خواص و فواید آووکادو و مضرات و طبع و مصلح آن

خواص و فواید آووکادو و مضرات و طبع و مصلح آن


31 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خواص و فواید آووکادو

آووکادو مزایای بسیار زیادی برای سلامتی دارد، از جمله بهبود هضم غذا، کاهش خطر افسردگی و محافظت در برابر سرطان. آووکادو که به عنوان گلابی تمساح یا میوه کره ای شناخته می شود، در واقع نوعی توت است که در آب و هوای گرم و مرطوب رشد می کند. این میوه میزان قابل توجهی از اسیدهای چرب اشباع نشده را تامین می کند و سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است. گنجاندن آن هم در رژیم غذایی متنوع و سالم می تواند فواید متعددی را به همراه داشته باشد. در این مقاله از مجله کوروش، به خواص و فواید آووکادو، مضرات، تاریخچه، طبع و مصلح آن می پردازیم.

تاریخچه آووکادو

 

 تاریخچه آووکادو 

 

آووکادو اصالتا یک میوه گرمسیری و متعلق به مناطق گرم آمریکا، برزیل و غرب هندوستان است. اما در اصل درخت این گیاه در مکزیک آمریکا روییده می شد و سپس به دیگر مناطق دنیا راه یافت. در سال ۲۰۱۹، کشور مکزیک ۳۲ درصد از کل تولید آووکادو در دنیا را به خود اختصاص داد. بد نیست بدانید ارتفاع درخت آووکادو به ۲۰ متر هم می رسد و در شرایط آب و هوایی مدیترانه ای رشد و پرورش می یابد.

در دهه ۴۰ شمسی، آووکادو به ایران راه پیدا کرد و در حال حاضر این درخت در شمال کشور کشت می شود. هر درخت آووکادو، بسته به شرایط پرورش، بین ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ میوه آووکادو تولید می کند.

 

 

بیشتر بخوانید:

 

 

خواص و فواید و مضرات لیمو شیرین

 

خواص و فواید و مضرات احتمالی گلاب

 

 

طبع و مصلح آووکادو

 

آووکادو در طب سنتی طبع سرد دارد و عسل را به عنوان مصلح آن می توان به کار برد.

 

 

خواص و فواید آووکادو

 

آووکادو سرشار از مواد مغذی 

 

۱- آووکادو سرشار از مواد مغذی

 

آووکادو منبع غنی از ویتامین های C، E، K، B6 و همچنین ریبوفلاوین، نیاسین، فولات، اسید پانتوتنیک، منیزیم و پتاسیم است. این میوه لوتئین، بتاکاروتن و اسیدهای چرب امگا ۳ را هم تامین می کند. آووکادو حاوی سطوح بالایی از چربی های مفید است که خوردن آن بین وعده های غذایی احساس سیری را به همراه خواهد داشت. علاوه بر این چربی موجود در این میوه، باعث تجزیه کربوهیدرات ها می شود و به ثابت ماندن سطح قند خون کمک می کند.

 

تقریبا نیمی از آووکادو یا ۱۰۰ گرم آن، حاوی مواد زیر است:

 

۱۶۰ کالری

۱۴/۷ گرم چربی

۸/۵ گرم کربوهیدرات

۶/۷  گرم فیبر

کمتر از ۱ گرم شکر

 

بد نیست بدانید مصرف چربی سالم، برای تک تک سلول های بدن ضروری است. خوردن چربی های سالم از سلامت پوست حمایت می کند. همچنین میزان جذب ویتامین های محلول در چربی، مواد معدنی و سایر مواد مغذی را افزایش می دهد. از سیستم ایمنی بدن نیز پشتیبانی به عمل می آورد.

 

 

بیشتر بخوانید: ۵ مورد از خواص ناشناخته آووکادو برای زیبایی پوست و مو

 

 

۲-  بهبود سلامت قلب

 

بهبود سلامت قلب با آووکادو

 

در هر ۱۰۰ گرم آووکادو ۷۶ میلی گرم از استرول گیاهی طبیعی به نام بتا سیتوسترول وجود دارد. مصرف منظم بتا سیتوسترول و سایر استرول های گیاهی به حفظ سطح کلسترول سالم، که برای سلامت قلب مهم است، کمک کند.

حتما بخوانید  طرز تهیه شنیسل مرغ رستورانی در فر و بدون فر

 

 

 ۳- خواص و فواید آووکادو برای بینایی

 

آووکادو حاوی لوتئین و زاگزانتین است؛ دو ماده شیمیایی گیاهی موجود در بافت چشم. این دو ماده، از آنتی اکسیدان محافظت می کنند تا به حداقل رساندن آسیب، از جمله در معرض اشعه ماوراء بنفش، کمک کنند.اسیدهای چرب تک اشباع نشده در آووکادو همچنین از جذب سایر آنتی اکسیدان های محلول در چربی مفید مثل بتاکاروتن پشتیبانی می کنند. در نتیجه، افزودن آووکادو به رژیم غذایی به کاهش خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا وابسته به سن کمک می کند.

 

 

۴- جلوگیری از پوکی استخوان با آووکادو

 

نصف یک عدد آووکادو تقریبا ۱۸ درصد از میزان مورد نیاز روزانه ویتامین K را تامین می کند. این ماده مغذی اغلب نادیده گرفته می شود اما برای سلامت استخوان ضروری است. مصرف کافی ویتامین K می تواند با افزایش جذب کلسیم و کاهش دفع کلسیم از طریق ادرار، از سلامت استخوان ها حمایت کند.

 

 

۵- پیشگیری از سرطان

 

پیشگیری از سرطان

 

مطالعات هنوز ارتباط مستقیمی بین مصرف آووکادو و کاهش خطر سرطان ارزیابی نکرده اند. با این حال، آووکادو حاوی ترکیباتی است که ممکن است به جلوگیری از بروز برخی از سرطان ها کمک کند. طبق یافته های منابع معتبر، دریافت بهینه فولات با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، معده، لوزالمعده و دهانه رحم مرتبط است. با این حال، مکانیسم پشت این ارتباط مبهم است.

نیمی از آووکادو تقریبا ۵۹ میکروگرم فولات، یعنی ۱۵ درصد از نیاز روزانه را تامین می کند.  مطالعات ضدسرطانی درباره آووکادو نشان داده است که آووکادو همچنین دارای سطوح بالایی از مواد شیمیایی گیاهی و کاروتنوئیدها است که دارای خواص ضد سرطانی هستند.

منابع معتبر مطالعات ثابت داده اند که کاروتنوئیدها، به طور خاص، در برابر پیشرفت سرطان محافظت کنند. یک منبع معتبر در سال ۲۰۱۳ مزایای بالقوه مصرف آووکادو را در رابطه با سرطان سینه، دهان و گلو مشخص کرد. با این حال، این ارتباطات معمولا نتیجه مطالعات لوله آزمایش هستند، نه آزمایشات انسانی کنترل شده. برای تأیید این ارتباطات، تحقیقات بیشتری لازم است.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای آووکادو

 

 

۶- خواص و فواید آووکادو برای زنان باردار

 

فواید آووکادو برای زنان باردار 

 

فولات برای یک بارداری سالم مهم و البته ضروری است. مصرف کافی آووکادو خطر سقط جنین و ناهنجاری های لوله عصبی را کاهش می دهد. هنگام بارداری حداقل ۶۰۰ میکروگرم فولات در روز مصرف کنید. یک آووکادو حاوی ۱۶۰ میکروگرم فولات است. آووکادو همچنین حاوی اسیدهای چرب است که منبع اصلی رژیم غذایی سالم برای رشد جنین است.

 

 

بیشتر بخوانید: میوه های مضر برای زنان باردار

 

 

 ۷- کاهش خطر افسردگی با آووکادو

 

کاهش خطر افسردگی با آووکادو

 

آووکادو منبع خوبی از منبع فولات است که نقش مهمی در سلامت کلی رژیم غذایی ایفا می کند. مطالعات همچنین ارتباط بین سطح پایین فولات و افسردگی را نشان داده است. فولات از تجمع هموسیستئین، ماده ای که می تواند گردش خون و رساندن مواد مغذی به مغز را مختل کند، جلوگیری می کند.

یک منبع معتبر پژوهشی، هموسیستئین اضافی را با اختلال شناختی، افسردگی و تولید سروتونین، دوپامین و نوراپی نفرین مرتبط می داند که خلق و خو، خواب و اشتها را تنظیم می کند.

 

 

 ۸- خواص و فواید آووکادو برای بهبود هضم غذا

 

آووکادو سرشار از فیبر است و تقریبا ۶ تا ۷ گرم فیبر در نصف آووکادو وجود دارد. خوردن غذا های حاوی فیبر طبیعی می تواند به جلوگیری از یبوست، حفظ سلامت دستگاه گوارش و کاهش خطر ابتلا به سرطان روده کمک کند.

 

 

۹- سم زدایی طبیعی بدن

 

فیبر کافی باعث دفع منظم روده می شود که برای دفع سموم از طریق صفرا و مدفوع بسیار مهم است. منابع معتبر مطالعاتی نشان داده اند که فیبر غذایی باعث ایجاد سلامت روده و تنوع میکروبی می شود. فیبر به بدن کمک می کند تا تعادل باکتریایی سالم را حفظ کند. این موضوع می تواند التهاب دستگاه گوارش را کاهش دهد.

حتما بخوانید  طرز تهیه کیک بیسکویت یخچالی به ۲ روش

 

 

۱۰- خواص و فواید آووکادو در تسکین آرتروز

 

فواید آووکادو در تسکین آرتروز

 

آووکادو، سویا و برخی غذاهای گیاهی دیگر حاوی ساپونین هستند. این مواد ممکن است بر کاهش علائم آرتروز زانو و لگن تاثیر مثبت داشته باشند. با این حال، محققان هنوز اثرات طولانی مدت ساپونین ها را در افراد مبتلا به آرتروز تایید نکرده اند.

 

 

 ۱۱- عمل ضد میکروبی

 

آووکادو و روغن آووکادو حاوی موادی هستند که خاصیت ضد میکروبی دارند. تحقیقات نشان می دهند که عصاره دانه آووکادو می تواند به بدن در برابر عفونت های استرپتوکوکوس آگالاکتیه و استافیلوکوکوس اورئوس کمک کند.

 

 

۱۲- محافظت از بدن در برابر بیماری های مزمن

 

اسیدهای چرب اشباع نشده موجود در آووکادو در پیشگیری از بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی عروقی مفید است. منبع معتبر در تحقیق معتقد است که مصرف بهینه فیبر خطر سکته مغزی، فشار خون بالا، دیابت، چاقی و برخی بیماری های گوارشی را کاهش می دهد. این در حالی است که آووکادو سرشار از فیبر است.

مصرف میزان مناسب فیبر همچنین می تواند فشار خون و سطح کلسترول را کاهش دهد. حساسیت به انسولین را بهبود بخشد. روند کاهش وزن را در افراد چاق نیز افزایش دهد.

 

 

مضرات احتمالی آووکادو

 

مضرات آووکادو

 

رعایت رژیم غذایی مناسب، معمولا برای دستیابی به سلامتی و جلوگیری از ابتلا به بیماری ها مهم و ضروری است. بنابراین بهتر است بر داشتن رژیم غذایی متنوع، تمرکز کنید.

 

 

 اضافه وزن و چاقی

 

مصرف آووکادو در حد اعتدال، خطر کمی دارد. اما مثل همه مواد غذایی دیگر، زیاده روی در مصرف آن می تواند منجر به نتایج ناخواسته شود. برای مثال، آووکادو دارای محتوای چربی بالایی است، بنابراین افزودن مقدار زیاد آن به رژیم غذایی ممکن است منجر به افزایش ناخواسته وزن شود.

 

 

رقیق شدن خون

 

آووکادو همچنین دارای ویتامین K است که می تواند بر نحوه عملکرد رقیق کننده های خون تأثیر بگذارد. برای افرادی که داروهای رقیق کننده خون مثل وارفارین (کومادین) مصرف می کنند، مهم است که سطح ویتامین K خود را ثابت نگه دارند. به همین دلیل، خوردن ناگهانی بیشتر یا کمتر غذاهای حاوی ویتامین K که نقش مهمی در لخته شدن خون دارد، ایده خوبی نیست.

 

 

موارد استفاده و شیوه مصرف آووکادو

 

موارد استفاده و شیوه مصرف آووکادو

 

  • در رژیم غذایی می توانید آووکادو را به طرق مختلف در رژیم غذایی خود بگنجانید. مثلا با آووکادو نرم می توان گوآکامول خوشمزه ای را تهیه کرد، در حالی که آووکادوی سفت تر برای برش دادن و افزودن به سالاد یا ساندویچ عالی است.
  • برای تشخیص میزان رسیدن آووکادو، پوست را به آرامی فشار دهید. اگر پوست کاملا سفت بود، آووکادو باید بیشتر برسد. اگر جای انگشتتان روی پوست میوه ماند، آووکادو آماده خوردن است.
  • می توانید از آووکادو در اشکال مختلف دیگر مثل روغن برای پخت و پز یا برای زیبایی پوست یا مو استفاده کنید. یا حتی ترشی یا مربای آن را می توانید درست کنید. قبل از خرید، اطلاعات محصول را بررسی کنید تا از سوء استفاده جلوگیری شود.

 

 

سخن پایانی

 

آووکادو به عنوان یک میوه گرمسیری، خواص زیادی دارد که می تواند به سلامت بدن و زیبایی پوست و مو کمک کند. هنگام خرید حتما از سالم و رسیده بودن آووکادو مطمئن شوید. همچنین در مصرف این میوه، تعادل را رعایت کنید تا از خواص و فواید آووکادو، به خوبی بهره مند شوید.

 

 

منبع: medicalnewstoday

 

کالابرگ الکترونیک