۱۰ روش درمان قطعی و سریع جوش سر سیاه در خانه

۱۰ روش درمان قطعی و سریع جوش سر سیاه در خانه


16 اردیبهشت 1400 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
درمان جوش سر سیاه با روش های موفق و قطعی خانگی

درمان جوش های سر سیاه معمولا سخت به نظر می رسد. چرا که این نوع جوش ها معمولا لجباز و سمج هستند. پس از درمان دوباره متوجه می شوید که تعداد زیادی از آن ها برگشته اند. گاهی اوقات فشار دادن این جوش ها سرگرم کننده به نظر می رسد اما این کار نیز وقتی تکرار می شود، طاقت فرسا و اذیت کننده است. بروز جوش های سر سیاه کاملا به سبک زندگی شما بستگی دارد. بنابراین برای درمان آن ها باید کمی نوع زندگی خود را اعم از خوراک و ورزش تغییر دهید. در سرویس سلامت مجله کوروش، راه های درمان خانگی جوش سر سیاه را توضیح داده ایم.

جوش سر سیاه چیست؟

 

جوش سر سیاه چیست؟

 

قبل از معرفی راه های درمان خانگی جوش سر سیاه، بهتر است کمی اطلاعات در مورد این نوع جوش ها کسب کنیم. پوست ما منافذی دارد که حاوی فولیکول های مو است. با مسدود شدن این منافذ سلول های مرده پوست می توانند در معرض هوا قرار بگیرند و اکسید شوند. با اکسیداسیون این منافذ سیاه می شوند و جوش های سر سیاه شکل می گیرند. این نوع جوشها می توانند در صورت، گردن، پشت و سینه ظاهر شوند. حتی گاهی بر روی شانه ها و بازوها نیز دیده می شوند. جوش سر سیاه نوع خفیفی از آکنه است که در آن ضایعه آکنه بسته نشده است.

 

بیشتر بخوانید » راهنمای کامل انواع جوش و آکنه و روش درمان « 

 

 

چه عواملی باعث بروز جوش های سر سیاه می شوند؟

 

چه عواملی باعث بروز جوش های سر سیاه می شوند؟

 

بهتر است پیش از درمان به بررسی علت ایجاد جوش های سر سیاه در بدن پرداخت. عوامل زیادی در بروز این نوع جوش ها تاثیر گذار هستند. تغییرات هورمونی در زمان بلوغ یکی از این عوامل محسوب می شوند. افزایش تولید سبوم (نوعی ماده روغنی مومی که یک نوع چربی محسوب می شود)، توسط غده سبابه عامل تحریک بدن در تولید جوش سر سیاه است. همچنین بعد از بلوغ تغییرات هورمونی ناشی از قاعدگی باعث تولید جوش سر سیاه در بدن می شود. بارداری و استفاده از قرص های ضد بارداری نیز تاثیر زیادی در بروز جوش های سر سیاه در بدن دارد.

 

اما یکی دیگر از عوامل را می توان تولید بیش از حد سلول های پوستی عنوان کرد. استفاده از مواد آرایشی باعث مسدود شدن منافذ پوست می شود. این موضوع خود یکی از عوامل بروز این نوع جوش در بدن است. تعریق زیاد با پوشاندن منافذ پوستی یکی دیگر از عوامل محسوب می شود. تراشیدن موی قسمت هایی از بدن می تواند با در معرض قرار دادن فولیکول های مو باعث افزایش جوش های سر سیاه شود. اما در این میان نباید شرایطی مانند استرس و حتی PMS را نادیده گرفت.

 

بیشتر بخوانید » روش های صحیح جوشاندن جوش با آرایش و کانسیلر «

 

 

چگونه جوش های سر سیاه را پیش از درمان بشناسیم؟

 

چگونه جوش های سر سیاه را پیش از درمان بشناسیم؟

 

در صورت مشاهده ضایعات کوچک و سیاه بر روی پوست می توانید بگویید که جوش سر سیاه دارید. این نوع جوشها معمولا با بافتی برجسته مشخص می شود. اما نسبت به سایر جوش ها کوچک تر است. جوش های سر سیاه در ناحیه تی(T)، گونه ها و سایر نواحی که غدد چربی وجود دارد ظاهر می شوند. آن ها معمولا ضایعات ملتهبی نیستند و مانند سایر جوش ها عفونی محسوب نمی شوند. جوش های سر سیاه در سطح پوست ایجاد می شوند و در صورت عدم درمان باعث می شوند تا پوست شما خیلی تیره تر به نظر برسد.

حتما بخوانید  7 روش درمان طبیعی و سریع شوره سنگین سر در طب سنتی

 

روش های درمان خانگی جوش سر سیاه

 

روش های درمان خانگی جوش سر سیاه

 

جوش های سر سیاه را می توان با استفاده از روش های خانگی و استفاده از میوه ها و روغن های گیاهی به سادگی درمان کرد.

درمان جوش سر سیاه با روغن درخت چای

 

روغن درخت چای دارای خواص زیادی است. روغن این گیاه در درمان موضعی ضایعات تیره غیر التهابی بسیار تاثیر گذار است. معمولا از روغن چای برای از بین بردن جوش های سر سیاه استفاده می شود. شما می توانید ۲ تا ۳ قطره روغن درخت چای را با کمی روغن نارگیل مخلوط کنید. سپس با یک پنبه آن را بر روی نواحی مستعد جوش بمالید. شما می توانید هر چند وقت یکبار سه تا چهار بار در روز این کار را تکرار کنید.

 

فواید و عوارض روغن درخت چای

 

 

درمان جوش سر سیاه با توت فرنگی

 

روش های درمان خانگی جوش سر سیاه

 

توت فرنگی منبعی غنی از ویتامین C یا اسید اسکوربیک است. ویتامین C به مرطوب نگه داشتن پوست بسیار کمک می کند. این موضوع باعث از بین بردن سلول های خشک و مرده پوست می شود. شما می توانید ۲ تا ۳ عدد توت فرنگی نرم را با نصف قاشق چای خوری عسل و نصف چای خوری آبلیمو ترکیب کنید. توت فرنگی ها را قبل از ترکیب با آبلیمو و عسل له کنید تا به صورت یک خمیر غلیظ درآید. ترکیب آماده شده را بر روی مناطق مستعد جوش های سر سیاه بمالید. کافی است تا بیست دقیقه ماسک توت فرنگی بر روی این مناطق بماند. شما می توانید این کار را هفته ای ۲ تا ۳ بار تکرار کنید.

 

تاثیر دارچین بر درمان جوش سر سیاه

 

تاثیر دارچین بر درمان جوش سر سیاه

 

سینامالدئید موجود در دارچین می تواند به افزایش سنتز کلاژن کمک کند. این موضوع باعث سفت شدن منافذ پوست شما می شود. بنابراین دارچین تاثیر زیادی در درمان جوش  دارد. شما می توانید یک قاشق غذاخوری آبلیمو به همراه یک قاشق غذاخوری پودر دارچین را با هم ترکیب کنید. با مخلوط کردن پودر دارچین و آبلیمو یک خمیر نسبتا سفت درست می شود. این خمیر را روی مناطق مستعد جوش های سر سیاه بمالید. بعد از بیست دقیقه آن مناطق پوست را بشویید. شما می توانید هر چند وقت یکبار، این کار را دو تا سه بار در هفته انجام دهید. آبلیمو می تواند باعث ایجاد سوزش شود پس از قبل از انجام دادن، حساسیت پوست خود را نسبت به آبلیمو بسنجید.

 

روغن نارگیل برای جوش سر سیاه

 

درمان خانگی جوش سر سیاه با روغن نارگیل

 

روغن نارگیل خاصیت مرطوب کنندگی دارد. از همین رو باعث رفع خشکی پوست می شود. روغن نارگیل از انسداد منافذ سلول های پوستی مرده و خشک جلوگیری می کند. اسید لوریک موجود در روغن نارگیل تاثیر زیادی در جلوگیری از بروز آکنه دارد. شما می توانید یک قاشق چایخوری روغن نارگیل را بر روی محل جوش های سر سیاه بمالید. روغن نارگیل باید کاملا جذب پوست شود. هر چند وقت یکبار این کار را انجام دهید. شما مجاز هستید تا روزانه دو مرتبه از این روش استفاده کنید.

 

 

تاثیر آلوئه ورا بر جوش های سر سیاه

 

تاثیر آلوئه ورا بر جوش های سر سیاه

 

آلوئه ورا به خاطر خاصیت مرطوب کنندگی اش بسیار معروف است. این گیاه حاوی روی است. روی منجر به سفت شدن منافذ پوست می شود. از این رو به عنوان یک داروی گیاهی برای درمان جوش از آن استفاده می شود. کافی است تا نصف قاشق چای خوری ژل آلوئه ورا را به مناطق مستعد جوش سر سیاه بمالید. اگر این کار را شب انجام دهید، بهتر است. شما می توانید صبح هنگام بیدار شدن، مناطق پوست خود را با آب بشویید.

حتما بخوانید  5 حرکت ورزشی صورت برای لیفت ابرو و پلک بدون عمل جراحی

 

عسل یکی از قدیمی ترین راه های درمان جوش سر سیاه

 

عسل یکی از قدیمی ترین راه های درمان جوش سر سیاه

 

عسل یکی از قدیمی ترین داروهای طبیعی برای درمان عفونت های پوستی و حتی خشکی پوست است. این ماده به حفظ رطوبت و لطافت پوست کمک می کند. همچنین از گرفتگی منافذ پوست با سلول های پوستی خشک و مرده جلوگیری می کند. کمی عسل را با پد پنبه ای روی مناطق مستعد جوش های سر سیاه بگذارید. شما می توانید پس از بیست دقیقه این مناطق را بشویید. بهتر است این کار را هر هفته سه تا چهار بار تکرار کنید.

 

تاثیر لیمو در درمان جوش سر سیاه

 

تاثیر لیمو در درمان جوش سر سیاه

 

لیمو سرشار از ویتامین C یا اسید اسکوربیک است. این ماده خواص مرطوب کنندگی زیادی دارد که به از بین بردن پوست مرده و خشک کمک می کند. تنها کافی است یک قاشق چایخوری عسل به همراه یک قاشق چایخوری آبلیمو را با هم ترکیب کنید. سپس ترکیب ساخته شده را بر روی مناطق آسیب دیده بمالید. اجازه دهید ترکیب عسل و لیمو روی پوستتان بماند. بهتر است روزانه این کار را تکرار کنید.

 

استفاده از ماسک لیمو برای روشن کردن پوست

 

 

چای سبز و درمان خانگی جوش سر سیاه

 

چای سبز و درمان خانگی جوش سر سیاه

 

چای سبز حاوی پلیفنول است که می تواند به تنظیم ترشح سبوم در پوست کمک کند. این موضوع تاثیر زیادی در جلوگیری از مسدود شدن منافذ پوست دارد. شما می توانید از دو بگ چای سبز کیسه ای استفاده کنید. محتوای چای را در آب گرم خیس کنید. سپس برگ های چای را با کمی ژل آلوئه ورا مخلوط کنید. مخلوط آلوئه ورا و پودر چای کیسه ای را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بر روی جوش های سر سیاه خود قرار دهید. سعی کنید از این ترکیب دو بار در هفته استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانید » ۵ ماسک خانگی برای از بین بردن جوش سر سیاه «

 

 

استفاده از روغن جوجوبا

 

روغن جوجوبا برای درمان جوش سر سیاه

 

روغن جوجوبا خواص ضد التهابی زیادی دارد. از این رو می تواند در از بین بردن ضایعات پوستی چون جوش های سر سیاه تاثیر گذار باشد. کمی روغن جوجوبا را با روغن حاملی چون زیتون مخلوط کنید. ترکیب ایجاد شده را بر روی مناطق مستعد جوش سر سیاه بمالید. شما می توانید از این ترکیب چند بار در هفته استفاده کنید.

 

تاثیر گوجه فرنگی در درمان خانگی جوش های سر سیاه

 

درمان جوش سر سیاه

 

گوجه فرنگی خواص ضد باکتریایی زیادی دارد. گوجه فرنگی می تواند به واسطه ترکیبات فعال زیستی که دارد، به پاک سازی منافذ پوست بسیار کمک کند. شما می توانید یک قاشق چای خوری آبلیمو با نصف گوجه فرنگی له شه را با هم ترکیب کنید. ترکیب ساخته شده را به مناطق آسیب دیده بمالید. پس از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه پوست خود را با آب سرد بشویید. شما می توانید یک یا دو بار در هفته از این ترکیب استفاده کنید.

 

 

سخن پایانی

 

تمامی موارد گفته شده اقداماتی هستند که برای درمان جوش های سر سیاه به کار گرفته می شوند. اما به طور کلی بهتر است تا با پوست خود به گونه ای رفتار کنید که به این درمان ها نیازی نداشته باشید. پوست خود را همیشه تمیز نگه دارید و از استفاده بیش از حد محصولات آرایشی خودداری کنید. منافذ پوست شما نباید مسدود شوند. سعی کنید از خوابیدن با آرایش خودداری کنید. از مصرف غذاهایی که باعث افزایش بیش از حد سبوم در بدن شما می شود خودداری کنید. این غذاها شامل مواد غذایی فرآوری شده، لبنیات چرب و فست فودها هستند.

 

 

منبع: stylecraze

 

کالابرگ الکترونیک