طرز تهیه ۱۸ ماسک موز برای درمان انواع مشکلات پوست و مو

طرز تهیه ۱۸ ماسک موز برای درمان انواع مشکلات پوست و مو


27 مهر 1401 . زمان مطالعه: 19 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه ۱۸ ماسک موز برای درمان انواع مشکلات پوست و مو
فهرست محتوا پنهان

آیا با طرز تهیه ماسک موز برای پوست و مو به روش‌های مختلف آشنایی دارید؟ آیا می‌دانید که ماسک موز را می‌توانید برای انواع پوست‌ها استفاده کنید؟ اگر حتی اطلاعات مختصری درباره خواص و فواید موز داشته باشید، می‌دانید که موز یکی از میوه‌های مفید و سرشار از ویتامین و مواد مغذی ضروری است. مهم‌تر از همه، این میوه حاوی پتاسیم و کلاژن است و به پوست، خاصیت ارتجاعی می‌دهد تا جوان به نظر برسید. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش به طرز تهیه ماسک موز برای پوست و مو به ۱۸ روش مختلف خواهیم پرداخت و فواید آنها را برای پوست و مو خواهیم گفت.

 

 

نکاتی برای قبل و بعد از استفاده از ماسک موز

 

نکاتی برای قبل و بعد از استفاده از ماسک موز

 

برای اینکه ماسک موز روی پوست‌تان بهترین عملکرد را نشان دهد، به نکات زیر دقت کنید:

* باید به این نکته توجه کنید که ماسک موز را حتما روی پوست تمیز استفاده کنید. قبل از استفاده حتما آرایش یا آلودگی‌های پوستی را پاک کنید.

*ماسک‌های پوستی باید حداقل ۵ تا ۱۰ دقیقه روی پوست بمانند تا اثرگذاری آنها بالا برود.

*برای شستن ماسک از روی پوست، حتما از آب سرد یا ولرم استفاده کنید. می‌توانید قبل از شستن، با یک اسپری آب، ماسک را مرطوب کنید و وقتی ماسک از حالت خشکی افتاد، با دستمال آن را از روی پوست جدا کنید. سپس به راحتی پوست خود را با آب بشویید.

*استفاده از کمپرس یخ بعد از شستن ماسک از روی پوست می‌تواند باعث بسته شدن منافذ باز صورت شود و راه ورود غبار و آلودگی‌ها را ببندد.

 

*برای استفاده از ماسک موز برای مو، ماسک را روی ساقه و ریشه موها ماساژ دهید و حداقل ۳۰ دقیقه، موهایتان را با کلاه رنگ بپوشانید. سپس موها را با شامپو بشویید.

 

انواع ماسک صورت با موز

 

انواع ماسک صورت با موز

 

۱- ماسک موز و عسل برای آبرسانی به پوست‌های خشک

 

موز مقدار زیادی رطوبت و آب دارد. عسل طبیعی نیز برای پوست‌های خشک مانند یک آبرسان فوق‌العاده عمل کرده و به تسکین پوست کمک می‌کند. علاوه بر موز و عسل، از جمله خواص زردچوبه هم این است که خاصیت ضد باکتریایی دارد و نه تنها به پوست آسیبی نمی‌رساند بلکه فواید زیادی برای آن دارد.

مواد لازم برای تهیه ماسک موز و عسل

 

• موز: ۱ عدد
• عسل: ۲ قاشق غذاخوری
• زردچوبه: نوک قاشق چای‌خوری

 

طرز تهیه ماسک موز و عسل

 

یک موز را در ظرفی با کمک چنگال له کنید تا یک مایه خمیر مانند به دست بیاید. عسل و زردچوبه را اضافه کنید. مواد را به خوبی مخلوط کنید و با استفاده از برس پلاستیکی روی صورت بمالید. می‌توانید تمام مواد را در میکسر بریزید و به هم بزنید تا بهترین قوام را داشته باشد و یکدست شود. بعد از ۱۵ دقیقه ماسک را با آب گرم بشویید و صورت خود را خشک کنید.

 

۲-ماسک موز و لیمو برای روشن کردن پوست‌های چرب

 

در تهیه این ماسک موز برای پوست چرب، لیمو سبوم اضافی پوست‌های چرب را جذب کرده و همچنین رنگدانه‌ها را روشن می‌کند. علاوه بر این آب لیمو به کنترل تولید روغن کمک می‌کند، در حالی که موز باعث می‌شود پوست خیلی خشک نشود. آرد نیز یک لایه‌بردار طبیعی است و به پاک کردن سلول‌های مرده‌‌ای کمک می‌کند که منافذ را می‌بندند و شرایط را برای پوست چرب بدتر می‌کنند.

 

مواد لازم برای تهیه ماسک موز و لیمو

 

• موز رسیده: ۱ عدد
• لیموترش: ۱ عدد
• آرد: ۲ قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه ماسک موز و لیمو برای پوست چرب

 

ابتدا در یک ظرف، موز را له کنید و به شکل خمیر در بیاورید. سپس آب لیمو و دو قاشق غذاخوری آرد را اضافه کنید. خمیر آماده شده را روی پوست بمالید و بگذارید تا کاملا خشک شود. انگشتان خود را خیس کنید و مقداری آب روی سطح صورت خود بمالید و به آرامی شروع به مالش دهید. همین کار را به مدت ۵ دقیقه انجام دهید و سپس با آب سرد بشویید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه انواع ماسک لیموترش برای پوست صورت

 

۳- ماسک موز و آب گوجه فرنگی برای پوست‌های شل و خسته

 

موز حاوی ویتامین ث است و به طراوات و شادابی پوست کمک می‌کند. آب گوجه فرنگی نیز برای سفت کردن پوست استفاده می‌شود. ماست نیز به کاهش پف صورت و درخشندگی پوست کمک می‌کند.

حتما بخوانید  طرز تهیه سالاد تن و ذرت مرحله به مرحله به 2 روش مجلسی و قالبی

 

مواد لازم برای تهیه ماسک موز و گوجه فرنگی

 

• موز رسیده: ۱ عدد
• آب گوجه فرنگی: ۶ قاشق غذاخوری
• ماست: ۱ قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه ماسک موز برای پوست‌های افتاده

 

برای تهیه این ماسک موز ابتدا موز را له کرده و آب گوجه فرنگی را به آن اضافه کنید تا یک مایه خمیری به دست آید. سپس ماست را اضافه و به خوبی با هم مخلوط کنید. این ماسک را روی پوست بمالید و بگذارید ۲۰ دقیقه بماند. سپس صورت خود را با آب سرد بشویید.

 

۴- ماسک موز و پرتقال برای رفع چین و چروک پوست

 

ماسک موز و پرتقال برای رفع چین و چروک پوستی

 

موز حاوی ویتامین ث است و از جمله خواص پرتقال هم این است که این ویتامین را در خود دارد. ویتامین ث این توانایی را به پوست می‌دهد تا سلول‌های جدیدی را تولید کند و خط و چین و چروک‌های پوستی را بکاهد. همچنین وجود ماست در این ماسک موز به بستن منافذ پوستی کمک می‌کند و باعث می‌شود جوان‌تر به نظر برسید.

 

مواد لازم برای تهیه ماسک موز و پرتقال

 

• موز: ۱ عدد
• ماست غلیظ: ۱ قاشق چای‌خوری
• آب پرتقال: ۱ قاشق چای‌خوری

 

طرز تهیه ماسک موز و پرتقال

 

در یک ظرف مناسب، موز را با با چنگال یا گوشت‌کوب کاملا پوره و له کنید. سپس ماست و آب پرتقال را به آن اضافه کنید و مواد را به هم بزنید تا کاملا یکدست شوند. صورتتان را بشویید و یک لایه از مخلوط را روی آن بگذارید. یک دقیقه ماساژ دهید و بعد، لایه دوم را بگذارید. اجازه دهید به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی پوست بماند. در نهایت صورت خود را با آب سرد بشویید و از آبرسان یا مرطوب کننده استفاده کنید.

 

۵- ماسک موز و شیر برای پاکسازی پوست

 

برای از بین بردن آلودگی‌ها و لایه‌های مرده از روی پوست، ماسک موز و شیر تاثیر زیادی دارد. شیر همچنین خاصیت مرطوب کنندگی دارد و به عنوان یک پاک کننده طبیعی نیز شناخته می‌شود. برای آرام کردن پوست‌های تحریک شده نیز شیر یک مایع فوق‌العاده است.

 

مواد لازم برای تهیه ماسک موز و شیر

 

• موز: ۱ عدد
• شیر: ۱ قاشق غذاخوری
• آبلیمو: ۱ قاشق چای‌خوری

 

طرز تهیه ماسک موز و شیر

 

در یک کاسه، موز را کاملا له کنید. شیر را به همراه آبلیمو به موزهای پوره شده بیفزایید و مخلوط کنید تا یکدست و خمیری شود. این ماسک را به مدت ۲۰ دقیقه روی پوست خود قرار دهید و بعد با آب بشویید. (اگر پوستتان نازک یا حساس است، می‌تواند آبلیمو را از دستور تهیه ماسک حذف کنید.)

 

۶- ماسک موز و جو دو سر برای روشن شدن پوست

 

ماسک موز و جو دو سر برای روشن شدن پوست

 

این ماسک موز با لایه‌برداری از روی پوست‌های چرب می‌تواند آلودگی و چربی اضافه پوست را بگیرد. جو دو سر نیز به عنوان یک تسکین دهنده عالی برای پوست عمل می‌کند. از این ماسک برای جای نیش حشرات، آکنه و اگزما نیز استفاده می‌شود. با ماسک موز و جو دو سر می‌توانید پوستی درخشان و شاداب داشته باشید.

 

مواد لازم برای تهیه ماسک موز و جو دو سر

 

• موز: ۱ عدد رسیده
• عسل: ۱ قاشق چای‌خوری
• آبلیمو: ۱ قاشق چای‌خوری
• جو دو سر: ۱/۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی

 

طرز تهیه ماسک موز و جو دو سر

 

برای تهیه این ماسک، موز را در یک ظرف له کنید و آبلیمو، عسل و جو دو سر را به آن بیفزایید. به مدت ۱۰ دقیقه مخلوط را استراحت دهید، سپس دوباره آن را به هم بزنید و به صورت یکنواخت روی پوست قرار دهید. این ماسک را بعد از ۱۵ دقیقه از روی پوست پاک کنید و با آب سرد یا ولرم بشویید.

 

۷- ماسک موز و آووکادو برای رطوبت‌رسانی به پوست

 

ماسک موز و آووکادو برای رطوبت رسانی به پوست

 

موز یک تسکین دهنده عالی برای پوست است و از جمله خواص آووکادو نیز مرطوب کنندگی پوست است. با این میوه می‌توانید آب لازم به پوست را تامین کنید و در نتیجه پوستی شاداب، نرم و صاف داشته باشید.

 

مواد لازم برای تهیه ماسک موز و آووکادو

 

• موز: ۱ عدد
• آووکادو: ۱/۲ یک آووکادو

 

طرز تهیه ماسک موز و آووکادو

 

برای درست کردن این ماسک موز، پوست موز را بگیرید و در یک ظرف بریزید. نصف یک آووکادو را هم به آن اضافه کنید و هر دو با هم له کنید تا حالت خمیری به خود بگیرد. این ماسک را به مدت ۲۰ دقیقه روی پوست قرار دهید تا رطوبت کافی را به پوستتان منتقل کند. سپس پوست خود را بشویید و خشک کنید.

 

۸- ماسک موز و روغن نارگیل برای رفع آکنه و تولید کلاژن

 

روغن نارگیل سرشار از ویتامین C و E است که برای پوست کلاژن‌سازی می‌کند. همچنین اسید لوریک موجود در آن، برای از بین بردن باکتری‌های عامل آکنه مفید است. این روغن انعطاف‌پذیر پوست را افزایش می‌دهد و حاوی آنتی‌ اکسیدان‌های مفید برای حفاظت از پوست است. هم موز و هم روغن نارگیل، خاصیت آبرسانی و مرطوب‌کنندگی پوست را دارند.

 

مواد لازم برای تهیه ماسک موز و نارگیل

 

• موز: ۱ عدد رسیده
• روغن نارگیل: ۱ قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه ماسک موز و روغن نارگیل

 

یک موز را در یک کاسه له کنید و روغن نارگیل را به آن بیفزایید. این ماسک موز را به مدت ۳۰ دقیقه روی پوست بگذارید و بعد آن را بشویید و خشک کنید.

 

۹- ماسک موز و زرده تخم مرغ برای جوانسازی پوست

 

ماسک موز و زرده تخم مرغ برای جوانسازی پوست

 

موز برای جوانسازی پوست، یک میوه معجزه آسا است. ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در این میوه، پوست را هیدراته و نرم می‌کنند و ماسک زرده تخم مرغ پوست را سفت می‌کند و شلی و افتادگی آن را از بین می‌برد.

همچنین استفاده از عسل به عنوان یک رطوبت‌رسان عالی برای پوست عمل می‌کند و خاصیت باکتری‌زدایی دارد. جو دو سر نیز با از بین بردن جوش‌های سر سیاه، منافذ بسته پوست را باز می‌کند. این ماسک برای پوست‌های خشک مناسب است.

 

مواد لازم برای تهیه ماسک موز و تخم مرغ

 

• موز: ۱/۲ یک موز کامل
• عسل: ۱ قاشق چای‌خوری
• زرده تخم مرغ: ۱ عدد
• جو دو سر پخته شده: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی

 

طرز تهیه ماسک موز و جو دوسر

 

برای درست کردن این ماسک موز برای پوست، موز را در یک کاسه له کرده و با بقیه مواد ترکیب کنید. مواد را به خوبی هم بزنید تا یکدست شوند. سپس خمیر به دست آمده را روی پوست بمالید و ۱۵ دقیقه صبر کنید. در آخر ماسک را از روی صورت بشویید و پوستتان را خشک کنید.

 

۱۰- ماسک موز و عسل و آبلیمو برای روشن شدن پوست

 

این ماسک هم خاصیت نرم کنندگی دارد و هم جای آکنه را از بین می‌برد. از آنجایی که زرده تخم مرغ ویتامین B1 دارد، آکنه را از بین می‌برد و B3 موجود در آن نیز با افزایش گردش خون، پوست را درخشان می‌کند.

 

مواد لازم برای تهیه ماسک موز و آبلیمو و عسل

 

• موز: ۱/۲ یک موز کامل
• عسل: ۱ قاشق چای‌خوری
• آبلیمو: ۱ قاشق چای‌خوری
• زرده تخم مرغ: ۱ عدد

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه مرغ ناردون زعفرانی مازندرانی ساده و شکم پر + فیلم آموزش

 

طرز تهیه ماسک موز برای روشن کردن پوست

 

در ابتدا موز را له کنید و بعد بقیه مواد را به آن بیفزایید. مواد را به هم بزنید تا شکل خمیری پیدا کند. سپس آن را به مدت ۲۰ دقیقه روی پوست قرار دهید تا مواد مغذی، جذب شود. در آخر پوست را با آب ولرم بشویید و خشک کنید.

 

۱۱- ماسک موز و گلاب برای جوانسازی پوست

 

ماسک موز و گلاب برای جوانسازی پوست

 

اگر می‌خواهید پوستی شاداب و جوان داشته باشید، این ماسک موز را امتحان کنید. ماسک موز یک ماسک مفید برای لکه‌های قهوه‌ای و تیره ناشی از افزایش سن است و به متعادل‌سازی رنگ پوست کمک می‌کند. از جمله خواص گلاب نیز این است که با از بین بردن جای جوش و زخم، به بازسازی بافت‌های پوست کمک می‌کند. از این ماسک دو بار در هفته می‌توانید استفاده کنید.

 

مواد لازم ماسک موز و گلاب برای جوانسازی پوست

 

• موز: ۱/۲ یک موز کامل
• گلاب: ۱ قاشق چای‌خوری

 

طرز تهیه ماسک موز و گلاب

 

برای درست کردن این ماسک، موز را له کنید و گلاب را به آن بیفزایید. به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه این ماسک را روی پوست قرار دهید. در نهایت آن را با آب سرد یا ولرم بشویید و پوستتان را خشک کنید.

 

۱۲-طرز تهیه ماسک موز و کره برای پوست آفتاب سوخته

 

در این ماسک موز از کره برای از بین بردن آفتاب سوختگی استفاده می‌شود. کره به کمک پوست‌های حساس می‌آید و می‌تواند چین و چروک و خطوط پوست را از بین ببرد. همچنین وجود اسید آمینه‌های موجود در آن، انعطاف پذیری پوست را افزایش می‌دهد.

 

مواد لازم برای تهیه ماسک موز و کره

 

• موز: ۱ عدد رسیده
• کره سفید یا شیر پرچرب: ۲ قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه ماسک موز و کره

 

در یک کاسه موز را له کرده و کره هم در هم در دمای محیط بگذارید تا نرم شود. وقتی کره کاملا آب شد، با موز مخلوط کرده و روی پوست بمالید. اجازه دهید ماسک روی پوست، خشک شود و آن را بشویید. این ماسک می‌تواند رطوبت را به پوست برساند.

 

۱۳- ماسک موز و گل رز برای پوست ترک خورده

 

ماسک موز و گل زر برای پوست ترک خورده

 

پوست‌های خشک معمولا دچار آسیب و ترک خوردگی می‌شوند. گلبرگ‌های گل رز به سم‌زدایی پوست کمک می‌کنند و منافد آن را می‌بندند. همچنین باعث ایجاد لطافت و انعطاف‌پذیری پوست می‌شوند. علاوه بر این، برای جوانسازی بسیار مفید هستند.

 

مواد لازم برای تهیه ماسک موز و گل رز

 

• موز: ۱ عدد رسیده
• شیر پرچرب: ۲ قاشق غذاخوری
• برگ گل رز: برگ‌های یک گل
• کره: ۱ قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه ماسک موز و گل رز

 

برای تهیه این ماسک، همه مواد را در میکسر بریزید تا یک مخلوط خمیری به دست بیاید. این ماسک را به مدت ۱۵ دقیقه روی پوست قرار دهید و بعد با آب سرد بشویید.

 

۱۴- ماسک موز و آناناس برای تقویت پوست

 

اگر می‌خواهید پوستی بدون چروک و مرطوب داشته باشید، آناناس را در ماسک خود استفاده کنید. این میوه باعث ایجاد انعطاف در پوست می‌شود و چین و چروک‌ها را از بین می‌برد. همچنین برای رفع آکنه‌های پوستی مفید است.

 

مواد لازم برای تهیه ماسک موز و آناناس

 

• آناناس: یک تکه کوچک
• موز: ۱ عدد

 

طرز تهیه ماسک موز و آناناس

 

موز و آناناس را در میکسر بریزید و مخلوط کنید تا یکدست شود. سپس خمیر به دست آمده را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی پوستتان قرار دهید تا خشک شود. در آخر پوستتان را بشویید و خشک کنید.

 

۱۵- ماسک موز و خیار

 

ماسک موز و خیار

 

حتما می‌دانید که خیار یک میوه آبرسان است و به جوانسازی پوست کمک می‌کند. این میوه با از بین بردن سلول‌های مرده، پوست را ترمیم می‌کند و جای زخم را از بین می‌برد. همچنین برای از بین بردن پف و تیرگی دور چشم مناسب است.

 

مواد لازم برای تهیه ماسک خیار و موز

 

• خیار: ۱ عدد کوچک
• موز: ۱/۲ یک موز کامل
• آبلیمو: ۲ قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه ماسک موز و خیار

 

موز و خیار را در میکسر بریزید و هم بزنید تا یکدست شود. سپس به این مایه خمیری، آبلیمو را اضافه کرده و روی تمام پوست بمالید. بعد از ۳۰ دقیقه ماسک را بشویید و پوستتان را خشک کنید.

 

ماسک موز برای مو

 

ماسک موز برای مو

۱۶- ماسک موز و روغن آرگان

 

روغن آرگان حاوی اسید‌های چرب و ویتامین E است. این روغن به عنوان مرطوب کننده و تقویت کننده مو‌ها به کار می‌رود. همچنین پوست سر را التیام می‌دهد و از خارش آن پیشگیری خواهد کرد.

 

مواد لازم ماسک موز و روغن آرگان

 

• موز رسیده: ۲ عدد
• روغن آرگان: ۳ قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه ماسک موز برای مو

 

برای تهیه ماسک موز برای تقویت و درخشان شدن مو، موز را له کنید و روغن آرگان را به آن بیفزایید. این ماسک را روی ساقه و ریشه موها و پوست سرتان بمالید و موها را با کلاه رنگ بپوشانید. بعد از ۳۰ دقیقه موهایتان را با آب و شامپو بشویید و خشک کنید.

 

۱۷- طرز تهیه ماسک شیر و موز برای استحکام موها

 

اگر می‌خواهید از ریزش موهایتان جلوگیری کنید، استفاده از ماسک موز و شیر استفاده کنید. این ماسک هم موهایتان را درخشان می‌کند و هم با ویتامین و پروتئین رسانی به مو، آنها را محکم می‌کند. این ماسک را دو بار در هفته استفاده کنید.

 

مواد لازم شیر و موز برای مو

 

• موز: ۱ عدد
• شیر: به میزان لازم

 

طرز تهیه ماسک موز و شیر برای مو

 

موز و شیر را در مخلوط‌کن بریزید و میکس کنید و بعد از یکدست شدن روی مو و پوست کف سر ماساژ دهید. موهایتان را بپوشانید و ۳۰ دقیقه بعد آن را با شامپو و آب بشویید.

 

۱۸- ماسک موز و آلوئه‌ورا برای رشد موها

 

ماسک موز و آلوئه ورا برای رشد موها

 

گیاه آلوئه‌ورا یک گیاه مفید برای از بین بردن سلول‌های مرده پوست و حاوی ویتامین‌های آ، ب، ث و ای است. این گیاه در صورت ترکیب شدن با موز می‌تواند به رشد موها کمک کرده و از ریزش آنها، بکاهد.

 

مواد لازم ماسم موز و برگ آلوورا

 

• موز: ۲ عدد
• برگ آلوئه ورا: ۱ عدد

 

طرز تهیه ماسک مو با موز و آلوورا

 

برای تهیه این ماسک آلوئه‌ورا و موز برای مو، ژل داخل آلوئه‌ورا را بیرون بیاورید و با موز ترکیب کنید تا یکدست شود. این ماسک را روی مو و پوست سرتان ماساژ دهید و به مدت ۲ ساعت موهایتان را بپوشانید. سپس موهایتان را با شامپو بشویید و خشک کنید.

 

سوالات متداول

 

بهترین ماسک موز برای پوست چرب چیست؟

 

از ماسک موز و آبلیمو، ماسک موز و زرده تخم مرغ، ماسک موز و جو دوسر می‌توانید برای متعادل‌سازی چربی، روشن کردن و از بین بردن آکنه‌های پوست‌های چرب استفاده کنید.

 

بهترین ماسک موز برای پوست‌های خشک چیست؟

 

از ماسک موز و روغن نارگیل، ماسک موز و کره، ماسک موز و عسل، ماسک موز و پرتقال و … می‌توانید برای آبرسانی به پوست‌های خشک استفاده کنید.

 

منبع: glossypolish

 

کالابرگ الکترونیک