چسب جوش چیست | کاربرد، روش استفاده و انواع آن

چسب جوش چیست | کاربرد، روش استفاده و انواع آن


23 بهمن 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب

چسب جوش یا چسب ضد جوش چیست؟ اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که جوش‌ها مهمان همیشگی یا گاه و بیگاه صورتتان هستند، احتمالا با چسب جوش یا چسب درمانی آکنه آشنایی دارید، یا ممکن است اسم آن به گوش‌تان خورده باشد. معمولا این چسب‌ها برای پنهان کردن جوش و جای آن به کار می‌روند و برخی از آن‌ها هم به درمان آکنه کمک می‌کنند. چسب‌ جوش‌ها کاربرد و انواع مختلفی دارند که قبل از خرید بهتر است در مورد آن‌ها بدانید. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهیم که چسب جوش چیست، کاربرد چسب چیست، طریقه صحیح استفاده از چسب جوش چگونه است، چسب جوش برای جوش‌های سرسیاه موثر است یا خیر و انواع چسب ضد جوش را به شما معرفی خواهیم کرد.

 

 

چسب جوش چیست؟

 

چسب جوش چیست؟

 

«چسب جوش» یا «چسب درمانی آکنه» ظاهری شفاف و شیشه‌ای یا بافت پارچه‌ای دارند و روی جوش‌ها چسبانده می‌شوند. این چسب‌ها گاهی اوقات به شکل ستاره یا گل هم طراحی می‌شوند یا حتی با مروارید‌های کوچک هم تزیین شده‌اند.

 

این نوع طراحی‌ها برای این است که افرادی که جوش می‌زنند یا دیگران، با این مقوله به روش عادی‌تری برخورد کنند. جالب است بدانید که تاریخچه استفاده از این محصول هم چندان طولانی نیست و به همین یک دهه پیش برمی‌گردد که کُره‌ای‌ها برای پوشاندن و درمان آکنه‌هایشان دست به اختراع آن زدند.

 

برخی از چسب‌های جوش به کاهش التهاب آکنه‌ها هم کمک می‌کنند و علاوه بر پاکسازی و شفافیت پوست، باعث آرامش خاطر و بالا بردن اعتماد به نفس هم می‌شوند. چون برخی افراد به‌ خاطر وجود جوش یا جای جوش، از حضور در جمع پرهیز کرده یا حس ناخوشایندی را نسبت به خود تجربه می‌کنند.

 

این چسب‌ها معمولا طوری روی جوش را می‌پوشانند که لکه یا التهاب ناشی از جوش را پنهان می‌کنند. بنابراین برای کسانی که می‌خواهند از محصولات آرایشی روی پوست خود استفاده کنند، گزینه‌های مناسبی هستند و به راحتی و بدون این‌که مشخص باشند، می‌توان روی آن‌ها را آرایش کرد. در کل، چسب جوش انواع مختلفی دارد که بر اساس نوع نیاز خود می‌توانید آن‌ها را انتخاب و تهیه کنید.

 

 

انواع چسب جوش

 

انواع مختلف چسب جوش

 

در حال حاضر ۳ نوع چسب جوش در بازار یافت می‌شوند که دو نوع دارویی و غیر دارویی یا طبی و غیر طبی چسب جوش، بین مردم بیشتر شناخته‌ شده هستند.

 

حتما بخوانید  خواص طالبی و فواید برای پوست | طرز تهیه انواع ماسک طالبی

چسب جوش غیر طبی

 

این نوع چسب جوش دارای لایه‌ای حاوی ترکیبات هیدروکلوئید است و اگر از آن در طول روز و با آرایش استفاده کنید، آسیبی نمی‌بیند. از طرفی این نوع چسب‌ها، ضد آب طراحی شده‌اند و از نفوذ آلودگی‌های محیطی روی پوست جلوگیری می‌کنند. علاوه بر این در این چسب‌ها، خاصیت جذب رطوبت بالا است و مایعات اضافی روی محل جوش‌ها را به خود می‌‌گیرند.

 

بنابراین به خشکاندن زخم جوش در داخل پوست هم کمک می‌کنند. معمولا وقتی چسب جوش غیرطبی را از روی صورتتان برمی‌دارید، عفونت ناشی از جوش، به شکل یک لایه سفید همراه با چسب خارج شده و پوست صاف می‌شود.

 

 

چسب جوش طبی یا دارویی

 

چسب جوش طبی ضخامتی بیشتر از چسب جوش غیر طبی دارد و از ترکیبات سالیسیلیک اسید تهیه شده است. این اسید، آلودگی‌های محبوس‌ شده در منافذ را حل می‌کند و درمان جوش را تسریع می‌بخشد. این چسب‌ها باعث التیام و کاهش التهاب جوش‌ها می‌شوند ولی مواد داخل آکنه را نمی‌توانند خارج کنند. از دیگر ترکیبات این چسب‌ها ویتامین آ و آلوئه‌ورا است که به لایه‌برداری، تمیز کردن و کاهش التهاب پوست کمک می‌کنند.

 

 

چسب‌ جوش میکرونیدلی

 

چسب جوش میکرونیدلی عملکرد بسیار جالبی دارد. چسب‌های میکرونیدلی، نوعی کیت دو مرحله‌ای هستند که در آن‌ها روغن درخت چای و سالیسیلیک به کار رفته است. چسب‌ میکرونیدلی در دو مرحله روی جوش‌ها قرار می‌گیرد. در مرحله اول جای جوش را تمیز و در مرحله دوم، به ترمیم سریع جوش کمک می‌کند.

 

شاید جالب باشد بدانید که در این چسب‌ها از سوزن‌های بسیار ریزی استفاده شده است که در صورن استفاده اصلا آن‌ها را حس نخواهید کرد. استفاده از این نوع چسب برای جوش‌های سر سفید و جوش‌های قرمز دردناک موثرتر است.

 

 

چطور از چسب جوش استفاده کنیم؟

 

چطور از چسب جوش استفاده کنیم؟

 

چسب جوش را از هر نوعی که انتخاب می‌کنید، روی صورت تمیز و بدون آلودگی بزنید. یعنی قبل از استفاده از چسب جوش، پوستتان را کاملا بشویید و دست‌هایتان را خشک کنید. سپس چسب را روی صورتتان بزنید.

 

بهترین زمان استفاده از چسب جوش، شب تا صبح است. در این مدت، سلول‌های پوستی در حال بازسازی و ترمیم هستند و اثر استفاده از چسب برای مدت طولانی‌تری روی پوست می‌ماند. در اصل روند طبیعی درمان پوست در این صورت ادامه پیدا می‌کند ولی می‌توانید در طول روز هم از این چسب‌ها استفاده کنید. حداقل زمانی که برای چسباندن چسب‌ها روی جوش توصیه می‌کنند، حدود ۲ ساعت است.

 

 

کاربرد چسب جوش چیست؟

 

همین‌جا بگوییم که از چسب‌های جوش نباید انتظار معجزه داشته باشید. معمولا این چسب‌ها برای پوشاندن و کاور کردن جوش و جای آن، یا حتی زخم ناشی از دستکاری کردن آکنه‌ها استفاده می‌شوند. اما کاربردهای اصلی چسب جوش شامل موارد زیر می‌شوند:

 

 

۱- خارج کردن چربی از پوست

 

در مورد بسیاری از چسب‌های جوش البته بسته به نوع جوش، چسب‌ها می‌توانند چربی اضافی و عامل جوش را از منافذ پوستی بیرون بکشند. این چسب‌ها مایع‌های اضافی روی پوست را به خود جذب می‌کنند و این مایعات را به ماده‌ای ژل مانند تبدیل کرده و در خود نگه می‌دارند. وقتی چسب را از روی جوش برمی‌دارید، پوست همان نقطه صاف می‌شود.

حتما بخوانید  10 روش آسان و سریع از بین بردن خط اخم

 

 

۲- چسب ضد جوش از لمس و کندن پیشگیری می‌کند

 

عادت دست زدن و فشار آوردن به جوش‌‌ها یک موضوع عادی است ولی همین کار به افزایش التهاب و کند شدن زمان التیام جوش‌ها کمک می‌کند. از طرفی احتمال این‌که جای جوش برای مدت زمان بیشتری روی پوست بماند، زیاد می‌شود. برای این‌که از بروز لکه و تغییر رنگ پوست یا زخم شدن آن خودداری کنید، استفاده از چسب جوش، یک راه کاربردی است.

 

 

۳- چسب ضد جوش لکه‌ها را کمرنگ می‌کند

 

اسید سالیسیلیک به پاکسازی پوست از طریق خارج کردن عفونت و باکتری کمک کند. از طرفی مواد دیگر مثل ویتامین آ، آلوئه‌ورا، روغن درخت چای و … به کاهش التهاب کمک می‌کنند. بنابراین می‌توانید برای کاهش لکه‌های ناشی از جوش، روی چسب ضد جوش حساب باز کنید.

 

 

شرایط نگهداری از چسب جوش

 

شرایط نگهداری از چسب جوش

 

اما شرایط نگهداری از چسب جوش چیست؟ چسب جوش را می‌توانید در یخچال یا در دمای محیط از ۱ تا ۳۰ سانتی‌گراد نگهداری کنید. این چسب‌ها را دور از اشعه نور خورشید و خارج از دسترس کودکان قرار دهید.

 

 

موارد احتیاط مصرف چسب جوش

 

*از استفاده دو یا چندین باره چسب جوش خودداری کنید. این چسب‌های ضد جوش یک بار مصرف هستند.
*چسب جوش را برای استفاده به عنوان چسب زخم استفاده نکنید و روی زخم‌های عفونی نزنید.
*اگر در صورت استفاده از چسب جوش، آثاری از حساسیت روی پوستتان مشاهده کردید، مصرف آن را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید.

 

 

سوالات متداول

 

آیا برای درمان جوش می‌توان چسب زخم به کار برد؟

 

آیا چسب جوش حساسیت زا است؟

 

گزارش‌های کمی از حساسیت زا بودن مواد چسب جوش بر روی پوست وجود دارد ولی محض احتیاط، قبل از استفاده از این چسب‌ها، آن را روی پوست دست خود امتحان کنید تا از عدم حساسیت به اسید سالیسیلیک یا ترکیبات هیدروکلوئید مطمئن شوید.

 

 

چسب جوش برای جوش‌های سرسیاه کاربرد دارد؟

 

چسب‌های جوش معمولا روی جوش‌هاس سرسفید چرکی موثرتر هستند و برخی مواقع برای جوش‌های قرمز متورم که مواد عفونی هنوز در لایه‌های عمیق مانده‌اند، کاربرد دارند. ولی این چسب‌ها برای درمان جوش‌های سر سیاه کارایی چندانی ندارند.

 

 

آیا برای درمان جوش می‌توان چسب زخم به کار برد؟

 

اگر جوش‌های قرمز کوچک یا بزرگ عفونی زیادی روی پوست‌تان دارید، بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید. چون چسب‌های جوش برای درمان و پوشاندن نقطه‌ای و محدود جوش‌ها طراحی و تولید شده‌اند.

 

 

اندازه چسب جوش چقدر است؟

 

چسب‌های جوش در انواع مختلف در ۳ اندازه و از سایز ۷ تا ۱۲ میلی‌متری در داروخانه‌ها یافت می‌شوند و بنا بر نیازتان، می‌تواند سایز مناسب را امتحان کنید.

 

 

آیا در صورت استفاده از چسب جوش می‌توان آرایش کرد؟

 

بله. چسب‌های جوش طوری طراحی شده‌اند که اگر از مواد آرایشی روی آن‌ها استفاده کنید، به ندرت قابل تشخیص هستند و از جای خود هم کنده نمی‌شوند یا تکان نمی‌خورند.

 

 

منبع: everydayhealth/ healthline

کالابرگ الکترونیک