نقد و خلاصه آرشیو ۸۱ (Archive 81) | جدیدترین سریال ترسناک نتفلیکس

نقد و خلاصه آرشیو ۸۱ (Archive 81) | جدیدترین سریال ترسناک نتفلیکس


7 اسفند 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
نقد و خلاصه آرشیو ۸۱ (Archive 81) | جدیدترین سریال ترسناک نتفلیکس

سریال آرشیو ۸۱ (Archive 81) جدیدترین سریال پرطرفدار از شبکه نتفلیکس اثر «ربکا سونن‌شاین» است. آرشیو هشتاد و یک بر اساس پادکستی به همین نام ساخته شده است. سریال آرشیو ۸۱ ماجرای یک متخصص بایگانی را دنبال می‌کند که با بازیابی محتوای کاست‌های ویدئویی پی به اتفاقات اسرارآمیزی پیرامون یک فرقه مذهبی خطرناک می‌‌برد. آرشیو ۸۱ که در زیرژانر «ویدئوهای پیدا شده» قرار می‌گیرد با استقبال بسیار خوب مخاطبان مواجه شده است. نتفلیکس اخیرا اعلام کرد مخاطبان جهانی تنها در ژانویه ۲۰۲۲ بیش از ۱۲۸ میلیون ساعت آرشیو ۸۱ را تماشا کرده‌اند. واکنش منتقدان نیز به مجموعه آرشیو ۸۱ مثبت بود. هرچند ساخت فصل دوم آرشیو ۸۱ رسما تأیید نشده، اما ربکا سونن‌شاین در مصاحبه‌ای از چراغ سبز نتفلیکس برای ادامه‌ این سریال خبر داده بود. برای مرور نقد و بررسی و خلاصه سریال آرشیو ۸۱ در مجله کوروش با سرویس هنر و سینما همراه باشید.

 

 

مشخصات سریال آرشیو ۸۱ (Archive 81)

 

مشخصات سریال آرشیو ۸۱ (Archive 81)

 

ژانر: ترسناک، رازآلود، ماوراءالطبیعی

سازنده: ربکا سونن‌شاین

برپایه: پادکست «آرشیو ۸۱» اثر دانیل پاول و مارک سولینگر

بازیگران: مامودو آتی، دینا شهابی، ایوان جونیگ کیت، جولیا چان، آریانا نیل، مت مک‌گوری، مارتین دونوان

موسیقی: بن سالزبری، جف بارو

محصول کشور: ایالات متحده

زبان اصلی: انگلیسی

تعداد فصل‌ها: ۱

تعداد قسمت‌ها: ۸

مدت زمان هر قسمت: ۴۵-۵۸ دقیقه

زمان پخش: ۱۴ ژانویه ۲۰۲۲ (۲۴ دی ۱۴۰۰)

تولیدکننده: اتُمیک مانستر پروداکشنز، سونشاین پروداکشنز

شبکه اصلی: نت‌فلیکس (Netflix)

امتیاز آی‌ام‌دی‌بی (IMDb): ۷،۴

راتن تومیتوز: ۸۵٪

متاکریتیک: ۷۳٪

 

 

خلاصه داستان:

 

«دَن تِرنر» (مامودو آتی) یک متخصص بایگانی است که برای بازیابی مجموعه‌ای از کاست‌های ویدئویی استخدام شده است. او پس از بازیابی محتوای کاست‌ها متوجه می‌شود این نوارها در واقع حاصل تحقیقات «ملودی پندراس» (دینا شهابی)، مستندسازی درباره یک فرقه‌ی مذهبی خطرناک بوده‌اند و از همینجا ماجرای تحقیقات دن و پندراس رنگ‌ و بوی اسرارآمیزی به خود می‌گیرد.

 

 

نقد و بررسی سریال آرشیو ۸۱

 

نقد و بررسی سریال آرشیو ۸۱

 

سریال آرشیو ۸۱ که از ۱۴ ژانویه (۱۴ دی) از غول پخش جریانی، نتفلیکس پخش شد وقایع اسرارآمیز پیرامون یک فرقه مذهبی مخوف را به تصویر می‌کشد. آرشیو ۸۱ به خوبی از ترس‌های واقعی و باورپذیر برای کشاندن بینندگان به درون داستانی رازآلود بهره برده است.

 

سریال آرشیو ۸۱ با پرداختن به مضامینی همچون فرقه‌های مذهبی، پرستش خدایان اهریمنی، توهم‌های توطئه، موجودات فراطبیعی و البته خشونت‌های آئینی و مذهبی توأمان بینندگان را آزار داده و مجذوب خود می‌کند.

 

سریال آرشیو هشتاد و یک از قسمت اول «نِشان‌های اسرارآمیز» تا آخرین قسمتش «آنچه در زیر نهفته» با بهره‌گیری از تعلیق، وحشت و رمز و رازها تجربه‌ی مبهوت‌کننده‌ و به شدت اعتیادآوری را برای مخاطبان پدید می‌آورد که طبیعتا باعث می‌شود بسیاری از بینندگان تمام سریال را در یک نشست تماشا کنند.

 

دانیل (دَن تِرنر) یک متخصص بایگانی است که برای بازیابی کاست‌های ویدئویی معیوب استخدام شده است. او پس از اطلاع از محتوای کاست‌ها تصمیم می‌گیرد معمای مرگ «ملودی پندراس» و بقیه ساکنان مجتمع مسکونی به نام «ویسر» در نیویورک که طعمه آتش‌سوزی مرموزی شده‌اند را حل کند.

حتما بخوانید  نقد و خلاصه سریال تد لاسو (Ted Lasso) | کمدی فوتبالی درجه یک

 

با جلو رفتن داستان سریال، زندگی ترنر و پندراس به موازات هم روایت می‌شود، این در حالی است که وقایع زندگی ترنر در سال ۲۰۱۹ و ماجراهای پندراس در سال ۱۹۹۴ اتفاق می‌افتند. در هر قسمت مجموعه آرشیو کاست‌های متعددی بازیابی شده و اتفاقات عجیبی که پندراس در آن ویدیوها ضبط کرده و همینطور نقشی که یکی از مستاجران مجتمع «ساموئل اسپیر» (ایوان جونیگ‌کیت) در توطئه‌ ایفا کرده آشکار می‌شود.

 

جابه‌جایی‌های متعدد بین گذشته و حال، تعلیق بسیار اثرگذاری را در آرشیو ۸۱ پدید می‌آورد.

 

 

شاهکاری از تعلیق و ترس‌های ماورائی در آرشیو ۸۱

 

شاهکاری از تعلیق و ترس‌های ماورائی در آرشیو 81

 

«ربکا سونن‌شاین» کارگردان و فیلمنامه‌نویس اصلی آرشیو ۸۱ از تکنیک‌های طراحی صدای مخصوص پادکست‌ها، موسیقی‌های ملودراماتیک و همینطور هم‌نوایی‌های مذهبی برای هرچه بیشتر هذیانی شدن حال و هوای مجموعه آرشیو ۸۱ بهره برده است.

 

اگرچه آرشیو ۸۱ پرش‌های ترسناک (جامپ‌ اِسکیر) کمی برای درگیر کردن بینندگان دارد، اما به جای آن از وحشت‌های آنی و اتفاقات رعب‌آور به خصوص مرگ‌های آئینی (صحنه‌ای که در آن بریدن گلوی قربانیان با چاقو را می‌‌بینیم) استفاده بسیار خوبی کرده است.

 

«دانیل پاول» یکی از سازندگان پادکست آرشیو ۸۱ در مصاحبه‌ای گفته بود که تجربه‌ شخصی خودش در برخورد با اتفاقات عجیب و غریب آپارتمانش الهام‌بخش او برای ساخت این پادکست بوده است. ‌دانیل پاول در این مورد گفته بود: «من بیش از هر کسی در آپارتمانم تنها بودم و به صداهای عجیب گوش می‌دادم. این تجربه به‌ علاوه ادای دینی که به سبک ویدئوهای پیدا شده (در ژانر ترسناک) داشتم اصلی‌ترین منبع الهامم بود.»

 

علیرغم چند تفاوت اصلی که بین سریال و پادکست وجود دارد از جمله تغییر در گرایش‌های جسمانی و آشفتگی «پندراس» و همینطور افزودن الهیات مسیحی به پس‌زمینه‌های مذهبی، کلیت سریال با پادکست تفاوتی ندارد. این موضوع از آنجایی که «دانیل پاول» و «مارک سولینگر»، سازندگان پادکست هر دو از تهیه‌کنندگان سریال هستند کامل قابل‌ درک است.

 

 

آرشیو ۸۱:‌ تلفیق جذابی از وحشت و نوآر

 

آرشیو ۸۱:‌ تلفیق جذابی از وحشت و نوآر

 

در ادامه «دن تِرنر» حقیقت ماجرای آتش‌سوزی و ارتباطی که این اتفاق با شخصیت «پندراس» دارد را کشف می‌کند. به مرور بارِ احساسی سریال نیز مضاعف شده و دن ترنر را در تلاش برای حل معمای مرگ پندراس می‌بینیم. با مشخص شدن مغز متفکر فرقه و همینطور گذشته‌ی تاریک مادر پندراس، داستان سریال پیچ شگفت‌انگیزی به خود می‌گیرد.

 

زمانی که متوجه می‌شویم مجتمع آپارتمانی «ویسر» بر روی عمارت خانواده‌ «ووس» ساخته شده به عمق رفتارهای فرقه‌‌ای و پنهان‌کاری‌های شریرانه پی‌ می‌بریم. عمارت «ووس» نیز در دهه ۱۹۲۰ در آتش سوخته بود.

 

«دن ترنر» در یکی از نوارهای کاست ویدئویی پیدا می‌کند که نشان می‌دهد «آیریس ووس» (جورجینا هیگ) همان زنی است که فرقه‌ را تأسیس کرده و هم او نیز اهریمنی به نام «کالیگو» را از خواب ابدی‌اش برخیزانده است. کالیگو خدای باستانی خونخواری است که به دروغ وعده می‌دهد صلح و صفا را در جهان حکمفرما می‌کند.

 

اما درست زمانی که «ووس» با قربانی کردن دختر جوانی و همینطور کشتن یک جادوگر مراسم احضار «کالیگو» را تکمیل می‌کند تمام خانه‌ی «ووس» در آتش می‌سوزد و به تلی از خاکستر بدل می‌شود. در ادامه «دن ترنر» باید پرده از راز این اتفاقات و همینطور ارتباط بین خانواده ووس و فرقه ساموئل بردارد.

حتما بخوانید  نقد و خلاصه فیلم گزارش فرانسوی (The French Dispatch)

 

سریال آرشیو ۸۱ که در هشت قسمت از نتفلیکس پخش شد، مجموعه خاطره‌انگیز و جذابی را به ژانر وحشت افزود. پایان نفس‌گیر و همینطور هیجانی که بینندگان با ماجراهای ترنر و پندراس تجربه کردند همه نشان می‌دهد که دیر یا زود باید منتظر فصل دوم آرشیو ۸۱ باشیم.

 

 

نظر منتقدان درباره سریال آرشیو ۸۱

 

نظر منتقدان درباره سریال آرشیو ۸۱

 

سریال آرشیو ۸۱ عمدتا نقدهای مثبتی را از منتقدان دریافت کرد. وب‌سایت «راتن تومیتوز» بر اساس ۳۱ نقد و بررسی به آرشیو ۸۱ نمره ۸۷ از ۱۰۰ داد. در چکیده نقدهای این وب‌سایت گرداوری دیدگاه می‌خوانیم: «آرشیو ۸۱ تلفیق جذابی از وحشت و نوآر و همینطور دلهره‌آورهای ماورائی است که باعث کشش و جذابیت بالای آن می‌شود.»

 

دیگر وب‌سایت گرداوری دیدگاه «متاکریتیک» نیز از روی ۱۶ نقد و بررسی به سریال آرشیو ۸۱ امتیار ۷۳ از ۱۰۰ داد که به معنای «نقدهای عمدتا خوب» است. «سالونی گیجر» از وب‌سایت «ای.وی.کلاب» در نقد خود نوشت: «آرشیو ۸۱ همچون بسیاری از سریال‌ها و فیلم‌های ترسناک نیاز به تعلیق ناباورانه‌ای دارد، اما تنها باید به آن زمان بدهید تا به آرامی عناصر تکان‌دهنده و درام تحسین‌برانگیز خود را حتی به آنانی که طرفداران ژانر وحشت نیستند نیز نشان دهد.»

 

«راب اوون» از «پیتسبورگ تریبون» یکی دیگر از منتقدانی بود که لب به تحسین از آرشیو ۸۱ گشود و نوشت: «آرشیو ۸۱ با حال و هوای خوفناکی آغاز می‌شود، و اگر چه اطلاعات اسطوره‌شناسانه‌اش در حوالی قسمت ششم کمی گیج‌کننده است، اما به موقع همه‌چیز در پایان نفس‌گیر قسمت هشتم روشن می‌شود.»

 

«جان آندرسون» از «وال‌استریت جورنال» نیز آرشیو ۸۱ را سریال جذاب و پرکششی دانست و عنوان کرد که این مجموعه‌ی جدید از شبکه نتفلیکس که با الهام از پادکستی به همین نام ساخته شده «عضوی شایسته از کاتالوگ [سریال‌های نتفلیکس] است.

 

سوالات متداول

۱- آیا سریال آرشیو ۸۱ بر اساس یک داستانی واقعی است؟

 

خیر. سریال آرشیو هشتاد و یک کاملا زائیده‌ی خیال نویسندگان آن است. با این حال، برخی از بخش‌های آرشیو ۸۱، به‌ویژه جنبه‌های مختلف فرقه‌ از نمونه‌های واقعی الهام گرفته است.

 

۲- آیا فصل دوم آرشیو ۸۱ نیز ساخته می‌شود؟

 

هرچند ساخت فصل دوم آرشیو ۸۱ رسما تأیید نشده، اما سونن‌شاین در مصاحبه‌ای از چراغ سبز نتفلیکس برای ادامه‌ این سریال خبر داده بود. نظر می‌رسد که اگر فصل دوم مجموعه آرشیو ۸۱ ساخته شود، احتمالا در ژانویه ۲۰۲۴ پخش شود.

 

 

۳- آیا آرشیو ۸۱ ترسناک است؟

 

بله،‌ آرشیو ۸۱ سریال کاملا ترسناکی است، اما ترس و وحشت در این مجموعه نتفلیکس سطحی متفاوتی نسبت به سایر سریال‌های ترسناک دارد. در آرشیو ۸۱ شاهد عناصری از ترس‌های روانشناسانه و دلهره‌آور هستیم که به خصوص با توجه به اینکه داستان سریال با تشکیلات مذهبی و فرقه‌های مخفی گره خورده انتخاب مناسبی برای یک سریال جمع و جور ترسناک است.

 

 

منبع: newuniversity

 

 

کالابرگ الکترونیک