنوان غذایی با کلسترول و چربی بالا، توصیه نمی‌شود.

انواع نوشابه  را می‌توانید به صورت تلفنی، حضوری یا اینترنتی از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش خریداری و تهیه کنید.

 

با آبگوشت دوغ بهتر است یا نوشابه؟

 

اما این که به عنوان نوشیدنی همراه با آبگوشت، دوغ بهتر است یا نوشابه، ممکن است برای برخی افراد سوال‌ برانگیز باشد. همان‌طور که درباره مضرات و فواید دوغ گفته شد، بد نیست بدانید که نوشیدن نوشابه هم باعث بروز مضرات زیادی برای بدن می‌شود. برخی از مهم‌ترین مضرات مصرف نوشابه عبارتند از:

 

• پوسیده شدن دندان‌ها
• ابتلا به چاقی
• سوءتغذیه
• تاثیر منفی بر عملکرد کلیه‌ها
• پوکی استخوان

 

توصیه پزشکان این است که در مصرف نوشابه احتیاط و به مقدار کم مصرف کنید.

 

سوالات متداول

 

با آبگوشت چی بخوریم؟

 

با آبگوشت چی بخوریم؟

 

اگر به دنبال یک نوشیدنی سالم برای مصرف در کنار آبگوشت سنتی ایرانی هستید، بی‌خطرترین گزینه برای همه افراد، آب است. شاید مصرف آبگوشت با دوغ یا نوشابه برای برخی گروه‌های سنی با شرایط جسمی سالم، کم خطر باشد ولی مصرف مداوم این نوشیدنی‌ها به همراه آبگوشت، به مرور مشکلات جسمی را به همراه خواهد داشت.

برای خرید آب معدنی می‌توانید از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت تلفنی، حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

 

دوغ با آبگوشت مفید است یا مضر؟

 

اگر مشکلات گوارشی دارید، ممکن است خوردن دوغ با آبگوشت باعث ایجاد درد در معده شما شود. اما این همه ماجرا نیست، خوردن لبنیات همراه با گوشت، باعث جلوگیری از جذب آهن غذا به بدن می‌شود و در برخی افراد بروز دردهای مفصلی را به دنبال دارد.

 

کالابرگ الکترونیک