نقد و بررسی فصل اول و دوم سریال see (دیدن) | هدر دادن یک سوژه ی ناب

نقد و بررسی فصل اول و دوم سریال see (دیدن) | هدر دادن یک سوژه ی ناب


29 آبان 1400 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
نقد و بررسی فصل اول سریال see (دیدن)

سریال See (دیدن) یا (بینایی) از جمله سریال‌های خارجی محبوب در ژانر فانتزی- علمی- درام است که تهیه کنندگی و پخش آن را شبکه اینترنتی متعلق به غول تکنولوژی جهان، اپل، برعهده دارد. فصل اول این سریال سال گذشته به پایان رسید. فصل دوم سریال See هم بعد از فروکش کردن پاندمی کرونا در سال جاری ساخته شد. در سرویس هنر و سینما مجله کوروش درباره فصل اول و دوم سریال دیدن یا بینایی بیشتر بخوانید.

 

چند سالی است که کمپانی اپل نیز به بازیگران بزرگ دنیای سرگرمی‌ های ویدئویی پیوسته است. اپل طی حدود ۳ سالی که از افتتاح شبکه اینترنتی «اپل تی وی پلاس (Apple TV+)» می گذرد دست به ساخت چندین سریال اینترنتی زده و با نام های بزرگی در عرصه تلویزیون و سینما همکاری کرده است.

 

 

این مطلب را هم بخوانید » نقد و بررسی سریال قورباغه «

 

 

شناسنامه سریال see کاری از اپل تی‌ وی پلاس

 

شناسنامه سریال «دیدن (See)»؛ کاری از اپل تی‌ وی پلاس

 

خلاصه داستان: ماجراهای سریال See (دیدن) در آینده ای دور رخ می دهد. قرن ها از شیوع بیماری کُشنده ای که موجب نابینا شدن انسان ها شده گذشته است، حالا شخصی به نام بابا واس (جیسون موموآ) پدر دوقلوهایی است که با قوه بینایی سالم به دنیا آمده اند. بابا واس باید از خود و قبیله اش در برابر ملکه ای قدرتمند که می خواهد دوقلوها را از بین ببرد محافظت کند.

 

 

ژانر: فانتزی- درام

کارگردان: فرانسیس لارنس

نویسنده: استیون نایت

بازیگران: جیسون موموآ، الفری وودارد، سیلفیا هوکس، کریستیان کامارگو، هرا هیلمار، نستا کوپر، آرچی مَدِکو،  موژان آریا

موسیقی: بر مک ‌کرری

شرکت سازنده: چرنین اینترتینمنت

توزیع ‌کننده: اپل

شبکه اصلی‌: اپل تی‌ وی پلاس

تعداد فصل ها: ۲ فصل (تمدید شده برای فصل سوم)

تعداد قسمت ها: ۱۶ قسمت

محصول: ایالات متحده آمریکا

زبان: انگلیسی

امتیاز آی ام دی بی (IMDb): ۷،۷

امتیاز راتن تومیتوز: ۶۳ درصد

 

بیشتر بخوانید » نقد و بررسی سریال تاج The Crown «

 

 

نگاهی به فصل اول سریال «دیدن»؛ تب همه گیر سریال های فانتزی

 

بیشتر مدهای باب روز از ۳ قاعده کلی نوآوری، اغراق و اعتدال تبعیت می کنند. در حال حاضر در دنیای سرگرمی، سریال های فانتزی جزو آخرین مدها و ترندها هستند. بخشی از آن به خاطر نوآوری های سریال پرطرفدار «بازی تاج و تخت (Game Of Thrones)» است. سریالی که باعث احیای دوباره یک ژانر و محبوب فزاینده آن شد.

 

ولی با روی آوردن استودیوهای بیشتری به این مد روز، ناگزیر بسیاری از محصولات باید شکست بخورند. درام تاریخی شرکت اپل یعنی «دیدن» یکی از این دست سریال های شکست خورده است.

 

سریال «دیدن» در طی ۸ قسمت فصل اول خود درست به مانند شخصیت اصلی خود کورکورانه و به دشواری در دنیای فانتزی اش گام بر می داشت. شخصیت محوری سریال دیدن یعنی بابا واس، رئیس یک قبیله است. در دنیای فانتزی سریال «دیدن» که در آینده ای دور رقم می خورد، یک ویروس موجب نابودی جهان شده و ۹۹ درصد از جمعیت کره زمین بر اثر این بیماری جان خود را از دست دادند. ۱ درصد باقی مانده نیز نابینا شدند.

 

هنگامی که ماگرا، همسر بابا واس، دوقلوهای بینا به دنیا می آورد، سفری طولانی برای یافتن حقیقت و پدر واقعی بچه های ماگرا، جرلامارل شکل می گیرد. در این میان ملکه کین بدجنس، دست راست خود ژنرال جادوگریاب را مامور کُشتن افراد قبیله بابا واس کرده است.

 

 

از ارائه دنیای فانتزی ناقص تا جذابیت های بصری چشمگیر

 

سریال دیدن؛ از ارائه دنیای فانتزی ناقص تا جذابیت های بصری چشمگیر

 

هرچه فصل اول سریال «دیدن» جلوتر می رود، ابهامات تازه ای در مورد جهان پیرامون شخصیت های سریال به وجود می آید. این ابهامات در پایان فصل اول سریال دیدن به اوج خود می رسد. پایان بندی که ظاهرا در خدمت جذاب تر کردن فصل دوم سریال است. این زمینه چینی با ضعف های مهلکی همراه است که اساسا منطق کلِ فصل اول سریال را زیر پا می گذارد. ضعف هایی که ذکر آن در این مختصر نمی گنجد.

 

ولی اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم باید از جذابیت و خوش ساختی برخی صحنه های مبارزه ای و البته تصویربرداری های خیره کننده و جذابیت های بصری آن نیز بگوییم. خصوصا برخی تصویربرداری های هوایی که واقعا تجربه ای دلچسب برای هر تماشاگری هستند. برخی جذابیت های بصری در سریال «دیدن» گنجانده شده اند که به سختی نظیرش را در سایر سریال های ژانر فانتزی تلویزیون می توان دید.

حتما بخوانید  نقد و بررسی فیلم «تیک تیک بوم (Tick, Tick... Boom)»

 

تنها کافی است برخی از صحنه های مبهوت کننده سریال «دیدن» را با سریالی همچون «رویدادنامه شانارا (The Shannara Chronicles‎)» از شبکه ام تی وی مقایسه کنید تا به خوبی این تفاوت را حس کنید.

 

با این حال، سریال در مهم ترین برهه دچار لغزش می شود. به خصوص در تصویر کردن دنیای فانتزی اصلا آن جذابیتی را که تصور می کردیم ندارد. در این میان، بی شک نقطه قوت سریال، جیسون موموآ است که باعث می شود از بسیاری از مشکلات ساختاری و فنی سریال دیدن چشم پوشی کنیم.

 

نقش آفرینی او در نقش بابا واس بسیار چشمگیر است. بازی موموآ در سریال See تقریبا شبیه بازی او در سریال «مرز (Frontier)» دیگر درام تاریخی محصول شبکه های نتفلیکس و دیسکاوری است.

 

 

بیشتر بخوانید: نقد و خلاصه سریال مستند «یک سیاره بی نقص (A Perfect Planet)»

 

 

فصل اول سریال see یک فانتزی پرخرج اما متوسط

 

سریال see یک فانتزی پرخرج اما متوسط

 

جیسون موموآ به شخصیتش به خوبی غنا بخشیده و دیگر خبری از آن نقش های کلیشه ای از مردان حجیم و عضلانی نیست. ولی مشکل از آنجایی شروع می شود که هیچ یک از دیگر بازیگران متناسب با نقشی که برعهده گرفتند اجرای موفقی نداشتند. بخشی از این ضعف به دلیل مشکلاتی است که در نگارش فیلمنامه و شخصیت پردازی ها صورت گرفته است.

 

اگر به هر قیمتی می خواهید به تماشای یک سریال فانتزی با مایه های باستانی بروید و پیرنگ داستان و سیر منطقی وقایع چندان برایتان اهمیت ندارد یا دستکم در درجه دوم اهمیت است، سریال See واقعا سریال تماشایی است و از تماشای آن لذت خواهید برد.

 

سریال «دیدن» مملو از صحنه های سرگرم کننده و پر زد و خورد است و فیلمبرداری حیرت انگیز دارد. بدون شک سریال دیدن یکی از پرخرج ترین سریال های سال ۲۰۱۹ بود. ولی درست به مانند همتای خود «بازی تاج و تخت» مشکلات زیادی به نگارش فیلمنامه داشت و گاهی منطقی داستانی به راحتی زیر پای گذاشته می شود.

 

هرچند see با هر معیاری بدترین سریال فانتزی سال های اخیر نیست، ولی بی شک با بهترین های ژانر فانتزی اختلاف فاحشی دارد. در بهترین حالت سریال بینایی یک پیشنهاد متوسط برای علاقمندان به فیلم و سریال های فانتزی است. سریالی که در برخی زمینه ها خوب عمل می کند، ولی در بسیاری موارد اصلا بینندگان را راضی نگه نمی دارد.

 

شاید سریال see می توانست با کمی دقت در ارائه دنیای فانتزی و دست یافتن به فرهنگی خاص و نو، یک پیشنهاد مناسب و جذاب برای خیلی از تماشاگران باشد. ولی برای تماشاگران سخت پسند که به دنبال سریالی با منطق داستانی قوی و روایت جذاب هستند، سریال دیدن به سختی می تواند نمره قبولی را بگیرد.

 

 

نقد و بررسی فصل دوم سریال See

 

نقد و بررسی فصل دوم سریال See

 

سریال See در فصل دوم به وضوح از حیث داستان پردازی و همینطور دیالوگ نویسی پیشرفت چشمگیری داشته است. ماجراهای فصل دوم سریال دیدن به فاصله کوتاهی از اتفاقات فصل قبل دنبال می شود و همچنان تمرکز اصلی آن بر روی انتقام و درگیری های خانوادگی برای تصاحب قدرت است.

 

در فصل دوم برادر بابا (ایدو) از دخترش به عنوان طعمه برای به دام انداختن بابا واس استفاده می کند تا سرانجام بتواند انتقام مرگ پدرش را از او بگیرد. در همین حال، مارگرا نیز توانسته جایگاه گذشته خود به عنوان شاهدخت را دوباره پس بگیرد، اما همچنان با مشکلات و سختی های زیادی مواجه است.

 

در فصل دوم سریال See با وجود پیچش های داستانی و همینطور عناصری همچون غیبگویی و جادوگری که در داستان گنجانده شده اند، با داستانی جذاب تر و غیرقابل پیش بینی تر مواجه هستیم. ترکیب بسیار خوب شخصیت های مثبت با حیله های کثیف ملکه کین و عطش ایدو برای انتقام نیز به هر چه مهیج تر شدن فصل دوم دیدن کمک کرده است.

 

تاماکتی جون (کریستیان کامارگو) شخصیت مهمی است که در اتفاقات و بحران های این فصل نقش مهمی ایفا می کند. تاماکتی که در فصل اول سریال See جزو شخصیت های شرور بود، اما خیانت ملکه و قتل عام اعضای خانواده اش باعث شد تا شخصیت او از اساس دستخوش تغییر شود.

 

اکنون تاماکتی می خواهد با کمک مارگرا انتقام یک عمر قتل و غارت را از ملکه بگیرد. با وجود پررنگ شدن نقش تاماکتی و پیش‌آگاهی که نسبت به تغییر شخصیت او داده شده و آشکارا از ویژگی های مثبت فصل دوم سریال دیدن است، اما در همین حال، چنین پیش آگاهی را برای مثال برای برخی تصمیمات ملکه کین شاهد نیستیم.

حتما بخوانید  معرفی بهترین فیلم های کلاسیک و موج نو سینمای فرانسه

 

 

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی سریال ۹ غریبه کامل با بازی نیکول کیدمن

 

 

پیشرفت قابل ملاحظه فصل دوم سریال See

 

پیشرفت قابل ملاحظه فصل دوم سریال See

 

حذف برخی شخصیت ها نیز در داستان سریال دیدن (بینایی) چندان توجیه نشده اند. نکته منفی دیگر فصل دوم دیدن صحنه های اکشن آن است که گویی سازندگان مجموعه چندان توجهی به نابینایی شخصیت های سریال نکرده و همه چیز را فدای جذابیت و هیجان این صحنه های اکشن کرده اند. این در حالی است که بسیاری از درگیری ها و مبارزه های شخصیت های نابینای سریال آشکارا با نقص جسمانی آنها تضاد دارد.

 

با این حال، نمی توان چندان خرده ای به این تصمیم سازندگان سریال See گرفت، چرا که صحنه های اکشن در مجموع فوق العاده دیدنی و مهیج از آب درآمده اند. اوج صحنه های مبارزه ای نفسگیر سریال دیدن را باید در نبردهای تن به تن بابا و ایدو واس دید. جیسون موموآ و دیو باتیستا هر دو از بازیگرانی هستند که یک سروگردن از سایر نقش های اصلی بازی بهتری ارائه داده اند.

 

موسیقی متن پرکشش سریال که به زیبایی روی صحنه های اکشن سریال نشسته، به هر چه تماشایی تر شدن فصل دوم سریال See کمک کرده است.

 

 

روایت پخته تر سریال See در فصل دوم

 

هر چند با تمام نقاط قوت همچنان می توان پایان بندی فصل دوم دیدن را دارای ضعف هایی دانست، اما روی هم رفته، سریال دیدن توانسته با افزودن صحنه های مهیج و تماشایی و اضافه کردن شخصیت های جدید پیشرفت چشمگیری نسبت به فصل اول خود داشته باشد.

 

در کنار صحنه های مبارزه ای خشن و جذاب دیدن، روایت پخته تر و داستان گیراتر آن نیز باعث شده تا بینندگانی که با وجود ایرادات فصل اول، فصل جدید این سریال را تماشا کرده اند، پاداش درخوری دریافت کنند.

 

 

نظر منتقدان سینما و تلویزیون درباره سریال دیدن See

 

نظر منتقدان سینما و تلویزیون درباره سریال دیدن

 

راتن تومیتوز، وبسایت جمع آوری نقدهای منتقدان بر اساس ۵۱ نقد با میانگین ۵،۲۷ (از ۱۰ نمره) به دیدن امتیاز ۴۳ درصد را داده است. در بخشی از برآیند نقدهای این وبسایت آمده است:

 

«اگرچه بازیگران توانمند سریال دیدن به وضوح بازی خوبی ارائه داده اند، اما اتکای بیش از حد به صحنه های خشن در بعضی مواقع به روایت پیچیده و ظریف سریال ضربه می زند.» متاکریتیک نیز بر اساس ۲۱ نقد و بررسی منتقدان به سریال دیدن نمره ۳۷ از ۱۰۰ را داده است. این وبسایت برچسب «به طور کلی نامطلوب» روی سریال بینایی زده است.

 

دانیل دی آدریو از وب سایت سینمایی ورایتی در مقاله ای در نقد سریال دیدن نوشته است: «سریال (see) وقت جیسون موموآ و الفری وودارد و سایر بازیگران را تلف کرده است. see سریالی است که از با روایتی جذاب و ابهام برانگیز شروع می شود، ولی خیلی سریع رنگ و بوی غلوآمیز به خودش می گیرد.»

 

ولی بن تراورس، منتقد وبسایت ایندی ‌وایر نقد مثبتی به سریال داشته و نوشته است: «درام اکشن استیون نایت ترکیبی عجیب، ولی قابل قبول است. با این همه توازنی در سریال دیده نمی شود. شاید به این دلیل که ماجراهای هر قسمت سریال کمتر از زمان مطلوب ۱ ساعته جمع بندی شده اند.» این منتقد تلویزیون و سینما نیز در ادامه یادداشت خود از بازی جیسون موموآ تمجید کرده است.

 

 

بیشتر بخوانید » نقد و بررسی سریال گامبی وزیر / The Queen’s Gambit «

 

 

سوالات متداول درباره سریال دیدن

 

 

۱-فصل دوم سریال See کی میاد؟

 

۲۷ اوت ۲۰۲۱ (۵ شهریور ۱۴۰۰) زمان پخش سریال تاریخی دیدن بود.

 

 

۲-آیا تاماکتی جون در فصل ۲ سریال See حضور دارد؟

 

بله، کریستیان کامارگو که در مجموعه دیدن در نقش تاماکتی جون، رئیس ارتش جادوگران ظاهر شده از جمله نقش های اصلی دیدن در فصل دوم نیز بود.

 

 

۳- آیا سریال دیدن فصل سوم هم دارد؟

 

بله، اپل تی وی پلاس چند ماه قبل اعلام کرد که فصل سوم این سریال تاریخی فانتزی ساخته می شود. هم اکنون فیلمبرداری این فصل آغاز شده است.

 

 

۴- فصل ۳ سریال  Seeکی میاد؟

 

احتمالا در سال ۲۰۲۲ شاهد پخش فصل ۳ سریال  See خواهیم بود.

 

 

۵- سریال  See ارزش تماشا دارد؟

 

بله، مسلما طرفداران ژانرهای مختلف از درام تا تخیلی و جنایی و اکشن می توانند از تماشای سریال See لذت ببرند.

 

 

بیشتر بخوانید » نقد و بررسی سریال ایرانی می خواهم زنده بمانم « 

 

 

منبع: thereviewgeek

 

کالابرگ الکترونیک