طرز تهیه رب فلفل | فوت و فن ها و روش نگهداری صحیح آن

طرز تهیه رب فلفل | فوت و فن ها و روش نگهداری صحیح آن


10 آبان 1402 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه رب فلفل | فوت و فن ها و روش نگهداری صحیح آن

رب فلفل از زیرشاخه‌های انواع سس و چاشنی‌های محبوب در سراسر دنیاست. در ایران هم این رب به شکل‌های مختلف و برای مصارف گوناگون، تهیه و استفاده می‌شود. گاهی اوقات از رب فلفل برای طعم‌دهی به غذا، در کنار سس‌ گوجه‌ فرنگی به کار می‌رود، برخی مواقع هم از رب فلفل به عنوان چاشنی و مثل انواع دیپ در کنار دیگر غذاها مثل انواع فست فود استفاده می‌شود. ما در این مقاله از سرویس آشپزی به طرز تهیه رب فلفل خانگی می‌پردازیم و همه فوت و فن‌‌های تهیه و نگهداری صحیح این چاشنی پرطرفدار را به شما آموزش می‌دهیم. با مجله کوروش همراه باشید.

 

مواد لازم برای تهیه رب فلفل چیلی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
فلفل قرمز تند درشت ۱ کیلوگرم
فلفل قرمز تند زیر ۳ عدد
فلفل دلمه‌ای قرمز ۲ تا ۳ عدد متوسط
سیر ۲ حبه
شکر ۵ قاشق غذاخوری
نمک ۲ قاشق چای‌خوری
سرکه قرمز ۵ قاشق غذاخوری
سرکه سفید یا سرکه سیب ۵ قاشق غذاخوری
پودر فلفل پاپریکا ۱ قاشق چای‌خوری

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۰ دقیقه

زمان مورد نیاز برای پخت رب فلفل تند: ۴۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه رب فلفل با فلفل تند و دلمه ای

مراحل طرز تهیه رب فلفل

برای درست کردن رب فلفل خانگی، می‌توانید از انواع فلفل‌ مثل فلفل دلمه و فلفل‌های تند استفاده کنید. درواقع بسته به طعمی که از رب فلفل انتظار دارید، می‌توانید فلفل‌های تند یا شیرین و فلفل دلمه‌ای را برای درست کردن رب فلفل انتخاب کنید. اضافه کردن ادویه‌ها و سبزیجات معطر به رب فلفل نیز به دلخواه شما بستگی دارد. در ضمن هر چه میزان فلفل و سرکه‌ای که در طرز تهیه رب فلفل استفاده می‌کنید، بیشتر باشد، باید زمان بیشتری را هم به پختن رب فلفل اختصاص دهید.

مرحله اول: فلفل‌ها را بشویید و برش بزنید

در اولین مرحله از طرز تهیه رب فلفل، همه فلفل‌ها را به خوبی بشویید و اجازه دهید آب اضافی آن‌ها خشک شود. سپس آن‌‌ها را به صورت عمودی برش بزنید و قسمت دم و دانه‌های فلفل را بیرون بیاورید. سپس فلفل‌ها را به شکل دلخواه برش بزنید.

مرحله دوم: فلفل‌ها را با آب بجوشانید

در یک قابلمه به اندازه ۱ لیتر آب بریزید و روی حرارت قرار دهید. باید حدود ۱/۳ از قابلمه خالی باشد. سپس فلفل‌های خرد شده را در قابلمه بریزید و درب قابلمه را بگذارید تا آب جوش بیاید. بعد از جوش آمدن، حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید تا فلفل‌ها به مدت حدود ۱۰ دقیقه بجوشند و نرم شوند. سپس قابلمه را از روی شعله گاز بردارید.

مرحله سوم: فلفل‌ها را آبکش کنید

در این مرحله از طرز تهیه رب فلفل، یک صافی با سایز مناسب انتخاب و محتویات قابلمه را در آن خالی کنید. اجازه دهید آب فلفل‌ها خارج شده و فلفل‌ها کمی خنک شوند و از دما بیفتند.

مرحله چهارم: سیر و فلفل را پوره کنید

پوست سیرها را بگیرید و آن‌ها را پوره و له کنید. فلفل‌های پخته و نرم شده را با پشت قاشق نرم کنید. می‌توانید سیر و فلفل‌ها را در غذاساز بریزید و چند ثانیه بزنید تا همه مواد به شکل پوره، نرم و یکدست شوند. پوره فلفل را از صافی رد کنید تا پوست فلفل‌ها جدا شود.

حتما بخوانید  3 طرز تهیه میلک شیک انار کافی شاپی با بستنی، خامه و رژیمی

مرحله پنجم: مواد رب فلفل را با هم بجوشانید

برای تهیه رب فلفل مواد رب را با هم بجوشانید

در این مرحله از طرز تهیه رب فلفل، در قابلمه با سایز مناسب، سرکه سفید، سرکه قرمز، شکر، نمک و پودر فلفل پاپریکا بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید. پوره فلفل را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید و مواد را کاملا به هم بزنید تا یکدست شود. اجازه دهید مواد شروع به حباب زدن کنند، سپس حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید.

می‌توانید سرکه، شکر، نمک و پودر فلفل پاپریکا را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش خریداری کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه پودر فلفل پاپریکا ساده و دودی در خانه

مرحله ششم: رب فلفل را بچشید

بعد از این‌که مواد داخل قابلمه جوشیدند، درب قابلمه را روی آن بگذارید و صبر کنید تا آب اضافی آن تبخیر شود. در این مدت هر ۵ دقیقه یک بار، مواد رب فلفل را به هم بزنید تا ته نگیرد. وقتی همه مواد به طور کامل جوشیدند، طعم رب فلفل را بچشید و اگر میزان نمک یا سرکه مواد کم بود، به آن‌ اضافه کنید و دوباره اجازه دهید رب فلفل کمی دیگر روی حرارت ملایم گاز بپزد.

مرحله هفتم: رب فلفل را در بطری‌های شیشه‌ای بریزید

رب فلفل را تا حدی بجوشانید تا آب اضافی آن گرفته و غلیظ شود. سپس حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید دمای خود را از دست بدهد و کاملا خنک شود. رب فلفل را در بطری‌های شیشه‌ای خشک و تمیز بریزید. درب شیشه‌ها را محکم ببندید و آن‌ها را در یخچال قرار دهید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه رب گوجه فرنگی در خانه به روش بازاری

فوت و فن های طرز تهیه رب فلفل خانگی

فوت و فن های طرز تهیه رب فلفل خانگی

  • در مدت زمانی که رب فلفل را می‌جوشانید، دیواره‌های قابلمه را با قاشق تمیز کنید تا رب‌هایی که به دیواره چسبیده‌اند، نسوزند. چون در غیر این صورت، طعم و رنگ رب تغییر می‌کند و تیره می‌شود.
  • در زمان جوشیدن رب فلفل،‌ حتما شعله گاز را روی حالت خیلی ملایم قرار دهید تا رب به آرامی بپزد و ته نگیرد. بهتر است از شعله‌پخش‌کن برای ملایم کردن میزان حرارت استفاده کنید. چون حرارت مناسب و ملایم باعث خوشرنگ شدن رب فلفل خواهد شد.
  • سعی کنید در طرز تهیه رب فلفل، از ادویه‌‌های تیره رنگ استفاده نکنید تا رنگ رب فلفل، به تیرگی نزند.
  • اگر می‌خواهید طعم رب فلفل به تندی بزند، از فلفل تند بیشتری در طرز تهیه رب استفاده کنید یا از پودر فلفل قرمز برای تندی بیشتر رب استفاده کنید.
  • استفاده از فلفل سیاه در طرز تهیه رب فلفل،‌ باعث ایجاد طعم تند زیاد نخواهد شد و اگر به میزان زیادی پودر فلفل سیاه استفاده کنید، رنگ رب فلفل تیره خواهد شد.
  • برای طرز تهیه رب فلفل پاپریکا، تنها از فلفل‌های قرمز و شیرین برای تهیه رب استفاده کنید. این رب نباید طعم تند داشته باشد. حتی به دلخواه می‌توانید کمی شکر هم به مواد رب فلفل پاپریکا اضافه کنید.
  • برای اینکه رب فلفل بعد از مدت کوتاهی کپک نزند، حتما رب را به اندازه کافی بجوشانید تا آب اضافی آن گرفته شود. آب موجود در رب فلفل،‌ باعث کپک زدن رب خواهد شد.
  • برای تهیه رب فلفل ترکیه ای از ادویه پولبیبر و فلفل قرمز شیرین بلند دانه‌دار در طرز تهیه رب پولبیبر استفاده کنید.
  • در طرز تهیه رب فلفل قرمز با رب گوجه باید بعد از این که پوره رب فلفل را آماده کردید، آن را با رب گوجه فرنگی ترکیب کنید. برای این کار بهتر است مقدار رب گوجه را نصف مقدار رب فلفل در نظر بگیرید. سپس مواد را با هم بجوشانید و بعد از این که رب به غلظت مناسب رسید، آن را در شیشه خشک و تمیز بریزید. اضافه کردن رب گوجه فرنگی به رب فلفلی موجب خوشرنگ تر شدن رب فلفل شما می‌شود.
  • در صورتی که برای تهیه رب فلفلی از رب گوجه استفاده می‌کنید، بهتر است از رب خانگی یا رب‌های بسته بندی باکیفیت استفاده کنید. می‌توانید رب گوجه فرنگی را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های همواره تخفیف افق کوروش تهیه کنید.
  • رب فلفل باید بعد از آماده شدن در یخچال قرار بگیرد و درب آن محکم باشد. قرار دادن رب فلفل در فضای گرم و در معرض هوا موجب فساد این رب می‌شود و ماندگاری آن را کاهش می‌دهد.
  • برای تهیه رب فلفل خانگی می‌توانید به جای سرکه سفید از سرکه سیب استفاده کنید.
  • مقدار شکر و نمکی که به رب فلفلی اضافه می‌کنید، سلیقه‌ای است. اما به خاطر داشته باشید که نمک موجب افزایش ماندگاری رب می‌شود.
  • برای مطالعه طرز تهیه رب انار با دستگاه مخلوط کن و بدون دستگاه هم روی لینک مطلب آن کلیک کنید.
حتما بخوانید  طرز تهیه کتلت سویا به ۲ روش خوشمزه و ساده

روش صحیح نگهداری از رب فلفل

روش صحیح نگهداری از رب فلفل

  • برای جلوگیری از کپک زدن رب فلفل، سعی کنید از بطری‌های شیشه‌ای خشک، تمیز و استریل شده برای نگهداری رب فلفل استفاده کنید. بطری‌ها باید کاملا خشک باشند و هیچ اثری از آلودگی و گرد و غبار در آن‌ها وجود نداشته باشد.
  • برای این‌که روی رب فلفل کپک نزند، مثل رب گوجه فرنگی یک لایه نازک روغن زیتون بی‌بو را قبل از بستن درب بطری‌ها، روی رب بریزید و بعد درب ظرف فلفل را ببندید.
  • سعی کنید از بطری‌های شیشه‌ای که سایز کوچکی دارند برای بسته‌بندی رب فلفل یا سایر انواع رب مثل رب انار استفاده کنید. اگر رنگ بطری‌ها هم تیره‌ باشند، ‌بهتر است.
  • عمل هواگیری بطری‌های رب فلفل می‌تواند تا حد زیادی از کپک زدن رب‌ها جلوگیری کند. برای این کار، یک قابلمه را تا ۱/۳ حجم آب کنید و روی حرارت قرار دهید. وقتی آب شروع به جوشیدن کرد، بطری‌هایی را که در آن‌ها رب فلفل ریخته‌اید،‌ در قابلمه با آب در حال جوشیدن بگذارید. آب باید تا نصف یا ۲/۳ بطری‌ها را بگیرد. حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بطری‌ها را در قابلمه نگه دارید و بعد حرارت را خاموش کنید. بعد بطری‌ها را بیرون بیاورید و در جای خشک و خنک استفاده کنید.

سوالات متداول

چه زمانی غلظت رب فلفل مناسب است و باید شعله گاز را خاموش کنیم؟

بعد از این‌که متوجه شوید رب فلفل را به اندازه کافی جوشانده‌اید، مقداری از رب فلفل را در یک ظرف بریزید و با قاشق شیاری را روی رب ایجاد کنید. اگر شیار خیلی سریع پر نشد و شیار باقی ماند، غلظت رب به اندازه مناسب رسیده است. در غیر این صورت باید مقدار بیشتری زمان به حرارت دادن رب اختصاص دهید.

موارد استفاده از رب فلفل چیست؟

از رب فلفل می‌توانید به عنوان یک چاشنی در طرز تهیه انواع خورش‌ها، در کنار رب‌ گوجه‌فرنگی استفاده کنید. در کنار فست‌ فود و غذاهایی مثل سمبوسه میگو یا سمبوسه سیب زمینی، مرغ سوخاری کنتاکی و … هم می‌توان از سس استفاده کرد.

 

 

کالابرگ الکترونیک