علت خشکی پوست در زمستان + ۳۰ روش پیشگیری و درمان

علت خشکی پوست در زمستان + ۳۰ روش پیشگیری و درمان


17 آذر 1401 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
علت خشکی پوست در زمستان + 30 روش پیشگیری و درمان

خشکی پوست در زمستان بیشتر از دیگر فصل‌ها رایج است و موجب پوسته پوسته شدن و تحریک پوست می‌شود. از بین رفتن رطوبت پوست در فصول سرد سال ظاهری خشک و آزاردهنده به پوست صورت و بدن می‌بخشد و سلامت پوست را به خطر می‌اندازد. اما علت خشکی پوست در زمستان چیست؟ آیا چیزی در مورد درمان خشکی پوست کل بدن و صورت در زمستان می‌دانید؟ در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش می‌توانید با علت‌ها و روش‌های درمان و پیشگیری خشک شدن پوست در فصل سرما آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد خطرات زمستان برای پوست و برطرف کردن آن پاسخ خواهیم داد.

 

 

علت خشکی پوست در زمستان

 

علت خشکی پوست در زمستان

 

در فصل زمستان رطوبت هوا کاهش پیدا می‌کند و دمای هفته رفته رفته سرد می‌شود. در کنار کاهش رطوبت و سرمای شدید در بیرون از خانه، روشن کردن لوازم گرمایشی در داخل خانه نیز موجب می‌شود هوای خانه گرم و خشک شود.

از طرف دیگر تابش نور خورشید نیز در فصول سرد سال کمتر می‌شود و بدن ما در این دوران ویتامین D کمتری جذب می‌کند. همه این عوامل در کنار هم موجب می‌شود تا پوست ما خشک و ملتهب شود و رطوبت طبیعی خود را از دست بدهد.

«اپیدرم» خارجی‌ترین لایه محافظ پوست ما است که به عنوان سدی از پوست ما محافظت می‌کند. این لایه پوستی از ترکیب لیپیدها و سلول‌های پوستی تشکیل شده که زمانی که آسیب ببیند، پوست خشک و تحریک‌پذیر می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که کاهش رطوبت موجب آسیب به لایه اپیدرم پوست می‌شود و زمینه آسیب رساندن به آن را فراهم می‌کند.

 

علت خشک شدن پوست صورت

 

در فصل زمستان علائم اگزما در افراد مبتلا به این بیماری عود می‌کند و افراد زیادی خارش و حساسیت‌های پوستی را تجربه می‌کنند. افرادی که پوست خشک و بی آبی دارند، با نزدیک شدن به زمستان معمولاً دچار مشکلات شدیدتری می‌شوند و نیاز به مراقبت‌های بیشتری برای پوست دارند.

در فصل زمستان عدم تولید پروتئینی به نام «فیلاگرین» در پوست موجب می‌شود تا پوست چروکیده و بی‌آب شود و در آبرسانی با مشکل روبرو شود. در ادامه به چند مورد علت خشکی پوست در زمستان اشاره شده است.

 

  • افت دما و سرد و خشک شدن هوا
  • کاهش رطوبت هوا
  • خشک شدن فضای خانه به دلیل استفاده از لوازم گرمایشی
  • دوش گرفتن با آب گرم و از بین رفتن چربی پوست
  • استفاده از شوینده‌ها و صابون‌های قوی
  • افزایش سن
  • ابتلا به بیماری‌های پوستی مثل اگزما و پسوریازیس
  • نداشتن یک رژیم غذایی متعادل
  • عدم مصرف آب و مایعات به مقدار کافی

 

بیشتر بخوانید: لایه‌برداری و روش‌های درمان خشکی پوست مردان

 

علائم خشکی پوست در فصل سرما

 

علائم خشکی پوست در فصل سرما

 

خشکی پوست در فصل سرما معمولاً با علائمی مثل پوسته پوسته شدن و کم آب شدن پوست همراه است. گاهی اوقات ممکن است پوست از خشکی شدید ترک بخورد و دچار التهاب شود. معمولاً علائم خشکی پوست در پاییز و زمستان به سلامت کلی فرد، سن، موقعیت جغرافیایی و مدت زمانی که فرد در معرض سرما قرار گرفته، بستگی دارد. در ادامه می‌توانید با رایج‌ترین علائم خشکی پوست در زمستان آشنا شوید.

 

  • زبر و خشک شدن پوست
  • سفت شدن پوست بعد از دوش گرفتن
  • پوسته پوسته شدن صورت در زمستان
  • خارش
  • خاکستری شدن رنگ پوست
  • سوزن شدن پوست
  • قرمزی و التهاب پوست
  • ایجاد ترک‌های کوچک و خطوط ریز روی پوست
  • ایجاد ترک‌های عمیق و خونریزی پوست

 

درمان خشکی پوست کل بدن و صورت در زمستان

 

درمان خشکی پوست کل بدن و صورت

 

برای درمان خشکی پوست در زمستان روش‌های زیادی وجود دارد. محافظت از سطح پوست در برابر باد سرد و خشکی شدید هوا در کنار آبرسانی به پوست می‌تواند در برطرف کردن این مشکل مؤثر است.

شما می‌توانید با استفاده از محصولات مراقبت از پوست و یا به کار بردن راهکارهای خانگی از شر خشکی پوست در پاییز و زمستان خلاص شوید. در ادامه می‌توانید با روش‌های مختلف درمان خشکی پوست بدن و صورت در روزهای سرد آشنا شوید.

 

۱- از زردچوبه استفاده کنید

 

پودر زردچوبه یک درمان طبیعی و مؤثر برای رفع خشکی پوست در زمستان و کمک به ترمیم و بازسازی سلول‌های پوستی است. در زردچوبه ماده‌ای به نام «کورکومین» وجود دارد که می‌تواند التهاب را برطرف کند و از آسیب رادیکال‌های آزاد به سلول‌های بدن جلوگیری کند. برای استفاده از ماسک زردچوبه می‌توانید مقداری زردچوبه را با عسل و شیر ترکیب کنید و هفته‌ای یک بار روی پوست صورت و بدن خود ماساژ دهید.

حتما بخوانید  5 روغن گیاهی برای درمان طبیعی سیاهی دور چشم

 

۲- از کرم‌ها و لوسیون‌های بدن و صورت استفاده کنید

 

از کرم‌ها و لوسیون‌های بدن برای درمان خشکی پوست استفاده کنید

 

یک راهکار ساده برای درمان خشکی پوست در زمستان استفاده از کرم‌ها و لوسیون‌های بدن و صورت است. بهتر است از لوسیون‌هایی استفاده کنید که در ترکیبات آن‌ها شی باتر، روغن نارگیل، روغن بادام، ژل آلوئه ورا و موم عسل به کار رفته است. این لوسیون‌ها پوست را نرم می‌کند و مانع خشکی و زمخت شدن پوست می‌شود.

 

۳- قبل از دوش گرفتن از روغن استفاده کنید

 

پوست ما به طور طبیعی برای محافظت از خود روغن تولید می‌کند. اما قرار گرفتن در معرض سرما و خشکی شدید می‌تواند چربی طبیعی پوست را از بین ببرد و ظاهری خشک و آسیب پذیر در پوست ایجاد کند.

برای جلوگیری از خشکی پوست در زمستان و همچنین درمان آن می‌توانید قبل از حمام رفتن یک لایه روغن نارگیل، روغن بادام شیرین، روغن جوجوبا، روغن زیتون یا روغن کرچک روی پوست بمالید. چند دقیقه تا چند ساعت صبر کنید و سپس پوستتان را بشویید.

 

۴- از غذاهای مفید استفاده کنید

 

در فصل زمستان و پاییز باید از مواد غذایی استفاده کنید که پوست شما را آبرسانی و از آن محافظت کنند. سعی کنید در طول زمستان مصرف غذاهای ناسالم، انواع شیرینی، غذاهای سرخ شده، آبمیوه‌های بسته‌بندی، نوشابه‌های گازدار، محصولات لبنی و آرد سفید را کاهش دهید.

برای خشکی پوست چی بخوریم؟ استفاده از آجیل‌ها و مغزها، میوه و سبزیجات تازه و غذاهای سالم می‌تواند به سلامت پوست شما در طول زمستان کمک کند. استفاده از غذاهای حاوی اسیدهای چرب طبیعی امگا ۶ و امگا ۳ نیز می‌تواند به حفظ چربی طبیعی پوست و درمان خشکی پوست بدن و صورت در روزهای سرد کمک کند.

 

۵- از ماسک صورت استفاده کنید

 

از ماسک صورت برای درمان خشکی پوست استفاده کنید

 

در طول زمستان سعی کنید تا می‌توانید از ماسک‌های صورت استفاده کنید. استفاده از ماسک‌های خانگی حاوی روغن‌های طبیعی مثل روغن آووکادو و ژل آلوئه ورا بهترین گزینه برای درمان خشکی پوست صورت در زمستان محسوب می‌شوند.

ماسک عسل و شکلات یک ماسک فوق‌العاده برای درمان خشکی پوست در پاییز و زمستان است. این ماسک پوست را نرم می‌کند و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. اضافه کردن مقداری روغن طبیعی به این ماسک می‌تواند به درخشندگی و تغذیه بیشتر پوست شما کمک کند.

 

۶- به جای شستن پوست از روغن‌های پاک کننده استفاده کنید

 

شستشوی پوست با مواد شوینده موجب از بین رفتن چربی طبیعی پوست می‌شود. برای درمان خشکی پوست بدن و صورت در زمستان بهتر است شوینده‌ها را کنار بگذارید و پوستتان را با روغن‌های پاک کننده تمیز کنید. این روغن‌ها از خشکی پوست جلوگیری می‌کنند و در درمان خشکی پوست نیز مؤثر هستند.

بعد از پاک کردن پوست نیز می‌توانید صورتتان را با آب بشویید. بهتر است از پاک کننده‌ای استفاده کنید که حاوی روغن جوجوبا، روغن هسته انگور و روغن بادام هستند.

 

۷- از شستشوی صورت و بدن با آب گرم اجتناب کنید

 

شستن صورت با آب گرم و یا دوش گرفتن با آب گرم برای مدت طولانی می‌تواند چربی طبیعی پوست را از بین ببرد و پوست را کاملاً خشک و بی‌آب کند. حتی در روزهای سرد بهتر است برای شستن صورت خود از آب سرد استفاده کنید و در زمان دوش گرفتن کمی دمای آب را روی درجه ملایم‌تر قرار دهید. کوتاه کردن زمان دوش نیز می‌تواند به کاهش از بین رفتن چربی پوست شما کمک کند.

 

۸- از دستگاه بخور استفاده کنید

 

برای درمان خشکی پوست از دستگاه بخور استفاده کنید

 

دستگاه بخور با تأمین رطوبت مورد نیاز پوست در هوا از خشک شدن پوست در زمستان جلوگیری می‌کند. بهتر است در طول روز دستگاه بخور را در اتاق خواب یا دفتر کارتان که دائماً در آنجا هستید روشن کنید. برای این کار می‌توانید هم از دستگاه بخور گرم و هم بخور سرد استفاده کنید.

 

۹- یک روتین پوستی مناسب فصل سرد داشته باشید

 

با سرد شدن هوا بهتر است روتین پوستی خود را تغییر دهید و به دنبال راهی برای جلوگیری و درمان خشکی پوستتان باشید. برای این کار بهتر است استفاده از شوینده‌های صورت را متوقف کنید و به جای آن یک روغن یا کرم پاک کننده صورت تهیه کنید.

استفاده از محصولات پوستی حاوی الکل را کنار بگذارید و سعی کنید بیشتر از لوسیون نرم کننده، روغن‌های طبیعی و کرم‌های مرطوب کننده قوی صورت و بدن استفاده کنید. برای درمان خشکی لب از بالم لب یا روغن‌های طبیعی استفاده کنید و برای رفع خشکی پوست دست و پا در زمستان از خواص وازلین کمک بگیرید.

 

۱۰- از درمان‌های شبانه استفاده کنید

 

حتما بخوانید  بهترین کرم های کلاژن ساز و ضد چروک و جوان کننده پوست

برای رفع خشکی پوست از درمان‌های شبانه استفاده کنید

 

برای درمان خشکی پوست کل بدن و صورت در پاییز و زمستان می‌توانید از نرم کننده، روغن و کرم‌های آبرسانی قبل از خواب استفاده کنید. برای این کار باید دست و پاها را با کرم مرطوب کننده یا روغن مناسبی ماساژ دهید و سپس دست‌ها و پاها را با یک کیسه پلاستیکی و جوراب و دستکش بپوشانید.

این کار موجب جذب بیشتر روغن‌های مغذی و همچنین جلوگیری از پخش شدن نرم کننده روی روتختی می‌شود.

 

۱۱- از لایه بردارهای ملایم استفاده کنید

 

استفاده از لایه بردارهای ملایم روزانه یک راهکار مؤثر برای درمان خشک شدن و زبر شدن پوست است. برای این کار باید هر روز مقداری از لایه بردار را روی پوست خودتان ماساژ دهید تا سلول‌های مرده پوست از بین بروند.

به خاطر داشته باشید که استفاده از لایه بردارهای قوی می‌توانند اثر معکوس داشته باشند و پوست را بیشتر خشک کنند. در صورتی که پوستتان ترک خورده یا تحریک شده است، به هیچ عنوان از لایه بردار استفاده نکنید.

 

۱۲- از درون بدنتان را هیدراته کنید

 

برای حفظ سلامت پوست لازم است در کنار درمان‌های پوستی بدنتان را از درون نیز هیدراته کنید. برای این کار باید روزانه آب بیشتری بنوشید و مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار را کاهش دهید. علاوه بر مصرف آب سعی کنید بیشتر از خوراکی‌های حاوی آنتی‌اکسیدان و اسیدهای چرب امگا ۳ استفاده کنید و با این کار از سلول‌های پوستی خود در برابر آسیب محافظت کنید.

 

روش‌های پیشگیری از خشکی پوست در زمستان

 

روش‌های پیشگیری از خشکی پوست در زمستان

 

*برای پیشگیری از خشکی پوست در فصول سرد سال حتماً به طور مرتب از مرطوب کننده و لوسیون‌های روغنی استفاده کنید.

*به منظور جلوگیری از خشک شدن پوست دست در زمستان حتماً قبل از بیرون رفتن دستکش بپوشید.

*برای شستشوی ظروف و تمیزکاری خانه از دستکش استفاده کنید تا پوست دستتان خشک نشود.

*هر روز قبل از خارج شدن از خانه به پوست صورت و دست‌هایتان کرم ضد آفتاب بزنید.

*سعی کنید در طول زمستان از لباس‌های راحت و غیر آلرژیک استفاده کنید تا خشکی پوستتان تشدید نشود.

*در طول زمستان تغذیه مناسبی داشته باشید و سعی کنید بیشتر از اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ استفاده کنید.

*به منظور جلوگیری از تحریک و خارش پوست در زمستان از پوشیدن لباس و دستکش مرطوب اجتناب کنید.

*آب و مایعات بیشتری در طول پاییز و زمستان بنوشید تا بدنتان هیدراته شود.

*استفاده از مکمل‌های حاوی کلاژن و هیالورونیک اسید به ویژه در سنین بالا می‌تواند به جلوگیری از خشکی پوست در زمستان کمک کند.

*با پوشیدن لباس ضخیم، دستکش و شال از برخورد مستقیم هوای سرد با پوست اجتناب کنید.

*در فصول سرد سال سعی کنید از شوینده‌های ملایم‌تری در حمام استفاده کنید.

*استرس و اضطراب را از خود دور کنید و سعی کنید خواب آرامی داشته باشید.

*از خاراندن پوست اجتناب کنید، زیرا این کار موجب افزایش تحریک و التهاب پوست می‌شود.

*بعد از شستشوی صورت و حمام کردن حتماً از یک نرم کننده مناسب استفاده کنید.

*قبل از خروج از منزل استفاده از کرم برای خشکی دست در زمستان را فراموش نکنید و سعی کنید روزانه چند بار از نرم کننده استفاده کنید.

 

چه زمانی برای درمان خشکی پوست در زمستان به پزشک مراجعه کنیم؟

 

چه زمانی برای درمان خشکی پوست در زمستان به پزشک مراجعه کنیم؟

 

خشکی پوست مشکلی رایج است که اکثر افراد در فصول سرد سال آن را به گونه‌ای تجربه می‌کنند. معمولاً خشک شدن پوست در زمستان با افزایش سن بیشتر می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که خیلی از افراد بعد از ۴۰ سالگی بیشتر با مشکلات مربوط به خشکی پوست دست و پنجه نرم می‌کنند.

اما اگر با استفاده از درمان‌های خانگی موفق به بهبود خشکی پوست نشدید و در کنار خشک شدن پوست علائمی مثل التهاب، ترک خوردگی پوست، خونریزی، درد و پوسته زرد رنگ را مشاهده کردید، بهتر است هر چه سریع‌تر از یک متخصص برای درمان کمک بگیرید.

 

سوالات متداول

 

سوالات متداول در مورد خشکی پوست

 

برای خشکی پوست در زمستان چی بخوریم؟

 

برای درمان خشکی پوست در زمستان سعی کنید از غذاهای سالم و بدون روغن و شکر استفاده کنید. مصرف غذاهای حاوی امگا ۳، امگا ۶ و ویتامین E مثل ماهی، گردو، آجیل و روغن‌های طبیعی همراه با سالاد می‌تواند خشک شدن پوست در روزهای سرد را تا حد زیادی درمان کند.

 

دلیل اصلی خشک شدن پوست در زمستان چیست؟

 

مهم‌ترین علت خشک شدن پوست در زمستان کاهش رطوبت و سرد شدن هوا در بیرون از خانه، افزایش گرما و خشکی در داخل خانه است. همچنین آسیب رسیدن به لایه اپیدرم پوست موجب تحریک و خشک شدن پوست در زمستان می‌شود.

 

بهترین پماد برای خشکی پوست دست چیست؟

 

بهترین کرم برای خشکی دست در زمستان استفاده از وازلین، روغن زیتون و کرم‌های مرطوب کننده قوی مخصوص پوست خشک است که علاوه بر رفع خشکی پوست، از خشک شدن مجدد پوست نیز جلوگیری کنند. سعی کنید برای رفع خشکی پوست دست از کرم‌های حاوی روغن‌های طبیعی و غنی شده با ویتامین E استفاده کنید.

 

منابع: healthshots، organicauthority، healthline

کالابرگ الکترونیک