۱۸ مدل طرز تهیه فرنی خانگی ساده و قالبی + فیلم آموزش تهیه

۱۸ مدل طرز تهیه فرنی خانگی ساده و قالبی + فیلم آموزش تهیه


28 بهمن 1402 . زمان مطالعه: 19 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۱۸ مدل طرز تهیه فرنی خانگی ساده و قالبی + فیلم آموزش تهیه

فرنی از جمله دسرهایی ایرانی به خصوص در لیست غذاهای ماه رمضانی و غذاهای نذری محرم در بعضی شهرهای ایران است که خیلی سریع آماده می‌شود. فرنی را به عنوان یک صبحانه سالم برای بچه‌ها، تغذیه کودکان بالای شش ماه و نیز برای یک وعده صبحانه تابستانی هم می‌توانید درست کنید. این دسر می‌تواند به عنوان یک صبحانه خوشمزه برای مهمانی و یک نذری ساده هم مورد استفاده قرار بگیرید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید طرز تهیه فرنی را به چند روش مختلف به عنوان نذری کم هزینه ماه رمضان را یاد بگیرید. در این مقاله فیلم طرز تهیه فرنی را هم تماشا کنید.

 

 

انواع فرنی؛ دسر محبوب ایرانی‌ها

دستور پخت فرنی مجلسی

انواع فرنی جزو دسرهای ساده و خوشمزه‌ای هستند که برای درست کردن آن‌ها به زمان کمی نیاز دارید و در عین حال بسیار مقوی هم هستند. این دسر هم بک غذای کمی برای کودکان و نوزادان بالای ۶ ماه و هم یک غذای راحت و سیرکننده برای بزرگسالان به خصوص در ایامی مثل ماه مبارک رمضان است.

از آنجایی که فرنی با مواد و چاشنی‌های مختلفی تهیه می‌شود، حتی می‌تواند مورد پسند افراد سخت‌گیر هم باشد. در ادامه انواع مختلف فرنی را به شما معرفی می‌کنیم و روش تهیه آنها را به شما خواهیم گفت.

برای درست کردن انواع فرنی به موادی مثل شیر، نشاسته، آرد گندم یا آرد برنج، زعفران، شکر، دارچین، کره، خامه، گلاب، هل، پودر کاکائو و … نیاز دارید. این مواد را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

۱- فرنی با نشاسته

طرز تهیه فرنی با نشاسته برای 2 نفر

برای تهیه «فرنی با نشاسته»، باید شیر سرد را در یک قابلمه بریزید. سپس نشاسته را به آن اضافه کنید. مواد را خوب هم بزنید تا نشاسته در شیر حل شود. شعله زیر گاز را روشن کنید و مدام این ترکیب را هم بزنید تا نشاسته گلوله گلوله نشود. شکر را هم اضافه کنید.

هم زدن را تا زمانی که غلظت نشاسته به حد مناسب رسید، ادامه دهید. سپس گلاب و هل و دیگر مواد را به فرنی اضافه کنید و باز هم بزنید. بعد از چند دقیقه، فرنی را از روی اجاق گاز بردارید. برای آموزش جزییات طرز تهیه فرنی با نشاسته می‌توانید روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۲- فرنی آرد برنج

طرز تهیه فرنی آرد برنج

برای تهیه «فرنی با آرد برنج» باید از آرد برنج باکیفیت و شیر سرد و پرچرب (ترجیحا) استفاده کنید. درست کردن این فرنی بسیار ساده است، در اولین مرحله از طرز تهیه فرنی با آرد برنج ابتدا شیر سرد را در یک قابلمه ریخته و سپس شکر و آرد برنج را به آن اضافه کنید.

قبل از اینکه ترکیب آرد برنج، شیر و شکر را روی گاز قرار دهید ابتدا مواد را خوب هم بزنید تا با هم ترکیب شوند. آرد برنج حتما باید در شیر سرد حل شود. در غیر این صورت امکان گلوله شدن آن وجود دارد. برای مطالعه جزییات آموزش طرز تهیه فرنی با آرد برنج، روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۳- فرنی با آرد گندم

 فرنی با آرد گندم

برای تهیه «فرنی با آرد گندم» باید ابتدا آرد را دو مرتبه الک کنید. سپس آرد را به همراه شیر سرد در یک قابلمه بریزید و خوب هم بزنید. بعد شکر را به آن اضافه کنید و مواد را خوب با هم ترکیب کنید. بعد از اینکه شکر به طور کامل در شیر حل شد، شعله گاز را با حرارت ملایم روشن کنید.

مواد فرنی آرد گندم را به طور مداوم هم بزنید تا شیر به جوش بیاید. سپس کره را به فرنی اضافه کنید. وقتی کره آب شد، گلاب را هم اضافه کنید. مواد را همچنان هم بزنید تا فرنی به غلظت مناسب برسد و به اصطلاح ببندد، یعنی نه خیلی شل باشد و نه خیلی سفت (توجه داشته باشید که فرنی وقتی سرد شد سفت‌تر و غلیظ‌تر می‌شود). برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه فرنی با آرد گندم می‌توانید روی لینک مورد نظر کلیک کنید.

۴- فرنی شکلاتی

طرز تهیه فرنی شکلاتی

در میان انواع طرز تهیه فرنی، «فرنی شکلاتی» یا «فرنی کاکائویی»، یکی از محبوب‌ترین و مجلسی‌ترین آنهاست. درست کردن فرنی شکلاتی بسیار راحت است و با مواد ساده‌ و در زمان کمی می‌توانید آن را به عنوان دسر مهمانی هم تهیه کنید. برای درست کردن این فرنی، باید شیر را در قابلمه بریزید و به آن آرد برنج و پودر کاکائوی الک شده را اضافه کنید.

با همزن دستی مواد را هم بزنید تا کاملا مخلوط یکدستی داشته باشید و هیچ اثری از گلوله گلوله شدن مواد در شیر نباشد. سپس قابلمه را روی حرارت ملایم بگذارید ولی همزمان و در حین گرم شدن مواد داخل قابلمه، باز هم آنها را هم بزنید. وقتی شیر شروع به گرم شدن کرد، شکر را هم به تدریج به آن اضافه کنید. برای آموزش جزییات مراحل طرز تهیه فرنی شکلاتی روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۵- فرنی جهرمی

طرز تهیه فرنی جهرمی

«فرنی جهرمی» یک نوع دسر اصیل و خوشمزه جهرمی است که برای تهیه آن از ترکیب آرد برنج با سیب درختی و دارچین استفاده می‌شود. طعم این فرنی مجلسی بسیار لذیذ است و روش پخت ساده‌ای دارد. در اولین مرحله از طرز تهیه دسر اصیل و خوشمزه فرنی جهرمی باید سیب درختی را بشویید و رنده کنید. سیب رنده شده را همراه با ۱ قاشق غذاخوری شکر در قابلمه بریزید.

نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار به آن آب اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید و اجازه دهید و سیب به خوبی بپزد و آب آن تبخیر شود، سپس ۲ قاشق غذاخوری عسل و ۱ قاشق چای‌خوری دارچین به آن اضافه کنید. برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه فرنی جهرمی روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه رب آلبالو مرحله به مرحله

۶- فرنی گل محمدی

طرز تهیه فرنی گل محمدی

«فرنی گل محمدی» که به عنوان دسر «گل پالدو» یا «گل پالوده» نیز شناخته می‌شود، یکی از انواع فرنی و یک مدل دسر خوش عطر و طعم ایرانی است که معمولا از آن برای وعده افطار ماه رمضان استفاده می‌شود. برخی افراد برای تهیه این مدل فرنی از آرد گندم استفاده می‌کنند و برخی دیگر نیز این فرنی را با آرد برنج و نشاسته ذرت درست می‌کنند.

برای تهیه این فرنی مجلسی، باید آرد الک شده را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم، آرد را برای چند دقیقه تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود. به خاطر داشته باشید که رنگ آرد نباید تیره شود، چون در این صورت دسر گل پالدو شما تیره و بد رنگ می‌شود. سپس شیر را اضافه کنید. برای آموزش ادامه مراحل طرز تهیه فرنی گل محمدی، روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۷- فرنی سیب

طرز تهیه فرنی سیب

«فرنی سیب» یکی از مفیدترین غذاها برای کودکان بالای ۱ سال و همچنین یک میان وعده سالم برای بزرگسالان و افراد مسن است که می‌توانید آن را با مواد اولیه ساده‌ای تهیه کنید. برای درست کردن این فرنی میوه‌ای برای نوزاد، باید آرد برنج و شیر را در یک قابلمه به صورت سرد با هم خوب ترکیب کنید. سپس شکر را هم اضافه کنید.

قابلمه را برای ۱۰ دقیقه روی حرارت قرار دهید و در این مدت ترکیب آرد برنج و شیر را مدام هم بزنید تا ته نگیرند. در ادامه سیب را رنده کرده و به قابلمه اضافه کنید. حدود ۵ دقیقه صبر کنید تا سیب بپزد. در این مدت باید به هم زدن فرنی ادامه دهید. برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه فرنی سیب، روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۸- فرنی سنجد و سبوس گندم

طرز تهیه فرنی سنجد و سبوس گندم

«فرنی سنجد و سبوس گندم» یکی از انواع فرنی ساده خانگی و مقوی است که معمولا از آن برای تقویت رشد کودک و همچنین درمان پوکی استخوان در بزرگسالان استفاده می‌شود. درست کردن فرنی سنجد و سبوس گندم در خانه بسیار راحت است.

برای درست کردن این مدل فرنی ساده خانگی، باید بادام‌ها را در یک ظرف آب جوش بریزید و چند ساعت صبر کنید. سپس پوست بادام‌ها را جدا کنید. در ادامه بادام‌ها را رنده کنید. سپس پوست سنجدها را هم جدا کنید و مغز آن‌ها را نیز رنده کنید. بعد نوبت به مخلوط کردن شیر، آرد گندم و آرد برنج است. این مخلوط را روی حرارت ملایم هم بزنید. برای مطالعه ادامه مراحل جزییات طرز تهیه فرنی سنجد و سبوس گندم، روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۹- فرنی زعفرانی

طرز تهیه فرنی زعفرانی

«فرنی زعفرانی» از آن‌ دسته دسرهایی است که معمولا کمتر کسی دست رد به سینه آن می‌زند. اغلب فرنی زعفرانی را به دو روش می‌پزند: با آرد برنج یا آرد نشاسته ذرت. البته طرز تهیه فرنی زعفرانی با موادی مثل شیر خشک یا آرد گندم هم مرسوم است. فرنی زعفرانی یک صبحانه تابستانی عالی هم هست. این فرنی، یکی از خوشمزه‌ترین و مفیدترین انواع فرنی خانگی است که می‌توانید آن را در مدت زمانی کوتاه آماده کنید.

برای تهیه فرنی زعفرانی با نشاسته ذرت ابتدا باید نشاسته ذرت را با یک لیوان شیر سرد ترکیب کنید. بعد باقی‌مانده شیر را همراه با هل در قابلمه بریزید. برای تهیه این فرنی باید از هل با پوست استفاده کنید تا بعد آن را به طور کامل از فرنی خارج کنید. شعله گاز را روی حرارت متوسط تنظیم کنید و بعد ترکیب نشاسته و شیر را خوب هم بزنید و تا ته نگیرد. برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه فرنی زعفرانی روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۱۰- فرنی کدو حلوایی

طرز تهیه فرنی کدو حلوایی

«فرنی با کدو تنبل» یا «فرنی کدو حلوایی»، یکی از دسرهای خوشمزه و خاص پاییزی و زمستانی است که رنگ اشتهابرانگیزی دارد و طعم آن به بستنی شبیه است. این فرنی را می‌توانید برای کودکان هم درست کنید و حتی برای مهمانی‌ها و دورهمی‌های شب یلدا، تولد و دورهمی عید نوروز هم گزینه مناسبی است. این فرنی خوشرنگ به خاطر فواید کدو تنبل، حتی برای سرماخوردگی هم مناسب است و می‌توانید آن را به صورت سرد یا گرم سرو کنید.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

برای تهیه این فرنی ساده با شیر و کدو حلوایی، باید کدو حلوایی‌ها را پوست بگیرید و آبپز کنید. بعد از اینکه کدو سرد شد آن را پوره کنید. سپس در یک قابلمه شیر، شکر و آرد برنج الک شده را بریزید و هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند. قابلمه را روی حرارت بگذارید و دارچین و هل را اضافه کنید. مدام مواد را هم بزنید تا ته نگیرند ولی غلیظ شوند. دانه‌های هل و چوب دارچین را بیرون بیاورید و پوره کدو حلوایی را اضافه کنید و این ترکیب را هم بزنید تا یکدست و مخلوط شوند. برای آموزش ادامه مراحل طرز تهیه فرنی کدو حلوایی، روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۱۱- فرنی بلغور جو دو سر

طرز تهیه فرنی بلغور جو دو سر

«فرنی با بلغور جو دوسر» یک میان وعده و صبحانه سالم است که می‌توانید از آن به عنوان صبحانه مقوی و سالم برای کودکان در دوران مدرسه نیز استفاده کنید. اضافه کردن ترکیبات مقوی مثل میوه، عسل، کشمش و مغزها به این معجون جو دوسر موجب می‌شود تا خواص زیادی برای بدن کودکان و بزرگسالان داشته باشد. برای درست کردن فرنی بلغور جو دو سر با میوه، در اولین مرحله باید جو دوسر را از شب قبل بخیسانید. سیب درختی را هم بشویید. پوست سیب را جدا کنید و آن را خرد کنید.

سپس سیب را به مدت ۳ تا ۴ دقیقه در مایکروویو قرار دهید تا بپزد. اگر به مایکروویو دسترسی ندارید، می‌توانید سیب را داخل قابلمه آب جوش بریزید و بپزید. بلغور جو دوسر را در یک قابلمه بریزید و مقداری آب و کمی نمک به آن اضافه کنید. صبر کنید تا آب شروع به جوشیدن کند و جو مقداری بپزد. سپس شیر را اضافه کنید و صبر کنید تا شیر هم بجوشد. برای آموزش مراحل طرز تهیه فرنی بلغور جو دو سر، روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۱۲- فرنی با شیر خشک

نکات و فوت و فن های طرز تهیه فرنی

در اولین مرحله از «طرز تهیه فرنی با شیر خشک» برای نوزاد و بزرگسالان باید ابتدا آب و آرد برنج را با هم مخلوط کنید. سپس مواد را هم بزنید تا آرد به خوبی در آب حل شود. به خاطر داشته باشید که در این مرحله باید از آب سرد استفاده کنید، زیرا آرد برنج تنها در آب سرد حل می‌شود. بعد از این که آب و آرد مخلوط شدند، مواد را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید و مدام هم بزنید تا ترکیبی یکدست و نسبتا غلیظ شبیه به ماست روان ایجاد شد. این مرحله حدود ۱۵ دقیقه طول می‌کشد. برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه فرنی با شیر خشک، روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه خورش ترش تره به روش اصیل گیلانی

۱۳- فرنی برای نوزاد

طرز تهیه فرنی برای نوزاد

فرنی مخصوص نوزاد یکی از مفیدترین غذاهای کمکی برای نوزاد شش ماه به بالا است که به افزایش رشد و سلامت نوزاد کمک می‌کند. فرنی به روش‌های مختلفی تهیه می‌شود اما برای تهیه فرنی مخصوص نوزاد یکسری بایدها و نبایدها در مواد لازم فرنی وجود دارد؛ برخی برای تهیه این فرنی از شیر خشک استفاده می‌کنند و برخی مادرها از شیر خودشان در فرنی می‌ریزند.

اگر می‌خواهید فرنی نوزاد را با شیر مادر درست کنید، در این روش باید آرد برنج را با شیر مادر ترکیب کنید. در این مرحله شیر نباید گرم باشد تا آرد برنج به خوبی در آن حل شود. در ادامه ترکیب شیر و آرد برنج یکدست شده را در قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. مواد را مدام هم بزنید تا ته نگیرند و فرنی به غلظت مناسب برسد. برای آموزش جزییات و ادامه مراحل طرز تهیه فرنی برای نوزاد روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۱۴- فرنی فشکل گیلانی

طرز تهیه فرنی فشکل گیلانی

«فرنی فشکل گیلانی» یک نوع فرنی کشدار و خوشمزه است که برای تهیه آن از برنج مرغوب شمالی همراه با شیر استفاده می‌شود. این دسر خوشمزه گیلانی یا «فرنی برنج کشدار» طعم بسیار لذیذ و عطر فوق‌العاده‌ای دارد. برای درست کردن فرنی برنج کشدار شمالی ابتدا باید برنج را برای یک شب در آب بخیسانید. سپس آن را چند دور بشویید و همراه با ۲ تا ۳ قاشق گلاب در مخلوط‌کن بریزید.

دستگاه میکسر را روشن کنید و برنج را آنقدر میکس کنید تا حالت کشدار پیدا کند. سپس برنج میکس‌ شده را در یک ظرف بریزید و آب را کم کم به آن اضافه کنید. آب و برنج را با هم مخلوط کنید تا کاملا با هم ترکیب شوند و ترکیبی شبیه دوغ درست شود. برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه فرنی فشکل گیلانی، روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۱۵- فرنی ورمیشل

طرز تهیه فرنی ورمیشل

«فرنی ورمیشل» یک دسر اصالتا هندوستانی است که معمولا در ماه رمضان و عید فطر پخته و سرو می‌شود. این دسر ماه رمضانی خوشمزه شباهت‌های زیادی به فرنی با آرد برنج خودمان دارد، با این تفاوت که در دستور پخت فرنی ورمیشل به جای آرد برنج یا نشاسته، از رشته‌های ورمیشل استفاده می‌شود.

برای تهیه این مدل فرنی، یک تابه را روی حرارت بگذارید و روغن را به آن اضافه کنید. اجازه دهید روغن داغ شود. سپس رشته‌های ورمیشل را به آن اضافه کنید و حرارت را پایین بیاورید. شروع به تفت دادن ورمیشل‌ در روغن کنید تا زمانی که رشته‌های ورمیشل‌ سرخ شوند و به رنگ طلایی دربیایند. وقتی ورمیشل‌ها سرخ شدند، شیر را به آرامی به قابلمه اضافه کنید و حرارت را روی حالت متوسط قرار دهید تا شیر، شروع به جوشیدن کند. حرارت را کم کنید تا شیر بجوشد و غلیظ شود. برای مطالعه ادامه آموزش مراحل طرز تهیه فرنی ورمیشل روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۱۶- فرنی بستنی

طرز تهیه فرنی بستنی

«فرنی با بستنی»، یک دسر خوشمزه است که به خاطر بافت نرمی که دارد، معمولا مورد علاقه اغلب افراد است. در ضمن می‌توانید در طعم‌ها و رنگ‌های مختلف دسر فرنی بستنی را درست کنید. برای درست کردن دسر فرنی با بستنی، کافی است ابتدا فرنی را با آرد برنج یا مواد دیگر درست کنید و بعد بستنی را به آن اضافه کنید و در ظرف سرو یا قالب بریزید تا خودش را بگیرد. برای مطالعه مراحل طرز تهیه فرنی بستنی روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۱۷- فرنی در مایکروفر

طرز تهیه فرنی در مایکروفر

درست کردن «فرنی با مایکروفر»، یکی از ساده‌ترین روش‌های درست کردن فرنی است. دسر فرنی در مایکروویو را می‌توانید با مواد مختلفی تهیه کنید. برای تهیه فرنی در مایکروفر به جای شعله گاز، در اول کار، برای اطمینان آرد برنج را الک کنید. اگر می‌خواهید آرد برنج، طعم خامی ندهد و فرنی آرد برنج شما، خوشمزه‌تر شود، آرد را در یک تابه کوچک بریزید و روی حرارت، تفت دهید. تفت آرد برنج به مدت ۲ تا ۳ دقیقه کافی است.

لازم نیست حتما رنگ آرد برنج قهوه‌ای شود. سپس آن از روی حرارت بردارید. شیر هم باید حتما پاستوریزه و هموژنیزه و سرد باشد. اگر از شیر محلی استفاده می‌کنید، ابتدا آن را به مدت ۲۰ دقیقه بجوشانید و اجازه دهید سرد شود. برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه فرنی در مایکروفر، روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۱۸- فرنی دو رنگ ساده و قالبی

طرز تهیه فرنی دو رنگ

«فرنی دو رنگ» را می‌توانید با رنگ‌های مختلف به صورت ساده و قالبی درست کنید. می‌توانید دو رنگ فرنی را قهوه‌ای (کاکائویی) و زرد (زعفرانی) انتخاب کنید یا فرنی سفید (ساده) و کاکائویی، یا فرنی زعفرانی و ساده استفاده کنید. در این روش کافی است فرنی (به رنگ و با مواد دلخواه) را در دو رنگ مختلف درست کنید. سپس هر لایه فرنی را در قالب بریزید و اجازه دهید فرنی در یخچال ببندد و سفت شود. برای مطالعه مراحل طرز تهیه فرنی دو رنگ، روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

سوالات متداول درباره طرز تهیه انواع فرنی ساده و مجلسی

در طرز تهیه فرنی ساده خانگی از چه آردی استفاده می‌شود؟

برای تهیه فرنی می‌توانید هم از آرد گندم و هم از آرد برنج یا مخلوطی از هر دو آرد استفاده کنید. همچنین استفاده از نشاسته در طرز تهیه فرنی هم مرسوم است.

چطور بفهمیم که فرنی به غلظت کافی رسیده است؟

بهتر است غلظت فرنی مثل ماست روان باشد و سپس آن را از روی شعله گاز بردارید. برای اینکه بتوانید متوجه شوید فرنی شما آماده سرو و به غلظت مناسب رسیده است، با کفگیر یا قاشق روی آن خطی بکشید و اگر جای خط باقی ماند و سریع از بین نرفت، غلطت فرنی شما مناسب است.

در طرز تهیه فرنی ساده خانگی استفاده از شیر بهتر است یا آب؟

این موضوع کاملا به ذائقه شما بستگی دارد و موادی که در دسترس دارید. اما در حالت کلی استفاده از شیر، فرنی را مغذی‌تر می‌کند. در صورتی هم که از آب استفاده کنید، رنگ فرنی شفاف‌تر خواهد شد.

کالابرگ الکترونیک