نقد و بررسی سریال زندگی پس از مرگ (After Life)

نقد و بررسی سریال زندگی پس از مرگ (After Life)


14 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
نقد و بررسی سریال «پس از زندگی (After Life)»

سریال «پس از زندگی» یا زندگی بعد از مرگ یا افتر لایف مجموعه کمدی-درامی به نویسندگی و کارگردانی ریکی جرویز و ساخته شبکه نتفلیکس است. این مجموعه تلویزیونی که زندگی روزنامه نگاری دل شکسته را پس از مرگ همسرش دستمایه قرار داده، به شدت مورد توجه منتقدان و بینندگان قرار گرفته است و عنوان یکی از بهترین سریال‌های دنیا را از آن خود کرد. در سرویس هنر و سینما مجله کوروش بیشتر درباره سریال زندگی پس از مرگ بخوانید.

 

 

درباره سریال After Life چه می‌دانیم؟

 

سریال «پس از زندگی (After Life) که در ایران به عنوان «زندگی پس از مرگ» نیز شناخته می شود، مجموعه تلویزیونی کمدی-درامی بریتانیایی به نویسندگی، کارگردانی و تهیه کنندگی ریکی جرویز است که تا به حال دو فصل آن از شبکه نتفلیکس پخش شده است.

 

ریکی جرویز در سریال زندگی پس از مرگ نقش اصلی را هم بازی می کند. پخش سریال پس از زندگی از ۸ مارس ۲۰۱۹ از شبکه نتفلیکس شروع شد. فصل دوم این مجموعه تلویزیونی هم ۲۴ آوریل ۲۰۲۰ پخش شد. در حال حاضر، خبرها حاکی از آن است که نتفلیکس و جرویز بر ساخت فصل سوم پس از زندگی با هم به توافق رسیده اند.

 

ریکی جرویز در سریال زندگی پس از مرگ نقش تونی را ایفا می کند. روزنامه نگاری که در یکی از روزنامه های محلی در یکی از شهرهای کوچک انگلستان مشغول به کار است. تونی پس از مرگ لیزا همسرش بر اثر سرطانی دچار سرخوردگی و پوچی عمیقی می شود. تونی به حدی وارد دور باطل و پوچی می شود که تصور می کند بهترین کار آزار و اذیت دیگران است، چون می خواهد دیگران هم به اندازه او عذاب بکشند.

 

 

بیشتر بخوانید:

 

بهترین مینی سریال های نتفلیکس براساس امتیازات IMDB 

 

نقد و بررسی سریال بابیلون برلین

 

 

شناسنامه سریال پس از زندگی (After Life)

 

نقد و بررسی سریال زندگی بعد از مرگ after life

 

ژانر: کمدی سیاه، کمدی-درام

سازنده، نویسنده، کارگردان: ریکی جرویز

بازیگران: ریکی جرویز، دایان مورگان، کری گودلیمن، ماندیپ دیلون، اشلی جنسن، رویزین کانتی، پنه ‌لوپه ویلتون، تونی وی

آهنگساز: اندی باروز

کشور سازنده: بریتانیا

زبان اصلی: انگلیسی

تعداد فصل ها: ۲ فصل (تمدید شده برای فصل ۳)

تعداد قسمت ها: ۱۲ قسمت

مدت زمان هر قسمت: ۲۵-۳۱ دقیقه

شبکه اصلی: نتفلیکس

IMDb: ۸،۴

راتن تومیتوز: ۷۳٪

متاکریتیک: ۶۰

 

 

خلاصه داستان:

 

تونی زندگی بی نقصی دارد، تا اینکه همسرش لیزا بر اثر سرطان فوت می کند. پس از این اتفاق غم انگیز، تونی که مرد خوبی بود کاملا عوض می شود. او پس از تأمل بسیار درباره زندگی خود تصمیم می گیرد دیگر ملاحظه های سابق را کنار بگذارد و هر کاری دوست دارد بکند. دید تونی به این طرز فکر و اهمیت ندادن به هیچکس و هیچ چیز همچون قدرتی فراطبیعی است. ولی خیلی زود دوستان و خانواده او وارد عمل می شوند تا به گفته خود آن آدم سابق را نجات دهند.

 

حتما بخوانید  3 روش صحیح و اصولی تمپر کردن یا آب کردن شکلات قهوه ای و سفید

 

بیشتر بخوانید » نقد و بررسی مینی سریال چرنوبیل «

 

 

نقد و بررسی سریال پس از زندگی

 

نقد و بررسی سریال پس از زندگی

 

سازنده سریال زندگی پس از مرگ ریکی جرویز است. کمدین و بازیگری که او را با آن شوخی های تلخ و ویرانگرش و البته بازی های فوق العاده تاثیرگذارش در سریال های کمدی به خاطر می آوریم. ریکی جرویز در جدیدترین پروژه خود تصمیم گرفته زندگی مردی را به نمایش بگذارد که غم از دست دادن و فقدان عزیزی را به دشواری به دوش می کشد؛‌ تجربه ای که برای بسیاری کمابیش آشناست.

 

همه ما در برهه هایی از زندگی چنین فقدانی را تجربه کرده ایم و معمولا هم از این تجربه درهم شکسته ایم، ولی دوباره توانسته ایم دیر یا زود به تنهایی یا به کمک دیگران و دوباره به زندگی برگردیم. ولی تونی یکی از کسانی که است نمی تواند غم از دست دادن همسر خود را به تنهایی هضم کند. به این ترتیب، با جلو رفتن داستان سریال می بینیم که تونی به یکی از آن شخصیت های مردم آزاری تبدیل می شود که گویی در تلاش است دیگران را نیز در رنج و عذاب خود شریک کند.

 

سریال زندگی پس از مرگ به شیوه بسیار تاثیرگذاری سعی کرده کاملا مستقیم به بینندگان خود مخاطرات سوگواری های افراطی پس از فقدان را گوشزد کند. این سریال کمدی سیاه نشان می دهد کسانی که نمی توانند با فقدان عزیز از دست رفته خود کنار بیایند، چگونه می توانند روح و روان خود و اطرافیانشان را نابود کنند.

 

چنین افرادی در بسیاری مواقع و حتی در حین سوگواری تمایل باورنکردنی به خودکشی دارند. پروسه ای که ریکی جرویز در سریال زندگی پس از مرگ به خوبی با چاشنی کمدی سیاه، دوران بی میلی و پوچی تونی نسبت به زندگی و میل شدید به خودکشی در او را نیز به تصویر کشیده است.

 

 

مضمونی غم انگیز با چاشنی طنز

 

«زندگی پس از مرگ»، مضمونی غم انگیزی با چاشنی طنز

 

جرویز در سریال زندگی پس از مرگ با نوعی عطوفت طنزآلود تلاش کرده تا به بینندگان نشان دهد، اصلا دور از ذهن نیست که پس از فقدان، زندگی مملو از غم و اندوهی را سپری کنیم. او عقیده دارد وقتی که با فقدانی مواجه می شویم، احتیاج داریم که زمانی را صرف درک و پذیرش آن کنیم تا بتوانیم دوباره به زندگی عادی برگردیم. سریال زندگی پس از مرگ در ژانری ساخته شده که هم می توان آن را کمدی و هم درام دانست.

در ادامه سریال افتر لایف ، تونی پس از دوره ای سخت دوباره نشانه هایی از بهبود و مثبت اندیشی را بروز می دهد. چنانچه در سریال پس از زندگی می بینیم تمام دوستان و خانواده تونی تلاش می کنند او را به زندگی بازگردانند، ولی نهایت این خود تونی است که تصمیم می گیرد با اراده خود دوباره با زندگی آشتی کند. زیرا زندگی با تمام اندوه ها و رنج و عذاب هایش همچنان زیباست.

حتما بخوانید  نقد و بررسی فیلم «بی همه چیز» | یک اقتباس سینمایی درخشان

سریال زندگی پس از مرگ در کنار پیرنگ داستانی ساده، قالب کاملا سرراست و تکرارشونده ای که دارد، با وجودی که دستمایه قرار دادن موضوع مرگ و زندگی همچنان سریالی کاملا سرگرم کننده و به دور پیچیدگی های سایر مجموعه های تلویزیونی است که چنین مضامینی را دستمایه قرار داده اند. سریال زندگی پس از مرگ موفق شده در کنار غم و اندوهی که بر فضای کلی آن حاکم است، بارقه هایی از امید و روشنی را به بینندگان خود نشان داده و داستانش را هم در نقطه مناسبی شروع و تمام کند.

مجموعه کمدی-درام بریتانیایی زندگی پس از مرگ در دو فصل شش قسمتی ساخته شده و احتمالا فصل سوم آن نیز که در شش قسمت ساخته می شود، فصل پایانی آن باشد. باید ببینیم چه سرنوشتی در انتظار تونی است، آیا باید منتظر تغییر نگرش او به زندگی باشیم؟

 

 

نظر منتقدان درباره سریال «پس از زندگی (After Life)»

 

نظر منتقدان درباره سریال «پس از زندگی (After Life)»

 

مجموعه تلویزیونی زندگی پس از مرگ در ابتدای پخش نقدهای مثبتی از سوی منتقدان دریافت کرد. راتن تومیتوز بر اساس ۴۵ نقد و بررسی به این سریال نمره ۷۳ داد. در برآیند نقدهای این وبسایت سینمایی آمده است: «ضمن آنکه فصل اول پس از زندگی به لحاظ لحن بین کمدی تاریک و درام تأثیرگذار در رفت و آمد بود، اما بازی مجذوب کننده ریکی جرویز توانست وجهه تازه ای از استعداد بازیگری او را نمایان سازد.»

 

وبسایت متاکریتیک هم بر اساس ۱۸ نقد به این مجموعه کمدی-درام نتفلکیس نمره ۵۸ داد. مریل بار از وبسایت فوربس پس از تمجید از سریال زندگی پس از مرگ نوشت: «پس از مرگ، صد در صد سریالی است که باید سراغش رفت و آن را تماشا کرد. این پروژه ریکی جرویز است که بسیاری مدت ها بی صبرانه انتظار آن را می کشیدند.»

 

فصل دوم سریال پس از زندگی نیز نقدهای مثبتی را از سوی منتقدان دریافت کرد. راتن تومیتوز به آن نمره ۷۶ را بر اساس ۲۹ نقد و بررسی و میانگین نمره ۶،۶۵ از ۱۰ داد. با این حال، تمام منتقدان نگاه مثبتی به سریال زندگی پس از مرگ نداشته اند، اِد کامینگ از وبسایت ایندیپندنت در نقد فصل دوم زندگی پس از مرگ نوشت: «تنها چیزی که می بینم مجموعه تلویزیونی است که دائما سراغ راه حل های آسان می رود.» و «در فیلمنامه جایی که باید شوخی باشد، از الفاظ رکیک استفاده می شود.»

 

 

منبع: wikipedia، imdb

 

کالابرگ الکترونیک