طرز تهیه سالاد مشهدی با رب گوجه با طعم عالی و ماندگاری طولانی

طرز تهیه سالاد مشهدی با رب گوجه با طعم عالی و ماندگاری طولانی


27 فروردین 1403 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
سالاد مشهدی با رب گوجه

ترشی سالاد مشهدی با رب درست کرده‌اید؟ ترشی مشهدی یا سالاد فصل مشهدی به عنوان یک ترشی زمستانی شناخته می‌شود ولی در همه فصل‌های سال، طرفداران خاص خودش را دارد. سالاد فصل، هم با گوجه (آب گوجه فرنگی) و هم با رب گوجه فرنگی درست می‌شود. طرز تهیه ترشی سالاد مشهدی با رب گوجه فرنگی، به خاطر رنگ اشتهابرانگیز آن، بسیار محبوب است و دردسر گرفتن آب گوجه‌ فرنگی را هم ندارد. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش روش طرز تهیه ترشی سالاد مشهدی با رب گوجه فرنگی و نکات تهیه و خوشمزه شدن آن را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه سالاد فصل با رب (۵ کیلوگرم ترشی)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
گل کلم ۱ عدد بزرگ
کرفس ۱ دسته
بادمجان نیم کیلوگرم
خیار ۷۵۰ گرم
هویج ۱ کیلوگرم
موسیر ۷۰ گرم
سیر ۱ بوته
فلفل تند ۵ عدد
سیاهدانه ۲ قاشق غذاخوری
تخم گشنیز ۳ قاشق غذاخوری
پودر گلپر نصف قاشق چای‌خوری
آب ۱ و نیم لیتر
سرکه قرمز ۱ لیتر
رب گوجه فرنگی نیم کیلوگرم
نمک به مقدار دلخواه

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت ترشی سالاد مشهدی با رب گوجه: ۲۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه ترشی سالاد زمستانی با رب گوجه

مراحل طرز تهیه ترشی سالاد زمستانی با رب گوجه

این میزان مواد برای طرز تهیه ترشی مشهدی ربی، حدود ۵ کیلوگرم ترشی می‌دهد. اگر ترشی بیشتر یا کمتر می‌خواهید می‌توانید مواد را به نسبت، کمتر یا بیشتر از اندازه مواد بالا در نظر بگیرید. در ادامه مراحل طرز تهیه ترشی سالاد فصل با رب گوجه را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: گل کلم را آماده کنید

در ابتدا، موسیرها را بشویید و در یک کاسه بریزید. روی موسیرها مقداری آب سرد بریزید و اجازه دهید به مدت ۱ تا ۲ ساعت خیس بخورند. گل کلم را تکه تکه کنید و در یک قابلمه یا تشت بزرگ بریزید و روی آن را با آب بپوشانید. اجازه دهید گل کلم‌ها به مدت ۱۵ دقیقه در آب بمانند و گل و لای آنها خارج شود.

سپس کلم‌ها را از روی آب جمع کنید و در یک آبکش بریزید. کلم‌ها را زیر آب بگیرید و کاملا بشویید. سپس آنها را کنار بگذارید تا کلم‌ها آب خود را از دست بدهند. بعد آنها را به اندازه دلخواه خرد کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه خورش فسنجان رشتی (گیلانی) سیاه به روش محلی

مرحله دوم: بادمجان و هویج را آماده کنید

در ادامه، بادمجان‌ها را بشویید و کلاهک آنها را جدا کنید. پوست بادمجان‌ها را بگیرید و آنها را به صورت نگینی خرد کنید. بعد نوبت به شستن و پوست گرفتن هویج‌ها می‌رسد. هویج‌ها را هم به صورت حلقه‌ای یا نگینی خرد کنید و کنار بگذارید.

مرحله سوم: کرفس و خیار را خرد کنید

در این مرحله، قسمت بالای کرفس را جدا کنید و ساقه و برگ‌های آن را کاملا بشویید. خیارها را هم بشویید و قسمت تلخ آنها را جدا کنید. روی تخته آشپزی، کرفس و خیارها را خرد کنید. سیرها را پوست بگیرید و خرد کنید. فلفل‌های تند را هم بشویید و خرد کنید.

مرحله چهارم: مایه ترشی سالاد فصل با رب را آماده کنید

بعد از خرد و آماده کردن سبزیجات، یک قابلمه را روی حرارت بگذارید و ۱ لیتر آب و ۱ لیتر سرکه قرمز را در‌ آن بریزید. اجازه دهید سرکه و آب، شروع به جوشیدن کنند. بعد هویج‌های خرد شده را در مایه ترشی بریزید و حدود ۵ دقیقه دیگر بجوشانید تا کمی نرم شوند. سپس کرفس‌ها را اضافه کنید و ۵ دقیقه دیگر بجوشانید.

در صورت تمایل می‌توانید سرکه قرمز را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

مرحله چهارم: بقیه سبزیجات را به مایه ترشی اضافه کنید

در این مرحله، بادمجان، گل کلم و خیار را اضافه کنید و هم بزنید. موسیرها را آبکش کنید و در قابلمه بریزید. بعد نوبت به اضافه کردن سیر و فلفل‌های تند می‌رسد. مواد را هم بزنید و درب قابلمه را روی آن بگذارید. حدود ۳ تا ۴ دقیقه دیگر مواد را بپزید.

مرحله پنجم: رب گوجه فرنگی را اضافه کنید

در زمان نیم‌پز شدن مواد، رب گوجه فرنگی را در یک ظرف بریزید و نیم لیتر آب به آن اضافه کنید و هم بزنید تا مایه رقیق به دست بیاید. به رب گوجه فرنگی رقیق شده، تخم گشنیز، سیاه دانه و پودر گلپر را اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شوند. این مایه رب گوجه و ادویه را به مایه ترشی و سبزیجات نیم‌پز شده اضافه کنید.

رب گوجه فرنگی و پودر گلپر را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

مرحله ششم: ترشی سالاد مشهدی با رب گوجه را آماده کنید

در این مرحله، همه مواد را هم بزنید و اگر مایه ترشی زیادی غلیظ است، کمی آب جوشیده یا سرکه اضافه کنید. در صورت رقیق بودن زیاد هم اجازه بدهید، کمی دیگر مواد ترشی بجوشند. فقط حرارت را بالا ببرید تا زودتر مایه اضافی بخار شود ولی مواد ترشی له نشوند. نمک را هم در آخر اضافه کنید. وقتی ترشی سالاد فصل با رب، طعم دلخواهتان را گرفت، شعله را خاموش کنید و اجازه دهید مایه ترشی سرد شود.

نمک را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

مرحله هفتم: شیشه‌های ترشی را آماده کنید

در فاصله از دما افتادن ترشی، شیشه‌های ترشی را بشویید و خشک کنید. می‌توانید شیشه‌ها را هم در آب جوش یا فر استریل کنید. یعنی شیشه‌ها را ۵ تا ۱۰ دقیقه در آب در حال جوش بگذارید یا در فر با دمای ۱۰۰ درجه برای ۵ تا ۱۰ دقیقه قرار دهید. سپس شیشه‌ها را از آب جوش یا فر بیرون بیاورید و کنار بگذارید تا سرد شوند. آنها را کاملا خشک کنید تا هیچ رطوبتی نداشته باشند. این کار ماندگاری ترشی گوجه را بالا می‌برد.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه خورش شیش انداز گیلانی + فیلم آموزش تهیه

مرحله هشتم: ترشی ربی را در شیشه بریزید

وقتی شیشه‌ها سرد شدند و مایه ترشی سالاد مشهدی با رب گوجه، هم سرد شد، ترشی را در شیشه‌های تمیز و استریل شده بریزید. بهتر است حداقل ۲ تا ۳ ساعت صبر کنید و بعد درب شیشه ترشی را محکم ببندید.

یک شبانه‌روز شیشه‌های ترشی درب بسته را وارونه بگذارید تا هوای اضافی آنها خارج شود. بعد بطری‌ها را برگردانید و در جای خشک، خنک و به دور از تابش نور خورشید قرار دهید. این کار یکی از ترفندهای جلوگیری از کپک زدن ترشی است.

مرحله آخر: ترشی سالاد فصل با رب را سرو کنید

اجازه دهید به مدت ۱ هفته تا ۱۰ روز ترشی‌ ربی بماند و جا بیفتد یا برسد. سپس شیشه ترشی را باز کنید و آن را سرو کنید. بعد از باز کردن درب شیشه ترشی حتما آن را در یخچال قرار دهید تا کپک نزند و گازدار نشود.

شما می‌توانید انواع ترشی را به صورت اینترنتی یا حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش هم تهیه کنید.

نکات طرز تهیه ترشی سالاد مشهدی با رب گوجه فرنگی

نکات طرز تهیه ترشی سالاد مشهدی با رب گوجه فرنگی

  • برای طرز تهیه ترشی مشهدی اصل با رب گوجه، از آنجایی که مواد ترشی، بعد از شسته شدن، روی حرارت پخته می‌شوند، نیازی نیست که حتما کاملا خشک شده باشند.
  • برای جلوگیری از لزج شدن سالاد فصل با رب گوجه، ته تلخ خیارها را حتما جدا کنید. چون آنزیم‌های این قسمت از خیار، با سرکه واکنش نشان می‌دهد و آن را لزج می‌کند.
  • برای تهیه ترشی سالاد فصل ربی، نیازی نیست سبزیجات ترشی، کاملا بپزند و نرم شوند. همین‌ که نیم‌پز شوند، کافی است.
  • تخم گشنیز را می‌توانید آسیاب کنید یا به صورت پاک شده و درسته در ترشی استفاده کنید.
  • می‌توانید برای عطر بیشتر، از ادویه مخصوص ترشی گوجه مشهدی استفاده کنید.
  • ترشی ربی مشهدی را به مدت ۱ و نیم ماه، بدون کپک زدن در یخچال می‌توانید نگه دارید. البته به هیچ وجه قاشق خیس یا آلوده در شیشه ترشی نزنید.
  • طرز تهیه سالاد مشهدی با آب گوجه فرنگی را بلد هستید؟ روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن سالاد مشهدی با رب

فوت و فن های خوشمزه شدن سالاد مشهدی با رب 

چقدر طول می‌کشد که ترشی سالاد مشهدی برسد؟

ترشی سالاد مشهدی با رب گوجه به محض درست کردن، قابل استفاده است ولی برای جا افتادن طعم‌های موجود در ترشی، توصیه می‌شود حدود ۱ هفته صبر کرده و بعد آن را سرو کنید.

چرا ترشی سالاد مشهدی ربی، گازدار می‌شود؟

اگر این ترشی را در جای گرم یا مکانی که آفتاب مستقیم می‌تابد، نگه‌ دارید، گازدار می‌شود. همچنین نباید از دبه یا ظرف پلاستیکی برای نگهداری ترشی ربی استفاده کنید. بهتر است بعد از ریختن ترشی در شیشه، چند ساعت درب شیشه را باز بگذارید تا گاز آن خارج شود. سپس درب آن را ببندید.

کالابرگ الکترونیک