آن رایس | بیوگرافی و معرفی ۵ تا از پرفروش ترین کتاب های او

آن رایس | بیوگرافی و معرفی ۵ تا از پرفروش ترین کتاب های او


27 آذر 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
آن رایس | بیوگرافی و معرفی 5 تا از پرفروش ترین کتاب های او

آن رایس احتمالا مشهورترین نویسنده رمان‌های خون‌آشامی در تاریخ ادبیات دنیا است. این نویسنده محبوب و خالق برخی از پرفروش‌ترین رمان‌های گوتیک، در تاریخ ۱۱ دسامبر ۲۰۲۱ در پی عوارض ناشی از سکته مغزی از دنیا رفت. در حالی که مرگ رایس ۸۰ ساله طرفداران بی‌شمار او از سرتاسر جهان را در اندوه فراوانی فرو برد،‌ اما تردیدی نیست که این نویسنده محبوب همواره با رمان جذاب «مصاحبه با خون‌آشام» و انبوهی از گوتیک‌های خواندنی‌ به یاد آورده می‌شود. امروز در سرویس کتاب و ادبیات مجله کوروش از زندگی و آثار آن رایس ملقب به بانوی خون‌آشام‌ها نوشته‌ایم.

 

 

آن رایس در یک نگاه

 

نام کامل: هاوارد آلن فرانسیس اوبراین (Howard Allen Frances O’Brien)

شهرت: آن رایس (Anne Rice)، آن رامپلینگ (Anne Rampling)

زاده: ۴ اکتبر ۱۹۴۲

درگذشت: ۱۱ دسامبر ۲۰۲۱ (بر اثر عوارض پس از سکته مغزی)

شهروند: ایالات‌متحده آمریکا

محل تحصیل: دانشگاه زنان تگزاس، دانشگاه ایالتی سان‌ فرانسیسکو (علوم سیاسی)

زمینه‌ کاری: رمان‌نویس

ژانر: گوتیک، مسیحی، فانتزی

مهم‌ترین آثار: «مصاحبه با خون‌ آشام»

جوایز و افتخارات: جایزه یک عمر دستاورد ادبی برام استوکر (در سال ۲۰۰۳)

 

 

مختصری از بیوگرافی آن رایس

 

مختصری از زندگی آن رایس

 

آن رایس رمان‌نویسی اهل نیواورلئان، لوئیزیانا بود که عمده شهرتش را مرهون رمان‌های گوتیک به خصوص با مضمون خون‌آشام بود. پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین رمان رایس «مصاحبه با خون‌ آشام» بود که بعدها فیلم سینمایی جذابی به همین نام از روی آن ساخته شد. در فیلم مصاحبه با خون آشام، چهره‌های نام‌آشنایی همچون تام کروز، برد پیت و کریستن دانست نقش‌آفرینی کردند.

 

آخرین آثار رایس «هدیه گرگ (۲۰۱۲)»، «گرگ‌های میانه‌ی‌ زمستان (۲۰۱۳)» و همین‌طور سیزدهمین جلد از مجموعه تاریخچه خون‌آشام با نام «پیوند خون: داستان شاهزاده لستات (۲۰۱۸)» بودند.

 

رایس با نام هاوارد که از روی نام پدرش بر روی او گذاشته شده بود متولد شد. اما بعد نام «آن» را برای خود انتخاب کرد. خانواده رایس مؤمن کاتولیک بودند و او دوران مدرسه را در مدارس نیواورلئان تحصیل کرد. سپس در سال ۱۹۵۸ بود که رایس به همراه خانواده به شهر ریچاردسون، ایالت تگزاس نقل مکان کرد. او سال بعد هم از دبیرستان ریچاردسون فارغ‌التحصیل شد.

 

رایس برای مدت کوتاهی در دانشگاه زنان تگزاس و سپس دانشگاه نورث تگزاس تحصیل کرد. آن رایس پس از ازدواج با استن رایس،‌ شاعر و هنرمند به کالیفرنیا نقل مکان کرد و در آنجا به کالج ایالتی سان‌فرانسیسکو رفت تا در رشته علوم سیاسی تحصیل کند. این زوج تا اواخر دهه ۱۹۸۰ در این منطقه زندگی می‌کردند. رایس پس از اینکه به مشاغل مختلفی از جمله پیشخدمتی، آشپز و بازرس بیمه پرداخت به نویسندگی روی آورد و نهایتا نوشتن رمان‌های گوتیک را آغاز کرد.

حتما بخوانید  معرفی و خلاصه کتاب دختر تحصیلکرده اثر تارا وستور

 

 

موفقیت‌های ادبی آن رایس

 

موفقیت‌های ادبی آن رایس

 

آن رایس با نوشتن رمان‌های ماوراءطبیعی خود خوانندگان زیادی به دست آورد. اولین رمان او «مصاحبه با خون‌آشام» در سال ۱۹۷۶ به چاپ رسید. این رمان به شدت پرفروش اولین جلد از مجموعه «تاریخچه خون‌آشام» نیز لقب گرفت که بعدا با رمان‌های «خون‌آشام لستات» در سال ۱۹۸۵ و «ملکه لعنت‌ شده» در سال ۱۹۸۸ دنبال شد.

 

رایس همچین به خاطر نوشتن رمان‌هایی همچون «مکافات زیبایی (۱۹۸۴)» شهرت زیادی دارد. رمان‌های بعدی او «ندیمه استخوان‌ها (۱۹۹۶)» و «ویتوریوی خون‌آشام (۱۹۹۹)» بودند. رایس با نام مستعار آن رامپلینگ نیز داستان‌های زیادی به چاپ رساند.

 

 

گرگینه‌ها و آخرین رمان تاریخچه خون‌آشام

 

گرگینه‌ها و آخرین رمان تاریخچه خون‌آشام

 

رایس در سال‌های اخیر با رمانی به نام «هدیه گرگ (۲۰۱۲)» وارد دنیای گرگینه‌ها نیز شده بود. دومین رمان این مجموعه که به عنوان مجموعه «داستان‌های هدیه گرگ» نام‌گذاری شد، «گرگ‌های میانه‌ی زمستان» نام داشت که در سال ۲۰۱۳ به چاپ رسید. نهایتا آن رایس «پیوند خون: داستان لستات» را در سال ۲۰۱۸ به چاپ رساند که سیزدهمین و آخرین جلد از تاریخچه خوش‌ آشام بود. این کتاب همچنین اولین کتابی از مجموعه تاریخچه خون‌آشام لقب گرفت که تصویرگری نیز شد.

 

رایس پیش از اینکه طوفان مهیب کاترینا شهر محبوب او نیواورلئان را در سال ۲۰۰۵ درهم‌بشکند، به جنوب کالیفرنیا نقل مکان کرده بود. او پس از آن به شهر پام دزرت رفت. رایس برای مدت بیش از ۴۱ سال، یعنی تا زمان مرگ همسرش استن رایس که در سال ۲۰۰۲ درگذشت، با او زندگی می‌کرد.

 

رایس و استن در سال ۱۹۶۶ صاحب دختری به نام میشل شدند که در سن ۵ سالگی بر اثر سرطان خون از دنیا رفت. میشل بعدا در هیبت شخصیت کلودیا، دختری که در رمان مصاحبه‌ با خون‌ آشام پس از مرگ مادر با لویی و لستات زندگی می‌کند تجسم یافت. فرزند دیگر رایس کریستوفر متولد ۱۹۷۸، همچون مادرش رمان‌نویس است.

 

 

معرفی ۵ تا بهترین کتاب‌‌های آن رایس

 

آن رایس نویسنده‌ای به شدت محبوب است که تا به حال بیش از ۱۰۰ میلیون نسخه از کتاب‌هایش در سراسر دنیا فروخته شده‌اند. رایس را یکی از تأثیرگذارترین نویسندگان ژانر گوتیک (عاشقانه-وحشت) در دهه‌های اخیر به حساب می‌آورند. اگرچه رایس بیشتر به دلیل نوشتن رمان‌های مجموعه‌ی تاریخچه خون‌ آشام شهرت دارد، اما در کارنامه‌ی ادبی رایس بیش از ۴۰ کتاب به چشم می‌خورد که مضامین و ژانرهای مختلفی را در بر می‌گیرند.

 

 

۱- «مصاحبه با خون‌ آشام» شاهکاری که ژانر خون‌ آشام‌ها را دوباره زنده کرد

 

«مصاحبه با خون‌آشام» شاهکاری که ژانر خون‌آشام‌ها را دوباره زنده کرد

 

سال چاپ: ۱۹۷۶

تعداد صفحات: ۳۶۸ صفحه

ترجمه: صدف علی‌نیا

 

«مصاحبه با خون‌آشام (Interview with the Vampire)» موفقیت باورنکردنی را برای رایس به ارمغان آورد و حتی تصور مخاطبان از هیولای معروف ادبیات گوتیک را نیز کاملا دستخوش تغییر کرد. شخصیت لویی دو پونت دو لاک در کتاب مصاحبه با خون‌آشام دیگر آن موجود شریر و درنده‌خوی رمان‌های جان پولیدوری یا برام استوکر نبود‌؛ بلکه خون‌آشام کاریزماتیکی بود که همچنان که با ابهامات اخلاقی‌اش مورد شماتت قرار می‌گرفت، جذابیتی فریبنده داشت.

حتما بخوانید  معرفی و خلاصه کتاب هنر شفاف اندیشیدن اثر رولف دوبلی

 

این رمان خواندنی بیش از ۸ میلیون نسخه فروش داشت و نهایتا باعث احیای ژانر پرطرفدار خون‌آشام‌ها شد. سریال‌های تلویزیونی بسیار پربیننده‌ای همچون «گرگ و میش» و «خون حقیقی» وام‌دار موج خون‌آشام‌هایی هستند که رایس به راه انداخت.

 

 

بیشتر بخوانید: ترسناک ترین فیلم های سینمایی براساس داستان های واقعی

 

 

۲- «پاندورا» گوتیکی از جنس سفر در زمان

 

«پاندورا» گوتیکی از جنس سفر در زمان 

 

سال چاپ: ۱۹۹۸

تعداد صفحات: ۳۶۸ صفحه

تعداد ترجمه: ندارد

 

«پاندورا (Pandora)» یکی دیگر از رمان‌های مجموعه تاریخچه خون‌آشام است که وقایع آن از دوران روم باستان آغاز می‌شود. پاندورا شخصیت اصلی این رمان خون‌آشامی با عمری جادوانه است. او که زندگی دردناک و پررنج و عذابی دارد، قرون و اعصار مختلفی از آلمان قرن هفدهم تا آمریکای سال‌های ۱۹۸۰ را از سر می‌گذراند. رایس در این رمان خواندنی به طرز شگفت‌انگیزی خوانندگان را به همذات‌پنداری با هیولای دوست‌داشتنی‌‌اش واداشته است.

 

 

۳- «ویولون» از بهترین کتاب‌های آن رایس

 

«ویولون» از بهترین کتاب‌های آن رایس

 

سال چاپ: ۱۹۹۷

تعداد صفحات: ۲۸۹ صفحه

تعداد ترجمه: ندارد

 

«ویولون (Violin)» یک داستان ارواح است که ماجراهای آن در دوره‌ها و مکان‌های هیجان‌انگیزی از جمله نیواورلئان، ریودوژانیرو و وین در قرن نوزدهم می‌گذرد. شخصیت‌های اصلی رمان ویولون عبارتند از تریانا، زنی به تازگی بیوه شده و استیون روحی که نقش راهنمای او در سفرهای زمان را برعهده دارد. تریانا به وین قرن نوزدهم می‌رود و به هیبت ویولونیستی با‌استعداد ظهور پیدا می‌کند؛‌ جایی که سخت دلبسته نبوغ آهنگسازانی همچون پاگانینی و به خصوص بتهوون می‌شود.

 

 

۴- «ساعت ساحری» یک دلهرآور پر هیجان

 

«ساعت ساحری» از بهترین کتاب‌های آن رایس

 

سال چاپ: ۱۹۹۰

تعداد صفحات: ۹۷۶ صفحه

تعداد ترجمه: ندارد

 

«ساعت ساحری (The Witching Hour)» دومین رمان از مجموعه «زندگی ساحران میفر» است. شخصیت اصلی این رمان دلهره‌آور روآن مایفر، یک پزشک موفق کالیفرنیایی است که قدرت‌های ماورایی را درون خود کشف می‌کند. در همین حال، شخصیت شروری به نام لشر که یک روح خبیث است، قرن‌هاست اجداد مایفر را عذاب می‌دهد.

 

 

۵- «مسیحِ خداوند: خارج از مصر» از کتاب‌های تاریخی و مذهبی رایس

 

«مسیحِ خداوند: خارج از مصر» از کتاب‌های تاریخی و مذهبی رایس

 

سال چاپ: ۲۰۰۵

تعداد صفحات: ۳۸۴

تعداد ترجمه: ندارد

 

در کتاب «مسیحِ خداوند: خارج از مصر (Christ the Lord: Out of Egypt)» اصلا نمی‌توان انتظار همان جذابیت و هیجان کتاب‌های گوتیک و ترسناک رایس را از این کتاب داشت، اما در عوض در این کتاب را می‌توان روایتی چذاب از یک سال زندگی عیسی مسیح دانست. با وجودی که این کتاب اصلا باب دل خوانندگان پروپاقرص رمان‌های گوتیک رایس نبود، اما همچنان منتقدانی از جمله لِو گروسمان، روزنامه‌نگار و نویسنده رمان‌های فانتزی از این کتاب ستایش کردند.

نشریه «نیویورک‌ تایمز» نیز درباره این کتاب نوشت: «خویشتن‌داری و تقدس زیبای کتاب مسیحِ خداوند ممکن است خوانندگان عادی آثار رایس را شگفت‌زده کند و خوانندگان تازه‌ای را به سمت او بکشاند.»

 

آن رایس سرانجام در تاریخ ۱۱ دسامبر ۲۰۲۱ در سن ۸۰ سالگی از دنیا رفت. کریستوفر رایس نویسنده و پسر «رایس» خبر درگذشت «آن رایس» را بر اثر مشکلات ناشی از سکته اعلام کرد.

 

 

منبع: biography، bookstellyouwhy

کالابرگ الکترونیک