دلایل و علائم حساسیت به نوار بهداشتی + درمان های خانگی و پزشکی

دلایل و علائم حساسیت به نوار بهداشتی + درمان های خانگی و پزشکی


10 تیر 1403 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
دلایل و علائم حساسیت به نوار بهداشتی + درمان های خانگی و پزشکی

برای حساسیت به نوار بهداشتی چه کنیم؟ این سوال مهمی است که ذهن بسیاری از خانم‌ها را به خود مشغول می‌کند. حساسیت به نوار بهداشتی موضوعی است که برای بسیاری از خانم‌ها هنگام استفاده از آن رخ می‌دهد. اما حساسیت به نوار بهداشتی را چه‌طور باید درمان کرد؟ برای درمان حساسیت به نوار بهداشتی لازم است در ابتدا علائم و دلایل ایجاد آن را بدانیم. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش به بررسی موضوع حساسیت به نوار بهداشتی می‌پردازیم و سپس برای درمان حساسیت به نوار بهداشتی راهکارهایی ارائه می‌دهیم.

علائم و نشانه‌های حساسیت به نوار بهداشتی چگونه است؟

علائم و نشانه‌های حساسیت به نوار بهداشتی چگونه است؟
استفاده مداوم از نوار بهداشتی در طی چند روز متوالی در برخی از زنان منجر به ایجاد حساسیت می‌شود. این موضوع ممکن است به صورت حساسیت به نوار بهداشتی و جوش زدن، حساسیت به نوار بهداشتی و سوزش و حساسیت به نوار بهداشتی و خارش خودش را نشان دهد. در واقع حساسیت به نوار بهداشتی مجموعه‌ای از علائم است که می‌تواند به اشکال مختلف بروز پیدا می‌کند.

اشکال مختلف بروز حساسیت در خانم‌ها به نوع نوار بهداشتی که استفاده می‌کنند، به برند و مارک آن و همچنین به نوع پوست و ویژگی‌های پوستی فرد استفاده کننده بستگی دارد. حساسیت به نوار بهداشتی در کشاله ران از شایع‌ترین انواع آلرژی به نوار بهداشتی است. از جمله علائم حساسیت به نوار بهداشتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سوزش
  • خارش
  • جوش زدن
  • درد در هنگام ادرار کردن
  • درد در هنگام مقاربت
  • ترشحات غیرطبیعی واژن
  • دانه‌های ریز قرمز رنگ در ناحیه تناسلی، روی ران‌ها و روی باسن. این دانه‌های قرمز رنگ معمولا با خارش و سوزش همراه هستند.
  • تورم
  • تاول
  • ایجاد زخم

علائم شدید مانند تورم، تاول و یا زخم نیازمند مداخله فوری پزشک متخصص است؛ پس این علائم را دست کم نگیرید و حتما درمان آن را پیگیری نمایید.

در ضمن برای خرید نوار بهداشتی از برندهای معتبر بازار می‌توانید از طریق فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

حساسیت به نوار بهداشتی در افراد با پوست حساس و پوست عادی

هر قدر پوست فردی حساس‌تر باشد نسبت به مواد شیمیایی و معطر درون نوار بهداشتی زودتر واکنش نشان می‌دهد و شدت این واکنش هم نسبت به افراد دارای پوست عادی شدیدتر خواهد بود. این واکنش‌ها که با علائمی مانند سرخی و خارش شدید همراه است حتی تا بعد از قطع کردن استفاده از نوار بهداشتی نیز ممکن است ادامه پیدا کند.

از نشانه‌های حساسیت به نوار بهداشتی در افراد با پوست عادی می‌توان همان علائم ذکر شده مانند خارش، سوزش، سرخی پوست و … را در نظر گرفت که به صورت خفیف‌تری بروز پیدا می‌کنند. این علائم در افراد با پوست عادی سریع‌تر برطرف می‌شود و معمولا با تعویض نوع و برند نوار بهداشتی رفع می‌شود؛ ضمن آنکه علائم حساسیت به مدت طولانی در بدن باقی نمی‌ماند.

دلایل حساسیت به نوار بهداشتی چیست؟

دلایل حساسیت به نوار بهداشتی چیست؟
حالا که با علائم حساسیت به نوار بهداشتی و نشانه‌های آن آشنا شدید نوبت آن است که بدانید این علائم حساسیت به چه دلیلی در بدن خانم‌ها ایجاد می‌شود. حقیقت این است که مواد شیمیایی و ترکیبات به کار رفته در پدها و نوارهای بهداشتی مهم‌ترین علل عارضه آلرژی به نوار بهداشتی هستند.

حتما بخوانید  15 ترکیب معجره آسا برای برق انداختن سنگ و سرامیک مات و براق

تماس پوست با این مواد و ترکیبات شیمیایی موجود در نوار بهداشتی منجر به مشکلات پوستی نظیر خارش، سوزش و ایجاد جوش می‌شود. نوارهای بهداشتی اغلب حاوی پلیمرهای سنتتیک، عطرها، و مواد نگهدارنده هستند؛ همچنین برخی از نوارهای بهداشتی حاوی مواد شیمیایی مانند «کلر» و «دیوکسین» هستند که در فرآیند سفیدکنندگی کاغذ به کار می‌روند و در تماس با پوست بدن ممکن منجر به درماتیت پوستی می‌شود.

تماس پوست با ماده تحریک‌آمیز موجود در نوار بهداشتی را «درماتیت پوست» می‌گویند. استفاده از پلاستیک، چسب و دیگر مواد مصنوعی در ساختار نوار بهداشتی نیز می‌تواند منجر به بروز حساسیت شود.

علاوه بر این هر نوار بهداشتی از سه لایه زیرین، لایه جذب کننده مرکزی و لایه رویی تشکیل شده است. بیشترین احتمال بروز حساسیت به نوار بهداشتی در لایه رویی که تماس مستقیم با بدن دارد اتفاق می‌افتد.

در تولید لایه رویی نوار بهداشتی نیز از موادی همچون «پلی اولفین‌ها»، «اکسید روی» و «پترولاتوم» استفاده می‌کنند که ممکن است در تماس با برخی از پوست‌ها به ویژه پوست‌های حساس‌تر منجر به بروز حساسیت، جوش، خارش، تورم و سرخی پوست شود.

نوار بهداشتی معمولا دارای یک قسمت چسبنده است که برای بهتر قرار گرفتن آن بر روی لباس زیر تعبیه شده است. چسب موجود در نوار بهداشتی اگرچه به راحت‌تر استفاده کردن از آن کمک می‌کند اما می‌تواند در برخی افراد منجر به بروز حساسیت شود؛ درواقع چسب موجود در نوار بهداشتی اگر با پوست تماس پیدا کند می‌تواند منجر به بروز حساسیت به نوار بهداشتی شود.

آلرژی به نوار بهداشتی مشبک و معطر و عوارض آن

در بازار رقابتی امروز نوار بهداشتی‌های متنوعی تولید و به بازار عرضه می‌شوند. نوار بهداشتی معطر و مشبک دو نوع شناخته شده از نوار بهداشتی به حساب می‌آیند که اگرچه استفاده از آنها راحتی بیشتر و حس بهتری به دنبال دارد اما به همان میزان نیز ممکن است از خود عوارضی از جمله حساسیت نیز به جای بگذارند.

عوارض استفاده از نوار بهداشتی معطر

«نوار بهداشتی معطر» که در نزد بانوان محبوبیت زیادی پیدا کرده است با مواد خنثی‌کننده بوی نامطبوع و سایر عطرهای مصنوعی حاوی ترکیب‌های شیمیایی تولید می‌شوند. استفاده از نوار بهداشتی معطر اگرچه به نظر وسوسه‌کننده می‌رسد اما در نظر داشته باشید که اسانس‌های به کار رفته در آن نیز می‌تواند منجر به بروز حساسیت به نوار بهداشتی در برخی افراد شود.

این ترکیب‌های شیمیایی ممکن است وارد جریان خون شوند و عوارض جانبی استفاده از نوار بهداشتی به شکل حساسیت و خارش بروز پیدا کند. بخش معطر در زیر هسته جاذب نوارهای بهداشتی قرار می‌گیرد و اگرچه کمترین تماس با پوست را دارد با این‌حال در طولانی‌مدت می‌تواند سبب ایجاد حساسیت به نوار بهداشتی شود. در صورت بروز حساسیت هنگام استفاده از نوارهای بهداشتی معطر بلافاصله آن را عوض کنید و نوع دیگری از نوار بهداشتی را استفاده نمایید.

عوارض استفاده از نوار بهداشتی مشبک

«نوار بهداشتی مشبک» نوعی از نوار بهداشتی است که لایه رویی آن به صورت مشبک طراحی شده است و جنس آن از «پلی اتلین» است. لایه مشبک قدرت جذب نوار بهداشتی را بالا می‌برد و باعث جذب یک طرفه خون به سمت داخل نوار بهداشتی می‌شود. به همین دلیل لایه رویی نوار بهداشتی مشبک همواره خشک است.

مشکلی که در استفاده از این نوع نوار بهداشتی ایجاد می‌شود به جنس پلی اتلین لایه رویی آن بر می‌گردد. تماس پلی اتیلن با پوست ممکن است باعث ایجاد حساسیت و تحریک پوست ناحیه تناسلی شود. در صورت ایجاد علائم حساسیت به نوار بهداشتی مشبک سریعا استفاده از آن را متوقف کنید و از پدهای پنبه‌ای و غیرمشبک که از مواد طبیعی تشکیل شده‌اند استفاده کنید.

روش‌های پیشگیری از ایجاد حساسیت به نوار بهداشتی

روش‌های پیشگیری از ایجاد حساسیت به نوار بهداشتی

پیش از آنکه به روش‌های درمان حساسیت به نوار بهداشتی بپردازیم بهتر است روش‌های پیشگیری از حساسیت به نوار بهداشتی را بیان کنیم. شما با روش‌های ساده‌ای می‌توانید از بروز حساسیت‌های مختلف نسبت به استفاده از نوار بهداشتی تا حد زیادی پیشگیری نمایید.

  • نوار بهداشتی مناسب پوست خود را انتخاب کنید.
  • نوار بهداشتی معتبر و با کیفیت خریداری نمایید.
  • در دوران قاعدگی ناحیه تناسلی خود را به طور مداوم خشک نگه دارید.
  • با استفاده از لوسیون مخصوص و یا روغن نارگیل ناحیه تناسلی خود را نرم نگه دارید.
  • از لباس زیر نخی و گشاد استفاده کنید.
  • نوار بهداشتی را به طور مرتب تعویض کنید تا از حساسیت و احتمال عفونت در اثر استفاده از نوار بهداشتی پیشگیری کنید.
حتما بخوانید  35 عطر مناسب تابستان برای خانم ها و آقایان با ماندگاری و پخش بو عالی

روش‌های درمان پزشکی حساسیت به نوار بهداشتی

درمان پزشکی حساسیت به نوار بهداشتی
در صورت بروز حساسیت هنگام استفاده از نوار بهداشتی باید به سراغ روش‌های درمان آن رفت. در صورت بروز حساسیت شدید و غیرقابل کنترل حتما باید به پزشک متخصص این امر مراجعه کرد. به طور معمول حساسیت‌های شدید به نوار بهداشتی با داروهایی مثل پماد هیدروکورتیزون، آنتی‌بیوتیک‌های موضعی و پمادهای استروئیدی قابل درمان هستند اما به خاطر داشته باشید این داروها صرفا با تجویز دکتر باید استفاده شوند.

روش‌های درمان خانگی حساسیت به نوار بهداشتی

اگر حساسیت ایجاد شده به نوار بهداشتی شدید و غیرقابل کنترل نباشد می‌توان به روش‌های درمان خانگی روی آورد. با روش‌های درمان خانگی حساسیت به نوار بهداشتی تا حد زیادی می‌توانید میزان حساسیت را کاهش و آن را درمان کنید. این روش‌ها عبارتند از:

  • استفاده از ژل آلوئه‌ورا: استفاده از ژل آلوئه‌ورا به دلیل خاصیت خنک‌کنندگی و ترمیم‌کنندگی می‌تواند میزان حساسیت ایجاد شده در اثر استفاده از نوار بهداشتی را کاهش دهد.
  • استفاده از کمپرس سرد: کمپرس سرد می‌تواند به کاهش التهاب و به تسکین خارش و سوزش ناشی از حساسیت کمک کند.
  • استفاده از گیاه چریش: در برگ‌های گیاه چریش، خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی وجود دارد که باعث تسکین التهاب و حساسیت‌های پوستی می‌شود.
  • استفاده از یخ: یخ به کاهش درد و التهاب کمک می‌کند. کافی است مقداری یخ را درون پارچه‌ای تمیز بپیچید و در روی پوست ملتهب خود قرار دهید.

بیشتر بخوانید: اصول تغذیه و بهداشت در دوران قاعدگی

نکته‌ها و حقایقی در مورد حساسیت به نوار بهداشتی

نکته‌ها و حقایقی در مورد حساسیت به نوار بهداشتی

  • استفاده طولانی مدت از یک نوار بهداشتی باعث مرطوب شدن آن شده و محیط مناسبی را برای رشد انواع میکروب‌ها و قارچ‌ها فراهم می‌کند؛ لذا تعویض مداوم نوار بهداشتی (هر ۳ الی ۵ ساعت یک بار، حتی در صورت خونریزی سبک) در جلوگیری از حساسیت به نوار بهداشتی اهمیت زیادی دارد.
  • درمان سوختگی ناحیه تناسلی با نوار بهداشتی با پماد و مواد خنک‌کننده امکان‌پذیر است. سوختگی ناحیه تناسلی با نوار بهداشتی ناشی از واکنش‌های التهابی پوست به برخی مواد شیمیایی موجود در نوار بهداشتی است.
  • اگر علائم حساسیت به نوار بهداشتی پس از درمان خانگی بهبود نیافت یا بدتر شد حتما با یک پزشک مشورت کنید.

سوالات متداول در زمینه حساسیت به نوار بهداشتی

یک نوار بهداشتی استاندارد چه ویژگی‌هایی دارد؟

یک نوار بهداشتی استاندارد و ساخته شده از مواد طبیعی، بدون عطر، مخصوص پوست‌های حساس، بدون کلر و دیوکسین، با کیفیت جذب بالا و دارای لایه محافظ نرم است.

در صورت بروز حساسیت به نوار بهداشتی چه زمانی نیاز است به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر خارش، سوزش، میزان التهاب و دیگر علائم حساسیت شدت گرفت و با روش‌های درمان خانگی علائم بهبودی حاصل نشد حتما به پزشک مراجعه کنید.

به چه صورت باید از گیاه چریش در درمان خانگی حساسیت به نوار بهداشتی استفاده کرد؟

در صورت عدم حساسیت به گیاه چریش، حدود ۲۰ برگ از این گیاه را جوشانده و بعد از آنکه جوشید اجازه دهید خنک شود و سپس نواحی آسیب‌دیده و حساس‌شده را با این عصاره شستشو دهید تا التهاب پوست کمتر شود.

 

محصولات مرتبط