معرفی و خلاصه ترسناک ترین کتاب های رمان دنیا

معرفی و خلاصه ترسناک ترین کتاب های رمان دنیا


27 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 16 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
ترسناک ترین کتاب های دنیا
فهرست محتوا پنهان

رمان های ترسناک ژانر به خصوصی را تشکیل می دهند. ژانری که هدف آن ترساندن مخاطب است. اگر هدف شما هم ترسیدن است حتما در ادامه با ترسناک ترین کتاب های رمان دنیا با مجله کوروش همراه باشید.

خواندن آثار ادبی می تواند تجربه ای گیرا و دلپذیر باشد. نویسندگان متبحر و ماهر می توانند مخاطبان خود را با داستان ها و تجارب احساسی مواجه کنند که ممکن است هیچگاه در طول عمر خود فرصت تجربه آنها را نداشته باشند و به این طریق درک ما از دنیای پیرامون و همنوعانمان را گسترش دهند. همچنین کتاب هایی هم هستند که می توانند مخاطب را تا مغز استخوان بترسانند. ولی رمان های ترسناک و کتاب هایی که با هدف ترساندن نوشته شدند همیشه آن احترامی که در خور آنهاست را دریافت نمی کنند. البته تنها به این دلیل که کتابی ترسناک است به این معنا نیست که اثر ادبی ارزشمند نیست. ولی متأسفانه اگر هدف اصلی داستانی ایجاد ترس و وحشت در خوانندگان باشد ممکن است به دلایلی آن احترامی که شایسته است را به خود جلب نکند.

البته هستند داستان های ترسناکی که لزوما آثار هنری خوبی به حساب نمی آیند. ولی اگر هدف شما از خواندن کتاب های ترسناک این است که آنچنان دچار وحشت شوید تا کتاب را همچون جویی در سریال «دوستان» داخل یخچال بگذارید یا مدتی را نزد دوستان و خویشاوندان خود بروید تا کمتر از آنچه خوانده اید بترسید، جای درستی آمدید. در ادامه به برخی از ترسناک ترین کتاب های رمان دنیا خواهیم پرداخت. شاید تعدادی از این آثار لزوما بهترین رمان های ترسناک نباشند، ولی مطمئن باشید کتاب های ترسناکی هستند که به خوبی از عهده ترساندن هر خواننده ای بر می آیند!

 

 

«خانه برگ» نوشته مارک زِد. دانیلوسکی از ترسناک ترین کتاب های دنیا

 

«خانه برگ» نوشته مارک زِد. دانیلوسکی از ترسناک ترین کتاب های دنیا

 

«خانه برگ ها (House of Leaves)» یکی از ترسناک ترین کتابهایی است که تاکنون نوشته شده است. مارک زِد. دانیلوسکی در این رمان ترسناک خود از یک پیش فرض ساده،‌ خانه ای با ابهامات زیادی پیرامونش (البته نه لزوما هر خانه تسخیر شده ای) بهره برده و داستانی سردرهم گم کننده و فوق العاده پرابهام با چندین راوی غیر قابل اعتماد، اسراری لایه به لایه و پاورقی های تودرتو را بازگو می کند که هر خواننده ای را به درون گرداب شک و تردید می کشاند. دانیلوسکی در این رمان ترسناک از چنان ترفندهای جاندار و گیرایی بهره برده که خواندن خانه برگ ها را به یکی از تعاملی ترین تجربه های خوانش آثار داستانی تبدیل می کند. البته با توجه به اینکه هدف این کتاب ترساندن است، چنین تجربه ای لزوما نمی تواند خوشایند باشد!

 

 

بیشتر بخوانید » ۱۰ رمان شاهکار ادبیات روسیه «

 

 

«تسخیر خانه هیل» نوشته شرلی جکسون از بهترین رمان های ترسناک جهان

 

«تسخیر خانه هیل» نوشته شرلی جکسون از بهترین رمان های ترسناک جهان

 

وقتی به کلیشه های داستان های ترسناک فکر کنید قطعا خانه تسخیر شده یکی از اولین مضامینی است که به ذهن می آید و اغلب نیز اثری که با چنین کلیشه ای نوشته شود به تقلیدی مضحک تبدیل می شود. ولی شِرلی جکسون نویسنده معمولی نیست. او مفهوم خانه تسخیر شده را گرفته و آن را به اثری بی همتا تبدیل کرده است. به این جهت،‌ رمان ترسناک «تسخیر خانه هیل (The Haunting of Hill House)» یکی از بهترین رمان های ترسناک جهان است که تا به حال با موضوع خانه های تسخیر شده نوشته شده است. ترسی که در رمان ترسناک شرلی جکسون شاهدیم تنها از نحوست یا جن زدگی خانه نیست، بلکه از تجارب هولناکی که از زبان اِلنور، راوی غیرقابل اعتماد رمان می شنویم نیز نشأت می گیرد.

 

 

«باید در مورد کوین صحبت کنیم» نوشته لیونل شریور از ترسناک ترین کتاب های دنیا

 

«باید در مورد کوین صحبت کنیم» نوشته لیونل شریور از ترسناک ترین کتاب های دنیا

 

بسیاری از والدین تصور می کنند حداقل می توانند بخشی از وجود خود را در آینه فرزندشان ببینند، ولی اگر اینطور نشود چطور؟ اگر فرزند دلبندتان به هیولایی بی رحم و قاتلی خونسرد تبدیل شود چطور؟ لیونل شریور در این رمان ترسناک به شدت موفق و تحسین شده سراغ همین ترس جمعی رفته است. «باید در مورد کوین صحبت کنیم (We Need to Talk About Kevin)» از این واقعیت ناشی می شود که هر بچه ای سرانجام شخصیت خاص خودش را پیدا می کند و ناگزیر روزی با والدین خود کاملا غریبه می شود. همه آدم ها رابطه نزدیک و صمیمانه ای با والدین خود ندارند، ولی اینکه فرزندی به قاتلی بالفطره تبدیل شود قطعا ترسناک ترین کابوس هر پدر و مادری است.

 

 

بیشتر بخوانید » ۱۵ رمان برگزیده برای زنان «

حتما بخوانید  مروری بر زندگی و بهترین آثار مارک تواین نویسنده بزرگی آمریکایی

 

 

«فیلم شب» نوشته ماریشا پِسل از رمان های ترسناک

 

«فیلم شب» نوشته ماریشا پِسل از رمان های ترسناک

 

در عصر اینترنت افتادن در ورطه کنجکاوی های بی انتها فعل و انفعالی نسبتا ساده است و همچنان نیز با وجود انبوهی از اطلاعات ریز و درشت در مورد مسائل مختلف، مسائل تاریکی نیز وجود دارند که کمتر کسی از آنها درک درستی دارد. داستان ترسناک «فیلم شب (Night Film)» در مورد یک فیلمساز مرموز زیرزمینی است که شاید در فیلم هایش اشاراتی به قدرت های اهریمنی و رویدادهای وحشتناک وجود داشته باشد.

اسکات مک گراث، روزنامه نگار که دنبال این ماجرا است با مصاحبه ها و تحقیقات خود سعی در حل ابهامات پیرامون این فیلمساز اسرارآمیز دارد. ولی هر چه گستره تحقیقات او بیشتر می شود مرز میان واقعیت و خیال نیز در داستان ناپیداتر می شود. فیلم شب نمونه ای از ترسناک ترین کتاب های دنیا است که این فرصت را به مخاطب می دهد تا بتواند به بهترین شکل به کندوکاو امور پرداخته و در دنیایی مملو از شگفتی ها و وحشت های غیرمنتظره غوطه ور شود.

 

 

«حلقه» نوشته کوجی سوزوکی از ترسناک ترین کتاب های دنیا

 

«حلقه» نوشته کوجی سوزوکی از ترسناک ترین کتاب های دنیا

 

رمان ترسناک «حلقه (Ring)» که الهام بخش یکی از ترسناک ترین فیلم های دنیا نیز بوده، احتمالا بیشتر با نسخه سینمایی خود شناخته شده باشد. ولی سوای فیلم های حلقه (نسخه ژاپنی ۱۹۹۸ و نسخه انگلیسی آن ساخت ۲۰۰۲) خواندن کتاب ترسناک کوجی سوزوکی نیز تجربه ای مبهوت کننده است. در این کتاب ترسناک نوار ویدئویی وجود دارد که در آن عنوان شده هر کسی که آن را تماشا کند پس از ۷ روز می میرد.

تحقیقات در مورد این نوار ویدئویی نفرین شده و به طبع تلاش شخصیت های اصلی این رمان ترسناک برای جلوگیری از سرنوشت محتوم خود باعث می شود تا اسرار تکان دهنده ای برملا شود. هر چند سال ها از دوران نوارهای وی اچ اس گذشته، ولی مفهوم رمان ترسناک حلقه همچنان سر جای اولش است و به سادگی هر چه تمام تر تجربه اینکه قرار است به سرنوشت بدی دچار شوید می تواند هولناک باشد. به همین دلیل، حلقه همچنان یکی از ترسناک ترین کتاب های دنیا است.

 

 

بیشتر بخوانید » ترسناک ترین فیلم های دنیا براساس داستان های واقعی «

 

 

«دوست مکاتبه‌ ای» نوشته داتان اوئرباک از رمان های ترسناک دنیا

 

«دوست مکاتبه‌ ای» نوشته داتان اوئرباک از رمان های ترسناک دنیا

 

«دوست مکاتبه ای (Penpal)» اولین رمان داتان اوئرباک است که شاید جالب باشد بدانید در ابتدا به صورت داستان های ترسناک اینترنتی در شبکه اجتماعی «ردیت» منتشر شدند. ولی نویسنده با توجه به ماهیت تداوم داستان ها تصمیم گرفت این داستان های ترسناک را به صورت رمانی کامل به چاپ برساند.

راوی رمان ترسناک دوست مکاتبه ای نوجوانی است که تعریف می کند در دوران مهد کودک به همراه بهترین دوستش جاش، نامه ای را به همراه بالونی فرستاده بودند. ولی تا یک سال کسی به نامه پاسخ نداده بود. تا اینکه بالون راوی با پاکتی مملو از عکس هایی از او و مادرش می گردد. به این ترتیب، در مدتی کوتاه زندگی راوی به کابوس هولناکی تبدیل می شود و اتفاق غم انگیز و عجیب زیادی برای او و اطرافیانش رخ می دهد. همین اتفاقات باعث رخنه وحشت در راوی می شود؛ وحشتی که با آشکار شدن حقیقت بیشتر نیز می شود.

 

 

«آرامش جنازه» نوشته دن سیمونز از ترسناک ترین کتاب های دنیا

 

«آرامش جنازه» نوشته دن سیمونز از ترسناک ترین کتاب های دنیا

 

رمان ترسناک «آرامش جنازه (Carrion Comfort)» نوشته دَن سیمونز یکی دیگر از رمان های ترسناک جهان است که واقعا مخاطب را به دام وحشتی وجودی می اندازد. دن سیمونز در این رمان ترسناک خود گروهی را به تصویر می کشد که دارای قدرت های روانی ماورایی هستند. آنها می توانند آدم هایی را از راه دور به زیر سیطره خود در بیاورند و آنان را مجبور به انجام هر کاری که بخواهند کنند.

زمانی که یکی از آدم های مَسخ شده مرتکب قتلی شود،‌ قدرت های کسی که او را تحت کنترل دارد افزایش پیدا می کند. سیمونز در این رمان ترسناک خود به مفهوم قدرت پرداخته و به خوبی احساس امنیتی که مخاطب درباره جهان پیرامونش دارد را در هم می شکند و جهانی را وصف می کند که همچون یک بازی است؛ بازی که در آن همه ما آدم ها ممکن است همچون مهره های پیاده شطرنج هر زمان که دلخواه قدرت های برتر باشد به سادگی از بازی حذف شویم!

 

«غبرستان حیوانات خانگی» نوشته استیون کینگ از ترسناک ترین رمان ها

 

 «غبرستان حیوانات خانگی» نوشته استیون کینگ از ترسناک ترین رمان ها

 

استیون کینگ یکی از مشهورترین نویسندگان ژانر وحشت در ادبیات معاصر است. قطعا کتاب های زیادی از او می توانستند در فهرست ترسناک ترین کتاب های دنیا قرار گیرند از رمان تحسین شده «درخشش» تا «آن» و حتی «کوجو»، ولی در اینجا به یکی دیگر از رمان های ترسناک او می پردازیم. استیون کینگ اغلب با پرداختن به جنبه های انسانی شخصیت ها و گستردگی روایت هایش کمی از وحشت داستان های ترسناکش می کاهد.

«غبرستان حیوانات خانگی (Pet Sematary)» یکی از ترسناک ترین رمان های جهان است که مفهومی ساده ولی عمیقا ویرانگر دارد. در این رمان استیون کینگ شاهد یک قبرستان (البته با املایی متفاوت که ظاهرا دلیلی نیز دارد) حیوانات خانگی هستیم که در آن هر حیوان مُرده ای دوباره زنده می شود. البته حیواناتی که زنده می شوند هیچ شباهتی با گذشته خود ندارند، بلکه بدل به نیروهای مخوف و ترسناکی شده اند. استیون کینگ با همین پیرنگ داستانی ساده به چنان نقطه اوجی می رسد که هر خواننده ای را عمیقا درگیر خود کرده و به اساسی ترین شکل ممکن می ترساند.

حتما بخوانید  معرفی و خلاصه کتاب «هرس ذهن» اثر استیو اسکات و بری داونپورت

 

 

«نصف النهار خون» نوشته کورمک مک کارتی از ترسناک ترین کتاب های دنیا

 

«نصف النهار خون» نوشته کورمک مک کارتی از ترسناک ترین کتاب های دنیا

 

تمام سبک نویسندگی کورمک مک کارتی رعب آور است. مک کارتی نویسنده ای است که می تواند یک لیست ساده خرید بنویسد و لرزه بر اندام خوانندگانش بیندازد! رمان خواندنی «نصف النهار خون (Blood Meridian)» نیز با انبوهی خشونت و بی رحمی که در غرب آمریکای قرن نوزدهم رخ می دهد با مخاطب چنین می کند. کورمک مک کارتی که استاد مسلم خلق شخصیت ها و داستان های آخرالزمانی است، چنان وحشتی به جان خوانندگانش می اندازد که از حد تصور خارج است.

 

 

«خانه جهنمی» نوشته ریچارد متیسون از ترسناک ترین کتاب های جهان

 

«خانه جهنمی» نوشته ریچارد متیسون از ترسناک ترین کتاب های جهان

 

آنچه ریچارد متیسون در رمان ترسناک «خانه جهنمی (Hell House)» به آن پرداخته همان ترس جهان شمولی است بر اساس آن بسیاری از ما حس می کنیم در جایی گم شده ایم و از پیش محکوم به سرنوشتی ناگوار هستیم. در کتاب ترسناک خانه جهنمی، گروهی از متخصصان امور ماورالطبیعه استخدام می شوند تا در مورد مسائل اسرارآمیز پیرامون خانه تسخیره شده بلاسکو تحقیقاتی را انجام دهند. در این خانه اسرارآمیز است که این افراد به مرور متوجه حضور موجودی شریر می شوند که از نقاط ضعف و شرم آورترین حقایق زندگی آنها بر علیه شان استفاده می کند. سقوط شخصیت های داستان در گرداب دیوانگی و سرانجام مرگ آرامش مخاطب را به هم زده و باعث می شود که ناخودآگاه به نقاط ضعف و اعمال شرم آوری که در زندگی مرتکب شده فکر کند!

 

 

بیشتر بخوانید » ۲۶ حقیقت ترسناک از پشت صحنه فیلم جن گیر «

 

 

«تسخیر شده» نوشته چاک پالانیک از ترسناک ترین رمان های دنیا

 

«تسخیر شده» نوشته چاک پالانیک از ترسناک ترین رمان های جهان

 

کتاب ترسناک «تسخیر شده (Haunted)» که به نوعی به وحشتناک ترین شکل ممکن مضمون سریال های تلویزیونی واقع نما را دست مایه قرار داده، گروهی هفده نفره از نویسندگان را دنبال می کند که باید طی ۳ ماه بهترین داستان کوتاه خود را بنویسند. در این کتاب شاهد مجموعه ای داستان های کوتاه همین نویسندگان هستیم.

چاک پالانیک در تسخیر شده نه تنها از یکی از آزاردهنده ترین داستان های کوتاه دنیا رونمایی می کند («روده» که باعث غش کردن چند تن حاضران جلسه داستان خوانی پالانیوک شد) بلکه به دیوانگی شخصیت های شیفته برنامه های تلویزیونی واقع نما نیز می پردازد که برای کسب اعتبار و شهرت از هیچ فرومایگی فروگذار نیستند. به تدریج با جلو رفتن داستان های کتاب، به احساس ترس خفقان آوری که پالانیک به خوانندگانش تزریق کرده نیز افزوده می شود و ناگهان خواننده متوجه می شود که پنج شش صفحه ای است که دارد با نفس های حبس شده داستان را می خواند!

 

 

«ویرانه» نوشته اسکات اسمیت از بهترین رمان های ترسناک دنیا

 

«ویرانه» نوشته اسکات اسمیت از بهترین رمان های ترسناک جهان

 

داستان ترسناک «ویرانه (The Ruins)» نوشته اسکات اسمیت که به حق از ترسناک ترین کتاب های دنیاست، به طرز عجیبی داستان ساده و سرراستی دارد. در این کتاب ترسناک گروهی از گردشگران به محوطه باستان شناسی در مکزیک می روند. جایی که دوست آنها قبلا در آنجا اردو زده و منتظر آنهاست. آنها با رسیدن متوجه برگ های ضخیم تاک بر روی یک هِرم می شوند که همه چیز را در برگرفته است. اندکی بعد شخصیت های داستان متوجه جسد دوست خود در میان برگ های تاک می شوند. خیلی زود گروهی از اهالی دهکده به زور اسلحه آنان را مجبور می کنند در همان جا باقی بمانند. ظاهرا برگ های تاک همان هیولای ترسناکی است که مرتکب قتل شده است. در ظاهر شکست این هیولا ساده است، ولی با ادامه داستان و عذاب آرامی که دامن شخصیت های داستان را می گیرد، خلاف آن ثابت می شود.

 

 

«جعبه پرنده» نوشته جاش ملرمن یکی از بهترین رمان های ترسناک جهان

 

«جعبه پرنده» نوشته جاش ملرمن یکی از بهترین رمان های ترسناک جهان

 

داستان ترسناک و پرتعلیق «جعبه پرنده (Bird Box)» نوشته جاش ملرمن در مورد جهانی است که دارد به آرامی از هم فرو می پاشد. در این دنیای آخرالزمانی انسان ها با دیدن موجودات مرموزی دیوانه می شوند. بازماندگان چنین دنیای مملو از وحشت و دیوانگی تنها راه چاره را پناه بردن به کنجی خلوت و محبوس کردن خود می یابند. آنها با جدا کردن خود از دنیای بیرون سعی می کنند حداقل تا مدتی خود را از اتفاقات هولناک دنیا نجات دهند. ولی هر چه داستان این کتاب ترسناک جلوتر می رود،‌ سایه ترسناکی که بر سر شخصیت های رمان افتاده سنگین و سنگین تر می شود.

 

بیشتر بخوانید » ترسناک ترین هتل های جهان با ارواح سرگردان «

 

 

«داستان ارواح» نوشته پیتر استراب از ترسناک ترین کتاب های دنیا

 

«داستان ارواح» نوشته پیتر استراب از ترسناک ترین کتاب های دنیا

 

یک داستان ترسناک با مضمون ارواح باید در کنار ترساندن خواننده، سرگرم کننده نیز باشد. رمان ترسناک بسیار موفق «داستان ارواح (Ghost Story)» نوشته پیتر استراب دقیقا هین دو کار را انجام می دهد. داستان ارواح ماجراهای پنج دوست قدیمی را بازگو می کند که همواره برای تعریف کردن داستان های ارواح دور هم جمع می شوند. ولی یکی از این دوستان به طرز مرموزی می میرد. پس از آن بازماندگان نیز کابوس مرگ خود را می بینند. پس از مدتی که ترس بر همه غلبه می کند، اسراری آشکار می شود که نه تنها آرامش را به زندگی آنان باز نمی گرداند، بلکه به این ترتیب یک داستان ارواح به ظاهر ساده به مرور در دستان یکی از استادان مسلم داستان های ژانر وحشت، تبدیل به یکی از ترسناک ترین کتاب های دنیا می شود.

 

 

منبع: barnesandnoble

 

کالابرگ الکترونیک