نقد و بررسی سریال «خانه کاغذی/ سرقت پول (Money Heist)»

نقد و بررسی سریال «خانه کاغذی/ سرقت پول (Money Heist)»


14 شهریور 1400 . زمان مطالعه: 21 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
نقد و بررسی سریال خانه کاغذی

سریال «خانه کاغذی/ سرقت پول (Money Heist)» به سرعت پس از اینکه شبکه نتفلیکس حق پخش بین المللی آن را خریداری کرد، به پربیننده ترین سریال خارجی غیرانگلیسی زبان این سرویس پخش جریانی تبدیل شد. امروز در سرویس هنر و سینما مجله کوروش به معرفی این سریال اسپانیایی محبوب خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

 

 

مشخصات سریال «خانه کاغذی/ سرقت پول (Money Heist)»

 

مشخصات سریال «خانه کاغذی/ سرقت پول (Money Heist)»

 

ژانر: درام، جنایی، سرقتی

سازنده: آلکس پینا

بازیگران: آلوارو مورته، اورسولا کوربیرو، ایتسیار ایتانیو، پدرو آلنسو، پاکو توس، آلبا فلورس، میگل هران، هایمه لورنته

آهنگساز: مانل سانتی ‌استبان

محصول کشور: اسپانیا

زبان اصلی: اسپانیایی

نام اصلی: خانه کاغذی (La Casa de Papel)

نام انگلیسی: سرقت پول (Money Heist)

تعدا فصل ها: ۵ فصل

تعداد قسمت ها: ۳۱

مدت زمان هر قسمت: ۶۶-۷۷ دقیقه (آنتنا ۳)، ۴۱-۵۹ (نتفلیکس)

شبکه اصلی: آنتنا ۳، نتفلیکس (پخش کننده بین المللی از سال ۲۰۱۹)

IMDb: ۸،۳

راتن تومیتوز: ۱۰۰٪

 

 

خلاصه داستان:

 

گروهی از سارقان حرفه ای به رهبری شخصی به نام پروفسور، نقشه جاه طلبانه ای برای یک عملیات سرقت دارند. طی این عملیات قرار است که سارقان ۱ میلیارد یورو را از ضرابخانه سلطنتی اسپانیا به سرقت ببرند.

 

 

نقد و بررسی سریال خانه کاغذی (Money Heist)

 

نقد و بررسی سریال خانه کاغذی (Money Heist)

 

اگر تا به حال سراغ سریال خانه کاغذی نرفته اید، باید بگوییم که یکی از جذاب ترین سریال های نتفلیکس را از دست داده اید. این سریال اسپانیایی جذاب، مهیج و فوق العاده سرگرم کننده است. این سریال اکشن-جنایی آنقدر اعتیادآور بوده که توانسته میلیون ها بیننده در سرتاسر دنیا را به خود مشغول نگه دارد. به جز این، سریال خانه کاغذی تاثیری فراتر از یک سریال معمولی داشته و به نوعی به نمادی از مقاومت و آزادی خواهی نیز تبدیل شده است.

ولی استقبال گسترده از این سریال اتفاقی بود. چرا که نتفلیکس تصادفا این سریال را انتخاب کرد. اگر اینطور نمی شد، ممکن بود که این سریال به راحتی هیچ وقت به دست بینندگان انگلیسی زبان و بین المللی نرسد. وقتی هم که نتفلیکس این سریال را انتخاب کرد، با استقبال فوق العاده ای مواجه شد و به پربیننده ترین سریال غیرانگلیسی زبان این سرویس جریانی تبدیل شد.

سریال سرقت پول در ابتدا در سال ۲۰۱۷ از شبکه آنتنا ۳ اسپانیا با عنوان اصلی خود «خانه کاغذی» پخش شد. فصل اول سریال ۱۵ قسمت داشت که در دو بخش پخش شد. بخش اول سریال ۴۵ میلیون بیننده داشت،‌ اما با پخش بخش دوم بینندگان آن به شدت کاهش یافتند. با تنها نیمی از بینندگان باقی مانده و داستانی که کامل شده بود، به نظر می رسید که داستان سریال تمام شده است. دقیقا همینجا بود که نتفلیکس وارد معامله شد و خانه کاغذی را به فهرست سریال های بین المللی خود اضافه کرد. نتفلیکس این سریال را پس از تدوین به ۲۲ قسمت کوتاه تر تبدیل کرد و یک سال بعد هم به صورت بین المللی برای تمام مخاطبان خود به نمایش گذاشت.

 

 

 خانه کاغذی، از انتخاب نتفلیکس تا پدیده ای جهانی

 

 خانه کاغذی، از انتخاب نتفلیکس تا پدیده ای جهانی

 

سرویس رسانه جاری نتفلیکس پس از اضافه کردن خانه کاغذی به برنامه های خود، حتی زحمت تبلیغ آن را هم به خود نداد. ولی با این وجود، سریال در خارج از اسپانیا بینندگان زیادی به دست آورد و روز به روز بر تعداد بینندگانش اضافه شدند. فصل اول سریال درباره یک سرقت دقیق از قبل برنامه ریزی شده در ضرابخانه سلطنتی اسپانیا بود. پروفسور (با بازی آلوارو مورته) مغز متفکر گروه بود که سارقانی را برای اجرای این عملیات دور هم جمع کرده بود. هر کدام از سارقان نام شهری را به عنوان اسم مستعار خود انتخاب می کنند تا هویت واقعیشان را از یکدیگر مخفی نگه دارند. دقیقا درست به مانند شخصیت های فیلم «سگ های انباری (۱۹۹۲)» کوئنتین تارانتینو که گروه سارقان اسامی همچون آقای سفید، آقای بلوند و آقای آبی و … را برای خود برگزیده بودند.

راوی سریال توکیو (اورسولا کوربیرو) است که همه چیز را از دید او می بینیم. توکیو زنی گستاخ و بی پروا است که حضوری کاملا چشمگیر در صحنه دارد و دل میلیون ها بیننده سریال را هم به دست آورده است. سارقان با موفقیت وارد ضرابخانه سلطنتی اسپانیا می شوند و ده ها نفر را به گروگان می گیرند. برنامه آنها چاپ میلیون ها اسکناس بدون علامت است. در همین حال، پروفسور با بازرس رایکل موریو (ایتسیار ایتانیو) که به دنبال حل این پرونده است، یک بازی تعقیب و گریز موش و گربه وار را شروع کرده است.

 

 

بیشتر بخوانید » نقد و بررسی سریال پیکی بلایندرز «

 

 

سریال سرقت پول، مجموعه ای پرتعلیق و مهیج

 

سریال سرقت پول، مجموعه ای پرتعلیق و مهیج

 

از طریق روایت توکیو و بازگشت به گذشته های فراوان (فلش بک ها) است که با داستان گیرای این ضدقهرمان های دوست داشتنی همراه می شویم. به تدریج که تنش ها بالا می گیرد، اعضای گروه که همچنان از پرفسور حرف شنوی دارند به جان هم می افتند. در همین حین، نیروهای پلیس ضرابخانه را محاصره می کنند. و هر چه جلوتر می رویم، زمان نجات یافتن از این مخمصه برای گروه کمتر و کمتر می شود. تاکیدی از این مسئله را بارها با تصاویری از تیک تاک های ساعت می بینیم. سازندگان سریال سرقت پول در اینجا دقیقا از همان حربه ای که در مجموعه تلویزیونی «مأموریت: غیرممکن (۱۹۶۶-۱۹۷۳)» برای بالا بردن تعلیق به کار گرفته شده استفاده کرده اند.

در همین حال، علائم «سندرم استکهلم» در میان برخی از گروگان ها بروز پیدا می کند. به این ترتیب، یکی از گروگان ها به گروه سارقان می پیوندد و اسم مستعار استکهلم (استر آسبو) را برای خود انتخاب می کند. پروفسور و بازرس موریو هم در همین حین وارد یک رابطه عاشقانه می شوند. سریال خانه کاغذی در بسیاری از قسمت های خود رگه هایی از ژانرهای عاشقانه و کمدی را نیز در خود دارد که همین نیز به جذاب تر شدن آن کمک کرده است.

 

 

 خانه کاغذی، از شخصیت پردازی های قوی تا داستانی همه جانبه

 

 خانه کاغذی، از شخصیت پردازی های قوی تا داستانی همه جانبه

 

خانه کاغذی سریالی به شدت اعتیادآور است. اول از همه، سرقت پول تعلیق بسیار بالایی دارد. تعلیقی که کاملا محسوس است و مهم نیست در بسیاری از قسمت ها سریال چقدر به کمدی نزدیک شود، تماشای آن همچنان لذت بخش است. خانه کاغذی هم درست مانند «بازی تاج و تخت» در حذف شخصیت هایش بی رحم است. به این ترتیب، شخصیت های اصلی محبوب مخاطبان در صحنه های تکان دهنده ای جان می دهند. همین هم تعلیق را در تمام قسمت های سریال بالا نگه می دارد. چرا که هیچ وقت نمی دانیم شخصیتی که به او علاقه پیدا کرده ایم، زنده می ماند یا خیر!

حتما بخوانید  نقد و بررسی سریال شتز کریک (Schitt's Creek)

از هفت سارقی که با توکیو وارد ضرابخانه می شوند، برلین (پدرو آلونسو)، دنور (خائیمه لورنته)، هلسینکی (دارکو پریچ)، مسکو (پاکو توس)، نایروبی (آلبا فلورس)، اسلو (روبرتو گارسیا رویز) و ریو (میگل اران)، سه نفر تا پایان ماجرا جان خود را از دست می دهند. شخصیت پردازی های بسیار عالی هم به بهترین نحو با بازی های عالی گروه بازیگران اصلی سریال همراه شده اند. هر کدام از نقش های اصلی بسیار غنی، پیچیده و به خوبی پرداخته شده اند. هر کدام از شخصیت ها نقاط قوت، ضعف و گذشته ای دارد که می تواند بینندگان را به خوبی با خودش همراه کند. هیچ کس هم کاملا بی گناه نیست. ولی نمی توانیم هم جلوی خودمان را بگیریم و با شخصیت ها همذات پنداری نکنیم.

آخرین دلیلی که باعث جذابیت هر چه بیشتر سریال سرقت پول شده بی شک سبک و سیاق منحصر به فرد آن است. موسیقی متن پرشوری که مدت ها پس از تماشای سریال در گوش بینندگان طنین انداز می شود. استفاده از رنگ های گرم به ویژه قرمز نیز نقش مهمی در جذب مخاطبان داشته است.

 

استقبال گسترده از سریال خانه کاغذی که حتی بازیگرانش را غافلگیر کرد

 

استقبال گسترده از سریال خانه کاغذی که حتی بازیگرانش را غافلگیر کرد

 

طرفداران بی شمار سریال خانه کاغذی در سرتاسر جهان با استقبال گسترده خود، بازیگران و عوامل سریال را غافلگیر کردند. پس از پایان فصل اول، به نظر می رسید داستان سریال تمام شده است. ولی در همین حین،‌ بازیگران شاهد رشد افسارگسیخته تعداد دنبال کنندگان خود در شبکه های اجتماعی بودند، تجربه ای که در مستند «سرقت پول:‌ پدیده» از شبکه نتفلیکس به آن پرداخته شده است. از همین جا بود که عوامل سریال متوجه شدند ماجرا نمی تواند به اینجا ختم شود. تا سال ۲۰۱۸، سریال خانه کاغذی نامزد و برنده چندین جایزه در اروپا شد و حتی برنده بهترین سریال درام در چهل و ششمین دوره جایزه امی بین الملل شد.

در نتیجه، نتفلیکس بازیگران و عوامل سریال را برای فصل دوم گرد هم آورد. این بار بودجه سریال نیز به شدت افزایش پیدا کرد. با وجود اینکه فصل اول سریال داستانی کاملا مستقل داشت، ولی الکس پینا، سازنده مجموعه همیشه در ذهنش داشت که روزی فصل دوم سریال را بسازد و این بار به لطف حمایت های نتفلیکس توانست به این ایده خود جامه عمل بپوشاند.

فصل دوم سریال خانه کاغذی که بعدا تصمیم گرفته شد برای بینندگان انگلیسی زبان «سرقت پول» نام گذاری شود، در چهار بخش ساخته شد. نحوه تقسیم بندی سریال خانه کاغذی ممکن است کمی برای بینندگان گیج کننده باشد، چرا فصل پنجم که به تازگی پخش شده نیز ۲ بخش دارد. باید بگوییم که فصل پنجم در واقع بخش های سوم و چهارم همان داستان دوم خانه کاغذی است.

 

 

داستان دوم خانه کاغذی

 

داستان دوم خانه کاغذی

 

برای فصل بعدی خانه کاغذی، گروه سارقان باید دوباره جمع می شدند تا یکی از اعضای گروه را پس از اشتباه مهلک توکیو نجات دهند. و این نجات هم به سرقت موفقیت آمیز از بانک مرکزی اسپانیا بستگی داشت. اعضای جدید گروه به بازماندگان اولین سرقت پیوستند و این بار هم یک دشمن بی رحم در پی شکار اعضای گروه است که این بار، بازرس سیرا (نجوا نیمری) در نقش این دشمن ظاهر می شود. سیرا حریفی به مراتب بی رحم تر از بازرس موریو است که در اولین داستان خانه کاغذی شاهد بودیم.

فصل سوم (بخش اول از سرقت بانک اسپانیا) در تابستان ۲۰۱۹ به طور انحصاری توسط نتفلیکس پخش شد. فصل چهارم (بخش دوم) تقریبا یکسال بعد در آوریل ۲۰۲۰ پخش شد و ۶۵ میلیون بیننده داشت. این تعداد حدود ۱ میلیون بیشتر از بینندگان مجموعه مستند تلویزیونی « ببر پادشاه: قتل، ضرب وشتم و جنون» نتفلیکس بودند که در همان زمان پخش شد.

نتفلیکس که متوجه شد سریال موفقیتی قابل توجه را به دست آورده، تصمیم گرفت مستند «سرقت پول: پدیده)» را نیز بسازد و پخش کند. این مستند حیرت بازیگران و دست اندرکاران سریال خانه کاغذی را از استقبال گرم بینندگان در سرتاسر جهان نشان می دهد. برای مثال، در صحنه افتتاحیه فصل دوم که در مقابل کلیسای جامع سانتا ماریا دل فیوره در فلورانس ایتالیا فیلمبرداری شد، هجوم هواداران مشتاق به حدی غیرقابل کنترل بود که تقریبا می رفت که کل روند فیلمبرداری را مختل کند. اگر هنوز سریال را به صورت کامل تماشا نکرده اید، اصلا توصیه نمی کنیم مستند خانه کاغذی را ببینید. زیرا بخش های زیادی از داستان سریال را لو می دهد.

 

 

استفاده از نقاب های دالی در سریال سرقت پول

 

استفاده از نقاب های دالی در سریال سرقت پول

 

گروه سارقان سریال سرقت پول برای پنهان نگه داشتن هویت خود از نقاب های هنرمند مشهور سوررئالیست اسپانیا یعنی سالوادور دالی استفاده می کنند. آنها علاوه بر این لباس های سرهمی قرمزی را می پوشند. گروه سارقان در بخش هایی گروگان ها را نیز مجبور می کنند همان لباس ها را بپوشند تا پلیس را سردرگم کنند. نقاب دالی پس از اینکه در سریال خانه کاغذی به کار برده شد به نمادی جدید برای شورش در سطح بین المللی تبدیل شد تا به نوعی جایگزین نقاب مشهور گای فاکس از فیلم «وی مثل وندتا (۲۰۰۵)» شود.

استفاده از نقاب دالی فراتر از کنفرانس های سالانه کامیک-کان بوده و در بسیاری از اعتراضات توسط معترضان به کار رفته است. این نقاب ها در زمین فوتبال هم تاثیر زیادی گذاشته اند. در چند مورد بنرهای بزرگی از نقاب دالی در ورزشگاه های فوتبال عربستان سعودی دیده شدند. هواداران تیم المپیاکوس یونان در حین برگزاری مسابقه این تیم با اث.میلان ایتالیا در مسابقات لیگ اروپای در سال ۲۰۱۸ از بنرهای بزرگ دالی استفاده کردند. پس از پایان بازی هم هواداران تیم یونانی با لباس های سرهمی سارقان سریال سرقت پول وارد زمین شدند تا به جشن و پایکوبی بپردازند.

نِیمار دا سیلوا، فوق ستاره برزیلی تیم پاریس سن ژرمن، حتی در فصل سوم سریال سرقت پول در نقش یک راهب حضور پیدا کرد و به طرز مضحکی از بیزاری خود از فوتبال گفت. نیمار در اظهار نظری گفته است که خانه کاغذی سریال مورد علاقه اوست.

 

 

بیشتر بخوانید » نقد و بررسی سریال سرگذشت ندیمه «

 

 

تاثیر جهانی سریال سرقت پول؛ از زمین فوتبال تا سرقت های واقعی

 

حتی چندین سرقت به تقلید از سریال خانه کاغذی انجام گرفته است. در موردی سارقانی با نقاب دالی در فرانسه به هتل و فروشگاهی دستبرد زدند. تصور می شود سرقتی که در روز روشن از ضرابخانه مکزیک شده نیز از همین سریال الهام گرفته باشد. یکی از مشهورترین موارد احتمالا ماجرای هک شدن موزیک ویدیوی «دسپاسیتو» از جاستین بیبر در یوتیوب است. این موزیک ویدئو که پنج میلیارد بازدید داشت برای ساعاتی از یوتیوب حذف شد. هکرها با حذف ویدئو عکسی از سریال خانه کاغذی را جایگزین آن کردند. این عکس صحنه ای را نشان می داد که گروه سارقان اسلحه های خود را به سوی بینندگان نشانه رفته بودند. در این تصویر بنری نیز با عنوان «فلسطین آزاد» وجود داشت.

استفاده از نقاب دالی واکنش های منفی را نیز در پی داشته است. دولت قبرس استفاده از این نقاب و لباس سرهمی قرمز را در کارناوال ها ممنوع اعلام کرده است. به عقیده مقامات قبرسی،‌ خرابکاران می توانند از این لباس و نقاب برای پنهان نگه داشتن هویت خود و انجام اقدامات غیرقانونی استفاده کنند. روزنامه نگاران و سیاستمداران ترکیه ای هم انتقادات زیادی از سریال خانه کاغذی کرده اند و سریال را تبلیغی برای شورش دانسته اند. ولی احتمالا هیچ کس به اندازه پروفسور در فصل سوم، نقاب را بهتر توصیف نکرده باشد: ‌«نقاب در سراسر جهان به نمادی از مقاومت، خشم، و بدبینی تبدیل شده. مهم نیست، چیزی که مهم است این است که [نقاب] الهام بخش بسیاری از مردم بوده است.»

حتما بخوانید  طرز تهیه پاپ کورن خانگی خوشمزه در طعم های مختلف

جالب اینکه خود عوامل سریال سرقت پول هم به نوعی نقاب دالی را به صورت غیرقانونی به کار گرفته اند. هر چند به نظر نمی رسد که قوانینی برای استفاده از این نقاب وجود داشته باشد، ولی عوامل سریال هیچ وقت از سوی بنیاد گالا-سالوادور دالی برای استفاده از نقاب هنرمند مشهور حمایت نشده اند.

 

 

احیای ترانه «بلا چاو» پس از سریال خانه کاغذی

 

احیای ترانه «بلا چاو» پس از سریال خانه کاغذی

 

به جز نقاب دالی که با سریال خانه کاغذی استفاده گسترده ای پیدا کرد، ترانه اعتراضی مشهور ایتالیایی ها به نام «بلا چاو (Bella Ciao)» نیز با این سریال اسپانیایی احیا شد. بلا چاو که به معنای «خداحافظ زیبا» است، یکی از مشهورترین ترانه های جهان است که تقریبا در همه کشورها از جمله ایران بارها و بارها بازخوانی شده است. این ترانه در دوران جنگ جهانی دوم توسط پارتیزان ‌ها و مخالفان فاشیست ها خوانده می شد. البته این ترانه در اصل سابقه قدیمی تر داشته و در گذشته به عنوان ترانه ای اعتراضی مورد استفاده قرار می گرفت که در آن از مقاومت کارگران مزارع برنج در برابر اربابی ستمگر گفته بود. در قسمت پایانی این ترانه ایتالیایی آمده است: «این گل از مبارزی روییده که برای آزادی جان داد.»

پدربزرگ پروفسور در مقاومت ایتالیا جنگیده است، بنابراین او ترانه را به همراه برلین، برادر بزرگترش می خواند و به سایر اعضای گروه هم یاد می دهد. ترانه بلا چاو به همین بهانه در قسمت های مختلف سریال پخش می شود.  به جز این، از زمان پخش سریال سرقت پول، چندین بازخوانی جدید از ترانه بلا چاو شده که برخی از این بازخوانی ها توسط هنرمندان مشهوری همچون استیو آوکی و هاردول انجام گرفته اند.

بلا چاو از آن ترانه هایی است که در فوتبال نیز کاربرد زیادی پیدا کرده است. در جام جهانی ۲۰۱۸ فوتبال طرفداران چندین تیم ملی از جمله برزیل این ترانه را خواندند. در موردی دیگر هنگامی که امدادرسانان سازمان پرواکتیوا اوپن آرمس، سرنشینان قایق پناهندگان غیرقانونی را در بندر لامپدوسا (جنوب ترین بندر ایتالیا) نجات دادند، پناهندگان با خواندن ترانه بلا چاو شادی خود را ابراز داشتند.

 

 

در فصل پنجم خانه کاغذی چه اتفاقی می افتد؟

 

در فصل پنجم خانه کاغذی چه اتفاقی می افتد؟

 

آخرین باری که گروه سارقان سریال سرقت پول را دیدیم، آنها در بانک مرکزی اسپانیا با هم متحد شده بودند و تصمیم گرفتند به خاطر ادای دین به رفیق کشته شده خود حتما در نبرد پیروز شوند. ولی بازرس سیرا با پروفسور مخالفت کرد. او اسلحه اش را روی سر پرفسور گذاشت و گفت: «کیش و مات!» ولی احتمال همانطور که هر کدام از بینندگان پروپاقرص سریال سرقت پول می تواند حدس بزند، سریال آنقدر غافلگیرکننده و غیرقابل پیش بینی است که نتوان به راحتی اتفاقات بعدی آن را حدس زد.

بالاخره ظاهرا فصل پنجم پایان این سریال تماشایی است. ‌نتفلیکس هم پس از پایان فیلمبرداری در تاریخ ۱۴ مه (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰) در صفحه توییتر خود نوشت:‌«از همه هواداران برای اینکه بخشی از مقاومت بودند متشکریم! بی صبرانه منتظریم تا پایان داستان را به شما بگوییم.»

 

 

بیشتر بخوانید » ترسناک ترین فیلم های دنیا براساس داستان های واقعی «

 

 

نتفلیکس و اسپین آف های سریال خانه کاغذی

 

ولی واضح است که نتفلیکس هیچ وقت نمی تواند مرغی که تخم طلا می گذارد را بکشد. الکس پینا، خالق سریال سرقت پول، از مدت ها قبل کار خود را روی سریال دیگری به نام «آسمان قرمز (Sky Rojo)» شروع کرده است. فصل اول این سریال از مارس ۲۰۲۱ آغاز شد و اخیرا هم در ماه ژوئیه (اسفند و تیر ۱۴۰۰) فصل دوم این سریال پخش شد. سریال آسمان قرمز داستان ۳ زن فراری را روایت می کند که به نوعی یادآور فیلم «تلما و لوییز (۱۹۹۱)» ریدلی اسکات است. البته با این تفاوت که شخصیت های سریال الکس پینا هر سه فاحشه هستند. این سریال تاکنون به شدت مورد استقبال منتقدان قرار گرفته است. ولی به هیچ وجه تاثیر و قدرت سریال سرقت پول را نداشته است.

در کنار این نتفلیکس اقتباس کره ای از سریال خانه کاغذی را به کارگردانی کیم هونگ سان در دست ساخت دارد. بازیگر نقش پروفسور در نسخه کره ای یو جی-تائه است که بیشتر به خاطر نقش آفرینی در فیلم «اولدبوی (۲۰۰۳)» و همینطور یکی از نقش های اصلی و اقتباس کره ای از «همسر خوب» شناخته می شود. نقش توکیو را نیز در نسخه کره ای خانه کاغذی جئون جونگ سئو، معروف به راشل جون ایفا می کند که بازیگر نسبتا تازه کاری است که اخیرا در دو فیلم بلند سینمایی نقش آفرینی کرده است.

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین مینی سریال های نتفلیکس براساس امتیازات imdb

 

 

سریال خانه کاغذی، پربیننده ترین سریال غیرانگلیسی نتفلیکس

 

سریال خانه کاغذی، پربیننده ترین سریال غیرانگلیسی نتفلیکس

 

شهرت سریال خانه کاغذی با خریداری حق پخش آن توسط شبکه نتفلیکس آغاز شد. تنها چهار ماه از خریداری حق پخش این سریال اکشن-تعلیقی گذشته بود که به پربیننده ترین سریال غیرانگلیسی زبان نتفلیکس تبدیل شد. سازنده این سریال آلکس پینا است و اخیرا اولین بخش از فصل پنجم سریال اسپانیایی خانه کاغذی پخش شد.

 

هر بخش از فصل پنجم سریال نیز متشکل ۵ از قسمت است. بخش اول فصل جدید سریال خانه کاغذی روز ۳ سپتامبر ۲۰۲۱ (۱۲ شهریور ۱۴۰۰) پخش شد. بخش دوم فصل پنجم سریال هم روز ۳ دسامبر (۱۲ آذر ۱۴۰۰) پخش خواهد شد. سریال خانه کاغذی علاوه بر اینکه محبوبیت گسترده ای در جهان پیدا کرده، مورد استقبال منتقدان نیز قرار گرفته و جوایز مهمی را نیز برنده شده است. از جمله این جوایز می توان به جایزه اِمی بین الملل به عنوان بهترین سریال درام در چهل و ششمین دوره این جایزه اشاره کرد.

 

در کنار این طرفداران سریال سرقت پول این فرصت را خواهند داشت تا سکانس هایی از سریال را از نزدیک تجربه کنند. تور «سرقت پول: تجربه (Money Heist: The Experience)» که حاصل همکاری نتفلیکس و سرویس سرگرمی فیور است،‌ قرار است در شهرهایی همچون لندن، میامی، مکزیکو سیتی، نیویورک و پاریس برگزار شود.

 

اکثر بازیگران سریال خانه کاغذی در ماه های اخیر به شدت درگیر فیلمبرداری تحت تدابیر ویژه به دلیل محدودیت های کرونا بوده اند، به این دلیل کمتر فرصت حضور در پروژه های دیگر را پیدا کرده اند. از این میان، اورسولا کوربیرو، بازیگر نقش توکیو از این قاعده مستثنی است که اخیرا در فیلم «چشمان مار: منشأ جی.آی. جو» نقش ‌آفرینی کرده است.

 

سریال خانه کاغذی برای مدت ها عنوان پربیننده ترین سریال غیرانگلیسی نتفلیکس را در اختیار داشت. ولی اخیرا این جایگاه را به مجموعه تلویزیونی کمدی مرموز فرانسوی «لوپین (Lupin)» که از قضا این سریال هم درباره سرقت است واگذار کرده است. سریال لوپین در پخش تیر ماه خود ۷۶ میلیون بیننده داشته است. حال باید منتظر بمانیم و ببینیم خانه کاغذی می تواند در پخش های ۳ سپتامبر و ۳ دسامبر خود دوباره جایگاهش را به دست بیاورد یا خیر.

 

 

منابع: denofgeek، wikipedia

 

کالابرگ الکترونیک