همه چیز درباره سریال بازی تاج و تخت/ Game of Thrones

همه چیز درباره سریال بازی تاج و تخت/ Game of Thrones


8 تیر 1400 . زمان مطالعه: 15 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
همه چیز درباره سریال بازی تاج و تخت

سریال دیدنی بازی تاج و تخت یا همان Game of Thrones در طول هشت فصل خود رکوردهای زیادی را در دنیای فیلم و سریال شکست، بارها جنجال برانگیز شد و سرانجام هم ۷۳ قسمت تماشایی و مهیج را در یکی از بهترین سریال‌های دنیا برای بینندگان پروپاقرص خود به یادگار گذاشت. در ادامه با ما در سرویس سینما و هنر مجله کوروش همراه باشید تا بیشتر درباره سریال بازی تاج و تخت بخوانید.

 

 

درباره سریال بازی تاج و تخت چه می دانیم؟

 

میلیون ها طرفدار پروپاقرص، ده ها نامزدی جایزه امی و گلدن گلوب، ۷ خاندان پادشاهی، ۸ فصل و ارتش نامحدود وایت واکرها. سریال «بازی تاج و تخت (Game of Thrones)» در طول چند ۸ سالی که از شبکه اچ بی او پخش می شد، بدل به پدیده ای فرهنگی شد که همچون یک آتش سوزی تمام جهان را فرا گرفت.

 

نه تنها منتقدان از این سریال تماشایی تعریف و تمجید کردند، بلکه بینندگانی از سرتاسر دنیا به سرنوشت استارک، لنیستر، براتیون، تارگرین و دیگرانی که برای تصرف قلمروی وستروس مبارزه می کردند کاملا معتاد شده بودند.

 

بازی تاج و تخت با چنین طرح داستانی مهیج و انبوهی از صحنه های اکشن و خشونت های عریان و به تصویر کشیدن دنیای خیالی جذاب، بینندگان خود را میخکوب کرده بود. اگر تا به حال، هیچ کدام از قسمت های مجموعه بازی تاج و تخت را تماشا نکرده اید و هیچ چیز از دنیای جذاب آن نمی دانید، اصلا نگران نباشید. در اینجا هر آنچه باید درباره این سریال جذاب بدانید را گفته ایم.

 

 

بیشتر بخوانید » بهترین اپلیکیشن های ایرانی و خارجی تماشای فیلم و سریال «

 

 

همه چیز از مجموعه کتاب «ترانه یخ و آتش»‌ جرج آر. آر. مارتین آغاز شد

 

همه چیز از مجموعه کتاب «ترانه یخ و آتش»‌ جرج آر. آر. مارتین آغاز شد

 

جرج آر. آر. مارتین، نویسنده ۷۲ ساله آمریکایی در اوایل دهه ۱۹۹۰ پس از وقفه ای دوباره به نویسندگی روی آورد و شروع به نوشتن مجموعه ای فانتزی حماسی کرد که سرانجام «ترانه یخ و آتش» نام گرفت. جرج آر. آر. مارتین اولین کتاب این مجموعه که «بازی تاج و تخت» نام داشت را در سال ۱۹۹۶ منتشر کرد. داستان های مجموعه ترانه یخ و آتش که شامل ۷ جلد است در قاره های خیالی «وستروس» و همینطور «اسوس» در شرق رخ می دهد.

 

در آغاز داستان های مجموعه تابستان طولانی ۱۰ ساله ای رخ می دهد. مجموعه ترانه یخ و آتش چندین خط داستانی را پیگیری می کند. اولین داستان مربوط به نبرد بین خانواده ‌های اشرافی است که برای تخت آهنین پادشاهی هفت اقلیم درگرفته است. دومین خط داستانی نیز ماجرای زمستان طولانی و حمله موجودات افسانه ای به نام وایت واکرها از شمال را شرح داده است.

 

در خط سوم داستانی مجموعه نیز تلاش فرزندان شاه مخلوع را برای باز پس گرفتن تاج و تخت شاهدیم. جرج آر. آر. مارتین داستان های مجموعه را از زبان شخصیت های مختلفی که عمدتا اخلاقیاتی مبهم دارند شرح می دهد و موضوعاتی مانند طبقات اجتماعی، مذهب، وفاداری، فساد، جنگ داخلی و مجازات از درونمایه های اصلی مجموعه ترانه یخ و آتش هستند که سریال بازی تاج و تخت از روی آن ساخته شده است.

 

پس از انتشار، مجموعه خواندنی ترانه یخ و آتش به سرعت مورد استقبال مخاطبان و منتقدان ادبی قرار گرفت. به طوری که تخمین زده می شود چیزی بیش از ۹۰ میلیون نسخه از کتاب های مجموعه ترانه یخ و آتش به فروش رفته باشد. همچنین این مجموعه به بیش از ۴۷ زبان نیز ترجمه شده است. این موفقیت عظیم کافی بود تا اهالی هالیوود نیز به سمت آن کشیده شوند.

 

 

اولین گام های اچ بی او برای ساخت سریال بازی تاج و تخت

 

اولین گام های اچ بی او برای ساخت سریال بازی تاج و تخت

 

هنوز پنجمین جلد از مجموعه ترانه یخ و آتش، «رقصی با اژدهایان» به چاپ نرسیده بود که جرج آر. آر. مارتین وارد پروژه ساخت سریال بازی تاج و تخت شد. مجموعه ای که از روی جلد اول مجموعه به نام «بازی تاج و تخت» نام گرفت. پس از مذاکرات شبکه اچ بی او با نویسنده، سرانجام در سال ۲۰۰۷ بود که این شبکه تلویزیونی حق تلویزیونی مجموع ترانه یخ و آتش را خریداری کرد.

نهایتا در آوریل ۲۰۱۱ بود که اولین قسمت از سریال «بازی تاج و تخت» پخش شد. فصل اول مجموعه تلویزیونی تاج و تخت در ۱۰ قسمت حدودا ۶۰ دقیقه ای ساخته شده بود و کمابیش رخدادهای آن در اولین کتاب مجموعه ترانه یخ و آتش آمده بودند.

حتما بخوانید  معرفی و خلاصه بهترین انیمه های سریالی و سینمایی جهان

 

اچ بی او برای این سریال گران قیمت خود که تصور می شود چیزی بین ۵۰ تا ۶۰ میلیون دلار برای ساخت فصل اول صرف شده باشد، تبلیغات بسیار گسترده ای را انجام داد. برآورد می شود که اچ بی او برای ساخت هر قسمت از سریال بازی تاج و تخت چیزی حدود ۵ میلیون دلار هزینه کرده باشد که در این صورت، می توان بودجه کل ۸ فصل سریال را چیزی بیش از ۳۵۰ میلیون دلار برآورد کرد. به این ترتیب،‌ سریال بازی تاج و تخت، یکی از گران قیمت ترین سریال های تلویزیونی جهان نیز لقب گرفته است.

 

 

بازی تاج و تخت، سریالی رکوردشکن و جنجالی

 

بازی تاج و تخت، سریالی رکوردشکن و جنجالی

 

با شروع به پخش سریال بازی تاج‌ و تخت، این سریال فانتزی حماسی خیلی زود گوی سبقت را از تمام سریال های تلویزیونی دیگر ربود و بدل به پربیننده ترین سریال اچ بی او شد. عریانی، صحنه های زد و خورد خونین و همینطور نمایش صحنه های مثبت ۱۸ باعث شد تا انتقادات زیادی از سریال بازی تاج و تخت شود، ولی این باعث نشد تا منتقدان دست از ستایش این سریال تماشایی بردارند.

 

مجموعه بازی تاج و تخت بارها نامزد دریافت جوایز تلویزیونی مختلف از جمله جایزه امی برای بهترین سریال درام، نامزد جایزه گلدن گلوب برای بهترین سریال تلویزیونی درام و همینطور نامزد جایزه هوگو برای بهترین مجموعه تلویزیونی درام شد. پیتر دینکلیج نیز به دلیل بازی تحسین برانگیز خود در نقش تیریون لنیستر، ۳ بار برنده جایزه امی در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و همینطور یک بار برنده جایزه گلدن گلوب شد.

 

 

بیشتر بخوانید » بهترین مینی سریال های نتفلیکس «

 

 

در قلمروی هفت اقلیم، سرزمین خیالی سریال بازی تاج و تخت

 

در قلمروی هفت اقلیم، سرزمین خیالی سریال بازی تاج و تخت

 

ماجراهای سریال بازی تاج و تخت از هنگامی شروع می شود که تمام هفت اقلیم کاملا با هم متحدند. تابستانی طولانی (۱۰ ساله ای) نیز وستروس را فراگرفته است. اما انتظار بر این است که اوضاع به زودی تغییر کند. با این حال، مرگ دستیار و مشاور اعظم یا همان «دستِ شاه» باعث دگرگونی اوضاع می شود.

 

شاه رابرت براتیون نیز که پادشاهی را با انقلابی از تارگرین ‌ها گرفته، از دوست قدیمی خود ند استارک، نگهبان شمال درخواست می کند تا او مقام دستِ شاه را قبول کند. ند استارک هم با توجه به وضعیت بغرنج کشور و همینطور احتمال به قتل رسیدن دست سابق شاه، این سمت را می پذیرد. استارک برای این کار از سرزمین اجدادی خود وینترفل به پایتخت هفت اقلیم، کینگز لندینگ می آید.

 

 

بیشتر بخوانید » بهترین سریال های عاشقانه کره ای «

 

 

آنچه در دیوار و در شرق گذشت

 

در شمال وستروس دیواری وجود دارد که از سنگ و یخ و جادو بنا شده است. این دیوار عظیم بیش از ۲۱۵ متر ارتفاع و ۴۸۰ کیلومتر نیز وسعت دارد. این دیوار مستحکم شمال وستروس را از سرزمین منجمد وحشی ها جدا کرده است. نگهبانانی که از این دیوار نگهبانی می کنند نیز به «نگهبان شب» معروف هستند. این نگهبانان در ابتدای عضویت خود سوگند یاد کرده اند که تا پایان زندگی به دیوار وفادار بوده و تمام تعلقات دنیوی از پول تا همسر و غیره را کنار بگذارند.

 

در شروع ماجراهای سریال است که گروهی از نگهبانان شب در حین گشت زنی به وایت واکرها برمی خورند. وایت واکرها از موجودات افسانه ای هستند که تصور می شود مدت ها قبل از میان رفته اند. به این جهت نگهبانان شب غافلگیر می شوند. تمام نگهبانان به جز یک نفر می میرد. نگهبان باقی مانده خبر را به آن سوی دیوار می رساند، ولی کسی جریان بازگشت وایت واکرها را باور نمی کند.

 

در همین حال در شهر پنتوس در قاره اسوس، ویسریس تارگرین، پسر شاه مخلوع سعی دارد دوباره به تخت پادشاهی دست پیدا کند. او برای این کار ابتدا با قوم وحشی دوتراکی پیمان دوستی می بندد و از این رو خواهر خود دنریس را به عقیده کال دروگو، رئیس این قوم در می آورد تا بتواند از ارتش قدرتمند هم پیمان خود برای تصرف پایتخت استفاده کند.

 

 

الهام جرج آر. آر. مارتین برای خلق حوادث سریال بازی تاج و تخت از رخدادها و شخصیتهای تاریخی

 

الهام جرج آر. آر. مارتین برای خلق حوادث سریال بازی تاج و تخت از رخدادها و شخصیتهای تاریخی

 

جرج آر. آر. مارتین نویسنده مجموعه ترانه یخ و آتش که ماجراهای سریال بازی تاج و تخت از آن اقتباس شده اند، از بسیاری از شخصیت ها و رخدادهای تاریخی الهام گرفته است. جنگ رزها که در بین سال های ۱۴۵۵ تا ۱۴۸۵ بین خاندان های لنکستر و یورک در انگلستان رخ دادند از منابع اصلی الهام نویسنده هستند. کسانی که سریال بازی تاج و تخت را دیدند حتما می دانند که بازتاب آن را می توان به وضوح در نبرد میان خاندان های لنیستر و استارک ملاحظه کرد.

 

سرزمین وستروس نیز با آن قلاع و کاخ ها و شوالیه های نمادین خود به نوعی بازسازی از دوران قرون وسطی در سرزمین های غربی اروپا است. یکی از شخصیت های اصلی بازی تاج و تخت سرسی است که گفته می شود از ایزابلا، ملکه فرانسه در بین سال های ۱۲۹۵ تا ۱۳۵۸ الهام گرفته شده است.

حتما بخوانید  نقد و بررسی سریال تفکیک (Severance) | ژانری مخوف در قالبی اتو کشیده

 

همچنین واقعیت های تاریخی از قبیل دیوار هادریان (که توسط امپراطوری رم باستان ساخته شد)، سقوط امپراطوری رم، افسانه سرزمین مشهور آتلانتیس (والریا باستانی)، آتش یونانی بیزانسی ‌ها (وایلدفایر)، حماسه ایسلندی عصر وایکینگ ‌ها (آیرون بورن ‌ها) و ایل مغول (دوتراکی‌ ها) و همچنین نشانه هایی از جنگ های صد ساله که در بین سال های ۱۴۵۳ تا ۱۳۳۷ رخ دادند و البته رنسانس در ایتالیا از دیگر منابع الهام بی شمار جرج آر. آر. مارتین برای خلق ماجراهای بازی تاج و تخت هستند.

 

 

جنجال آفرینی های سریال بازی تاج و تخت

 

جنجال آفرینی های سریال بازی تاج و تخت

 

با وجودی که سریال بازی تاج و تخت تحسین توأمان منتقدان و بینندگان را در پی داشت، ولی از صحنه های برهنگی، خشونت ها و شکنجه های آن انتقادات زیادی شد. بسیاری از منتقدان از میزان بالای استفاده از روابط جنسی و برهنگی در بسیاری از صحنه های سریال بازی تاج و تخت انتقاد کرده اند. برخی از منتقدان استفاده مکرر از صحنه های برهنگی به خصوص در دو فصل اول بازی تاج و تخت را حتی با فیلم های پورن مقایسه کردند.

 

نمایش صحنه های شکنجه به خصوص در فصل سوم که شخصیت تئون گریجوی شکنجه و سپس اخته می شود نیز جنجال برانگیز شد. بسیاری از منتقدان خشونت های جنسی و غیرجنسی بازی تاج و تخت را بیش از حد دانستند، به خصوص که نمایش برخی از این صحنه ها هیچ نقشی در پیشبرد داستان نداشتند.

 

انبوهی از صحنه هایی که خشونت علیه زنان را نشان می دادند سروصدای بسیاری از فعالان و کنشگران حقوق زنان را هم در آورد. ولی جرج آر. آر. مارتین در واکنش به این انتقادات گفت که نمی توانسته صحنه های خشونت علیه زنان را از کتاب های خود حذف کند، چون عموما چنین خشونت هایی در جنگ ها فراوان اند و هدف او نیز واقع گرایی داستان ها بوده است.

 

 

بیشتر بخوانید » نقد و بررسی سریال زخم کاری «

 

 

حمله هکرها به شبکه اچ بی او و افشای بخش هایی از سریال بازی تاج و تخت

 

حمله هکرها به شبکه اچ بی او و افشای بخش هایی از سریال بازی تاج و تخت

 

در اوایل اوت ۲۰۱۷ بود که گروهی از هکرهای ناشناس به شبکه اچ بی او حمله ور شدند و برخی از اطلاعات مهم این شبکه از جمله برخی فیلم نامه ها و همینطور قسمت های پخش نشده ای از سریال بازی تاج و تخت را به سرقت بردند. چند روزی از این ماجرا گذشته بود که نسخه هایی از قسمت چهارم از فصل هفتم سریال بازی تاج و تخت سر از اینترنت درآورد که رکورد دانلود غیرمجاز را هم شکست. هکرها در اقدام بی سابقه ای از مدیران شبکه اچ بی او باج خواستند تا اطلاعات بیشتری را در اختیار کاربران اینترنتی قرار ندهند. ولی مسئولان شبکه هیچ وقت زیر بار این باج خواهی ها نرفتند.

 

پخش زودتر از موعد قسمت هایی از سریال بازی تاج و تخت نیز هیچ خللی به سریال وارد نکرد و حتی این قسمت ها رکورد پرمخاطب ترین قسمت های سریال را نیز به دست آوردند. این قسمت ها همچنین از تحسین شده ترین قسمت های سریال بازی تاج و تخت نیز بودند.

 

در مورد دیگری پس از اینکه ماجراهای ۴ قسمت از فصل پنجم سریال بازی تاج و تخت افشا شد، تهیه کنندگان مجموعه از دیوید بنیوف و دی. بی. وایس، فیلمنامه نویسان مجموعه خواستند که چند نسخه از آخرین قسمت سریال را بنویسند تا در صورت هرگونه حمله هکری امکان مقابله با این اتفاقات را داشته باشند. تاکتیکی که اچ بی او قبلا برای سریال های دیگر خود «سوپرانو» و «برکینگ بد» نیز انجام داده بود.

 

 

بیشتر بخوانید » نقد و بررسی سریال پیکی بلایندرز «

 

 

چرا باید سریال بازی تاج و تخت را تماشا کنیم؟

 

چرا باید سریال بازی تاج و تخت را تماشا کنیم؟

 

اگر تا به حال گذرتان به سریال بازی تاج و تخت نیفتاده، احتمالا چیزهای زیادی را از دست داده اید. قطعا هر بیننده ای معیارهای مختلفی برای تماشای یک سریال دارد. از داستانی هیجان انگیز تا شخصیت های گیرا و دوست داشتنی، پیچش های داستانی جالب و گاهی غافلگیرکننده و بسیاری نکات ریز و درشت دیگر که باید بگوییم سریال تحسین شده بازی تاج و تخت همه اینها و حتی چیزهای بیش از آن را یکجا دارد.

 

شاید یکی از دلایلی که باعث محبوبیت فزاینده سریال بازی تاج و تخت شده باشد، ترکیب عجیب و جالب آن از ژانرهای مختلفی از درام و عاشقانه تا فانتزی و اکشن باشد. جذابیت های بصری و فیلمبرداری های مبهوت کننده بازی تاج و تخت هم نیازی به تعریف بیشتر ندارد.

 

همچنین جرج آر. آر. مارتین، نویسنده مجموعه «ترانه یخ و آتش» که تاج و تخت از روی آن ساخته شده، ماجراهای مهیجی پر از تعلیق و رخدادهای غیرقابل پیش بینی را در اثر خود آورده که هر خواننده ای را تشنه ادامه داستان می کند. موضوعی که سازندگان سریال نیز به خوبی از پس پیاده سازی آن در نسخه تلویزیونی برآمدند.

 

 

 

کالابرگ الکترونیک