بازاریابی مصرفی (B2C Marketing) چیست؟

بازاریابی مصرفی (B2C Marketing) چیست؟


16 آبان 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بازاریابی مصرفی (B2C Marketing) چیست؟

شاید نام استراتژی بازاریابی مصرفی (B2C Marketing) برایتان آشنا باشد. معمولا از این نوع استراتژی بازاریابی در مقابل (B2B Marketing) استفاده می شود. در بازاریابی مصرفی، کسب و کار ها و برندهای تجاری به طور موثر با مشتری ارتباط برقرار می کنند. این نوع بازاریابی منحصر به ارائه محصولات فیزیکی نیست؛ حتی خدمات آموزشی، عضویت در دوره های مختلف و یا طراحی سایت نیز می تواند جزئی از بازاریابی مصرفی باشد. در این مقاله از سرویس علم و تکنولوژی در مجله کوروش به بررسی مفهوم بازاریابی مصرفی (B2C Marketing) پرداخته ایم.

تعریف بازاریابی مصرفی (B2C Marketing)

 

تعریف بازاریابی مصرفی (B2C Marketing)

 

بازاریابی مصرفی (B2C Marketing) شامل استراتژی ها، تکنیک ها و ابزارهای مختلفی است که برای تبلیغ محصولات توسط کسب و کارهایی که مستقیما با مصرف کنندگان طرف هستند، استفاده می شود. کسب و کار هایی که بر روی این نوع بازاریابی تمرکز می کنند، معمولا ترندها را از نزدیک مشاهده می کنند.

 

آن ها عادات خرید مشتریان را بررسی می کنند. در عین حال تاکتیک های رقبای خود را از نزدیک زیر نظر دارند. در این نوع بازاریابی دانستن چالش ها میان کسب و کار و مصرف کننده بسیار مهم است. شما باید بتوانید با درک چالش ها برای رسیدن به موفقیت از موانع عبور کنید.

 

 

 

مشتری به مثابه یک مصرف کننده عادی

 

در این نوع بازاریابی یک طرف ماجرا تامین کننده کالا و یا خدمات است که از طریق یک کسب و کار کوچک و یا بزرگ با خریدار یا مشتری در نقش طرف دوم ارتباط می گیرد. مشتری یک مصرف کننده عادی محسوب می شود. همان کاری که روزانه همه ما انجام می دهیم و نیازهای روزانه خود را از طریق ارتباط با کسب و کار های مختلف تامین می کنیم.

 

جالب اینجاست که زمانی که بحث بازاریابی مصرفی (B2C Marketing) مطرح می شود، اذهان به سمت کسب و کارهای بزرگ، رستوران ها و فروشگاه های زنجیره معطوف می شود. این در حالی است که در سال های اخیر حجم زیادی از معاملات بازاریابی مصرفی از طریق کسب و کارهای کوچک و به صورت آنلاین انجام شده است.

 

بیشتر بخوانید: استراتژی بازاریابی جهانی (Global marketing) چیست؟

 

 

تفاوت بازاریابی مصرفی (B2C Marketing) با (B2B Marketing)

 

تفاوت بازاریابی مصرفی (B2C Marketing) با (B2B Marketing)

 

یکی از مهم ترین تفاوت های بازاریابی مصرفی (B2C Marketing) با (B2B Marketing) پرسونای خریدار است. هر دو نوع بازاریابی به طور همزمان با چندین پرسونای خریدار در تماس هستند. آن ها پیام هایی را حول ارزش برند ایجاد می کنند. با این حال انوع پرسونا ها بسیار متفاوت هستند.

 

خریداران بازاریابی مصرفی معمولا کاربر نهایی یا محصول یا خدمات هستند. در حالی که در (B2B Marketing) خریداران اغلب برای یک سازمان بزرگ تر خرید می کنند. شخصیت های خریدار در این نوع بازاریابی می توانند تاثیرگذار و تصمیم گیر باشند. آن ها معمولا یک فرد واحد نیستند.

حتما بخوانید  آمادگی فروشگاه های خرده فروشی برای فروش در تعطیلات

 

 

طول چرخه فروش

 

اما یکی دیگر از تفاوت های دو نوع بازاریابی، طول متفاوت چرخه فروش است. خریدهای مصرف کننده چرخه های فروش بسیار کوتاه تری دارند. بنابراین شامل تحقیقات نسبتا کمتری می شود. با این حال اقلام بزرگ تر مانند اتوموبیل و یخچال اغلب استثنا هستند.

 

چرا که مصرف کننده تمایل دارد این نوع خرید را به طور گسترده بررسی کند. این ویژگی بازاریابی مصرفی (B2C Marketing) است. اگر چه باید به این نکته اشاره کرد که سفر خریدار چه به صورت حضوری و چه به صورت اینترنتی در بازاریابی مصرفی یک اولویت اصلی است.

 

بیشتر بخوانید: بازاریابی تنوع گرا یا (Diversity Marketing) چیست؟

 

 

دلیل اهمیت بازاریابی مصرفی (B2C Marketing)

 

دلیل اهمیت بازاریابی مصرفی (B2C Marketing)

 

انفجار پلتفرم های دیجیتال در سال های اخیر، کانال های بازاریابی سنتی را شکسته است. برای تعامل کافی با مصرف کنندگان برندهای تجاری باید طیف گسترده ای از نقاط تماس را جستجو کرده و پیام خود را برای هر کانال با سناریوهای مختلف به مخاطب ارسال کند. ایجاد و حفظ تصویر برند قوی در کانال های دیجیتال بسیار مهم است.

 

شرکت های فعال در حوزه بازاریابی مصرفی (B2C Marketing) فرصت های بیشتری برای ارتباط با مصرف کنندگان و شکل دهی وفاداری به برند دارند. جستجوی محلی، سئو، وب سایت های برند و رسانه های اجتماعی همه از جنبه های مهم و پر اهمیت بازاریابی مصرفی هستند. جنبه هایی که به کسب و کارها کمک می کنند تا به مشتریان بالقوه دست یافته و آگاهی از برند را افزایش دهند.

 

بزرگ ترین چالش ها در بازاریابی مصرفی (B2C Marketing)

 

بزرگ ترین چالش ها در بازاریابی مصرفی (B2C Marketing)

 

بازاریابی مصرفی (B2C Marketing) مدرن، بر اساس داده ها شخصی سازی تعاملات برند و منحصر به فرد کردن هر تجربه مشتری انجام می شود. فرصت های زیادی برای تعامل وجود دارد. اما در این میان دست اندازها و دام های زیادی نیز برای شرکت ها وجود دارد. یکی از بزرگ ترین نگرانی ها، پرداختن به پارادوکس حریم خصوصی – شخصی سازی است.

 

جمع آوری داده ها برای شخصی سازی بازاریابی مصرف کنندگان کار ساده ای نیست. در عین این که مشتریان تمایل به کسب تجارب سفارشی سازی شده و شخصی سازی دارند، اما اطلاعات خود را سخت در اختیار برند ها قرار می دهند.

 

 

بیشتر بخوانید: بازاریابی برای بومیان دیجیتال و نکات مهمی که باید بدانید

 

 

اهمیت بینش مشتری در بازاریابی مصرفی

 

اهمیت بینش مشتری در بازاریابی مصرفی

 

برای جمع آوری داده باید ابتکار عمل های ویژه ای به خرج داد. بر اساس نظرسنجی «ایمارکتر» بزرگ ترین چالش های پیش روی بازاریابی مصرفی (B2C Marketing) را می توان به چند بخش عمده تقسیم کرد. یکی از این بخش ها داشتن مهارت های فنی کافی از سوی کسب و کار ها است.

 

اما نباید بحث استفاده از بینش مشتری برای تصمیم گیری در بازاریابی را نیز نادیده گرفت. کسب تخصص در زمینه فعالیت در کانال های مختلف بازاریابی و افزایش نقاط تماس با مشتریان را می توان به عنوان یکی از چالش های عمده در این نوع بازاریابی عنوان کرد. کسب و کار ها در عین حال باید بتوانند به طور مداوم تجربه مثبت مشتری را حفظ کنند. اما یکی از نکات مهمی را که در این نوع بازاریابی نباید نادیده گرفت، بحث تولید محتوا با کیفیت بالا است.

حتما بخوانید  بازاریابی رویداد (Event Marketing) چیست + اهداف و مزایا و انواع آن

 

بیشتر بخوانید: ۱۵ ایده هوشمندانه برای توزیع موثر محتوا در بازاریابی دیجیتال

 

 

استراتژی های موثر برای موفقیت در بازاریابی مصرفی (B2C Marketing)

 

استراتژی های موثر برای موفقیت در بازاریابی مصرفی (B2C Marketing)

 

استراتژی های بازاریابی مصرفی (B2C Marketing) بسیار گسترده هستند. کسب و کار ها از طریق کانال های مختلف باید بتوانند میان خود و مشتری نقطه تماسی ایجاد کنند. اما اگر بخواهیم به طور کلی به برخی از آن ها اشاره کنیم، نباید بحث وب، سوشال مدیا و بازاریابی از طریق تلفن همراه را نادیده گرفت.

 

یکی دیگر از استراتژی های موثر در این نوع بازاریابی، استفاده از بازاریابی ایمیلی و افیلیت مارکتینگ است. کسب و کارها و برندهای تجاری از تمام فرصت ها برای جلب نظر مصرف کنندگان استفاده می کنند.

 

 

اهمیت شبکه های اجتماعی

 

گفته می شود بهتر است بازاریابی در شبکه های اجتماعی را در بحث بازاریابی مصرفی جدی گرفت. پلتفرم های رسانه های اجتماعی، فرصت های فوق العاده ای را برای تعامل با مشتریان ایجاد می کند. این تعامل باعث ایجاد آگاهی از برند و وفاداری مشتری می شود. بهترین بازاریابان مصرفی درک ویژه ای از برند خود و نحوه اراه پیام از طریق رسانه های اجتماعی دارند.

 

اما تبلیغات کلیکی یکی از نکات مهم در بازاریابی مصرفی است که نباید آن را نادیده گرفت. کسب و کارها می توانند تبلیغات خود را روی کلمات کلیدی دلخواه و مرتبط انتخاب کرده و از این طریق صدها و حتی هزاران بازدید به دست آورند. حجم زیاد بازدید شانس شما را برای جذب مخاطبان بیشتر افزایش می دهد.

 

 

هدف گذاری برای سئو

 

اولویت بندی و هدف گذاری برای سئوی وب سایت، یکی از نکات مهم در بازاریابی مصرفی (B2C Marketing) است. کارآفرینان باید بتوانند محتوای پلتفرم های خود را برای جستجوگرهای مختلف بهینه سازی کنند. نوع جستجو نشان دهنده هدف است. شما باید بتوانید مخاطبان خود را به هدفشان نزدیک کنید. ایجاد کمپین های مختلف، استفاده از تخفیف ها و دادن کوپن های خرید رایگان برخی از محصول ها می تواند به تعامل کسب و کار شما و مصرف کننده کمک زیادی کند. برخی از کسب و کارها در بازاریابی مصرفی برای ارتباط بیشتر با مصرف کنندگان از افراد تاثیرگذار و اینفلوئنسرها استفاده می کنند. معمولا این افراد بر روی قشر ویژه ای از مخاطبان و هواداران خود تاثیر زیادی دارند.

 

سخن پایانی

 

بازاریابی مصرفی (B2C Marketing)، شامل ارتباط مستقیم کسب و کارها با مصرف کننده عادی است. در این نوع بازاریابی، هدف ارائه تجربیات شخصی سازی شده به مخاطب و ایجاد آگاهی از برند است. بازاریابان از روش های مختلفی برای دستیابی به این اهداف استفاده می کنند. بازاریابی از طریق تلفن همراه، بهینه سازی سئو، کانتنت مارکتینگ و ایمیل مارکتینگ از جمله برخی از این راه ها هستند.

 

 

منبع: brafton

کالابرگ الکترونیک