نقد و بررسی فصل چهارم انیمه حمله به تایتان

نقد و بررسی فصل چهارم انیمه حمله به تایتان


18 دی 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
مشخصات حمله به تایتان (Attack on Titan)

انتظار طرفداران انیمه حمله به تایتان (Attack on Titan) با انتشار نیمه دوم فصل چهارم به سر آمد. سال ۲۰۲۱ شاهد انتشار نیمه‌ اول فصل چهارم این انیمه مهیج بودیم که علی‌‌رغم تغییر سبک همچنان استقبال گرمی از آن شد. در قسمت پایانی نیمه اول فصل چهارم شاهد ورود «راینر» به جزیره «پارادایس» بودیم. به این ترتیب هواداران این انیمه جذاب از مدت‌ها قبل منتظر نبردی تماشایی بین «ارن یگر» و دشمن دیرینه‌ او بودند. نیمه دوم فصل چهارم انیمه حمله به تایتان فردا، ۹ ژانویه ۲۰۲۲ (۱۹ دی ماه ۱۴۰۰) همزمان با پخش در ژاپن از شبکه‌های پخش جریانی «فانیمیشن« و «کرانچی‌رول» پخش می‌شود. بنا به آنچه در آنونس (تریلر) نیمه دوم فصل چهارم انیمه حمله به تایتان دیده‌ایم، صحنه‌های اکشن قسمت‌های پایانی این انیمه خیال‌پردازانه جذاب و تماشایی از آب درآمده‌اند. در مجله کوروش با سرویس هنر و سینما همراه باشید تا بیشتر درباره فصل چهارم حمله به پایان و آنچه از تریلر نیمه دوم و پایانی فصل چهارم انیمه حمله به تایتان منتشر شد را بخوانید.

 

 

مشخصات انیمه حمله به تایتان (Attack on Titan)

 

مشخصات انیمه حمله به تایتان (Attack on Titan)

 

ژانر: انیمه، اکشن، ماجراجویی، خیال‌پردازی تاریک

کارگردان‌ها: تتسورو اراکی، ماساشی کویزوکا، یوچیرو هایاشی، جون شیشیدو

بر پایه: مانگای «حمله به تایتان» اثر هاجیمه ایسایاما

نویسندگان: یاسوکو کوبایاشی، هیروشی سکو

موسیقی: هیرویوکی ساوانو، کوهتا یاماموتو

محصول کشور: ژاپن

زبان اصلی: ژاپنی

تعداد فصل‌ها: ۴

تعداد قسمت‌ها:  ۸۶

مدت زمان هر قسمت: ۱۲۰ دقیقه

شرکت تولیدکننده: ویت استودیو، ماپا

شبکه اصلی: شبکه تلویزیونی ان‌اچ‌کی (NHK)، شبکه تلویزیونی ام‌‌بی‌اس‌ (MBS TV)

آی‌ام‌دی‌بی (IMDb): ۹

راتن تومیتوز: ۹۶٪

 

خلاصه داستان:

 

«ارن یِگر» پس از ویرانی زادگاهش و کشته شدن مادرش سوگند یاد می‌کند که زمین را یک‌بار برای همیشه از لوث وجود «تایتان‌ها» که بشریت را در آستانه‌ی نابودی قرار داده‌اند پاک کند.

 

 

آنچه در نیمه دوم فصل چهارم انیمه حمله به تایتان خواهیم دید

 

آنچه در نیمه دوم فصل چهارم انیمه حمله به تایتان خواهیم دید

 

آنچه که از تریلر پخش شده نیمه دوم فصل چهارم حمله به تایتان برمی‌آید اولین قسمت نیمه دوم فصل چهارم انیمه حمله به تایتان، قسمت هفتاد و ششم «داوری» نام دارد. در این قسمت ورود «جنگجویان مارلی» به جزیره پارادایس همزمان با عملی کردن نقشه‌های «ارن» است. بنا به آنچه از آنونس نیمه دوم فصل چهارم انیمه حمله به تایتان دیده‌ایم احتمالا در قسمت‌های پایانی شاهد برخی از سهمگین‌ترین نبردها بین تایتان‌ها خواهیم بود.

 

همچنین از آنونس نیمه دوم فصل چهارم و پایانی اینطور برمی‌آمد که درگیری خونین بین ارن و راینر کاملا اجتناب‌ناپذیر است. اما به نظر می‌رسد تمامی «جنگجویان تایتان» و «هنگ پیشاهنگی‌ها» در نبرد آتی شرکت خواهند کرد. همکاری «ارن» و «زیک» احتمالا از هر دو طرف مخالفت‌هایی را به دنبال خواهد داشت.

 

حتما بخوانید  معرفی بهترین انیمیشن های سریالی دنیا

«میکاسا» و «آرمین» نیز بنا به آنچه در آنونس دیده‌ایم دیگر به «ارن» وفادار نخواهند بود. ظاهرا «ژان کیرشتاین» هم چندان علاقه‌ای ندارد به دوست قدیمی‌اش کمک کند. علاوه بر این، از شواهد این طور بر می‌آید که «گابی» و «فالکو» در قسمت‌های آینده نقش پررنگی داشته باشند.

 

در آنونس فصل چهارم لحظه‌ای «آنی لئونهارت» را نیز دیدیم که از فصل اول دیگری خبری از او نبود. اکنون به نظرتان این تایتان مونث می‌تواند قبل از پایان انیمه سریالی برگردد؟ جواب این سوال و سوال‌های زیاد دیگر را باید بعد از پخش نیمه دوم فصل چهارم انیمه حمله به تایتان بگیریم.

 

 

نقد و بررسی فصل چهارم انیمه حمله به تایتان

 

نقد و بررسی فصل چهارم انیمه حمله به تایتان

 

در سال‌های اخیر تقاضا برای داستان‌های ابرقهرمانی که همان قهرمانان داستان‌های اساطیری را بازآفرینی کرده‌اند به شدت افزایش یافته است. محبوبیت آثار نمایشی همچون فیلم «نگهبانان (۲۰۰۹)» به کارگردانی «زک اسنایدر» و همینطور مجموعه تلویزیونی «پسرها» از آمازون از این موضوع نشأت می‌گیرد.

 

بینندگان دیوانه‌وار مجذوب قهرمانانی هستند که در موقعیت‌های دشوار اخلاقی به دام افتاده‌اند و به این ترتیب، این داستان‌های قهرمانی شاهد گره‌افکنی‌ها و گره‌گشایی‌های مهیجی هستند که کمتر می‌توان در ژانرهای دیگر نمونه‌های آن را سراغ گرفت.

 

با توجه به نکته‌ای که گفتیم، به نظرتان اگر پیچیدگی شخصیت‌‌های سریال «بریکینگ بد» را با درون‌مایه‌های باشکوه «بازی تاج و تخت» تلفیق کنیم چه اتفاقی می‌افتد؟ بله، درست حدس زدید، انیمه «حمله به تایتان» نزدیک‌ترین سریال به این تلاقی فرضی است.

 

«حمله به تایتان (به ژاپنی: Shingeki no Kyojin)» انیمه‌ای اکشن و خیال‌پردازانه تاریک است که ۳ فصل اول آن را «ویت استودیو» و فصل پایانی را نیز «ماپا» تهیه کرده است. انیمه حمله به تایتان بر اساس مانگایی به همین نام اثر «هاجیمه ایسایاما» ساخته شده است که قبلا در مجله «شونن جامپ» از پرفروش‌ترین مجله‌های مانگا به چاپ رسیده بود.

 

داستان این انیمه سریالی در دنیایی می‌گذرد که در آن بشریت برای محافظت از خود در برابر تایتان‌ها (هیولاهای غول‌آسایی شبیه به انسان) دیوارهای عظیمی را ساخته است. داستان انیمه حمله به تایتان حول محور شخصیت «ارن یگر» می‌گردد که پس از خورده شدن مادرش توسط تایتان‌ها تصمیم می‌گیرد از موجودات خونخوار انتقام بگیرد.  او به همراه دوستان دوران کودکی‌اش، میکاسا و آرمین وارد نبردی سهمگین برای نابودی تایتان‌ها می‌شوند.

 

 

نگرانی هواداران از ساخت فصل آخر توسط استودیوی ماپا

 

نگرانی هواداران از ساخت فصل آخر توسط استودیوی ماپا

 

پس از پایان پخش فصل سوم انیمه حمله به تایتان بود که اعلام شد، «ویت استودیو»، سازنده قسمت‌های ۱ تا ۵۹ دیگر به ساخت آن ادامه نخواهد داد. به زودی با اعلام اینکه «استودیوی ماپا» سازنده فصل پایانی انیمه خواهد بود، بسیاری از طرفداران نگرانی خود از این موضوع را ابراز کردند.

 

در حالی که استودیوی ماپا انیمه‌های باکیفیتی همچون « کاکگوروی» را تهیه کرده بود، اما همچنان تردیدهای زیادی در مورد کیفیت فصل پایانی یکی از جذاب‌ترین انیمه‌های دهه وجود داشت. تغییر کامل یک انیمه درست در فصل پایانی احتمالا کابوس هر بیننده‌ای است، اما با پخش نیمه اول فصل چهارم مشخص شد که این نگرانی‌ها بی‌اساس بوده است.

 

اتفاقات فصل آخر چهار سال پس از وقایع فصل سوم شروع می‌شود. به این ترتیب، نه تنها شخصیت‌ها کمی مسن‌تر شده‌اند، بلکه ذات خود را نیز بیشتر هویدا کرده‌اند. انیمه حمله به تایتان در تمام فصل‌های خود رویه‌ای خشونت‌آمیز و کاملا بی‌رحمانه را دنبال کرده، اما نحوه‌ی پرداخت خشن استودیوی ماپا از این مانگای خواندنی ستودنی است. به طوری که صحنه‌ی نبردهای خونین این انیمه دلهره‌آور هر بیننده‌ای را میخکوب می‌کند.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه سوهان بادام سوخته گیلانی و شیرازی به روش بازاری

 

 

در نوردیدن مرزهای اخلاقی در فصل چهارم انیمه حمله به تایتان

 

در فصل چهارم انیمه حمله به تایتان شاهد معرفی شخصیت‌های جدیدی هستیم که قبلا اصلا درباره آنها نشنیده‌ بودیم. اما همچنان داستان معطوف جنگجویان مارلی، کشوری دورتر از دیوارها و آن سوی دریا است.

 

فصل چهارم انیمه حمله به تایتان با اطلاعاتی که درباره شخصیت‌ها در اختیار بینندگان قرار داده سوالات مختلفی را پیش می‌کشد: اینکه مرز میان انتقام و عدالت کجاست؟ آیا کشف دانش به مرگ یک انسان می‌ارزد؟ اصلا مرز اعتماد بین آدم‌ها کجاست؟ اینها تنها بخشی از سوالاتی هستند که در فصل پایانی حمله به تایتان به میان کشیده می‌شوند.

 

در حالی که احتمالا هر سریال دیگری ممکن بود به این سوالات پاسخ دهد، حمله به تایتان اجازه می‌دهد این مرز خاکستری اخلاقیات همانطور که هست بماند، چون هیچ پاسخ صحیح یا غلطی وجود ندارد. بلکه هر بیننده‌ای می‌تواند به نتیجه‌ای که خود درک می‌کند برسد.

 

 

حمله به تایتان؛ یکی از بهترین انیمه‌های دهه اخیر

 

حمله به تایتان؛ یکی از بهترین انیمه‌های دهه اخیر

 

در نهایت آنچه سازندگان فصل چهارم انیمه حمله به تایتان ارائه داده‌اند از صحنه‌های مهیجی که «آرمین» از قالب تایتانی خود خارج می‌شود تا موسیقی متنی که در هنگام تغییر شکل «ارن» شنیده‌ می‌شود به ندرت صحنه‌ای وجود دارد که نتواند باعث شگفتی بینندگان شود. در قسمت شانزدهم فصل چهارم انیمه حمله به تایتان نیز با پایانی نفس‌گیر مواجهیم که مقدمه‌چینی مناسبی برای شروع نیمه دوم فصل پایانی است.

 

نیمه اول فصل چهارم انیمه حمله به تایتان همه تلاش خود را کرده بود تا این انیمه نمایشی را کاملا با فصل‌های ۹۱ تا ۱۱۶ مانگای هاجیمه ایسایاما تطبیق دهد. استودیوی ماپا با معرفی صداپیشگان جدید، ارتقای کیفی گویندگان زبان ژاپنی و دوبله انگلیسی و شخصیت‌هایی که مرز بین مفاهیم فلسفی را جابه‌جا می‌کنند، توانسته جذابیت یک مانگای مهیج را روی صفحه نمایش بیاورد.

 

به این ترتیب، ماپا موفق به ساخت انیمه‌ای شده که بسیاری آن را یکی از بهترین انیمه‌های دهه اخیر دانسته‌اند. و تردیدی نیست که سازندگان حمله به تایتان در نیمه دوم فصل چهارم نیز بار دیگر بینندگان را مجذوب خواهند کرد.

 

 

سوالات متداول درباره انیمه حمله به تایتان

 

۱- نیمه دوم فصل چهارم حمله به تایتان چند قسمت دارد؟

 

دقیقا برنامه قسمت‌های نیمه دوم فصل چهارم مشخص نیست، اما نیمه اول ۱۶ قسمت داشت. به این ترتیب، ممکن است نیمه دوم نیز همچون نیمه اول دارای ۱۶ قسمت یا کمتر باشد تا مجموع قسمت‌های فصل چهارم انیمه سریالی حمله به تایتان به ۳۲ برساند.

 

۲- آیا فصل چهارم آخرین فصل حمله به تایتان خواهد بود؟

 

بله، قبلا اعلام شده بود که فصل چهارم، آخرین فصل انیمه حمله به تایتان خواهد بود.

 

۳-در فصل چهارم حمله به تایتان چه اتفاقی می‌افتد؟

 

در این فصل از انیمه سریالی حمله به تایتان نیروهای باقی‌مانده از جنگجویان مارلی به منطقه شیگانشینا حمله‌ور می‌شوند تا «ارن» را دستگیر کرده یا بکشند.

 

۴- نیمه دوم و پایانی فصل چهارم حمله به تایتان چه تاریخی منتشر می‌شود؟

 

نیمه دوم فصل چهارم انیمه حمله به تایتان ۹ ژانویه ۲۰۲۲ (۱۹ دی ماه ۱۴۰۰) همزمان با پخش در ژاپن از شبکه‌های پخش جریانی «فانیمیشن« و «کرانچی‌رول» پخش می‌شود.

 

 

منابع: discussingfilm، cheatsheet

 

کالابرگ الکترونیک