۵ دلیل خشکی پوست در پاییز + ۱۲ روش ارزان و سریع درمان آن

۵ دلیل خشکی پوست در پاییز + ۱۲ روش ارزان و سریع درمان آن


27 شهریور 1403 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خشکی پوست در پاییز؛ دلایل، پیشگیری و درمان آن

خشکی پوست در پاییز و خشکی پوست در زمستان از جمله چالش‌های مهم پوست با تغییر فصل است که ممکن است بسیاری افراد با آن مواجه شوند. در فصل پاییز و با سرد و خشک شدن نسبی هوا، خشک و پوسته پوسته شدن پوست، یک اتفاق رایج است. به این معنی که شرایط پوست هم تحت تاثیر دمای هوا، تغییر می‌کند. اما این همه ماجرا نیست. دلایل خشکی پوست در پاییز، متنوع هستند و البته راهکارهای مختلفی برای پیشگیری و درمان خشکی پوست وجود دارند که با رعایت آنها، می‌توانید پوستی شاداب و مرطوب داشته باشید. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش به بررسی دلایل، پیشگیری و درمان خشکی پوست در پاییز خواهیم پرداخت.

دلایل خشکی پوست در پاییز

دلایل خشکی پوست در پاییز

خشکی پوست دست در پاییز و همچنین خشکی پوست صورت، لب‌ها و کف پا، همگی در فصل پاییز، بیش از فصل بهار و تابستان اتفاق می‌افتد؛ مخصوصا در کسانی که پوست حساس و مستعد خشک شدن دارند، این اختلال پوستی، بیشتر به چشم می‌خورد. خشک شدن پوست صورت و بدن در فصل پاییز، دلایل مختلفی دارد که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم:

۱- تغییر دما و تاثیر آن بر رطوبت پوست

یکی از مهم ترین دلایل خشک شدن پوست در فصل پاییز، تغییر ناگهانی دمای هوا است. اگر در منطقه‌ای خشک با رطوبت کم زندگی می‌کنید، تغییر فصل از تابستان به زمستان، فرصت کافی برای تطبیق پیدا کردن پوست با دما و کاهش رطوبت هوا را پیدا نمی‌کند.

به دلیل این تغییر ناگهانی، پوست صورت و دست، دچار شوک دمایی می‌شود و احتمال بروز حساسیت، خشکی و التهاب یا قرمزی خواهد شود. به همین دلیل توصیه می‌شود در این فصل، تا جای ممکن از تشدید این شوک دمایی به پوست با شستن مداوم پوست با آب داغ، قرار گرفتن در معرض گرمای خشک و مصرف برخی نوشیدنی‌ها که باعث کم‌آبی بدن می‌شوند، جلوگیری کنید.

۲- استفاده از شوینده‌های قوی

پوست سالم، همیشه یک لایه محافظ از چربی و رطوبت دارد. مصرف مداوم و بیش از اندازه شوینده‌ها مثل انواع صابون‌ها با فرمولاسیون قوی، موجب از بین رفتن رطوبت و چربی سالم پوست می‌شود. با از بین رفتن این لایه محافظ، پوست بیشتر در معرض انواع آسیب‌ها، خشکی و التهاب خواهد شد.

از طرفی، با تحریک پوست، عوامل حساسیت‌زا، بیش از پیش می‌توانند به لایه‌های عمیق پوست نفوذ کرده و مشکلات پوستی مثل خشکی، پوسته پوسته شدن، قرمزی، خارش و … را به وجود آورند.

۳- حمام کردن با آب داغ

خیر بد برای کسانی که به حمام کردن با آب داغ عادت دارند، این است که آب داغ یا خیلی گرم، مثل یک لایه‌بردار برای پوست عمل می‌کند و آثاری مثل آفتاب سوختگی روی پوست ایجاد می‌کند. عوارض آب داغ برای پوست شامل مواردی مثل خشکی بیش از حد پوست، قرمزی و ملتهب شدن آن می‌شود.

در فصل پاییز که هوا به سردی می‌رود، هر چند حمام کردن با آب داغ می‌چسبد ولی می‌تواند باعث آسیب به پوست بدن و به خصوص پوست صورت شود.

۴- تاثیر لباس با بافت زیر و خشن روی پوست

برخی پارچه‌ها، مخصوصا پارچه‌هایی که در آنها از مواد مصنوعی یا الیاف زبر و خشم استفاده شده‌اند، باعث ایجاد تحریک پوستی و آلرژی می‌شوند. پارچه‌های پشمی ممکن است در افراد با پوست حساس، باعث خارش و قرمزی شوند.

همچنین ساییده شدن پارچه روی پوست می‌تواند موجب پوسته پوسته شدن لایه رویی پوست شود. در ضمن پارچه‌هایی که با ترکیبات مصنوعی خشن درست می‌شوند، از تهویه مناسب پوست جلوگیری کرده و باعث تجمع گرما و تعریق بیش از حد بدن می‌شوند. در نتیجه خطر تحریک و ناراحتی پوست را به همراه دارند.

۵- انواع بیماری‌ها

علاوه بر موارد بالا، ابتلا به برخی بیماری‌ها یا اختلالات سلامتی، می‌تواند بر کیفیت و رطوبت پوست هم تاثیر بگذارد. بیماری‌هایی مثل دیابت، بیماری‌های ژنتیکی و کمبود ویتامین‌های گروه B و A باعث تشدید خشکی پوست صورت، لب‌ها و پوست پا می‌شود.

حتما بخوانید  ۵ طرز تهیه بستنی گیلاس با ثعلب، بدون ثعلب، یخی و یک دقیقه ای

چرا باید خشکی پوست در پاییز را جدی بگیریم؟

خشک شدن پوست در فصل‌های سرد سال اگر چه موضوع بغرنج و غیر قابل حلی نیست ولی می‌تواند آثار ناخوشایندی را به همراه داشته باشد. اثرات خشکی پوست می‌تواند به صورت خارش پوست، زبری  و ضخیم شدن پوست، قرمزی، التهاب و پوسته پوسته شدن پوست، اگزما، ترک‌های پوستی و در موارد شدیدتر باعث ایجاد عفونت‌های باکتریایی می‌شود.

راه های درمان خشکی پوست در پاییز

راه های درمان خشکی پوست در پاییز

برای اینکه بتوانید به خوبی، در کمترین زمان و با پایین‌ترین هزینه، خشکی پوست فصلی را درمان کنید، باید درباره دلیل خشک شدن پوستتان، به اندازه کافی اطلاع داشته باشید. در برخی موارد، قطع کردن عامل خشک پوست می‌تواند به سرعت پوست را به حالت عادی برگرداند ولی در موارد دیگر، باید نکاتی را برای درمان خشکی پوست در پاییز رعایت کنید.

پوستتان را آبرسانی و مرطوب کنید

مرطوب کردن پوست و رساندن آب به بافت‌های پوست، موثرترین راه برای رفع خشک پوست در پاییز است. در فصل‌های سرد و خشک سال، لزوم استفاده از مرطوب‌کننده و آبرسان مناسب می‌تواند رطوبت پوست را به آن برگرداند.

سعی کنید از کرم‌های آبرسان و مرطوب‌ کننده‌هایی استفاده کنید که دارای اسید‌های چرب و سرامید باشند. بعد از هر بار شست‌وشوی دست، حتما ابتدا آبرسان بزنید و سپس مرطوب کننده استفاده کنید تا آب به اصطلاح در پوست قفل شود. بهتر است همه جا کرم‌ها یا لوسیون‌های مرطوب کننده را همراه خود داشته باشید. می‌دانید بهترین مرطوب کننده برای پوست شما کدام است؟

انواع کرم مرطوب کننده مناسب پوست دست و صورت را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی تهیه کنید.

از روغن‌های گیاهی استفاده کنید

روغن‌ها چربی زیادتری نسبت به انواع پماد برای خشک پوست و کرم مرطوب کننده دارند، به همین خاطر اگر دچار خشکی پوست شدید هستید، روغن‌های گیاهی مفید برای درمان مشکل شامل این موارد هستند:

  • روغن جوجوبا
  • روغن زیتون
  • شی باتر
  • روغن‌هایی با فرمولاسیون مناسب پوست مثل روغن بچه، روغن حمام و …

این روغن‌ها می‌توانند چربی از بین رفته یا لایه محافظتی بدن را احیا کنند.

برای خرید روغن‌های گیاهی مثل روغن زیتون و روغن بچه می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به صورت خرید اینترنتی یا حضوری اقدام کنید.

نوشیدن آب را فراموش نکنید

شاید فکر کنید که بدن در تابستان، آب بیشتری نیاز دارد ولی واقعیت این است که در فصل‌های گرم، به خاطر عطش بیشتر و احساس تشنگی بیشتر آب می‌نوشیم و در فصل‌های سرد، به خاطر نداشتن احساس عطش، آب کمتری می‌خوریم. این در حالی است که در پاییز و زمستان، پوست در برابر سرمای هوا، رطوبت خود را تا حد زیادی از دست می‌دهد و بیشتر به آب نیاز دارد.

هر چه پوست کم آب‌تر باشد، بیشتر مستعد خشک شدن است و اثرات جبران ناپذیری را به دنبال دارد. در نتیجه، منتظر احساس تشنگی نمانید و سعی کنید در طول روز با خوردن ۷ تا ۸ لیوان آب و مصرف سبزیجات و میوه‌های آبدار، پوست را مرطوب نگه دارید.

بیشتر بخوانید: فرق آبرسان و مرطوب کننده چیست؟

صورتتان را با شوینده‌های ملایم بشویید

برای جلوگیری از خشکی پوست، صورتتان را با شوینده‌های ملایم بشویید

همان طور که گفتیم، هر چقدر شوینده‌های صورتتان ملایم‌تر باشند، چربی سالم و متعادل پوست، بیشتر حفظ می‌شود و پوست کمتر دچار خشکی و آسیب‌های پوستی، التهاب، قرمزی و آلرژی خواهد شد. شوینده‌های پوست که در ترکیبات خود «گلیسیرین» دارند یا دارای فرمولاسیون ملایم هستند، بهترین گزینه برای جلوگیری از خشکی پوست محسوب می‌شوند.

انواع شوینده پوست صورت را به روش‌های اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

دوش آب ولرم بگیرید

استفاده از آب داغ برای استحمام، علاوه بر از بین بردن چربی مورد نیاز پوست، باعث التهاب و حساس شدن پوست خواهد شد. در کنار این‌ها، وقتی با آب داغ حمام کنید، بدن بعد از خارج شدن از حمام، دچار شوک می‌شود. سعی کنید با آبی که فقط چند درجه از دمای بدنتان بالاتر است، حمام کنید و بعد از حمام، روی پوست خود لوسیون‌ها، روغن یا کرم‌های مرطوب‌ کننده بزنید.

انواع لوسیون را به روش‌های اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

پوست را لایه برداری کنید

هر چقدر هم مراقب پوستتان باشید و به صورت مداوم آن را با شوینده‌های ملایم بشویید ولی لایه‌برداری کردن پوست، یک مزیت بسیار مهم دارد و آن این است که با لایه‌برداری پوست می‌توانید با پاکسازی پوست از سلول‌های مرده، عمل رطوبت رسانی را با درجه تاثیرگذاری بیشتری انجام دهید. البته مراقب باشید که بیش از حد، پوست خود را لایه‌برداری نکنید چون مستعد خشکی، التهاب و حساسیت خواهد شد.

حتما بخوانید  طرز تهیه نان هل پسته مغزدار و خوشمزه با ساده ترین مواد

دستگاه بخور را روشن کنید

اگر چه رطوبت رسانی به پوست با انواع لوسیون‌ها، کرم‌های مرطوب کننده و روغن‌ها تاثیر زیادی بر جلوگیری از خشکی پوست در پاییز دارد ولی اگر در آب و هوایی زندگی می‌کنید که زیادی خشک و بدون رطوبت است، پوست شما هم رطوبت خود را از دست می‌دهد.

در مواجهه بودن با آب و هوای سرد و خشک محیط، منجر به دهیدراته شدن پوست می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود در محیط خانه، برای زمان خواب و بیداری، دستگاه بخور را روشن کنید.

ضد آفتاب بزنید

استفاده از کرم ضد آفتاب (راهنمای خرید ضد آفتاب) فقط مخصوص فصل تابستان و قرار گرفتن در مقابل اشعه ماورای بنفش نیست. هر چه هوا خشک‌تر باشد، پوست آسیب‌پذیرتر است، در نتیجه با کمترین محافظ روی پوست، اشعه‌های فرا بنفش بیشترین تاثیر را روی پوست خواهند گذاشت.

هر چه پوست خشک‌تر باشد، روند بازسازی سلول‌های پوست با سرعت کمتری دنبال می‌شود. بنابراین با ضد آفتاب زدن و تمدید آن برای هر ۲ ساعت یک بار، از پوستتان در مقابل خورشید و آسیب‌های ناشی از آن، محافظت کنید.

انواع کرم ضد آفتاب را به روش‌های اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

ماسک صورت بزنید

ماسک‌های زیبایی و حفاظت از پوست، برای حفظ طراوت، شادابی و آبرسانی پوست، بهترین گزینه هستند. هر چه مواد به کار رفته در این ماسک‌ها طبیعی‌تر باشند، پوست را بهتر تغذیه می‌کنند و هر چه پوست تغذیه بهتری داشته باشد، در برابر آسیب‌های ناشی از خشکی پوست در پاییز، بیشتر مصون می‌ماند.

بیشتر بخوانید: بهترین ماسک‌ های صورت برای روزهای سرد

لب‌ ها را از قلم نیندازید

مهم‌ترین علت‌ خشک شدن لب‌ها

خشکی لب‌ها، دلایل مختلفی دارند ولی یکی از مهم‌ترین علت‌های خشک شدن لب‌ها، کمبود برخی ویتامین‌ها است مثل ویتامین E است. در صورت خشکی لب‌ها در پاییز و دیگر فصل‌ها می‌توانید از بالم لب برای آبرسانی و تغذیه پوست استفاده کنید.

مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار را محدود کنید

نوشیدنی‌های کافئین‌دار مثل قهوه، چای و نوشابه‌هایی مثل کولا، آب بدن را به شدت کاهش می‌دهند. در صورتی که آب بدن کم شود، خشکی پوست صورت، لب‌ها، پوست دست‌ها و پوست پا، یک اتفاق غیر قابل اجتناب است.

غذاهای حاوی امگا ۳ و امگا ۶ بخورید

هر چه غذاهایی که می‌خورید دارای چربی امگا ۳ باشند، پوست را در مقابل خشکی بیش از حد، محافظت می‌کند. غذاهای سرشار از چربی غیر اشباع امگا ۳ شامل انواع ماهی، آجیل‌های مختلف و تخم کتان می‌شوند. مصرف آنها می‌‌تواند علاوه بر سلامت کلی بدن، می‌تواند پوستی شاداب و بدون ترک به شما هدیه بدهد.

انواع آجیل و ماهی را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی تهیه کنید.

بهترین کرم برای خشک پوست چیست؟

بهترین کرم برای خشک پوست چیست؟

کرم‌های مرطوب کننده و آبرسان‌ها مختلفی را می‌توانید برای درمان خشکی پوست در پاییز استفاده کنید. بهترین پماد برای خشک پوست یا بهترین کرم برای خشکی پوست، کرم‌هایی هستند که حاوی این اسیدها هستند:

  •  لینولئیک
  • لینولنیک
  • هیالورونیک اسید
  • اسید لوریک

به دلیل اینکه این اسید آمینه‌ها به طور طیبعی در پوست وجود دارد. در نتیجه می‌توانند به طور موثری پوست را بازسازی کرده و رطوبت از دست رفته آن را تامین کنند. این اسید آمینه‌ها، فضای بین سلول‌ها را که در اثر از دست دادن رطوبت پوست ایجاد شده‌اند، پر می‌کنند.

سوالات متداول درباره خشک شدن پوست در پاییز و روش های رفع آن

برای درمان سریع خشکی پوست بدن، چه کنیم؟

برای درمان خانگی خشکی پوست صورت یا درمان سریع خشکی پوست صورت، می‌توانید از کرم‌های مرطوب کننده و آبرسان حاوی آمینو اسیدهای مفید برای پوست، مثل اسیدهای لینولئیک، لینولنیک و اسید لوریک، حدود ۵ دقیقه بعد از حمام و روی پوست تمیز، استفاده کنید.

برای خشکی پوست چه بخوریم؟

برای جلوگیری از خشکی پوست در کنار بهترین کرم برای خشکی پوست یا پماد برای خشکی پوست صورت می‌توانید غذاهایی حاویی امگا ۳ و امگا ۶ را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

محصولات مرتبط