۳۵ عوارض و مضرات نوشابه های گازدار برای بدن

۳۵ عوارض و مضرات نوشابه های گازدار برای بدن


9 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 17 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
عوارض و مضرات نوشابه برای بدن
فهرست محتوا پنهان

تنها خوردن ۳۴۰ میلی لیتر نوشابه حدود ۳۹ گرم قند وارد بدن شما می کند. این مقدار درست سه برابر حجم قند یک دونات شیرین و شکلاتی است که گاهی اوقات به خاطر قند زیاد از خوردن آن اجتناب می کنید. افراد زیادی هستند که روزانه مقدار زیادی نوشابه مصرف می کنند. آمارها نشان می‌دهد که ۴۹ درصد از بزرگسالان آمریکایی به صورت روزانه از نوشابه استفاده می کنند. این موضوع موجب شده تا عوارضی مثل اضافه وزن و بیماری های مختلف برای سلامت بدن در این افراد افزایش پیدا کند. در این مجله کوروش می‌توانید با لیست عوارض و مضرات نوشابه های گازدار برای بدن آشنا شوید

 

 

۱- چاقی از عوارض نوشابه برای سلامت بدن

 

چاقی از مضرات نوشابه برای بدن

 

یکی از اولین و مهم ترین عوارض و مضرات نوشابه برای بدن چاقی است. تنها یک قوطی نوشابه گازدار حدود ۱۴۰ کالری دارد که هیچ تأثیر روی رفع گرسنگی شما نخواهد داشت. اگر به مدت ۳۰ روز در هر وعده غذایی از یک قوطی نوشابه استفاده کنید، در انتهای ماه حدود ۱/۵ کیلوگرم به وزن شما اضافه خواهد شد. امروزه در قفسه فروشگاه ها می توانید نوشابه‌های رژیمی را نیز مشاهده کنید که مدعی هستند خطرات نوشابه های معمولی را ندارند، اما مطالعات نشان می ‌دهد که این نوشابه ها نیز به شدت روی افزایش وزن و چاق شدن ناحیه دور کمر نقش دارند.

 

 

۲- دیابت، در لیست عوارض و مضرات نوشابه

 

دیابت، در لیست مضرات نوشابه

 

مطالعات نشان می‌دهد که خوردن نوشابه به طور مرتب می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش دهد. از طرف دیگر قندی که توسط نوشابه به بدن جذب می شود در کبد به چربی تبدیل می‌گردد. این چربی در طی شش ماه می تواند چربی کبد شما را تا ۱۵۰ درصد افزایش دهد و شما را در معرض خطر ابتلا به دیابت به کبد چرب قرار دهد. مطالعات نشان می دهد که استفاده از شیرین ‌کننده‌ های مصنوعی موجود در نوشابه های رژیمی نیز می‌تواند میل افراد را به استفاده از قندهای طبیعی افزایش دهد و این موضوع خطر بیشتر برای سلامت شما خواهد داشت.

 

 

۳- پوسیدگی دندان از مضرات خوردن نوشابه

 

پوسیدگی دندان از مضرات خوردن نوشابه

 

یک قوطی نوشابه گازدار حاوی مقادیر زیادی قند است که می ‌تواند سلامت دندان ها و لثه های شما را به خطر بیندازد. مطالعات نشان می دهد که عوارض و مضرات نوشابه برای دندان بسیار زیاد است و خوردن نوشابه به شدت برای دندان ها مضر است. خوردن نوشابه می تواند موجب فرسایش مینای دندان شود که درمان آن به هیچ عنوان امکان پذیر نیست.

 

 

۴- از بین رفتن لثه ها از مضرات نوشابه برای بدن

 

از بین رفتن لثه ها از مضرات نوشابه برای بدن

 

خوردن نوشابه به طور مرتب می ‌تواند موجب از بین رفتن لثه های شما شود. قند، مواد نگهدارنده و رنگ های موجود در نوشابه زیر لثه ها گیر می کنند و به مرور موجب رشد باکتری ها می گردند. خوردن نوشابه می تواند موجب عفونت و تخریب بافت لثه شود که بازسازی آن تقریباً غیر ممکن است.

 

 

۵- افزایش چربی شکمی از مضرات نوشابه برای بدن

 

افزایش چربی شکمی از مضرات نوشابه برای بدن

 

قند موجود در نوشابه به سرعت جذب بدن می ‌شود و قند خون را افزایش می‌ دهد. این افزایش ناگهانی قند خون منجر به تولید انسولین در بدن می گردد و موجب می‌شود که قند به چربی دور کمر تبدیل شود. حذف نوشابه از رژیم غذایی می تواند از ورود هزاران کالری و صدها هزار گرم قند در سال به بدن شما جلوگیری کند و از خطر ابتلا به چاقی شکمی جلوگیری نماید.

 

 

۶- درد مفاصل یکی دیگر از عوارض نوشابه برای بدن

 

درد مفاصل یکی دیگر از مضرات نوشابه برای بدن

 

مطالعات نشان می دهد خانم هایی که به طور مرتب از نوشابه های شیرین استفاده می ‌کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید قرار دارند.

 

 

۷- مشکلات مربوط به کلیه از دیگر مضرات نوشابه

 

سنگ کلیه یکی از دردناک ترین بیماری هایی این است که بشر به آن مبتلا می شود. تجمع مواد معدنی در کلیه با گذشت زمان منجر به ایجاد سنگ کلیه می شود. متاسفانه کسانی که به طور مرتب از نوشابه استفاده می ‌کنند در معرض خطر ابتلا به سنگ کلیه قرار دارند. مصرف بیش از اندازه قند و کمبود آب بدن با افزایش خطر ابتلا به سنگ کلیه در ارتباط است. نوشابه با داشتن قند زیاد و کافئین فراوان که آب بدن را کاهش می دهد، می تواند نقش مهمی بر ایجاد سنگ کلیه داشته باشد.

حتما بخوانید  طرز تهیه شربت عناب به ۴ روش در طب سنتی + خواص آن

 

 

۸- مشکلات رفتاری در کودکان از عوارض نوشابه برای بدن

 

مشکلات رفتاری در کودکان از مضرات نوشابه برای بدن

 

بطری های پلاستیکی نوشابه حاوی مواد شیمیایی BPA هستند که می ‌توانند در کودکان موجب بروز مشکلات رفتاری شوند. مطالعات انجام شده نشان می دهد عوارض و مضرات نوشابه برای کودکان بسیار جبران ناپذیر است و می تواند منجر به بروز مشکلاتی جدی در رفتار آن ها شود.

 

 

۹- نارسایی قلبی دلیل مضرات نوشابه

 

خوردن نوشابه خطر ابتلا به بیماری های قلبی دیابت چاقی و فشار خون را افزایش می دهد و همه این ها می تواند به نارسایی قلبی منجر شود حذف کردن نوشابه و پیروی از یک زندگی سالم می ‌تواند به سلامت قلب و بدن شما کمک زیادی کند.

 

 

بیشتر بخوانید » ۱۲ نشانه سکته قلبی در زنان و مردان « 

 

 

۱۰- خطر افزایش سکته با مصرف بیش از اندازه نوشابه

 

خطر افزایش سکته با مصرف بیش از اندازه نوشابه

 

هر جرعه نوشابه را که می نوشید خطر ابتلا به سکته مغزی در شما افزایش پیدا می‌کند. نوشابه به طور مستقیم در افزایش ذخایر چربی بدن تأثیر می گذارد و می تواند موجب تصلب شرایین گردد. ازجمله عوارض و مضرات خوردن ‌نوشابه برای بدن این است که موجب مسدود شدن رگ های نزدیک به مغز می شود و خطر سکته مغزی را افزایش می دهد.

 

 

۱۱- اعتیادآور بودن در لیست مضرات نوشابه

 

اعتیادآور بودن در لیست مضرات نوشابه

 

نوشابه یک نوشیدنی ناسالم سرشار از قند است که می تواند به اندازه داروهای غیرقانونی اعتیادآور باشد. زمانی که شما شروع به خوردن نوشابه می کنید، هر روز میل شما برای خوردن آن بیشتر خواهد شد. این موضوع می ‌تواند به شدت بر سلامتی شما مضر باشد.

 

 

۱۲- افزایش کلسترول از دیگر ضررهای مصرف نوشابه

 

خوردن نوشابه نقش مستقیمی روی افزایش میزان کلسترول بدن دارد. تحقیقات منتشر شده در مجله انجمن پزشکی آمریکا نشان می ‌دهد که مصرف غذاها و نوشیدنی های قدیمی از شکر می تواند روی افزایش کلسترول بد یاLDL  تأثیر بگذارد.

 

 

بیشتر بخوانید » روش های کاهش کلسترول با رژیم غذایی «

 

 

۱۳- خطر ابتلا به بیماری های روده ای از عوارض نوشابه برای بدن

 

خطر ابتلا به بیماری های روده ای از مضرات نوشابه برای بدن

 

باکتری هایی که در روده شما زندگی می کنند روی سلامت دستگاه گوارش و ثبات ذهنی شما تأثیر می گذارند. از همین رو سلامت روده برای سلامت عمومی بدن اهمیت زیادی دارد. قند موجود در نوشابه می تواند تأثیرات منفی بر باکتری های روده بگذارد. مطالعات انجام شده توسط انجمن آمریکا نشان می دهد که باکتری های روده با قرار گرفتن در معرض شیرین ‌کننده‌ های مصنوعی نوشابه های رژیمی تغییرات متابولیکی را تجربه می کنند. این موضوع موجب ایجاد چاقی و اختلالات شناختی و استرس های گوارشی می شود. در واقع نه تنها نوشابه های عادی برگ نوشابه‌های رژیمی نیز به شدت برای سلامت روده مضر هستند.

 

 

۱۴- ابتلا به سرطان روده بزرگ از مضرات خوردن نوشابه

 

خوردن نوشابه می تواند خطر ابتلا به سرطان روده را در شما افزایش دهد. رنگ کاراملی موجود در برخی از نوشابه های گازدار و دلسترها از آمونیاک ساخته می شود. این ماده به طور مستقیم در موش ها موجب ایجاد سرطان می شود. مواد نگهدارنده، طعم دهنده های مصنوعی و شکر موجود در نوشابه همگی خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را در افراد افزایش می دهند.

 

 

۱۵- پیری زودرس از دیگر عوارض و مضرات نوشابه برای بدن

 

پیری زودرس از دیگر مضرات نوشابه برای بدن

 

طبق چند این تحقیق درباره مضرات نوشابه می توان ادعا کرد که خوردن نوشابه موجب پیر شدن بدن می شود‌. در واقع نوشابه حاوی فسفات ها و قندهای است که به روند پیری سلول ها سرعت می بخشد. قند و مواد شیمیایی مضر موجود در نوشابه موجب خشک شدن پوست و همچنین افزایش چین و چروک های پوستی می گردد.

 

 

۱۶- ناباروری در لیست مضرات نوشابه

 

ناباروری در لیست مضرات نوشابه

 

خوردن نوشابه ضررهای جدی برای سلامتی شما دارد. افزودنی هایی که برای طعم و رنگ نوشابه مورد استفاده قرار می گیرند، می‌تواند منجر به بلوغ زودرس و ناباروری در افراد شود.

 

 

بیشتر بخوانید » روش های آسان برای پیشگیری از پیری پوست «

 

 

۱۷- از دست دادن حافظه در لیست مضرات نوشابه

 

تحقیقاتی که در مرکز پزشکی دانشگاه کالیفرنیا انجام شده است نشان می دهد که مصرف بیش از اندازه نوشابه های گازدار می تواند به سیستم عصبی مرکزی آسیب وارد کند. این عارضه موجب از دست دادن حافظه، ضعف عضلانی، احساس خستگی و مشکلات روانی در افراد می شود.

 

 

۱۸- میگرن از مهم ترین عوارض نوشابه برای بدن

 

میگرن از مضرات نوشابه برای بدن

 

نوشابه سرشار از مواد شیمیایی و شیرین کننده های مصنوعی طبیعی است که هر دوی آن ها می ‌تواند موجب ایجاد سردردهای میگرنی شود. از طرف دیگر نوشابه حاوی مقدار زیادی کافئین است که موجب کمبود آب در بدن می شود. این موضوع به شدت بر سردردهای میگرنی مؤثر خواهد بود.

 

 

بیشتر بخوانید » ۱۱ روش خانگی درمان سریع میگرن « 

 

 

۱۹- کم آبی بدن از دیگر مضرات نوشابه

 

اگر فکر می کنید با نوشیدن نوشابه می توانید بدن خود را هیدراته نگه دارید، سخت در اشتباه هستید. کافئین موجود در نوشابه اثر ادرارآور دارد. این موضوع موجب دفع آب بدن می شود. مصرف نوشابه به طور مرتب می‌تواند سرعت متابولیسم را کاهش دهد و تعادل الکترولیت های بدن را مختل کند.

 

 

۲۰- آلرژی در لیست مضرات نوشابه

 

آلرژی در لیست مضرات نوشابه

 

اگر به آلرژی مبتلا هستید این موضوع ممکن است با خوردن نوشابه در ارتباط باشد. بنزوات سدیم موجود در نوشابه های گازدار موجب ایجاد آلرژی در بدن می شود. خوردن نوشابه می تواند به تشدید علائم آلرژی در بدن شما کمک کند.

 

 

۲۱- اختلال لنفاوی از دیگر عوارض مصرف نوشابه

 

اگر سیستم لنفاوی شما با مشکل روبرو شده و یا سلول های سرطانی در بدن شما رشد کرده است، ممکن است این موضوع با خوردن ‌نوشابه مرتبط باشد. تحقیقات نشان می دهد که شیرین کننده های مصنوعی موجود در نوشابه های گازدار منجر به افزایش لنفوم می شود. بنابراین اگر سابقه بیماری خانوادگی دارید، برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های لنفاوی بهتر است خوردن نوشابه را کنار بگذارید.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه آش انار شمالی مجلسی با گوشت قلقلی و بدون گوشت

 

 

۲۲- افسردگی از دیگر عوارض مصرف نوشابه

 

افسردگی از دیگر عوارض مصرف نوشابه

 

نوشابه سرشار از فروکتوز است که با سروتونین که آمینو اسیدی برای شادی بدن است در تقابل است. در واقع فروکتوز به اسیدهای آمینه آسیب وارد می کند و آن ها را از دسترس خارج می سازد. این موضوع موجب کاهش سطح سروتونین در مغز می شود و می تواند خطر ابتلا به افسردگی را افزایش دهد.

 

 

۲۳- بیماری های کبد و کبد چرب از دیگر عوارض مصرف

 

بیماری های کبد از دیگر عوارض مصرف

 

از مهم‌ ترین مضرات نوشابه برای کبد تجمع چربی در آن است. قندهای موجود در نوشابه های گازدار در کبد چربی تبدیل می شوند و موضوع موجب می شود کبد شما چرب شود. از طرف دیگر مصرف نوشابه ابتلا به سندرم متابولیک و مرگ زودرس را نیز افزایش می دهد.

 

 

بیشتر بخوانید » انواع بیماری کبد چرب و روش های درمان «

 

 

۲۴- بی خوابی از دیگر عوارض مصرف نوشابه های گازدار

 

بی خوابی از دیگر عوارض مصرف نوشابه های گازدار

 

تنها خوردن ۴۵۰ میلی لیتر نوشابه رژیمی حاوی ۴۵ میلی گرم کافئین است که می تواند بدن شما را تقویت کند تا نیمی از روز متابولیزه کند. اگر شب ها نمی توانید به راحتی بخوابید، بهتر است نوشابه های گازدار را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

 

 

۲۵- مشکلات شیردهی از دیگر مضرات مصرف نوشابه

 

کافئین موجود در نوشابه در زمان شیردهی وارد شیر نوزاد می شود. این موضوع می تواند منجر به ایجاد اختلالات خواب، تحریک پذیری و ناراحتی‌های گوارشی در نوزاد شود.

 

 

۲۶- ضعیف شدن چشم ها از دیگر عوارض مصرف نوشابه

 

ضعیف شدن چشم ها از دیگر عوارض مصرف نوشابه

 

یکی از مهم ترین عوارض و مضرات خوردن بیش از اندازه نوشابه های گازدار افزایش سریع قند خون در بدن است که منجر به آسیب دیدن بینایی هم می شود. در واقع این موضوع ممکن است موجب تورم عدسی چشم شود و روی بینایی شما تأثیر بگذارد. حتی اگر شما به دیابت مبتلا نباشید افزایش سریع قند خون با خوردن نوشابه می تواند خطر ابتلا به دیابت را در شما افزایش دهد و تغییراتی ناگهانی در بینایی شما ایجاد کند.

 

 

۲۷- ریزش مو از دیگر عوارض مصرف بیش از اندازه نوشابه

 

مصرف نوشابه می تواند موجب افزایش قند و ایجاد تغییرات هورمونی در بدن شود و خطر ریزش مو را در شما افزایش دهد. تحقیقات نشان می دهد که افزایش قند و دیابت می تواند موجب ایجاد بیماری آلوپسی و تیروئید شود. هر دوی این بیماری ها سبب کم پشت شدن موهای شما می شود.

 

 

۲۸- پوکی استخوان از مضرات نوشابه برای بدن

 

پوکی استخوان از مضرات نوشابه برای بدن

 

احتمالاً درباره مضرات نوشابه برای استخوان ها چیزهای زیادی شنیده اید. تحقیقات منتشر شده در مجله تغذیه آمریکا نشان می‌دهد که مضرات نوشابه سیاه در پوکی استخوان بیشتر است و می ‌تواند تراکم استخوان ها را کاهش دهد. خوردن نوشابه با افزایش سن موجب از دست رفتن و شکستگی استخوان می شود. در واقع ‌نوشابه نقش مهمی بر پوکی استخوان دارد و می تواند عوارض جبران ناپذیری را بر سلامت استخوان ها ایجاد کند.

 

 

۲۹- نفخ از دیگر مشکلات خوردن نوشابه های گازدار

 

گاز موجود در نوشابه در روده ها جمع می شود و موجب ایجاد نفخ شکمی می گردد. این موضوع می‌تواند منجر به ایجاد دردهای شکمی در فرد شود.

 

 

۳۰- سوزش معده از عوارض مصرف نوشابه گازدار

 

سوزش معده از مضرات مصرف نوشابه گازدار

 

سوزش معده یکی از آزار دهنده ترین مشکلاتی است که هر فردی می تواند تجربه کند. کافئین موجود در نوشابه های گازدار خطر سوزش معده رفلاکس و زخم های گوارشی را افزایش می دهند.

 

 

۳۱- زخم معده از دیگر عوارض خوردن نوشابه

 

خوردن نوشابه می تواند مشکلات گوارشی را افزایش دهد. شیرین کننده ها و رنگ های مصنوعی موجود در نوشابه های گازدار می تواند منجر به ایجاد زخم معده در افراد مستعد شوند.  از طرف دیگر عوارض نوشابه برای معده افرادی که به زخم معده مبتلا هستند بسیار بیشتر است و می تواند عوارض جبران ناپذیری را برای این افراد ایجاد کند.

 

 

۳۲- خطر ابتلا به سیروز کبدی با مصرف بیش از اندازه نوشابه

 

شیرین ‌کننده‌ های مصنوعی موجود در نوشابه موجب التهاب مجاری صفراوی می شوند. این مواد می ‌تواند خطر ابتلا به سیروز صفراوی را افزایش دهند. با گذشت زمان این وضعیت می‌ تواند باعث ایجاد زخم در کبد و کاهش عملکرد کبد شود.

 

 

۳۳- ابتلا به سرطان مثانه از دیگر عوارض و مضرات نوشابه

 

ابتلا به سرطان مثانه از دیگر مضرات نوشابه

 

شیرین ‌کننده‌های مصنوعی موجود در نوشابه های گازدار خطر ابتلا به چاقی و انواع سرطان به ویژه سرطان مثانه را افزایش می دهند.

 

 

۳۴-  افزایش ابتلا به تومورهای مغزی با مصرف بیش از اندازه نوشابه

 

مواد شیمیایی موجود در نوشابه موجب بروز اختلالات عصبی و تشنج افراد می شوند. سازمان غذا و دارو جهانی بیان می‌ کند که آسپارتام موجود در نوشابه های رژیمی در بدن به فرمالدئید تبدیل می شوند. این ماده در بدن موجب ایجاد سرطان و تومور های مغزی می گردد.

 

 

۳۵- کاهش متابولیسم با مصرف بیش از حد نوشابه

 

کاهش متابولیسم با مصرف بیش از حد نوشابه

 

نوشیدن نوشابه به صورت مرتب می تواند روند سوخت و ساز بدن را تغییر دهید. خوردن نوشابه موجب می شود تا سوخت چربی ها در بدن با مشکل روبرو شود و افراد سخت تر وزن خود را کاهش دهند.

 

 

بیشتر بخوانید » فواید و عوارض نوشابه های گازدار «

 

 

جمع بندی نهایی

 

اگر به خوردن نوشابه عادت کرده اید و تا به حال با خود فکر می کردید که چرا نوشابه ضرر دارد، احتمالاً پس از خواندن این مقاله عزم راسخ تری برای کنار گذاشتن آن خواهید داشت. نوشابه یکی از مضرترین نوشیدنی هایی است که خوردن آن موجب بروز مشکلات زیادی در سلامت می شود. اگر به فکر سلامت خودتان و اعضای خانواده تان هستید، بهتر است از همین امروز خوردن این نوشیدنی هوس برانگیز را کنار بگذارید.

 

منابع: eatthis، healthline

 

کالابرگ الکترونیک