۱۲ طرز تهیه دیپ پنیر و دیپ سبزیجات به روش رستورانی

۱۲ طرز تهیه دیپ پنیر و دیپ سبزیجات به روش رستورانی


7 فروردین 1400 . زمان مطالعه: 17 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۱۲ طرز تهیه دیپ پنیر و دیپ سبزیجات به روش رستورانی

یک دیپ خوشمزه را می توانید به همراه چیپس یا نان ترتیلا، برش های هویج و کرفس، داخل ساندویچ و با انواع سوخاری ها نوش جان کنید. در این مطلب از مجله کوروش طرز تهیه ۱۲ مدل دیپ پنیری یا دیپ چیز و دیپ سبزیجات را به شما خواهیم گفت. پیشنهاد می کنیم حتما آنها را امتحان کنید.

 

قبل از هر چیزی شاید برای برخی این سوال پیش آمد باشد که دیپ چیست؟ و اصلا تفاوت سس با دیپ کدامست؟ سس ها رقیق تر از دیپ ها هستند و معمولا روی غذاها ریخته می شوند. دیپ ها بافتی غلیظ و خامه مانند دارند. معمولا دیپ را کنار یک خوراکی ترد مانند چیپس، نوارهای میوه و سبزیجات یا نان ترد سرو می شوند. به این صورت که خوراکی را در دیپ فرو برده و نوش جان می کنید. برای داشتن یک ساندویچ پر و پیمان قبل از چیدن مواد داخل آن، یک لایه دیپ روی نان بمالید. دیپ پنیر پیتزا، دیپ چیز قارچ و از انواع محبوب دیپ در رستوران های مشهور دنیا هستند. امیدواریم طرز تهیه انواع دیپ پنیر یا دیپ چیز و دیپ سبزیجات ما را امتحان کنید و لذت ببرید.

 

 

طرز تهیه ۱۲ سس مشهور رستورانی

 

 

طرز تهیه دیپ پنیر چدار (سس پنیر چدار)

 

مواد لازم

 

کره: ۲ قاشق غذاخوری

آرد: ۲ قاشق غذاخوری

شیر: ۱ لیوان دسته دار فرانسوی

پنیر چدار رنده شده: ۱ و ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی

نمک: ۱/۴ قاشق چایخوری

فلفل: ۱/۴ قاشق چایخوری

 

طرز تهیه دیپ پنیر چدار (سس پنیر چدار)

 

یک تابه کوچک با دیواره های بلند را روی حرارت قرار دهید. کره را به آن اضافه کنید و وقتی ذوب شد، آرد را در آن بریزید. برای یک دقیقه مدام هم بزنید تا خامی آرد گرفته شده و حالتی خمیری بگیرد. سپس شیر را کم کم و در حال هم زدن به آنها اضافه کنید. پس از اضافه کردن تمام شیر، حرارت را اندکی بیشتر کنید و هم زدن را ادامه دهید تا زمانی که شیر به جوش بیاید. مخلوط شما به تدریج غلیظ خواهد شد. وقتی به حالتی شبیه به فرنی رقیق رسید،‌ آن را از روی حرارت بردارید.

 

تا ترکیب داغ است، پنیر را در چند مرحله به آن اضافه کرده و هم بزنید تا ذوب شود. اگر قطعه ای ذوب نشده باقی مانده بود، تابه را یک دقیقه روی حرارت ملایم قرار دهید. بچشید و نمک و فلفل را به آن اضافه کنید. دیپ پنیر چدار شما آماده است و می توانید آن را به همراه انواع غذای فست فودی و ساندویچ و برگر، ‌چیپس یا هر خوراکی دیگری سرو و نوش جان کنید.

 

 

طرز تهیه همبرگر مک دونالد

 

 

طرز تهیه دیپ پنیر گودا

 

مواد لازم

 

کره: ۲ قاشق غذاخوری

آرد: ۲ قاشق غذاخوری

شیر: ۱ لیوان دسته دار فرانسوی

پنیر گودا رنده شده: ۱ و ۱/۳ لیوان دسته دار فرانسوی

نمک: ۱/۲ قاشق چایخوری

فلفل سیاه: ۱/۴ قاشق چایخوری

 

طرز تهیه دیپ پنیر گودا

 

کره را در ظرفی روی حرارت قرار دهید و هنگامی که ذوب شد، آرد را به آن اضافه کنید. مدام ترکیب را هم بزنید تا آرد و کره مخلوط شوند. پس از یک دقیقه شیر را به تدریج و در حال هم زدن اضافه کنید تا آرد گلوله گلوله نشود. حرارت را کمی بیشتر کنید تا مواد به جوش بیاید و غلیظ شود. پنیر گودای رنده شده را در چند مرحله اضافه کنید و هم بزنید تا پنیر ذوب و با سس مخلوط شود. نمک و فلفل را اضافه کرده و از روی حرارت بردارید. دیپ گودا را به همراه ساندویچ، سوخاری یا چیپس سرو و نوش جان کنید.

 

 

طرز تهیه چیپس در طعم های مختلف

 

 

طرز تهیه دیپ سیب زمینی پنیری

 

مواد لازم

 

سیب زمینی: ۸ عدد

کره: ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی

خامه ترش: ۳/۴ لیوان دسته دار فرانسوی

ژامبون خرد شده: ۱ لیوان دسته دار فرانسوی

پنیر چدار: ۱ و ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی

پودر سیر: ۱/۴ قاشق چای خوری

نمک: ۱/۴ قاشق چای خوری

پودر پیاز: ۱/۴ قاشق چای خوری

فلفل سیاه: ۱/۴ قاشق چای خوری

پیازچه خرد شده: ۲ عدد

 

طرز تهیه دیپ سیب زمینی پنیری

 

سیب زمینی ها را در فر با دمای ۲۲۰ درجه سانتی گراد برای مدت یک ساعت تا ۷۵ دقیقه کباب کنید. سپس پوست آنها را جدا کرده و در یک کاسه بزرگ بریزید. بقیه مواد را به آن اضافه کنید و با همزن برقی مخلوط کنید. اجازه دهید تکه های سیب زمینی در آن باقی بماند تا بافت دیپ جذاب تر شود. نیمی از پیازچه ها را به دیپ اضافه کنید. سپس دیپ را به یک ظرف پیرکس منتقل کنید و برای یک دقیقه در فر یا ماکروفر قرار دهید تا پنیر داخل آن آب شود. پس از بیرون آوردن از فر، به آرامی آن را هم بزنید و در ظرف سرو بریزید. نیم دیگر پیازچه ها را روی آن ریخته و سرو کنید. دیپ سیب زمینی پنیری را داخل ساندویچ یا به همراه نان ترد می توانید نوش جان کنید.

 

 

طرز تهیه دیپ بادمجان خوشمزه

 

مواد لازم

 

بادمجان بزرگ: ۲ عدد متوسط (یا ۳ عدد کوچک)

ارده: ۱/۳ لیوان دسته دار فرانسوی

آب لیموترش تازه:‌ ۱/۴ لیوان دسته دار فرانسوی

سیر: ۲ حبه

روغن زیتون: ۱ قاشق چایخوری

جعفری ساطوری: ۱/۴ لیوان دسته دار فرانسوی

زیره: ۱/۴ قاشق چایخوری

پاپریکا: ۱/۴ قاشق چایخوری

نمک: ۱/۲ قاشق چایخوری

 

 

طرز تهیه دیپ بادمجان خوشمزه

 

دیپ بادمجان یا همان حمص بادمجان طعم فوق العاده ای از بادمجان کبابی و سیر دارد. برای تهیه آن دمای فر را روی ۲۴۰ درجه سانتی گراد تنظیم کنید. با چنگال روی بادمجان ها چند سوراخ ایجاد کنید و آنها را در سینی فر بچینید. سینی را برای ۴۵ دقیقه در فر قرار دهید تا بادمجان ها کباب شوند. در همین حال آب لیمو را با سیر له شده مخلوط کنید و کنار بگذارید.

 

پوست بادمجان ها را پس از کباب شدن جدا کنید. آنها را خرد کرده و به همراه روغن زیتون، ارده، ادویه ها و مخلوط سیر و آب لیمو در غذاساز خوب مخلوط کنید. اگر غذاساز ندارید بادمجان‌ ها را بکوبید و بعد مواد دیگر را به آن اضافه کنید. در آخر جعفری ساطوری را به دیپ بادمجان اضافه و آن را سرو نمایید.

 

 

طرز تهیه هوموس نخود

 

 

طرز تهیه دیپ اسفناج و پنیر خامه ای

 

مواد لازم

 

اسفناج پخته و منجمد: ۳۰۰ گرم

پنیر خامه ای: ۲۲۰ گرم

خامه: ۳/۴ لیوان دسته دار فرانسوی

موسیر: ۱ عدد

کره: ۲ قاشق غذاخوری

پاپریکا: ۱/۲ قاشق چایخوری

نمک: ۱/۲ قاشق چایخوری

فلفل سیاه: ۱/۴ قاشق چایخوری

 

طرز تهیه دیپ اسفناج و پنیر خامه ای

 

برای تهیه دیپ اسفناج و پنیر خامه ای، می توانید از اسفناج پخته و سرد شده نیز استفاده کنید. اما استفاده از اسفناج منجمد بافت دیپ را متراکم تر خواهد کرد. بهتر است آب اسفناج را تا جای ممکن بگیرید. کره را در تابه ای ریخته و روی حرارت قرار دهید. پس از ذوب شدن، ‌موسیر رنده شده را به آن اضافه کرده و تفت بدهید. پس از ۳ دقیقه پاپریکا را روی آن بریزید و کمی هم بزنید تا عطر آن آزاد شود. اسفناج و بقیه مواد را به مواد داخل تابه اضافه کرده و هم زدن را ادامه دهید.

 

دیپ اسفناج و پنیر خامه ای را می توانید از یک روز قبل آماده و در یخچال نگه داری کنید. این دیپ باید هنگام سرو گرم شود. در صورتی که موسیر نداشتید، آن را با ۲ حبه سیر جایگزین کنید.

 

 

طرز تهیه بورانی اسفناج

 

 

طرز تهیه دیپ آووکادو (سس آووکادو)

 

مواد لازم

 

آووکادو رسیده: ۳ عدد

پیاز: ۱/۲ عدد

گوجه فرنگی: ۲ عدد

فلفل هالوپینو: ۱ عدد

گشنیز ساطوری: ۳ قاشق غذاخوری

سیر: ۲ حبه

لیموترش: ۱ عدد

نمک: ۱/۲ قاشق چایخوری

 

طرز تهیه دیپ آووکادو (سس آووکادو)

 

گواکامولی یکی از سالم ترین دیپ ها به شمار می رود. برای تهیه دیپ گواکامولی که آن را سس آووکادو نیز می نامند به ۳ عدد آووکادو رسیده نیاز دارید. آووکادو را از طول دو نیم کرده و هسته آن را جدا کنید. بخش گوشتی آووکادو را با قاشق درآورده و در کاسه ای بریزید. به کمک پشت چنگال آووکادو را کاملا له و پوره کنید.

 

گشنیز، گوجه فرنگی تاسی، هالوپینو و پیاز نگینی، سیر له شده و آب لیمو ترش را به آووکادو اضافه کنید و هم بزنید. نمک و فلفل بزنید، کمی از آن بچشید و در صورت نیاز ادویه بیشتری اضافه کنید. سس گواکامولی معمولا به همراه نان ترتیلا یا چیپس ناچو سرو می شود.

 

 

طرز تهیه دیپ پیاز کاراملی

 

مواد لازم

 

پیاز خرد شده: ۲ و ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی

کره: ۳ قاشق غذاخوری

مایونز: ۱/۴ لیوان دسته دار فرانسوی

خامه ترش: ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی

پنیر خامه ای: ۱۲۰ گرم

فلفل سیاه: ۱/۲ قاشق چایخوری

نمک: ۳/۴ قاشق چایخوری

فلفل قرمز: ۱/۴ قاشق چایخوری

پودر پیاز: ۱/۲ قاشق چایخوری

 

طرز تهیه دیپ پیاز کاراملی

 

کره را در تابه ای ذوب کنید و پیازهای خرد شده را به همراه نمک و بقیه ادویه ها به آن اضافه کنید. برای ۵ دقیقه پیازها را هم بزنید و تفت بدهید، سپس شعله را کم کنید تا پیازها برای مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه بپزند و کاراملی شوند. پس از این مدت پیازها را از روی حرارت بردارید تا خنک شوند.

 

پنیر خامه ای،‌ سس مایونز و خامه ترش را در کاسه ای با هم مخلوط کنید تا نرم و یکدست شوند. پیاز کاراملی شده را به آن اضافه کرده و هم بزنید. این دیپ پس از آماده شدن باید برای ۲ ساعت (یا یک شب) در یخچال بماند. دیپ پیاز کاراملی را با پیازچه خرد شده تزئین و به همراه چیپس سرو کنید.

 

 

طرز تهیه دیپ سالسا مکزیکی (سس سالسا)

 

مواد لازم

 

گوجه فرنگی: ۶ عدد

فلفل هالوپینو: ۱ عدد

پیاز: ۱/۲ عدد

سیر: ۳ حبه

لیموترش: ۱ عدد

فلفل سیاه: ۱/۲ قاشق چایخوری

گشنیز: ۱ لیوان دسته دار فرانسوی

نمک: ۱/۲ قاشق چایخوری

زیره: ۱/۸ قاشق چایخوری

 

طرز تهیه دیپ سالسا مکزیکی (سس سالسا)

 

فلفل را خرد کرده و هسته های آن را جدا کنید. لیموترش را آب بگیرید. حالا تمام مواد اولیه را در غذاساز بریزید و حدود ۱ دقیقه بزنید تا خوب مخلوط شوند. در صورت نیاز دستگاه را خاموش کنید و با یک کاردک مواد روی دیواره ها را به پایین هدایت کنید.

در صورتی که غذاساز ندارید، ابتدا مواد اولیه را با چاقوی آشپزخانه خرد کرده و سپس آنها را در مخلوط کن بریزید تا راحت تر مخلوط شوند. دیپ یا همان سس سالسا، باید قبل از سرو به مدت حداقل یک ساعت در یخچال بماند تا جا بیفتد.

 

طرز تهیه رب فلفل

 

طرز تهیه دیپ سیر و مایونز (سس سیر)

 

مواد لازم

 

سس مایونز: ۳/۴ لیوان دسته دار فرانسوی

سیر:‌ ۳ حبه

آب لیموترش تازه: ۲ و ۱/۲ قاشق غذاخوری

نمک: ۳/۴ قاشق چایخوری

فلفل سیاه:‌۱/۲ قاشق چایخوری

 

طرز تهیه دیپ سیر و مایونز (سس سیر)

 

دیپ سیر یکی از ساده ترین و خوشمزه ترین چاشنی هایی است که به همراه غذاهای دریایی،‌ انواع سوخاری ها و ساندویچ سرو می شود. در برخی دستورها آن را سس آیولی نیز می نامند. پوست سیر را جدا کرده و آن را له کنید. تمام مواد اولیه را در کاسه ای مخلوط کنید تا سسی یکدست ایجاد شود. سپس آن را در ظرفی در بسته برای مدت یک ساعت در یخچال قرار دهید تا طعم ها به خورد یکدیگر بروند و سس سیر شما آماده شود.

 

 

طرز تهیه سس مایونز خانگی

 

 

طرز تهیه دیپ لبو ترکیه ای (سس لبو)

 

مواد لازم

 

لبو: ۳ عدد متوسط

زیره: ۲ قاشق چایخوری

پاپریکا: ۱/۴ قاشق چایخوری

ماست: ۳/۴ لیوان دسته دار فرانسوی

نعنا تازه:‌ ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی

سیر: ۲ حبه

آب لیموترش: ۱ قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه دیپ لبو ترکیه ای (سس لبو)

 

دیپ لبو رنگ فوق العاده جذابی دارد و علاوه بر طعم خوب، ظاهر میز پذیرایی شما را نیز جذاب خواهد کرد. لبوها را با آب بپزید. اگر طعم های دودی و کبابی را دوست دارید، می توانید لبوها را در فر کباب کنید. وقتی خنک شدند پوست آنها را جدا کنید. زیره و پاپریکا را برای ۳۰ ثانیه در تابه ای حرارت بدهید و هم بزنید تا عطرشان آزاد شود.

 

حالا تمام مواد اولیه را در غذاساز بریزید و چند پالس بزنید تا مایه ای یکدست ایجاد شود. اگر غذاساز ندارید مواد اولیه را جداگانه رنده کرده (یا ساطوری خرد کنید)، سپس با هم مخلوط کنید.

 

 

طرز تهیه دیپ قارچ خامه ای

 

مواد لازم

 

کره: ۴ قاشق غذاخوری

آرد: ۶ قاشق غذاخوری

آب مرغ: ۲ لیوان دسته دار فرانسوی

قارچ: ۴۵۰ گرم

خامه ترش:‌ ۱لیوان دسته دار فرانسوی

نمک و فلفل سیاه: به مقدار لازم

 

طرز تهیه دیپ قارچ خامه ای

 

طرز تهیه دیپ قارچ هم در واقع یک نوع دیپ سبزیجات است. برای تهیه دیپ قارچ خامه و پنیری یا ابتدا باید کره را در قابلمه‌ ای کوچک روی حرارت قرار دهید تا ذوب شود. آرد را به کره اضافه کنید و برای یک دقیقه هم بزنید و تفت دهید تا حالتی خمیری پیدا کند، سپس از روی حرارت بردارید. قارچ ها را اسلایس کنید و به همراه نیمی از آب مرغ در ظرفی روی حرارت بالا بگذارید تا بپزند و نرم شوند. پس از آن که قارچ ها پختند و آب آنها تقریبا کشیده شد، نیم دیگر آب مرغ را اضافه کنید. وقتی آب مرغ به جوش آمد، مخلوط آرد و کره را در حال هم زدن به آن اضافه کنید. هم بزنید تا گلوله ای باقی نماند و مایه دیپ غلیظ شود. وقتی به غلظتی مانند فرنی رسید، آن را از روی حرارت بردارید و ۱۵ دقیقه صبر کنید تا خنک شود.

 

خامه ترش، نمک و فلفل را به دیپ اضافه کنید. بچشید و در صورت تمایل ادویه بیشتری بزنید. دیپ قارچ را به همراه چیپس، نان ترد یا برای داخل ساندویچ ها می توانید به کار ببرید. باقی مانده آن را می توانی در ظرف دربسته برای ۴ روز در یخچال نگه دارید.

 

 

طرز تهیه سس قارچ رستورانی

 

 

طرز تهیه دیپ پنیر ایتالیایی

 

مواد لازم

 

پنیر فونتینا: ۲۳۰ گرم

پنیر موزارلا: ۲۳۰ گرم

پنیر پارمسان: ۱/۴ لیوان دسته دار فرانسوی

نشاسته ذرت: ۱ قاشق غذاخوری

روغن زیتون: ۱ قاشق غذاخوری

سیر ریز خرد شده:‌ ۱ قاشق غذاخوری

شیر:‌ ۱۵۰ میلی لیتر

ریحان ساطوری:‌۲ قاشق غذاخوری

پوست لیمو رنده شده‌: ۱/۲ قاشق چای خوری

پرک فلفل قرمز: ۱ قاشق چای خوری

اورگانو: ۱ قاشق غذاخوری

آویشن: ۱ قاشق غذاخوری

رزماری: ۱ قاشق چای خوری

نمک و فلفل سیاه: به مقدار لازم

 

طرز تهیه دیپ پنیر ایتالیایی

 

پنیر موزارلا و فونتینا رنده شده را با نشاسته ذرت در کاسه ای مخلوط کنید و کنار بگذارید. روغن زیتون را در قابلمه ای کوچک ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید. سیر و پرک فلفل قرمز را به آن اضافه کنید و حدود ۳۰ ثانیه تفت دهید. شیر را در حال هم زدن به آن اضافه کنید و حرارت را افزایش دهید تا به جوش بیاید. ترکیب موزارلا و فونتینا و پارمسان (پارمزان) را در حال هم زدن به شیر در حال هم زدن اضافه کنید.

 

پس از ذوب شدن پنیرها، ادویه ها و رنده پوست لیمو را به دیپ پنیر ایتالیایی اضافه کنید. بچشید و نمک و فلفل آن را اندازه کنید، سپس در ظرف بریزید و به همراه چیپس یا سبزیجات سرو نمایید.

 

 

طرز تهیه دیپ پنیر پیتزا (موزارلا)

 

مواد لازم

 

سس مایونز: ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی

پنیر موزارلا رنده شده: ۱ لیوان دسته دار فرانسوی

خامه ترش: ۱ لیوان دسته دار فرانسوی

پنیر پارمسان رنده شده: ۲ قاشق غذاخوری

جعفری خرد شده: ۱ قاشق غذاخوری

پیاز خرد شده: ۱ قاشق غذاخوری

شکر: ۱ قاشق چایخوری

پودر سیر:‌ ۱ قاشق چایخوری

نمک و فلفل سیاه: به مقدار لازم

 

طرز تهیه دیپ پنیر پیتزا (موزارلا)

 

در طرز تهیه دیپ پنیر پیتزا ابتدا سس مایونز، خامه ترش و پنیرها را در کاسه ای با هم مخلوط کنید تا مایه ای یکدست ایجاد شود. جعفری، پودر سیر، شکر، پیاز، نمک و فلفل سیاه را به آن اضافه کنید و اجازه دهید برای ۲ ساعت بماند تا جا بیفتد. دیپ پنیر پیتزا را به همراه ساندویچ مورد علاقه یا سبزیجات سرو کنید.

 

 

طرز تهیه پنیر پیتزا حرفه ای

 

کالابرگ الکترونیک