۳ طرز تهیه سیب زمینی در هواپز به صورت سرخ کرده، تنوری و شکم پر

۳ طرز تهیه سیب زمینی در هواپز به صورت سرخ کرده، تنوری و شکم پر


29 دی 1402 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۳ طرز تهیه سیب زمینی در هواپز به صورت سرخ کرده، تنوری و شکم پر

طرز تهیه سیب زمینی سرخ کرده در ایرفرایر یکی از محبوب‌ترین روش‌های پخت غذا در دستگاه سرخ کن بدون روغن است. با هواپز می‌توانید سیب زمینی را به روش سالم و با کمترین روغن سرخ کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش چند روش پخت سیب زمینی در هواپز، طرز استفاده از سرخ کن برای سیب زمینی و  فوت و فن های سرخ کردن سیب زمینی در سرخ کن بدون روغن می‌پردازیم.

مواد لازم برای سرخ کردن سیب زمینی در هواپز

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
سیب زمینی ۲ عدد متوسط یا درشت
روغن مایع سرخ کردنی ۱ قاشق غذاخوری
نمک نصف قاشق چای‌خوری
فلفل سیاه نصف قاشق چای‌خوری
زردچوبه ۱ قاشق چای‌خوری
آویشن ۲ قاشق چای‌خوری
پودر سیر ۱ قاشق چای‌خوری

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲۰ دقیقه
مدت زمان مورد نیاز برای پخت سیب زمینی  در هواپز: ۲۰ دقیقه

مراحل سرخ کردن سیب زمینی در هواپز

مراحل سرخ کردن سیب زمینی در هواپز

برای این که سیب زمینی سرخ کرده سالم با بالاترین ارزش غذایی را تهیه کنید، ایرفرایر می‌تواند به شما کمک زیادی کند. برای تهیه و آموزش فوت و فن های سرخ کردن سیب زمینی در هواپز، مراحل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول: سیب زمینی‌ها را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز سرخ کردن سیب زمینی در هواپز، سیب زمینی‌ها را بشویید و پوست بگیرید. سیب زمینی‌ها را به صورت خلالی خرد کنید. می‌توانید سیب زمینی‌ها را به صورت لایه‌ای، چیپسی یا خلالی ریز هم با کمک رنده، آماده کنید. سپس سیب زمینی‌های خرد شده را در یک قابلمه بریزید و روی آن را با آب بپوشانید و روی حرارت بگذارید.

مرحله دوم: سیب زمینی‌ها را خشک کنید

بعد از ریختن سیب زمینی‌ها در قابلمه، قابلمه را روی حرارت بگذارید و اجازه دهید محتویات داخل قابلمه به مدت ۱ دقیقه بجوشد. سپس سیب زمینی‌ها را در سبد، آبکش کنید و روی آن‌ها مقداری آب یخ بریزید تا به آن‌ها شوک وارد شود و فرم خود را بعد از سرخ شدن حفظ کنند. سپس سیب زمینی‌ها را روی یک پارچه خشک و تمیز بریزید تا آب خود را از دست بدهند.

مرحله سوم: سیب زمینی‌ها را مزه‌دار کنید

در این مرحله برای سرخ کردن سیب زمینی در هواپز، بعد از خشک شدن سیب زمینی‌ها، روی آن‌ها یک قاشق غذاخوری روغن سرخ کردنی بپاشید. بهتر است از اسپری برای پاشیدن روغن استفاده کنید. در یک کاسه، نمک، فلفل سیاه، پودر آویشن، پودر سیر و زردچوبه را با هم مخلوط کنید و از این مخلوط روی سیب زمینی‌ها بپاشید و آن‌ها را زیر و رو کنید تا همه سطح سیب زمینی‌ها را بپوشاند.

در صورت تمایل می‌توانید روغن مایع سرخ کردنی، نمک، فلفل سیاه، پودر آویشن، پودر سیر و زردچوبه را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه انچیلادا مرغ و انچیلادا گوشت مکزیکی + فیلم آموزش

مرحله چهارم: سیب زمینی‌ها را در هواپز سرخ کنید

در آخرین مرحله برای سرخ کردن سیب زمینی در هواپز، کف ایرفرایر یک کاغذ روغنی مخصوص سرخ کن بگذارید و سیب زمینی‌ها را روی آن بچینید. به طوری که خلال‌ها یا برش‌های سیب زمینی روی هم قرار نگیرند. دستگاه را روشن و روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. زمان را هم روی ۲۰ دقیقه بگذارید. هر ۵ تا ۱۰ دقیقه یک بار، سیب زمینی‌ها را زیر و رو کنید تا همه جای آن‌ها، برشته شود. بعد از آماده شدن سیب زمینی‌ها، آن‌ها را از دستگاه بیرون بیاورید و با سس دلخواه سرو کنید.

انواع سس را از افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

روش تهیه سیب زمینی تنوری در هواپز

اگر می‌خواهید سیب زمینی تنوری در هواپز درست کنید، سیب زمینی‌ها را مانند روش بالا پوست بگیرید، مقداری ضخیم برش بزنید، بجوشانید، آبکش و مزه‌دار کنید. در این روش، باید میزان روغن را بسیار کم در نظر بگیرید. یعنی به ازای ۳ عدد سیب زمینی بزرگ، ۱ قاشق روغن اضافه کنید.

نمک، فلفل سیاه، پودر پنیر، پودر آویشن و پودر سیر را هم به سلیقه خود اضافه کنید و سیب زمینی‌ها را با این مواد ماساژ دهید تا تمام سطح آن‌ها آغشته شود. سیب زمینی‌ها را در هواپز بچینید (روی هم نباشند).

برای سرخ کردن سیب زمینی در هواپز به صورت تنوری، درجه دستگاه را روی ۲۰۰ درجه و زمان را روی ۲۰ درجه تنظیم کنید و هر از گاهی، سیب زمینی‌ها را زیر و رو کنید و تکان دهید تا همه‌جای سیب زمینی‌ها تنوری و مغزپخت شود.

روش تهیه سیب زمینی شکم پر ترکیه‌ای در هواپز

روش تهیه سیب زمینی شکم پر ترکیه‌ای در هواپز

چند عدد سیب زمینی درشت را خوب بشویید و با پوست در هواپز بگذارید. به مدت ۳۰ دقیقه در دمای ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد سیب زمینی‌ها را تنوری کنید. اگر بعد از این مدت سیب زمینی هنوز کاملا نپخته بود ۱۰ دقیقه دیگر زمان بدهید.

بعد از اینکه سیب زمینی‌ها کامل پخت آن‌ها را از وسط برش بزنید و مقداری کره، پنیر پیتزا یا پنیر چدار و نمک، فلفل سیاه و پودر آویشن بپاشید و صبر کنید تا پنیر و کره آب شوند سپس آن را میل کنید. می‌توانید به مدت ۵ دقیقه دیگر سیب زمینی‌های شکم پر را دوباره در ایرفرایر بگذارید تا پنیر آب شود.

در صورت تمایل کره و انواع پنیر پخت و پز را به روش‌های اینترنتی و حضوری از افق کوروش خریداری کنید.

فوت و فن های سرخ کردن سیب زمینی در هواپز

فوت و فن های سرخ کردن سیب زمینی در هواپز

  • طرز استفاده از سرخ کن برای سیب زمینی (یا هر مواد غذایی دیگر) به این ترتیب است که دستگاه را از قبل روشن کنید تا گرم شود. گرمای داخل سرخ کن، برای درست کردن چیپس، محیط فوق‌العاده‌ای را مهیا می‌کند. سپس مواد را در سرخ کن بریزید. برای گرم کردن دستگاه ایرفرایر، قبل از سرخ کردن سیب زمینی، هم به مدت ۳ تا ۴ دقیقه دستگاه را روی دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم و آن را روشن کنید تا محیط داخل دستگاه گرم شود و سپس سیب زمینی‌ را در ایرفرایر بچینید.
  • سیب زمینی‌ها را از قبل مزه‌دار کنید. مزه‌دار کردن سیب زمینی‌ها باعث می‌شود که سیب زمینی‌ها به صورت یکنواخت، سرخ و آماده شوند.
  • سیب زمینی‌ها را طوری در دستگاه قرار دهید که روی هم قرار نگیرند. باید همه برش‌ها فقط در یک سطح باشند که هوای داغ، به هر دو طرف سیب زمینی‌ها برسد. اگر سیب زمینی‌ها در زمان سرخ شدن، روی هم قرار بگیرند، قسمتی از آن‌ها نپخته می‌ماند یا ممکن است به هم بچسبند.
  • در حین سرخ شدن سیب زمینی در هواپز، حتما هر از گاهی به آن‌ها سر بزنید و ظرف دستگاه سرخ کن را تکان دهید تا دما و گرما به خوبی به همه‌ جای غذا برسد و بافت و طعم همه قسمت‌ها، به صورت یکدست، سرخ و چیپسی شود.
  • قبل از رسیدن به انتهای زمان سرخ شدن سیب زمینی در هواپز یا سرخ کن بدون روغن، سیب زمینی‌ها را بررسی کنید. چون بسته به نازک یا ضخیم بودن سیب زمینی‌ها و جنس یا بافت آن‌ها، ممکن است مجبور شوید زمان بیشتر یا کمتری را به سرخ کردن سیب زمینی‌ها اختصاص دهید.
  • میزان روغنی که برای سرخ کردن سیب زمینی‌ها در ایرفرایر استفاده می‌شود، نباید زیاد باشد و از سیب زمینی‌ها چکه کند. ولی باید روغن به قدری باشد که تمام سیب زمینی‌ها به آن آغشته شود.
  • طرز تهیه سیب زمینی سرخ کرده به روش مک دونالد را بلد هستید؟
حتما بخوانید  ۳ طرز تهیه آب انبه و شربت انبه مجلسی و خوشمزه

مزیت‌های سرخ کردن سیب زمینی در ایرفرایر

دغدغه بسیاری افراد، ناسالم بودن سیب زمینی‌ها بعد از سرخ کردن آن‌ها است چون در روند سرخ کردن سیب زمینی‌ها، روغن زیادی مصرف می‌شود. بنابراین بسیاری از افرادی که رژیم لاغری دارند یا بدنساز هستند، آن را از جدول رژیم خود حذف می‌کنند. تهیه سیب زمینی سرخ کرده در ایرفرایر، هم به زمان کمی نیاز دارد و هم رژیمی است.

علاوه بر این، درست کردن این سیب زمینی‌ها، به زمان کمی نیاز دارد و نیاز نیست مدام بالای سر تابه بایستید. در نهایت هم سیب زمینی که در هواپز سرخ می‌شود، کاملا ترد و کریسپی است و کیفیت بالاتری نسبت به سیب زمینی بازاری دارد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مرغ در هواپز به روش‌های مختلف

فوت و فن‌های خوشمزه شدن سیب زمینی در هواپز

زمان و دمای مناسب برای سرخ کردن سیب زمینی در هواپز

زمان و دمای مناسب برای سرخ کردن سیب زمینی در هواپز چقدر باید باشد؟

برای سرخ کردن سیب زمینی در هواپز، باید مراقب دما و زمان سرخ کردن سیب زمینی‌ها باشید. چون سیب زمینی در دمای بالا و مدت زمان کم خشک می‌شود. مغز آن هم خام می‌ماند. اگر سیب زمینی با رطوبت داخلی و ترد و نرم می‌خواهید، اول از هر چیز، سیب زمینی‌ها را با اندازه مناسب و یکسان خرد کنید. برای سرخ کردن سیب زمینی در هواپز، دمای دستگاه را ۱۵۰ درجه قرار دهید و سیب زمینی را به مدت ۸ تا ۱۰ دقیقه در سرخ کن قرار دهید. سپس در ۳ دقیقه پایانی، دمای دستگاه را به ۱۸۰ یا ۱۹۰ درجه سانتی‌گراد برسانید.

چرا سیب زمینی‌ها در دستگاه سرخ کن ترد نمی‌شوند؟

  • اگر اصول سرخ کردن سیب زمینی در هواپز را به درستی رعایت کنید، حتما سیب زمینی‌ها با بالاترین کیفیت آماده می‌شوند. اما در صورتی که مقدار زیاد یا حجم زیادی سیب زمینی را در دستگاه بریزید و روی هم قرار بگیرند، به خوبی سرخ نمی‌شوند.
  • اگر سیب زمینی‌ها در زمان مناسبی زیر و رو نشوند، یک روی آن‌ها سرخ و سفت می‌شود و روی دیگر، نپخته می‌ماند.
  • روغن روی سیب زمینی‌ها را نباید خیلی زیاد در نظر بگیرید. این کار باعث می‌شود سیب زمینی‌ها به خوبی ترد نشوند و حالت خمیری بگیرند.
  • برش‌های سیب زمینی‌ها را باید به یک اندازه بزنید. یعنی برخی برش‌ها را درشت‌تر و ضخیم‌تر و برخی دیگر را نازک‌تر نزنید. بهتر است برای خرد کردن سیب زمینی‌ها، از نایسر دایسر یا رنده‌های مخصوص چیپس استفاده کنید تا اندازه‌های سیب زمینی‌ها، کاملا یکدست باشد.

 

کالابرگ الکترونیک